Värnplikt återinförs.

Nu hänger jag inte alls med.

Jag invände mot ditt påstående att "ytterst få svenskar har varit i krig" genom att exemplifiera vilka svenskar som har varit i krig.
De är jättemånga.
Skit samma var de är födda.
Även antalet etniska svenskar som varit i krig (och jag förstår inte varför, om du möjligen menar att det enbart är etniska svenskar som "räknas" i diskussionen om vem som varit i krig och inte) är inte heller så få.
Jag försökte hitta siffror för storleken av de svenska styrkorna i bl a IFOR, men hittade inte när jag gick in i respektive brigadnummer heller. Men få är de inte.

nej, nej, nej! det var just det jag försökte undvika. genom att inte vara supertydlig med vad jag än menade med "svensk" så baserade du halva ditt inlägg på invandrare svenskar som har upplevt krig. det tycker jag var en onödig och ful argumentationsteknik för ditt case.

Varför tror du helt enkelt inte att det kommer att ske?

Nej, jag tror inte heller att det är sannolikt med krig i Sverige.
Men vi lever i en ganska instabil värld och det är inte säkert att NATO skulle försöka hindra, om Ryssland vill expandera västerut. Förrän de når Norge, förstås, som är med i NATO.
tja, bara för att världen är instabil tror jag ändå inte att sverige är nån större fara. i mina ögon är allt annat oro och katastroftänk med en hint av foliehatteri. jag ser bara inte några konkreta bevis för att Sverige skulle bli nästa måltavla för nånting, av någon.

tja, bara för att världen är instabil tror jag ändå inte att sverige är nån större fara. i mina ögon är allt annat oro och katastroftänk med en hint av foliehatteri. jag ser bara inte några konkreta bevis för att Sverige skulle bli nästa måltavla för nånting, av någon.

Nej, inte jag heller. Däremot är Sverige i fleras ögon tillräckligt litet och svagt för att inte stå ivägen för andra planer på att ta över (måltavlor). Jag tror inte heller att Sverige är en utsedd enstaka måltavla utan det handlar mer om att vi blir "collateral damage" i en större territoriell konflikt. Risken just nu? Liten. Men inte försumbar.

Nej, då skulle det kanske inte funka. För de har så likvärdiga värderingar att det de facto skulle kunna gå att få acceptans för invasionen.

En invasion av Ryssland kommer inte att funka om vi står här och inte accepterar. Menar jag att det räcker att stå med ett plakat "Nej till invasionen" på torget? Nej, jag menar med extremt många offer och ett långdraget gerillakrig där vi ser till att svenskar kan överleva, att invaderande ryssar inte kan överleva och inte kan dra någon som helst nytta av invasionen. Vi mosar ner deras tankar om herravälde och gröna skogar till grus.

Noll romantik. Ond bråd död och massor av arbete.

Det är inte "någon annan" som kommer att lösa det om det blir krig. Vi blir alla högst inblandade och måste ta ställning och skyffla grus. Därför är det naivt att skriva som den 16-åring gjorde i Metro.
Nu protesterades det rätt så vilt, vad som dock hände var att dom fick inget fysiskt stöd utifrån.

Som jag skrev förut så tycker jag att du romantiserar den bilden av gerillakrig som skulle hindra en stormakt som är van vid krig att ta över ett litet land med noll krigsvana.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det enda motståndet faktiskt var några plakat med "Nej till invasionen". Faktum är att jag nog hade blivit förvånad om man ens fick ihop plakaten.

Gud jag dör. Så alla som någonsin blivit invaderade har bara varit för dumma för att fatta att man inte ska acceptera invasionen? Okeeeeej :up:.

Nej. Alla gör olika värderingar och får leva eller dö med konsekvenserna.

Per definition lyckas inte invasionen om alla är beredda att dö istället för att acceptera invasionen. Det är min poäng.

Nu protesterades det rätt så vilt, vad som dock hände var att dom fick inget fysiskt stöd utifrån.

Som jag skrev förut så tycker jag att du romantiserar den bilden av gerillakrig som skulle hindra en stormakt som är van vid krig att ta över ett litet land med noll krigsvana.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det enda motståndet faktiskt var några plakat med "Nej till invasionen". Faktum är att jag nog hade blivit förvånad om man ens fick ihop plakaten.

Jag är inte säker på att vi är överens om vad hindra och en lyckad invasion är för något.

Jag skulle bara vilja flika in här när det gäller äldrevården: Det snackas om att ungdomar ska agera sällskap, prata och hålla handen. Det känns som att nedvärdera den äldre. Låt de äldre välja själva vem och vilka de ska umgås med. Vissa kanske tycker att det är jättetrevligt att sitta och snacka med nån lätt uttråkad 20-åring som fått i uppdrag att vara lite allmänt godhjärtad. Kan tänka mig att många skulle vara av direkt motsatt åsikt. Behandla äldre som vuxna tänkande människor, skapa hellre fler naturliga träffpunkter! Låt dom bli omhändertagna av professionell personal och inte bli objekt för nån slags praktikantbaserad dagisverksamhet!

Nej. Alla gör olika värderingar och får leva eller dö med konsekvenserna.

Per definition lyckas inte invasionen om alla är beredda att dö istället för att acceptera invasionen. Det är min poäng.
Om nu alla dör istället för att acceptera en övermäktig invasion så måste det ju vara otroligt smidigt för den invaderande makten.

16 åringen må vara naiv på sitt sätt men för mig verkar ditt resonemang om att allt löser sig bara man inte acceptera en invasion precis lika naivt.

Om nu alla dör istället för att acceptera en övermäktig invasion så måste det ju vara otroligt smidigt för den invaderande makten.

16 åringen må vara naiv på sitt sätt men för mig verkar ditt resonemang om att allt löser sig bara man inte acceptera en invasion precis lika naivt.

Vilket jag inte menar. Men det är en grundförutsättning. Den dagen en kvarvarande majoritet accepterar invasionen är den lyckad och komplett.

För övrigt menade jag inte kollektivt självmord utan vi ska sälja våra liv och vår frihet så jävla dyrt som möjligt. Hyfsat osmidigt för motparten.

Min personliga åsikt är att den dagen vi hamnar i krig så är det inte ett erövringskrig det handlar om utan att helt enkelt vem som hinner först att ta strategiskt viktig mark för att hindra eller underlätta militära transporter till både sjöss, land och luft. Det är skit samma för både NATO och Putin om det finns någon befolkning kvar som kan göra motstånd, men istället för att bara lägga oss ner och dö så tycker jag att alla ska göra vad de kan i händelse av att en invasion är förestående.

Det tragiska är att vi har ingen livsmedelsförsörjning, det är hur enkelt som helst att slå ut både IT och elförsörjning och utan det senare så rasar vårt samhälle samman som ett korthus.

Ja, jag är för en allmän värnplikt och tycker det är bra att det även inkluderar tjejer den här gången. De som inte lämpar sig för det militära eller som totalvägrar kan och bör får någon form av civilplikt istället, med en grundutbildning som alla ska gå för att sedan delas in i olika grupperingar där de får sin uppgift.

Jag är inte säker på att vi är överens om vad hindra och en lyckad invasion är för något.
Det må så vara men som det ser ut i dag så räknar man väl att Sverige klarar sig runt en vecka när det kommer till mat. Att föra ett lyckat gerillakrig när man svälter är oftast inte så lockande.

För övrigt menade jag inte kollektivt självmord utan vi ska sälja våra liv och vår frihet så jävla dyrt som möjligt. Hyfsat osmidigt för motparten.
"Vi skall sälja vårt liv och vår frihet så jävla dyrt som möjligt" det låter som något taget direkt från en krigsroman.

Vilket jag inte menar. Men det är en grundförutsättning. Den dagen en kvarvarande majoritet accepterar invasionen är den lyckad och komplett.
Man behöver vare inte acceptera en invasion för att den skall vara lyckad och komplett.

Det låter otroligt naivt att tro att en invasion inte lyckas bara för att invånarna i det invaderade landet inte accepterar den.

Det må så vara men som det ser ut i dag så räknar man väl att Sverige klarar sig runt en vecka när det kommer till mat. Att föra ett lyckat gerillakrig när man svälter är oftast inte så lockande.

Det är en metod för att bryta ned motstånd. Mot den som är beredd att dö före att acceptera invasionen är det bara till del effektivt.

Man behöver vare inte acceptera en invasion för att den skall vara lyckad och komplett.

Det låter otroligt naivt att tro att en invasion inte lyckas bara för att invånarna i det invaderade landet inte accepterar den.

Nej, det är min definition helt enkelt.

Hur menar du att en lyckad invasion kan existera när samtliga människor du möter vägrar samarbeta och försöker döda dig vid första bästa tillfälle?

Nej, det är min definition helt enkelt.

Hur menar du att en lyckad invasion kan existera när samtliga människor du möter vägrar samarbeta och försöker döda dig vid första bästa tillfälle?
Men tror du bara att den invaderande makten står där bara och rullar tummarna?

Tror du att alla de länder som genom tiderna blivit invaderade blev assimilerade bara för att invånarna inte tillräckligt vägrade acceptera en invasion?

Din bild av en invasion och dess mekanismer låter mer som något en naiv tonåring skulle fantisera ihop.

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund "Ja men MIN hund jagar aldrig, hen är så duktig och skulle aldrig skada fåren!" Tänk att det ska vara så svårt att ge F-N i att rasta...
2
Svar
26
· Visningar
2 934
Senast: BobberiBoo
·
  • Låst
Tjatter På allmän begäran så kör vi en omgång i år också! :D Reglerna: 1. Anmälan sker via PM till Big Santa (Nixehen), mer om anmälan...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 391
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar