Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Min rör sig åyminstonde inte sämre. Han är inte markbunden och galopperar tretaktigt. Vill inte kommentera de nämnda travarnas galopp.

Alltså tolkar jag det som att han rör sig bättre:confused: Nog för att din häst är jättesöt men det tror jag inte faktiskt,. Skulle gärna se en film för att tro på det.

Det man känner själv är inte alltid det som syns tyvärr. Så är det kanske inte för dej, men jag har svårt att tro att den har bättre galopp än vad de har lycktats få fram. Men om du säger det så...

Därmed lägger jag ner nu. Jag känner inget behov av att bevisa något. Jag anser att min häst rör sig helt ok. Har sett många halvblod som galopperar sämre, du har förmodligen en helt annan uppfattning. Film kommer inte. Har ingen och tänker inte panikfilma någon för att becisa något.

Om du läst hela tråden, eller åtminstone t o m sidan 4 där inlägg nr #73 finns, så hade du sett att Superfilm redan visats.

Immer

Sorry, läste inte hela tråden, till sida 3 läste jag.

Det är helt ok! Men eftersom du var så säker så frågade jag.

Super var ju väldigt välriden och av en duktig ryttare och även stiletts är välriden så jag tvivlar på att man kan åstadkomma mer än de gjort:bow:

Jag tycker den har travargalopp. Du rider trevligt,och hästen ser trevlig ut, men den har en typisk travargalopp som inte riktigt räcker till eftersom den inte kan arbeta med sina bakben och rygg som den skulle behöva göra.

KL

Orkar inte svara på alla försvarstal, jag har bara uttryckt min åsikt om vad jag vill sitta på om jag hoppar. OCh nej, jag har aldrig under alla mina år med hästar sett en travare som haft tillräckligt bra galopp för att jag skulle vilja hoppa den. Jag har sett många under sammanlagt mer än 40 år så jag är inte lätt att övertyga kan jag säga.

Om du hållt på med hästar i över 40 år föklarar det ganska mycket om din kärringaktiga syn på hur en galopp bör vara.... Tings changes...

Om du hållt på med hästar i över 40 år föklarar det ganska mycket om din kärringaktiga syn på hur en galopp bör vara.... Tings changes...

Jag har också hållit på med hästar i över 40 år.
Och jag är inte längre tillräckligt ung för att veta allting (originalcitatet var Oscar Wildes)

M a o, när man är ung är man :devil:-igt säker på sin sak och kallar alla med erfarenhet för kärringar.
Och hur en korrekt/ bra galopp ska se ut har INTE förändrats :grin:

Immer

Hänvisar till Immers utmärkta svar till dej:bow::D

Har nu med intresse läst era inlägg och kollat på videos här...

Jag är neutral. Håller varken på med travare eller ridhäster vill bara se vad ni menar...:angel:

så kan man få se på en ridhäst med riktigt bra galopp så man ser skillnaden i bakbenen.

Fio har redan lagt in en. Titta på den.

Jag har ingen galoppfilm, men får väl skaffa i värsta fall när kameran är hemma igen. Vill inte lägga ut andras filmer.

Du ser skillnaden bla i att hästens bakben och framben "hänger ihop" de rör sig taktmässigt, inte var för sig i olika takt.
Du ser också på att bakbenen har svikt i språnget, att bakhovarna lyfter från marken tydligt, (och i takt), att benen inte "sladdar ut" åt sidan i svängar mm när det blir jobbigt. Och att ryggen är aktiverad och bakbenen under hästen, inte bakom.

Det finns många andra hästar som inte har bra galopp heller, som inte har allt detta. Men just det där lite otaktmässiga, markbundna och samtidigt lite sliriga i sidled i snäva svängar och att bakbenen ser ut att vara bakom och ryggen därmed "längre" är vad man ser hos travare i mer eller mindre grad.

(Det är delvis beroende av ridningen självklart, på alla hästar, men just travare har även med mycket duktig ryttare svårt att komma ifrån det typiska rörelsemönstret helt, och problemet som jag ser det är att de får svårt att arbeta under sig, särskilt när kraven blir högre, snäva svängar, mer samling, tex, samt att arbeta igenom ryggen, att koordinera som ryttaren vill)

Kan nog bero på att Flash sysslar med galoppörer som har en bra galopp.

allting är relativt:grin: Bra galopp- trots att den är född/ avlats som travare- är en annan femma.
håller med om att inte alla halvblod föds med en 8 på galoppen.
sen kan mkt förstöras av ryttaren eller förbättras för den delen.

Visst kan en del travare få en skaplig galopp- om den begåvas med en kunnig ryttare.

Var är fios galoppfilm?

Varmblods travare kan säker hoppa :) träng

Den ser ut som typisk travargalopp.

Det jag är lite förvirrad över i tråden är snarare att travare har kanske inte en fantastisk galopp så att de kan gå några högre klasser i dressyr. Men att träna terränghoppning (nu förutsätter jag att detta är på en lägre nivå och inte några flerstjärniga FT-klasser)

Det förstår jag inte att man inte skulle kunna göra. Jag har själv ett halvblod med förvisso stor men dressyrmässigt så kniper han nog inga rosetter knappt ens i lätta klasser. Jag skulle inte tveka att hoppa med honom. I debutant/lätt FT ser jag inga hinder för travare att tävla. Dressyren brukar inte precis vara på någon toppklass där :D

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022