Värnplikt återinförs.

Ett scenario som förutsätter att majoriteten ställer upp:
De skulle komma hit. Så småningom slår ut det primära territoriella militära försvaret (1-3 veckor) och eftersom vi inte är med i NATO, komma undan med protester i ett handlingsförlamat FN.
Folket accepterar inte invasionsmakten. I varje by kvarstår gerillaförband som löpande orsakar stor skada på invasionsmakten, personellt och ekonomiskt. I ett land som Sverige är det oerhört svårt att möta gerillakrigföring. Människor saboterar alla ekonomiska fördelar för invasionsmakten. Protesterna klingar inte av. Vi kräver vår frihet. Ingen behöver arbeta för främmande maktens intressen, vi tar hand om varandra i ett civilförsvar.

Det håller inte. Om vi alla ställer upp finns inte förutsättningar att vi blir en rysk provins, annat än genom totalt utbyte av befolkningen.

Aha, då är jag med på hur du menar. Tror jag.
Det är alltså i ditt scenario inte militären som stoppar invasionen? Och inte heller militären som slänger ut ryssen, utan små gerillaförband? Och att dessa förband skulle bestå av folk som har gjort lumpen och därmed vet hur man ska göra?

Jag har funderat lite kring det här, och speciellt den stigande ryss-skräcken. Tror ni att Sverige skulle ha en chans om Ryssland skulle få för sig att invadera? Och varför skulle de ens göra det, vad har Sverige för värde?

Jag tror att vi både utan och med värnplikt är rätt chanslösa mot eventuell invasion.

Men jag tror definitivt att Sverige behöver rusta sig bättre för en kris (katastrofer, klimathot, oljekris, om våra importvägar stängs osv). Och då menar jag inte att folk ska lära sig kriga och skjuta på varandra, utan mer göra sin lilla del i civilsamhället om något händer. En sådan värnplikt hade jag med glädje deltagit i! Eller som flera föreslår här; ett "plikt-år" där man får göra någon slags samhällsarbete.

Jag håller med dig.
Jag tror att sannolikheten för att vi verkligen blir invaderade, är väldigt liten.
Och nej, vi skulle inte kunna "stå emot" länge - särskilt inte i regelrätta drabbningar. Det skulle nog mest handla om sabotage och liknande.
Men jag tror fortfarande att jag skulle vara fullt redo att försvara mig med våld.

Aha, då är jag med på hur du menar. Tror jag.
Det är alltså i ditt scenario inte militären som stoppar invasionen? Och inte heller militären som slänger ut ryssen, utan små gerillaförband? Och att dessa förband skulle bestå av folk som har gjort lumpen och därmed vet hur man ska göra?

Miltären utgör det första stora hindret tillsammans med civilförsvaret som ser till att samhället fungerar under ett inledande angrepp. Om motståndaren trots det lyckas slå ut den delen, ska gerillakrigföring, sabotage, solidarisk hjälp och vägran att acceptera invasionen göra att ryssen ser att invasionen aldrig kan lyckas. Det är inte någon enskild kugge som "stoppar en invasion". Vi gör det tillsammans allihopa, många kuggar krävs.

Jag tycker vi ska ha en stark yrkesmilitär, en stor grupp värnpliktsreserv med rimlig utbildningsnivå och sedan få varenda svensk att stå upp för vår demokrati och hjälpa varandra vid kris.

Jag är riktigt glad att jag är över 16, jag är livrädd för att göra värnplikt, jag är livrädd för krig. Har hjärtklappning sen jag började läsa tråden.
Jag är bara så himla rädd. Jag är nästan 100 på att jag skulle bli stämplad som oduglig pga psykiska problem, men något jag tror jag skulle klara är att laga mat om det blev tvunget.

Jag kan dock tycka det är viktigt för barn och ungdomar hur verkligheten ser ut, det inte hela världen att inte få den nyaste modellen iPhone.

Jag säger emot mig själv lite, men barn och ungdomar med stora problem bör gå en utredning om de är friska nog för att göra plikten.

Om Sverige vill ha ett fungerande försvar får man väl komma med nya idéer om hur människor ska lockas till FM. Som jag har förstått det är en av anledningarna till att allmän värnplikt införs igen att man inte har lyckats locka människor till FM. Analysera varför och lös problemet istället för att tvinga in unga människor i "soldatskola". Skriv av studielån till de som väljer att göra allmän värnplikt. Jag fick CSN-lånet jag tog för att läsa in ämnen på komvux när jag gick vidare direkt till universitetet därefter. Utmärkt om man vill ha fler högutbildade i landet. Utforma utbildningen under värnplikten till någon som man har praktisk användning av när man är klar dvs. se till att man faktiskt har en utbildning när man kommer ut. En utbildning som kan ge arbete, inte som bara står som "merit" (ingen av mina vänner som gjort lumpen har med detta i sina CVn).

Jag är också en av de som anser att det vore bättre med någon slags samhällstjänst, men jag anser fortfarande inte att det ska vara ett tvång.

Nu är det 4000 ungdomar som ska göra sin "plikt", kan man ärligt inte få 4000 lämpliga ungdomar att göra detta utan tvång?

Miltären utgör det första stora hindret tillsammans med civilförsvaret som ser till att samhället fungerar under ett inledande angrepp. Om motståndaren trots det lyckas slå ut den delen, ska gerillakrigföring, sabotage, solidarisk hjälp och vägran att acceptera invasionen göra att ryssen ser att invasionen aldrig kan lyckas. Det är inte någon enskild kugge som "stoppar en invasion". Vi gör det tillsammans allihopa, många kuggar krävs.

Jag tycker vi ska ha en stark yrkesmilitär, en stor grupp värnpliktsreserv med rimlig utbildningsnivå och sedan få varenda svensk att stå upp för vår demokrati och hjälpa varandra vid kris.
Nu har du enligt mig en lite väl romantisk bild av hur motstånd går till.

En stormakt som invaderar ett land har en tendens att köra över det mesta. Enda chansen brukar vara om någon lika stor/större makt kan bistå med hjälp.

Nu har du enligt mig en lite väl romantisk bild av hur motstånd går till.

En stormakt som invaderar ett land har en tendens att köra över det mesta. Enda chansen brukar vara om någon lika stor/större makt kan bistå med hjälp.

Enda sättet att lyckas är att få de invaderade att acceptera invasionen.
Det är nyckeln.
Det ska vi inte göra.

Det är inte romantik. Det är ren praktik. Vi ser det på många ställen runt världen hur den dynamiken fungerar.

Enda sättet att lyckas är att få de invaderade att acceptera invasionen.
Det är nyckeln.
Det ska vi inte göra.

Det är inte romantik. Det är ren praktik. Vi ser det på många ställen runt världen hur den dynamiken fungerar.
Tex Pragvåren är ett rätt så bra skolboksexempel på hur en stormakt kör över ett litet land.

Det där med att inte acceptera invasionen låter så naivt. Kanske funkar det om vi blir invaderade av Danmark eller Norge.

Tex Pragvåren är ett rätt så bra skolboksexempel på hur en stormakt kör över ett litet land.

Det där med att inte acceptera invasionen låter så naivt. Kanske funkar det om vi blir invaderade av Danmark eller Norge.

BS. Vad gjorde Finland under WWII. Kanske du borde studera lite militärhistoria.
Att jämföra med forna östeuropa vs Sovjetunionen är tämligen meningslöst eftersom dom inte hade något eget försvar.

Du får stämpla det hur du vill, jag har inte för vana att diskutera med oförskämda personer som svarar "skitsnack" i trådar.
det var väl inte ett svar till dig? men utvecklar gärna eftersom det tydligen inte var uppenbart:

"Diskussionen [om värnplikt] handlar om huruvida man tillräckligt starkt känner att de friheter och den demokrati som vi har i Sverige är värt någonting, eller om man inte tycker det." är skitsnack eftersom jag tycker att både frihet och demokrati är superduperviktigt fastän jag är emot värnplikt. I @Snubbelfot s inlägg var det underförstått att om man är emot värnplikt är man emot demokrati och ett fritt samhälle.

ändå är jag här. det går ihop. funkar. 1+1=2.

BS. Vad gjorde Finland under WWII. Kanske du borde studera lite militärhistoria.
Att jämföra med forna östeuropa vs Sovjetunionen är tämligen meningslöst eftersom dom inte hade något eget försvar.
Och hur länge tror du Finland hade klarat sig?

Det är ju tur att Sverige har så stort försvar att de kan stå emot någon dag eller två.

Tydligen har du aldrig varit i närheten av en krigszon. Synd, då skulle du nog ändra uppfattning.

jag tycker inte att det är synd (fast det är klart, när jag tänker efter, i närheten har jag under korta perioder i mitt liv faktiskt varit krigszoner)
men jag tycker det är lustigt att ni säger "uppenbarligen har du aldrig upplevt ett krig!!!" - näe, det är det väl ändå ytterst få svenskar som har?

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: BobberiBoo
·
  • Låst
Tjatter På allmän begäran så kör vi en omgång i år också! :D Reglerna: 1. Anmälan sker via PM till Big Santa (Nixehen), mer om anmälan...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 391
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar