Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

KL

Jag tycker att travare kan fungera riktigt bra ute i terrängen även utan en bra galopp.
Fördelen med travare är just att dom är travare och kan slänga in ett och annat travsteg.

det var den intressantaste teorin hittills! utveckla gärna hur du menar!

Nu när vi ändå är inne på det här med travarnas galopp och exteriör mm. Har ju själv ett varmblod och när jag kollar på flmer på den ser jag att den inte går i 100 % takt med bakbenen, men skulle inte påstå att jag känner någon skillnad när jag rider (men är väl inte på den avancerade nivån sas). Men vad i travarens exteriör är det som gör att de får en sämre galopp ? (är kanske en dum fråga :o) och har du någon bra film på vad som är en bra galopp ? (ras spelar ingen roll)

*KL*
Jag tar mig för pannan och suckar högt!!! Ingen häst föds med balans för att storma fram genom skog och mark och hoppa klockrent. Det är ryttarens träning och ridkunskap som styr. Sen att vissa hästindivider har bättre och sämre förutsättningar är en sak, klarar inte ryttaren att ta vara på det hästen har alt.plocka fram det som finns är det åter en brist hos ryttaren.

Jopp.... Mitt halvblod med 75% fullblod i sig föddes med balans för att storma fram genom skog och mark och hoppa klockrent, Gick Msv A som 7 åring och svår klass som 8 åring! Pga sin fantastiska balans i galoppen är han fortfarande still going strong och skadefri som 16 åring!

Känns som en till dum fråga :o men frågar man inte lär man sej inte ;)
Undrar bara varför man säger att det är ett halvblod om dne har 75 % fullblod, borde det inte räknas till fullbod då ?? :confused: är inte så bra på det här med avel och raser...

Du har inte alla svaren. Du har inte sett alla och kunskapen har du inte. Genom "alla" åren har du bestämt dig att se fel hos alla som figurerar på bild, film eller IRL när du vet att det handlar om en travare. Sorry, men du imponerar inte med något sakligt själv. Finns ingen anledning att försöka övertyga någon som inte vill, eller?

Vad hjälper det att jag berättar om den jag hade som imponerade på både domare och tränare inom både western och dressyr och att han ansågs som unik och aldrig kunde ha gått trav...men sanningen var att han både gått trav och inte var det minsta unik utan bara rejält grundtränad. Du har ju redan bestämt dig och skulle jag lagt ut bilder och filmer så ser du det du vill se.

Vad gör att du är så mycket mer kunnig än de som ser kvaliteerna hos en häst som rör sig bra? Är du bättre, menar du?

Filmen som kruliduten la in , den hästen har oxå imponerat på internationella dressyrdomare och tränare men ändå ser man att det är en travhäst i både traven och galoppen. Jag vågar påstå att Super (hästen på filmen) är den travhäst som minst av allt ser ut som en travhäst.
Frågan är om dina är bättre än den?

Känns som en till dum fråga :o men frågar man inte lär man sej inte ;)
Undrar bara varför man säger att det är ett halvblod om dne har 75 % fullblod, borde det inte räknas till fullbod då ?? :confused: är inte så bra på det här med avel och raser...

Nix fullblod får det bara heta om det är enbart 100% , har du en häst som är 99% fullblod och 1%halvblod så är rasen halvblod, eller varmblod som det då heter.

Jopp.... Mitt halvblod med 75% fullblod i sig föddes med balans för att storma fram genom skog och mark och hoppa klockrent, Gick Msv A som 7 åring och svår klass som 8 åring! Pga sin fantastiska balans i galoppen är han fortfarande still going strong och skadefri som 16 åring!

Precis som min då!!! Ett 75% fullblod och resten halvblod som föddes med en MYCKET bra, balanserad och bärig galopp!!! :love: Han hoppade över stenmurar och diken redan som litet föl.

Galoppen bara fanns där, den var inget som det behövde kämpas med för att plocka fram... :D

Jag vet att det finns korsningar travare/fullblod som tävlat ganska framgångsrikt i fälttävlan och att Trossnästösa här på buke red åtminstone lätt klass i fälttävlan på sin travare. Jag tror oxå om jag inte minns fel att hon travade runt banorna men det skall jag låta vara osagt

kl

Jag har inga erfarenheter av travare i terräng, men jag blev lite nyfiken på vad folk tkr är bra galopp.
Tex den här? Går 130 hoppning, till salu för typ 200'.
Jag tycker den ser rätt markbunden ut i bak och ingen bärighet, typ stela bakben och dålig rygg men jag kan ha fel. Hoppa kunde den iaf, trots dålig galopp?
Inte min häst och är ingen travhäst.
http://www.youtube.com/watch?v=n7GYsOTKd_c

kl

Jag har inga erfarenheter av travare i terräng, men jag blev lite nyfiken på vad folk tkr är bra galopp.
Jag tycker den ser rätt markbunden ut i bak och ingen bärighet, typ stela bakben och dålig rygg men jag kan ha fel. Hoppa kunde den iaf, trots dålig galopp?

Ja ETT hinder kunde den hoppa, men varför visar man inte en hel bana kan man undra :angel:
Jag skulle aldrig betala 200 för den än mindre rida terräng på

Jag har tränat terräng med både varmblodig och kallblodig travare.
Båda dom hästarna var verkligen kanon! Jag ser travare som mycket positivt innom terräng för de har låätt att lägga in ett travsteg om avståndet blir fel.

Mina övriga erfarenheter av travare är att de behöver värmas längre än tex Halvblod. När jag tävlade travare värmde jag henne i 2 timmar innan jag skulle hoppa (skritt 1½ timma framridning ½ timma) Då lossnade hon verkligen och blev mjuk, vändbar och gallopen kom igång ordentligt.

kl

Tror inte att någon häst på någon film någonsin på det här forumet kommer att ha en bra galopp:angel:

Men eftersom min häst är en dokumenterad internationell svårklasshäst i fälttävlan kan jag ju lägga ut ett par terrängsnuttar som togs i Belgien för typ 4-5 år sedan, så även om folk klagar på hans galopp har han ändå visat att han räcker till och blir över i svår klass så det spelar ingen roll vad någon tycker :p

Jag som ryttare vet att han har en underbar välbalanserad terrängalopp som aldrig någonsin hamnar i framvikt

Starten

http://www.zippyvideos.com/1033188546058296/terrng/*hillsbon

Målgång, jag är tröttare än hästen :o

http://www.zippyvideos.com/8441852536058376/terrng5/*hillsbon

Gud vilken fin häst du har, måste lagt ner tusentals timmar på honom. Han ser verkligen jätte fin ut. Håller med alla som vet att varmblod faktiskt kan bli "riktiga" ridhästar. Jag vet en som är utbildad i akademiskt och gör piaff och passage som om de vore lekande lätt. Så visst kan varmblod (travarna) dem me :)

så som skimmeln på ''min'' film galopperar tycker jag att majoriteten av bukehästarna (och alla man ser på tävlingar) galopperar.
fast den är ingen terränghäst utan en renodlad hoppehäst.
jag har en annan film på den nånstans där den hoppar en bana på 135 felfritt med samma kassa galopp.
Så det visar ju att galoppen inte avgör allt.
Tex min sista dponny, när jag red för en atränare i hoppning så sa han '' din ponny har verkligen ingen bra galopp egentligen, men hon har så mycket framåtbjudning att det spelar ingen roll '' och det var inte ponnysken ;)

Fast din hade ju bra galopp. Inte det där vanliga bakbenssläpandet som faktiskt nästan alla sveriges hästar har (förutom typ elithästarna). min har samma, han är fet och omusklad pga att han håller på att komma tillbaka från kotledsinfl så nu orkar han inte galoppera ordentligt så han är inget undantag :p

så som skimmeln på ''min'' film galopperar tycker jag att majoriteten av bukehästarna (och alla man ser på tävlingar) galopperar.
fast den är ingen terränghäst utan en renodlad hoppehäst.
jag har en annan film på den nånstans där den hoppar en bana på 135 felfritt med samma kassa galopp.
Så det visar ju att galoppen inte avgör allt.
Tex min sista dponny, när jag red för en atränare i hoppning så sa han '' din ponny har verkligen ingen bra galopp egentligen, men hon har så mycket framåtbjudning att det spelar ingen roll '' och det var inte ponnysken ;)

Jag har oxå sett flera hopphästar ha rätt kass galopp men så länge den kan hoppa gör det ju inget. Men rida fälttävlan på en sådan häst hade jag inte velat göra utan jag vill mer flyta fram , dels för att det är lättare att rida och att hästen har ett större register i en bättre galopp dvs om man hamnar i trubbel och dels för att jag tror hästarna inte sliter på sig på samma vis då det blir svårare och jobbigare för hästen att hålla tiden med en kass galopp.

Filmen som kruliduten la in , den hästen har oxå imponerat på internationella dressyrdomare och tränare men ändå ser man att det är en travhäst i både traven och galoppen. Jag vågar påstå att Super (hästen på filmen) är den travhäst som minst av allt ser ut som en travhäst.
Frågan är om dina är bättre än den?

Vem gjorde detta till en tävling om bästa travhästens galopp??? Att bestämt påstå att det inte existerar en travhäst med bra galopp kräver en hel del erfarenhet med just travare. Jag vågar påstå att jag sett och haft travare med mycket bra, bärig galopp med sväv (som en efterlyste). Jag vågar också påstå att det inte är många som klarar att rida fram en travare, framförallt om den gått löp. Tyvärr är det ofta dåliga hästar som säljs som ridhästar och en dålig häst är en dålig häst oavsett disciplin.

Att nöja sig med en dålig galopp när man vill rida i terräng, hoppa och rida dressyr är inte nåt att sträva efter. Personligen nöjer jag mig aldrig genom att skylla på att det är en "travare" utan jag kräver aktion med bakdelen, alltid...oavsett vad det är för häst jag jobbar med för övrigt.

Kan någon här tala om huruvida man ställer upp med träningstips till de som de ser har hästar som inte arbetar ordentligt? Eller är det enklare att fördöma hästvalet och rekommendera "riktiga" hästar?...vad nu det är egentligen:cool:

Vem gjorde detta till en tävling om bästa travhästens galopp??? Att bestämt påstå att det inte existerar en travhäst med bra galopp kräver en hel del erfarenhet med just travare. Jag vågar påstå att jag sett och haft travare med mycket bra, bärig galopp med sväv (som en efterlyste). Jag vågar också påstå att det inte är många som klarar att rida fram en travare, framförallt om den gått löp. Tyvärr är det ofta dåliga hästar som säljs som ridhästar och en dålig häst är en dålig häst oavsett disciplin.

Att nöja sig med en dålig galopp när man vill rida i terräng, hoppa och rida dressyr är inte nåt att sträva efter. Personligen nöjer jag mig aldrig genom att skylla på att det är en "travare" utan jag kräver aktion med bakdelen, alltid...oavsett vad det är för häst jag jobbar med för övrigt.

Kan någon här tala om huruvida man ställer upp med träningstips till de som de ser har hästar som inte arbetar ordentligt? Eller är det enklare att fördöma hästvalet och rekommendera "riktiga" hästar?...vad nu det är egentligen:cool:

Kan du vara vänlig att svara på frågan jag ställde till dig istället för att dra in en massa andra påståenden som jag överhuvudtaget inte har blandat mig i!

Jag har oxå sett flera hopphästar ha rätt kass galopp men så länge den kan hoppa gör det ju inget. Men rida fälttävlan på en sådan häst hade jag inte velat göra utan jag vill mer flyta fram , dels för att det är lättare att rida och att hästen har ett större register i en bättre galopp dvs om man hamnar i trubbel och dels för att jag tror hästarna inte sliter på sig på samma vis då det blir svårare och jobbigare för hästen att hålla tiden med en kass galopp.

Ja, och det var ju det frågan handlade om i tråden, att rida terräng med travargalopp och jag sa att nej det skulle jag inte våga och så uppstod denna långa diskussion:o:angel:

Jag är å andra sidan bortskämd med varierbar supergalopp, jag vill känna den kraften och reglerbarheten annars skulle jag inte våga som sagt, jag är ju feg också:o så jag tänker främst på att hästen kan lösa situationer om det blir nödvändigt och har lite extra om det behövs.

Jag har tyvärr ingen film, tror jag, men å andra sidan handlar det om travargalopp här inte fullblodsgalopp. OCh du visade ju bra galopp så det är redan gjort. :idea: Den såg mycket bra ut, kraftfull men reglerbar och det finns mycket häst under ryttaren:bow:

Att bestämt påstå att det inte existerar en travhäst med bra galopp kräver en hel del erfarenhet med just travare. Jag vågar påstå att jag sett och haft travare med mycket bra, bärig galopp med sväv (som en efterlyste).

Inte det jag menar med bra galopp. Men vi kan ha olika definition.
(Dock finns en definition av gångarten galopp och inte heller den har jag sett travare som verkligen klarar hela vägen, bitvis kanske men inte att hålla och jobba i.)

Men jag är som sagt öppen för att ändra mej om du visar en:idea:

Menar du att en häst som avlas för att ändamålsenligt skjuta på och bredda i trav som dom ska göra i dessa farter (eg onaturligt för en normalt bygggd häst) inte skulle påverkas av detta:confused:
Då säger du emot folk som har travare som yrke men det kanske du har också:confused:

Vill också gärna veta om du menar att du har haft travhästar som haft bättre galopp än super på filmen:cool: Jag tror nämligen inte att det är möjligt, faktiskt. Och då syns ändå dessa bakben på honom. Vilket visar hur svårt det verkligen är för dem att komma ifrån det medfödda rörelsemönstret. Även med en mycket duktig ryttare.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama