Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Jag har en kompis som hoppat en hel del trerräng med sitt varmblod. Han hoppar allt i skogen och är jätte duktig! Det högsta de har varit över ute i skogen är väl enstaka hinder på strax över metern =)

Håller med er!

Ryttaren på filmen är verkligen duktig. Tänk om hon lagt ner samma arbete på en "riktig" ridhäst istället... Då hade hon förmodligen fått mer utdelning för sitt jobb... :angel:

Kan tänka mig att min kommentar retar väldigt många... men så tycker jag.

idag ska jag iväg och hoppa en terräng bana med mitt varmblod :D
ska bli sjukt roligt, det är egna hinder som de byggt i skogen, en slinga typ. Efter ett tag kommer sand också + hinder, men det är hinder hela slingar & man kan rida förbi dem också som man vill

*KL*
Jag tar mig för pannan och suckar högt!!! Ingen häst föds med balans för att storma fram genom skog och mark och hoppa klockrent. Det är ryttarens träning och ridkunskap som styr. Sen att vissa hästindivider har bättre och sämre förutsättningar är en sak, klarar inte ryttaren att ta vara på det hästen har alt.plocka fram det som finns är det åter en brist hos ryttaren.

Ryttaren själv väljer vilken häst som den vill ha...finns inget som heter "riktig" häst utan ryttaren gör hästen. Jag har själv tränat upp en snubblig f.d. travare till att bli stensäker i terrängen i alla gångarterna. En häst som räknades som "unik" bland okunniga men han var inte mer unik än någon annan utan enbart bra tränad för det jag ville ha honom till. Tävlades i western med rätt bra resultat.

*KL*
Jag tar mig för pannan och suckar högt!!! Ingen häst föds med balans för att storma fram genom skog och mark och hoppa klockrent. Det är ryttarens träning och ridkunskap som styr. ??? Inget jag ens sagt något om???

Sen att vissa hästindivider har bättre och sämre förutsättningar är en sak, Det är ju just det jag säger! Varför inte satsa på en häst med bättre förutsättningar om man vill rida på den nivån som ryttaren på filmen gör?

klarar inte ryttaren att ta vara på det hästen har alt.plocka fram det som finns är det åter en brist hos ryttaren. Heller inget jag sagt något om?

Ryttaren själv väljer vilken häst som den vill ha...finns inget som heter "riktig" häst utan ryttaren gör hästen. Jag har själv tränat upp en snubblig f.d. travare till att bli stensäker i terrängen i alla gångarterna. En häst som räknades som "unik" bland okunniga men han var inte mer unik än någon annan utan enbart bra tränad för det jag ville ha honom till. Tävlades i western med rätt bra resultat.
Självklart är detta upp till var och en! Som jag sa så var det bara MIN åsikt!

...jag skrev allmänt..du vet *KL*= knapplån så jag riktade mig inte till dig personligen. Varför tog du åt dig???

Det tycker inte jag!

Tycker flashlights åsikter är sunda och baserade på kunskap och hon står för det hon säger. Sen är det upp till var och en hur man hanterar det... :cool:

Ja, det går ju att diskutera...

Senast ändrad av en moderator:

Ang. filmer jag la in så var det mer neutralt. Travare är travare och inget annat, de är avlade för att trava. Så jag håller med dig. Klart som korvspad att galoppen inte är 100% när den ska kunna trava bra och långt och allt det där...

Filmen länkade jag för att visa hur en häst som går VÄLDIGT bra för att vara travare (i andra filmer utövar den piaff och passage..) men som sagt galoppen är fortfaramde inte...

Den snyggaste travaren jag sett, någonsin. :love: Så välriden.

MEN det syns, det gör faktiskt det. I skolorna tycker jag den håller ihop bra, men så fort den går rakt fram så ser man bakbenen.
Vi behöver inte hålla på att träta om detta, jag tycker travare är underbara hästar, men jag har aldrig fått samma känsla på en travare som på ett halvblod. Det går inte, men det är inget fel på någon ras för det.

Jasså jag har ridit till ett flertal travare som har god galopp och dessutom bra trav

Jag har hoppat en del teräng med min travare. har gått super. hon har lättare för att galoppera än trava.. har hoppat runt 1 meter på natur hinder och ett på 130 å de gör jag ej om *höjdrädd* Men hade hon varit 10 år yngre när jag fick henne hade jag absolut startat mindre klasser i fälltävlan med henne men nu var hon 15 år gammal när ja köpte henne. Nu är hon 23 år gammal.

men som många skrivit vill man upp i klasserna så ska man nog ha en annan ras men en travare duger gott och väl så länge man håller sig till lätt klass å kanske till och med lite till. men till svår klass tror jag ej dom pallar.

Jag skulle bara vilja tillägga i diskussionen om huruvida travare är bra ridhästar eller ej, jag har bland annat ridit halvblod, kallblod islandshästar och travare, och jag personligen tycker att travarna var dem som var trevligast att rida av dem alla eftersom det var dem som var mest välhanterade, samarbetsvilliga och helt enkelt genomtrevliga, ärliga och gemytliga hästar. Har träffat på flera halvblod som "prisats" för deras stam, osv osv osv, men som varit helt enkelt svårhanterade, sprättiga och rent otrevliga att ha och göra med.
Har hellre en travare än ett halvblod, och dessutom har Gerda (en travare jag ridit) en helt underbar, samlad, vägvinnande och rund galopp och jag skulle inte tveka att rida en terrängbana med henne.
Sluta klanka på travare, dom kan men kommer kanske inte upp på samma nivå. Det är det förresten inte alla halvblod som gör heller, punkt.

Jasså jag har ridit till ett flertal travare som har god galopp och dessutom bra trav

Ledsen att göra dej besviken, men jag vet att de inte har det jag kallar bra galopp men kanske kallar du det bra galopp och det står dej ju fritt. Vi såg ju ang filmerna i tråden att én del har lägre krav på vad man kallar bra galopp.
oups-pardon-9877.gif

Varmblodstravare KAN inte ha en rund bärig tretaktig galopp med tydligt svävmoment, så enkelt är det. Vilket är kraven på en bra galopp. Definitionsmässigt och även mina krav.

Sorry...tror inte du har träffat på alla ridtravare så att du kan uttala dig tvärsäkert i detta ämne. Har träffat på både och så jag törs påstå att det finns travhästar med mycket bra galopp.

En omskolad f.d. travare har det jobbigare med tanke på hur ensidigt den tränats samt hur länge... men en god ryttare plockar fram det även hos den om exteriören tillåter och grundarbetet är den rätta. En travhäst som är korrekt byggd som inte körts i trav utan jobbats som ridhäst hela livet har det lättare. Ingen större skillnad jämfört med en annan ras av liknande typ.

För att vara rättvis borde du själv ha jobbat seriöst med målet att träna upp en travhäst till ridhäst ett antal gånger annars faller ditt resonemang rätt platt. Inte många har gjort det. Jag har och är hjärtinnerligt trött på påståenden om att just mina hästar varit "unika" när sanningen är att dom fått bra grundträning. Personligen skulle jag inte dra mig från att köpa en till om rätt individ dyker upp, utan tvekan!..och jag tävlar i western.

Sorry...tror inte du har träffat på alla ridtravare så att du kan uttala dig tvärsäkert i detta ämne. Har träffat på både och så jag törs påstå att det finns travhästar med mycket bra galopp.

En omskolad f.d. travare har det jobbigare med tanke på hur ensidigt den tränats samt hur länge... men en god ryttare plockar fram det även hos den om exteriören tillåter och grundarbetet är den rätta. En travhäst som är korrekt byggd som inte körts i trav utan jobbats som ridhäst hela livet har det lättare. Ingen större skillnad jämfört med en annan ras av liknande typ.

För att vara rättvis borde du själv ha jobbat seriöst med målet att träna upp en travhäst till ridhäst ett antal gånger annars faller ditt resonemang rätt platt. Inte många har gjort det. Jag har och är hjärtinnerligt trött på påståenden om att just mina hästar varit "unika" när sanningen är att dom fått bra grundträning. Personligen skulle jag inte dra mig från att köpa en till om rätt individ dyker upp, utan tvekan!..och jag tävlar i western.

Jag upprepar detta gång på gång, under alla år har jag sett väldigt många ridtravare och aldrig någon som ens är i närheten av kraven på en BRA galopp. Har du undantaget så visa det då:idea:

Har bett om det upprepade gånger i såna här trådar men ingen av alla som skriver så varmt om den underbara galoppen en travare kan ha har nånsin lagt in en film som visar det:confused:

Du menar alltså att du skolat om travare till att ha takt, bärighet och sväv? Grattis, du är en på 10 miljoner i så fall ungefär.

Ledsen, men det går inte. De har inte bakben/bakdel till det. Men visa gärna att jag har fel:cool: En varmblodig travare har inte svårt pga träningen till travare utan pga framavlade egenskaper, hur svårt är det att förstå:confused: Även en travare som aldrig gått på travet, även ett litet travföl har dessa egenskaper. Fakta, inte tyckande.

Senast ändrad av en moderator:

Gerda (en travare jag ridit) en helt underbar, samlad, vägvinnande och rund galopp
Samlad o vägvinnande- samtidigt? Allt är relativt.

en travare kan på sin höjd ha en REN galopp, men en mkt bra- det jag definierar med det- nej.

flash jämför mest med galoppörer som har en bra skritt o galopp( konstigt va:angel:.

det är oxå det som gör att de sällan kan hoppa högt- språngkurvan i både galoppen o över hindret blir flackt o går ofta i 180

Du har inte alla svaren. Du har inte sett alla och kunskapen har du inte. Genom "alla" åren har du bestämt dig att se fel hos alla som figurerar på bild, film eller IRL när du vet att det handlar om en travare. Sorry, men du imponerar inte med något sakligt själv. Finns ingen anledning att försöka övertyga någon som inte vill, eller?

Vad hjälper det att jag berättar om den jag hade som imponerade på både domare och tränare inom både western och dressyr och att han ansågs som unik och aldrig kunde ha gått trav...men sanningen var att han både gått trav och inte var det minsta unik utan bara rejält grundtränad. Du har ju redan bestämt dig och skulle jag lagt ut bilder och filmer så ser du det du vill se.

Vad gör att du är så mycket mer kunnig än de som ser kvaliteerna hos en häst som rör sig bra? Är du bättre, menar du?

Är det inte så att den har mkt bra galopp för att vara av sin ras?

:bow: till ditt sista inlägg!

Travare kan vara jättebra hopp och dressyrhästar om man jämför med många andra av den rasen.
Och om man jämför dem med andra raser.
Att travaren är avlad för trav och därmed inte har förutsättningarna är ju bara nånting som alla måste insé.

Och självklart är det samma sak med alla andra raser; de passar inte till Allt! Vissa raser ÄR inte lämpade för vissa sorters grenar, det är ren fakta.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II