Sv: Varmblod som terränghäst?
KL igen
Eftersom det blev så stor diskussion om galoppen och bra eller inte så kanske man ska diskutera vad som skiljer. Det finns ju många travare som kan hoppa och tävla och som går i galopp osv, det är ju inte det jag menar att det inte finns.
Men det som skiljer om man ska försöka förklara är rundheten i galoppen, att rörelsen går igenom hela hästen från halsen/nacken till bakbenen, man kan se hela rörelsen i hästens rygg som sammanhängande, liksom. Det blir en studs i rörelsen eller hur man ska förklara, en spänst genom kroppen som gör den stora skillnaden.
Det kan saknas även hos andra hästar än travare, även hopphästar, men det beror då ofta på ridningen, inte hästens förmåga. Hästen kan men det syns inte i ridningen
Och vissa kanske inte kan, fast de inte är travare. (Men de har fortfarande inte de breda vingliga bakbenen att dras med som extra problem)
Just travare har så himla svårt att få till det med sin rygg/bakdel i galopp med det mönster som sitter i generna för hur de rör sig med bakbenen.
Det är svårt även i trav kan man se, men det är svårare i galopp eftersom en naturlig galopp går helt emot det sättet man vill att de går som travare. Deras bakben rör sig brett och bakom och de är väldigt rörliga utåt-bakåt och även utåt-framåt och det är negativt för att stabilt kunna arbeta som man vill att en ridhäst gör. De måste "knöla in" de där benen och det kan de kanske göra, men att få med hela bäckenet och ryggen som på en ridhäst- det går inte. Vad jag har sett alltså.
Därav att galoppen blir fyrtaktig och ryggen inte är med, därav markbunden och de får inte höjden och spänsten i kroppen i galoppsprången och de som hoppar, även de som hoppar bra, vill gärna gå fort - för påskjut har de inga problem med, däremot att samla in baken under sig, med spänstig rygg, det är problemet.
(Man avlar på prestation och de bästa har självklart ett rörelsemönster som så mycket som möjligt ökar förmågan att trava i enorma hastigheter, dvs bred och rörliga utåt-framåt-bakåt för påskjut.)
Så ser jag det och det har inget med att göra hur trevliga hästarna är som individer eller hur mycket man älskar de individerna osv.