Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Därmed lägger jag ner nu. Jag känner inget behov av att bevisa något. Jag anser att min häst rör sig helt ok. Film kommer inte. Har ingen och tänker inte panikfilma någon för att becisa något.

:bow: till dig.

också jag drar mig ur denna diskussion med "slutklämmen"; bara man själv trivs & är lycklig med sin häst, det är det absolut viktigaste.. oavsett ras, exetriör, "användningsområde", ålder o.s.v. Trivs man ihop har man det som verkligen räknas - lycka & vänskap ;)

ha det bra allihop!

Den ser ut som typisk travargalopp.

Det jag är lite förvirrad över i tråden är snarare att travare har kanske inte en fantastisk galopp så att de kan gå några högre klasser i dressyr. Men att träna terränghoppning (nu förutsätter jag att detta är på en lägre nivå och inte några flerstjärniga FT-klasser)

Det förstår jag inte att man inte skulle kunna göra. Jag har själv ett halvblod med förvisso stor men dressyrmässigt så kniper han nog inga rosetter knappt ens i lätta klasser. Jag skulle inte tveka att hoppa med honom. I debutant/lätt FT ser jag inga hinder för travare att tävla. Dressyren brukar inte precis vara på någon toppklass där :D

Det kan man säkert göra, absolut. Jag skrev bara att JAG inte vill hoppa terräng utan en bra galopp, bla av säkerhetsskäl men det är ju bara min åsikt. Bla för att jag är feg när det gäller terränghinder och vill känna att jag har en häst med stark reglerbar galopp:idea:

Ingen har nog sagt att det inte går:confused:

Ang filmen håller jag med om att det är galopp så som travare gärna galopperar, dvs bla markbunden och inte i tretakt.
Härlig strand att rida på :love:

Jo men som min skrot han har dressyrmässigt en usel galopp men ska enligt a-tränare (en av sveriges bättre) samt min egna b-tränare ha kapacitet att gå 1,50-klasser. Nu är jag som pilot en mes så det lär inte hända.
Nu har inte vi problemet med en tretakig markbunden galopp utan vårat problem är att han biljarderar fram. Men jag kan oavsett inte påstå att han rör sig mer än att han i bästa fall får en placering i lätt klass men det var heller inte ändamålet han köptes till :D

jag har 4 varmblod och dessa är underbara! en av den har världens slänggalopp och den andra är lite mer samlad men den tredje han är underbar!!!hans galopp är så mäktig och samlad, hoppar terräng med honnom och även vanlig hoppning! går super. komet som den "tredje" heter, han är bara tränad inom trav inte startad, och oj vad jag har jobbat med han så att han ska glömma bort travet! och nu ä han världens bästa ridhäst! ser ejj ut som ett varmblod heller:) love komet!!!<33:banana::love:

Kollade på länken och tyckte din häst var jättefin! man kan se att du har lagt ner mkt jobb på henne, hon bytte ju o allt sånt i galoppen!:bow:

Min foderponny är en "travare" och hon bara ÄLSKAR att hoppa terräng. Tränar det varje-varannan vecka! har gjort en egen bana med sådär 60 cm hinder.
Och förra ägaren tävlade henne i terräng!
Varför skulle inte en taravare klara det???
Lycka till!

Jag har hört många som passar utmärkt till terräng!
Vbl hästarna är ju ofta rädda om benen så de slår sällan i. Samtidigt som de flesta tycker att det är roligare, mer inbjudande och enklare att hoppa i skogen än vanliga hinder ;)

Har ni inte hört talas om Cecilia Crazy? Hon tävlade i fälttävlan felfritt och även Team Chase där man rider 3 ryttare i bredd över en steeple-chase bana och hoppar häckar samtidigt. De tävlade mot en fd. fullblodsgaloppör och halvblod/fullblod och häckarna låg på 110-130.
coco1.jpg

coco2.jpg

Hon finns ju med på bild i en av hästböckerna med (en ny som jag inte kommer ihåg namnet på)
Man ska aldrig döma för fort. Alla har ju sina förutsättningar. Sedan får man kanske rida lite annorlunda på en Travare än t.ex. ett fullblod. Men med bra träning så kan det gå mkt bra.
Jag har min Kompis 20åriga varmblodstravare på foder och hon har mkt bättre galopp än trav.
Sen är det ju så att de flesta kanske är lite otåliga med att vänta på att träna inför tävlingar så det inte ser så bra ut. Men alla har ju chansen att kunna bli bra med rätt ryttare och instruktör. ;)

Så klart att man kan hoppa terräng :bump:

Senast ändrad av en moderator:

En till travare i fälttävlan (Vill peppa) :banana:

"Vinnare av NM och SM i fälttävlan 1978:
Colombay.

Hon var ett franskt varmblodssto som kördes in och tränades upp av Olle Fägerås.Colombay visade att hon inte passade trav häst och köptes senare av Jonas och Karin Hugosson.(jonas och Karin är syskon) Jonas tävlade Colombay ända upp till svår B i banhoppning men hon räckte inte riktigt till.
Så skolades hon vidare till fälttävlans häst.Hon vann då SM och NM 1978.Hon var också med i Badminton i England felfri på hinder men reds på fel sida om en flagga. " ;)

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst