Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det var den intressantaste teorin hittills! utveckla gärna hur du menar!
Rider man halvblod, fullblod eller annan häst med mycket galopp i terrängen så kan ett galoppsprång vara avgörande i anridningen. Man kanske får hoppa av för nära eller för lång ifrån osv..
Travare däremot kan lägga till ett travsteg om den känner att den inte riktigt når fram och även om hindret ligger runt 60-90 så kan en travare ta det i trav. Det är oftast ryttaren som blir "rädd", eller vad man ska säga, som gör att travaren störs innan hindret.
Min hopptränare sa till mig att travaren ofta är en alldeles utmärkt hopphäst just av den anledning (på inte allt för höga höjder då)
Sen är det ju inte säkert att ALLA travare är såna, det finns ju en del som är lite klumpiga
Men med rätt träning så kan även en travare klara det bra i terrängen.
Jag skulle gissa på att det är under transportsträckorna som man behöver en ordentlig galopp.
Eftersom min häst är död sedan 2003 kan jag inte visa det IRL. I övrigt så tränades min i dressyr men tävlades i western. Reds i terrängen med hoppning för konditionens och styrkans skull.Kan du vara vänlig att svara på frågan jag ställde till dig istället för att dra in en massa andra påståenden som jag överhuvudtaget inte har blandat mig i!
Lämnar samma svar till dig som till Fio men hänvisar i övrigt till Sight Unseen som tävlas i St Georg. En f.d. travare som under sin travkarriär hette JoPa's Tycoon. En dålig galopp i den klassen vore ödesdiger för resultaten.Inte det jag menar med bra galopp. Men vi kan ha olika definition.
(Dock finns en definition av gångarten galopp och inte heller den har jag sett travare som verkligen klarar hela vägen, bitvis kanske men inte att hålla och jobba i.)
Men jag är som sagt öppen för att ändra mej om du visar en
Menar du att en häst som avlas för att ändamålsenligt skjuta på och bredda i trav som dom ska göra i dessa farter (eg onaturligt för en normalt bygggd häst) inte skulle påverkas av detta
Då säger du emot folk som har travare som yrke men det kanske du har också
Vill också gärna veta om du menar att du har haft travhästar som haft bättre galopp än super på filmen Jag tror nämligen inte att det är möjligt, faktiskt. Och då syns ändå dessa bakben på honom. Vilket visar hur svårt det verkligen är för dem att komma ifrån det medfödda rörelsemönstret. Även med en mycket duktig ryttare.
Lämnar samma svar till dig som till Fio men hänvisar i övrigt till Sight Unseen som tävlas i St Georg. En f.d. travare som under sin travkarriär hette JoPa's Tycoon. En dålig galopp i den klassen vore ödesdiger för resultaten.
Det är inte alla hästar som har ett sånt register tyvärr.
Och absolut tror jag att det finns halvblod mm som kan travhoppa mindre hinder, men däremot tror jag inte att ett halvblod skulle kunna skjuta in ett halvt-travsteg precis innan hindret och dessutom klara det.
Men alla indivier är olika.
Det är inte alla hästar som har ett sånt register tyvärr.
Och absolut tror jag att det finns halvblod mm som kan travhoppa mindre hinder, men däremot tror jag inte att ett halvblod skulle kunna skjuta in ett halvt-travsteg precis innan hindret och dessutom klara det.
Men alla indivier är olika.
Rider man halvblod, fullblod eller annan häst med mycket galopp i terrängen så kan ett galoppsprång vara avgörande i anridningen. Man kanske får hoppa av för nära eller för lång ifrån osv..
Travare däremot kan lägga till ett travsteg om den känner att den inte riktigt når fram och även om hindret ligger runt 60-90 så kan en travare ta det i trav. Det är oftast ryttaren som blir "rädd", eller vad man ska säga, som gör att travaren störs innan hindret.
Min hopptränare sa till mig att travaren ofta är en alldeles utmärkt hopphäst just av den anledning (på inte allt för höga höjder då)
Sen är det ju inte säkert att ALLA travare är såna, det finns ju en del som är lite klumpiga
Men med rätt träning så kan även en travare klara det bra i terrängen.
Jag skulle gissa på att det är under transportsträckorna som man behöver en ordentlig galopp.