Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Självklart om personen har en bra tränare IRL och mkt bra hästmänniskor runt omkring så fungerar det ju, men många av dem i trådarna säger att de inte har det och det är väl mest dem jag reagerar på. :crazy:

kan förstå vad du menar..

oavsett ras, är det bra att ha folk att ta hjälp av IRL (även vi som inte rider för instruktör för tillfället :angel:), om inte annat så för att bolla idéer.

en sak är iaf klar; man bör inte skaffa sig en ridtravare om man är nybörjare. det är inte så lätt som man kan tro.. likväl som en unghäst är mycket mer än "liten,pigg och söt"..

men nu vill jag höra fler som rider terräng med vbl.:D

en sak är iaf klar; man bör inte skaffa sig en ridtravare om man är nybörjare. det är inte så lätt som man kan tro..

Precis!
En travare är ju oftast svårare att klara ut än en "vanlig" ridhäst, och det är ju tyvärr pga dessa mindre kunniga ryttare som gör att folk kanske klankar ner på travarna.
Folk som inet vet hur man ska rida dem är ju tyvärr i majoritet. :crazy:

RIDTRAVARE (kallar inte min häst för travhäst,då hon är en ridhäst. jovisst hon föddes som travare, men används inte inom travet :p)

Oavsett vad hästen används till heter rasen fortfarande varmblodig travhäst :cool:

Immer

Då har du inte sett många travare då;)..

Då har du inte sett många travare då;)..

Jag har nog sett fler än du kan räkna till och säkerligen innan du ens var född, så jo några har jag sett.....både förr och som de ser ut och rör sig idag dessutom.

Oavsett vad hästen används till heter rasen fortfarande varmblodig travhäst :cool:

Immer

jag kommer ändå aldrig att kalla henne travhäst..det är rasen, javisst, det säger jag inte emot. men det fyller jag ju "bara" i på t.ex. anmälningar för tävling o.s.v., "viktiga" papper. formella saker.
och jag skulle inte kunna sälja henne som travhäst..

Precis!
En travare är ju oftast svårare att klara ut än en "vanlig" ridhäst, och det är ju tyvärr pga dessa mindre kunniga ryttare som gör att folk kanske klankar ner på travarna.
Folk som inet vet hur man ska rida dem är ju tyvärr i majoritet. :crazy:

och det är förbannat sorgligt.. :(

:D
Är det någon som har hoppat terräng med sitt varmblod?

Jag har hoppat väldigt mycket terräng på hobbytid med min häst under årens lopp jag haft honom...och förra året var vi med för första gången på hubertusjakt och det var hinderhöjd på 80-110cm. :D
Det gick hur fint som helst. Hopplagsledaren i den klubben som hade anordnat hubertusen gav oss en i plats i deras hopplag. :D
Så vi har varit med och tävlat i lag i banhoppning i våras.
Oftast har vi varit med på hoppträningar i banhoppning och som högst har vi hoppat på en bana på träning 120cm...och vi kom runt...men det var i min hästs ungdomsdagar. :D
Och nu denna helgen ska vi åka på ett terrängläger.
Så visst kan man använda varmblodstravare till terräng. :)
Det är bara till att hitta den rätte/rätta som passar ihop med en själv och som tycker det är kul.
Mvh Xoya.

jag kommer ändå aldrig att kalla henne travhäst..det är rasen, javisst, det säger jag inte emot. men det fyller jag ju "bara" i på t.ex. anmälningar för tävling o.s.v., "viktiga" papper. formella saker.
och jag skulle inte kunna sälja henne som travhäst..

Jag skulle inte heller kunna sälja mina ston till travet.
Men kallblodstravare är de ändå, även om ingen av dem är inkörd.

Immer

En av döttrarna i stallet där jag har min ponny har tränat och tävlat mkt med sin travare. Det har gått bra det. Kan tillägga att han har gått på travet i 3 år, innan han blev ridhäst :D

Jätte fin häst :D hade det inte stått saddelbreed (stavning?) hade jag trot att det ar ett lätt halvblod eller med inslag av fullblod ;)

Får man lägga in andras filmer:confused:

Den är jättefin och mycket välriden men du ser bakbenen även där. Bra exempel på vad Pansi skrev, inte ens med så bra ridning :bow: kan de riktigt komma tillrätta med sina bakben, som ju som sagt är framavlade för helt annat arbete.

KL

( Förstår inte denna envishet med att vägra förstå att de som vill ha en häst som kan trava maximalt framför en sulky självklart driver aveln åt det hållet att hästen ska kunna utföra sin uppgift och att detta kanske inte riktigt är optimalt om den sen ska kunna galoppera under ryttare. Vad i detta är så svårt att förstå:confused:)

därför att man tyvärr gärna vill göra om sin häst till ngt den inte är. Tycker man ser det alltför ofta.

Den är jättefin och mycket välriden men du ser bakbenen även där.

Jag kan inte annat än att hålla med. När hästen blir störd eller får det jobbigt blir galoppen riktigt dålig, ja, t.o.m övergår i sekvenser med travsteg i bak eller ojämt snubblig.

SOm du skriver, ej på tävling och på lätt nivå- ja, då har jag även terränghoppat med min bloding.

Utgå från dig som ryttare och hästens förutsättningar så går det självklart bra- även om hindrena kanske aldrig blir högre än 50 cm. :D

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur