Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

*KL*

för att återgå till frågan och slippa höra allt tjafs om travare som ridhäst etc.

absolut kan du hitta en travare som kan hoppa terräng, det är väl kanske lika svårt som att hitta ett halvblod som passar till det, det är ju upp till inviden- inte rasen.

personligen tycker jag att de som äger travare och ridtränar dem ska ha medalj, för vilket slit det är jämfört med att kanske rida in ett halvblod där allt sitter.

förstår mig inte på människor som menar sig vara hästälskare men som bara klankar ner på travarna, det är hästen man blir kär i inte rasen.

men startar man en trpd om travare kan man räkna med att den spårar ur, och en hel del pajkastning, tyvärr:(

Min kompis har precis tagit fälttävlandskortet med sin fd travare. Den travaren har iofs varit med i div 2 hoppning för ett par år sedan och hoppar mkt bra.Hoppar 1.10 utan problem.Men den har ingen perfekt galopp.Det är tralopp men hästen är duktig för det.Hon tränar och tävlar även distans på henne och hästen är jätte duktig.Men det ligger många års träning bakom och hästen är väldigt seriös.Så visst finns det travare som kan,men det finns även de som har lite svårare för sig.

förstår mig inte på människor som menar sig vara hästälskare men som bara klankar ner på travarna, det är hästen man blir kär i inte rasen.

Det är för att ni tar allt så personligt, ingen har sagt något ont om hästarna (individerna) travare är ofta bussiga trevliga hästar.

Det handlar om vad de kan och inte kan. Inte gråter jag om du säger att de flesta engelska fullblod inte har trav för grand prix-dressyr :rofl: (även om det finns de som har det i o f s)

Och det har inte de flesta halvblod heller för den delen. Ska alla halvblodsägare skrika att folk hatar deras hästar för att man skriver det
oups-pardon-9877.gif

Vissa travarägare verkar vara experter på att se orealistiskt på sina hästar. Blir så trött på det
I_13SL7E1.gif

Senast ändrad av en moderator:

Vissa travarägare verkar vara experter på att se orealistiskt på sina hästar. Blir så trött på det
I_13SL7E1.gif
Och själv är jag trött på att ridhästmänniskor verkar gilla att påpeka travarnas eventuella brister. Vi som har ridtravare vet mycket väl vad vi har i boxen, vad våra hästar har för förtjänster och nackdelar. Dock verkar somliga må bra av att gång på gång på gång påpeka eventuella nackdelar med mitt hästval. Konstigt, jag är övertygad om att jag inte skulle få höra samma sak om jag hade halvblod (dåliga distanshästar), fullblod (löphuvud, dåliga hovar, svårfödda) eller islandshäst (går inte att tävla dressyr och hoppning framgångsrikt med). :crazy:

Vi som har ridtravare vet mycket väl vad vi har i boxen, vad våra hästar har för förtjänster och nackdelar.

Inte de jag har stött på iaf, och de flesta travhästägare här på Buke verkar inte heller ha någon större koll på det.

Inte de jag har stött på iaf, och de flesta travhästägare här på Buke verkar inte heller ha någon större koll på det.
Tänk, jag håller inte med. De flesta ridtravarägare jag diskuterat med på buke (och annorstädes) vet mycket väl vad deras hästar har för fördelar och nackdelar... och samtliga jobbar gladeligen på med sina hästar och trivs bra med dem :)

Senast ändrad av en moderator:

har läst dina inlägg här i tråden och jag tycker bara du sprider negativ stämning, men det är ju bara vad jag tycker.:grin:

Och själv är jag trött på att ridhästmänniskor verkar gilla att påpeka travarnas eventuella brister. Vi som har ridtravare vet mycket väl vad vi har i boxen, vad våra hästar har för förtjänster och nackdelar. Dock verkar somliga må bra av att gång på gång på gång påpeka eventuella nackdelar med mitt hästval. Konstigt, jag är övertygad om att jag inte skulle få höra samma sak om jag hade halvblod (dåliga distanshästar), fullblod (löphuvud, dåliga hovar, svårfödda) eller islandshäst (går inte att tävla dressyr och hoppning framgångsrikt med). :crazy:

:bow::bow: HÅLLER MED alla raser har sina fel, men jag sitter hellre med en sleten värdelös travare som itne är värd skiten under skon hos somliga "hästmänniskor" han är mitt allt och för mig är han värd alla pengar i världen. för han är min egna häst som jag format som jag vill ha honom.

:bow::bow: känns lite som att en del med "finare" raser måste få säga hur dålig galopp travarn har och blabla... ibland får man faktiskt tänka på vad man skriver är så trött på att höra allt negativt, och om de väl säger något positivt om dem så följs det ofta av ett men... :grin:

min kompis tränar fälttävlan med sin travare, går hur bra som helst.

jassica;11061298absolut kan du hitta en travare som kan hoppa terräng skrev:
Nej det har rätt mycket att göra med rasen, då en är avlad för ridning och en för körning i en gångart som dessutom inte är en naturlig gångart för hästen, men likväl är den uppfödd och tränad att röra sig i denna gångart.

så nej, inget kunde vara längre från sanningen än att det är lika svårt att hitta ett halvblod som ämnar sig för terräng hoppning, som en TRAVARE.

Håller helt med, och folk verkar inet heller engagera sig så överdrivet mkt i att erkligen arbeta hästarna på rätt sätt.

Hur ofta ser man inte i trådarna så sipmla saker som "varför kan itne min travare galoppera" ? :crazy:

så nej, inget kunde vara längre från sanningen än att det är lika svårt att hitta ett halvblod som ämnar sig för terräng hoppning, som en TRAVARE.
Där håller jag med dig :) Självklart är det enklare att hitta ett hbl eller fbl som lämpar sig för terränghoppning/fälttävlan än ett vbl - framförallt om vi pratar tävlingsnivå.

Hur ofta ser man inte i trådarna så sipmla saker som "varför kan itne min travare galoppera" ? :crazy:
Är det inte bra att folk frågar istället för att inte veta? Oftast får de ju rådet att ta hjälp av en instruktör dessutom.

har läst dina inlägg här i tråden och jag tycker bara du sprider negativ stämning, men det är ju bara vad jag tycker.:grin:

Det tycker inte jag!

Tycker flashlights åsikter är sunda och baserade på kunskap och hon står för det hon säger. Sen är det upp till var och en hur man hanterar det... :cool:

Är det inte bra att folk frågar istället för att inte veta? Oftast får de ju rådet att ta hjälp av en instruktör dessutom.

För att om man skaffar sig en travare ska man kunna sådant.
Precis som man inte skaffar sig en unghäst om man precis börjat rida.

Självklart om personen har en bra tränare IRL och mkt bra hästmänniskor runt omkring så fungerar det ju, men många av dem i trådarna säger att de inte har det och det är väl mest dem jag reagerar på. :crazy:

Mitt varmblod är en duktig hoppare, han älskar att hoppa terräng. Men matte älskar det inte lika mycket :angel:
Så visst går det :) (Med man kanske inte ska ha för höga krav om att hoppa svår fälttävlan och så dock).

jag har tränat en del teräng med min. alltså tränat på riktiga fälttävlansbanor och det har gått sjukt bra. det är de bästa hon vet. enda anledningen till att vi inte tävlat är pga att dressyren inte är 100%ig ännu. men i banhoppningen och teränghoppningen går hon som en klocka. det är ruggigt kul! :love:

anledningen till att (iaf jag) kan ta det lite personligt när någon mer eller mindre förlarar travarna värdelösa, är att väldigt många gånger får "ni" det att låta som att det gäller ALLA av rasen. mer passande uttryck kanske är "de travare jag sett/träffat/hört om.." eller "min erfarenhet av travare är att..".

en sak som jag tycker är lite...intressant..är att om travare nämns nånstanns,så återkommer sen "alla" till det ämnet (travare vs andra hästar o.s.v...) om och om igen, i samma tråd.
så kan vi inte bara säga såhär;
vi har alla valt våra hästar. på gott och ont.
så nu slutar "ni" som inte vill ha en travare, att hacka ner på travarna. och vi som har RIDTRAVARE (kallar inte min häst för travhäst,då hon är en ridhäst. jovisst hon föddes som travare, men används inte inom travet :p) andas normalt igen.
och så berättar ni som ridit/rider terräng med era varmblod, att berätta om det,som tråden handlar om ;)

t.o.m. jag (som gärna argumenterar emellanåt) blir less på debatten ang travare som ridhäst, i längden.

inlägget är inte menat till dig,det var sista inlägget med anspelning på travare som jag såg i tråden,helt enkelt.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur