Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Nej precis, kan en häst hoppa så duger den till hoppning oavsett galopp typ :p
Och jag håller med, skulle jag vilja rida fälttävlan så skulle det bli på en häst med flyt i galoppen.

Jag tycker de flesta halvblod man ser har travargalopp de med.
Dvs släp i bak, dålig rygg.
Så man kan väl egentligen inte definera det som travgalopp, snarare som bara vanlig plain dålig galopp vilket en klar majoritet av alla raser faktiskt har, så även travhästarna.

Ja många halvblod har dålig galopp, eller många, men ja, jag förstår vad du menar. Det har jag reagerat på under dressyrtävlingar bla på lite lägre nivå. Men jag tycker det håller på att ändras:confused:

Sen är det en fråga om ridning också förstås. Ibland har jag sett samma halvblod under olika ryttare och galoppen precis som traven har med den ena genomgått en märkbar förbättring:o (Precis som traven på de hästar jag rider om en skickligare sätter sej upp.....:angel:)

MEN utöver det har travare specifika problem med bakbenen arbetande brett och långt bakom sig och DET är vad som är svårt att ändra och som aldrig helt lyckas.

det var den intressantaste teorin hittills! utveckla gärna hur du menar!

Rider man halvblod, fullblod eller annan häst med mycket galopp i terrängen så kan ett galoppsprång vara avgörande i anridningen. Man kanske får hoppa av för nära eller för lång ifrån osv..

Travare däremot kan lägga till ett travsteg om den känner att den inte riktigt når fram och även om hindret ligger runt 60-90 så kan en travare ta det i trav. Det är oftast ryttaren som blir "rädd", eller vad man ska säga, som gör att travaren störs innan hindret.
Min hopptränare sa till mig att travaren ofta är en alldeles utmärkt hopphäst just av den anledning (på inte allt för höga höjder då)

Sen är det ju inte säkert att ALLA travare är såna, det finns ju en del som är lite klumpiga ;)

Men med rätt träning så kan även en travare klara det bra i terrängen.
Jag skulle gissa på att det är under transportsträckorna som man behöver en ordentlig galopp.

Rider man halvblod, fullblod eller annan häst med mycket galopp i terrängen så kan ett galoppsprång vara avgörande i anridningen. Man kanske får hoppa av för nära eller för lång ifrån osv..

Travare däremot kan lägga till ett travsteg om den känner att den inte riktigt når fram och även om hindret ligger runt 60-90 så kan en travare ta det i trav. Det är oftast ryttaren som blir "rädd", eller vad man ska säga, som gör att travaren störs innan hindret.
Min hopptränare sa till mig att travaren ofta är en alldeles utmärkt hopphäst just av den anledning (på inte allt för höga höjder då)

Sen är det ju inte säkert att ALLA travare är såna, det finns ju en del som är lite klumpiga ;)

Jag skulle gissa på att det är under transportsträckorna som man behöver en ordentlig galopp.

Hmm en häst som har en bra galopp har ju även ett bra register och kan länga ut sig för att nå fram, kommer dom för nära trampar dom bara om. Jo halvblod kan oxå travhoppa 60-90cm utan några som helst problem, det är ganska vanligt att man gör det på vardagliga hoppträningar.

Kan du vara vänlig att svara på frågan jag ställde till dig istället för att dra in en massa andra påståenden som jag överhuvudtaget inte har blandat mig i!
Eftersom min häst är död sedan 2003 kan jag inte visa det IRL. I övrigt så tränades min i dressyr men tävlades i western. Reds i terrängen med hoppning för konditionens och styrkans skull.
Inte det jag menar med bra galopp. Men vi kan ha olika definition.
(Dock finns en definition av gångarten galopp och inte heller den har jag sett travare som verkligen klarar hela vägen, bitvis kanske men inte att hålla och jobba i.)

Men jag är som sagt öppen för att ändra mej om du visar en:idea:

Menar du att en häst som avlas för att ändamålsenligt skjuta på och bredda i trav som dom ska göra i dessa farter (eg onaturligt för en normalt bygggd häst) inte skulle påverkas av detta:confused:
Då säger du emot folk som har travare som yrke men det kanske du har också:confused:

Vill också gärna veta om du menar att du har haft travhästar som haft bättre galopp än super på filmen:cool: Jag tror nämligen inte att det är möjligt, faktiskt. Och då syns ändå dessa bakben på honom. Vilket visar hur svårt det verkligen är för dem att komma ifrån det medfödda rörelsemönstret. Även med en mycket duktig ryttare.
Lämnar samma svar till dig som till Fio men hänvisar i övrigt till Sight Unseen som tävlas i St Georg. En f.d. travare som under sin travkarriär hette JoPa's Tycoon. En dålig galopp i den klassen vore ödesdiger för resultaten.

Vad det gäller aveln så vill man ha en korrekt byggd häst och aveln strävar inte specifikt till att få fram hästar med breda svingande rörelser med bakbenen. Har för övrigt haft ett rent halvblod (Picasso - JOvial) som gjorde detsamma med sina bakben under fri trav ute.

Lämnar samma svar till dig som till Fio men hänvisar i övrigt till Sight Unseen som tävlas i St Georg. En f.d. travare som under sin travkarriär hette JoPa's Tycoon. En dålig galopp i den klassen vore ödesdiger för resultaten.

Men, den har ju varit uppe här på Bukefalos de senaste fem åren, och det är ständigt samma text och samma bild som visas. Hur stod den sig i konkurrensen med ridhästar? Tävlar den fortfarande? Har den kommit längre nu? Finns det några filmer?

Immer

Har försökt hitta någon film men inte lyckats. Vet bara att han är född 1993 och att all info som går att hitta enbart hänvisar till att han "currently" tävlas i St George. Finns en bild och den har jag sett här också som andra lagt ut.

I USA är det lite större med just pensionerade f.d. travare. Men även i Australien. Hittade en filmsnutt där ett par jobbar just med omskolning av f.d. travare och det såg riktigt trevligt ut...lägger ut en länk.

Det är inte alla hästar som har ett sånt register tyvärr.
Och absolut tror jag att det finns halvblod mm som kan travhoppa mindre hinder, men däremot tror jag inte att ett halvblod skulle kunna skjuta in ett halvt-travsteg precis innan hindret och dessutom klara det.
Men alla indivier är olika.

Och absolut tror jag att det finns halvblod mm som kan travhoppa mindre hinder, men däremot tror jag inte att ett halvblod skulle kunna skjuta in ett halvt-travsteg precis innan hindret och dessutom klara det.

Nja en del hästar som tävlar i världseliten brukar faktiskt peta in ett travsteg i kombinationerna ibland, tex Mynta brukade göra så.

Men en häst som är smidig och spänstig och kan variera i galopp kan det i regel i trav också och har inga problem där heller att rätta till.

Travare brukar pga sin stora påskjutsbenägenhet i trav inte se så varierbara ut i trav heller tyvärr. Men nu säger jag brukar för det finns absolut dem som är mer smidiga.

Travhoppa 90 cm är ju inte så högt för hästen det kan t o m ett fullblod:rofl: :D

Piraja: jag har inte sett den du pratar om som går st georges och hittar inget på sökning heller?

Fattade fortfarande inte, var din egen bedömning att din häst hade bättre galopp än super??

Jag tycker det låter livsfarligt, att slänga in ett travben ngnstans i galoppen för att "korrigera" ett avstånd. betydligt större risk att man krashar och hamnar i obalans än en häst som bibehåller en god grundbalans i galoppen genom att länga eller korta sig.

Det hade jag ingen aning om.
Jag fick höra det av min hopptränare och jag är så godtrogen och tror på allt som folk säger till mig, speciellt lärare av alla dess slag :D

idag var jag och hoppade terräng med mitt varmblod :)
Han är superduktig, inte i galoppen för då hoppar han av ca. 2 meter innan :p men i trav är han superduper duktig.
Var där med en till tjej i stallet & även de är duktiga :)

22551390.jpg

titta inte på klumpen på ryggen :o
22551393.jpg

Det beror lite vilken häst du sitter på.
familjens travare hoppar stort och väl i galopp men är livsfarlig i trav.
Därmot min fd foderhäst hade svårt (det gick stundtals) att hoppa i galopp och hon la därför in ett travsteg precis innan hindret, Och det första gångerna var jag livrädd, men hon hoppade alltid och varken kraschade eller rev någon gång.
Min hopptränare fick mig att slappna av och bara följa med, och et gick bara bättre och bättre. :D

(känner mig lite flummig vid den här tiden av dygnet, men jag hoppas jag fick fram något av budskapet iaf )

Nej jag tror dig, dock tycker jag inte det håller att påstå att det i regel är en FÖRDEL som travarna har, jmf med balanserade ridhästar med bra galopp, att det skulle vara "det lilla extra" att trava mitt i anridningen.

Jag har sett endel vbl travare på fälttävlansbanor häromkring, i Deb/Lätta klasser.
Min fd medryttarhäst började tränas lite i terräng innan han skadade sig.
Han skötte sig finfint, i början var han osäker och stannade på alla hinder en gång, för att sedan hoppa dom "han fotograferar, och lägger in bilderna i sitt fotoalbum för att han sedan ska veta hur han ska göra nästa gång" som tränaren sa ;)
När han fått lite 'rutin' hoppade han hindren utan problem.

Hade han inte skadats hade han absolut kunnat vara riktigt bra i terräng/fälttävlan. Ingen SM ponny direkt, men han skulle absolut ha kunnat placera sig i klasser.

I körning har man ju kommit på att travhästar kan med fördel användas till förlöpare i 4-spann.
Men då handlar det om inomhustävlingar där inte tempot blir så högt o dör svängarna är viktiga.

Att i full rulle stoppa in ett travsteg är knappast bra för ekipagets säkerhet.

Visst kan de säker gå lätt klass, men de får de oftast jobbigare eftersom FT-hästen ska kunna sparar energi o ligga "på rulle" mellan hindrena.

Att travaren har en god galopp får väl ändå ses som ytterst ovanligt.
Problemet visar sig när hindrena blir större- då de sällan galopperar i "uppförsbacke"

Sen håller jag med Piraja om vilken typ av ryttare som införskaffar dessa.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama