Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Hur mycket uppför vill du ha?

2008-03-16019ed.jpg

http://s3.photobucket.com/albums/y6.../?action=view&current=mulleridn052_edited.jpg

Senast ändrad:

I ökad galopp ser den knappast ut så- ej självbärig galopp.
Eller:confused:

Ja jag skrittade henne som sagt i 1½ timme innan klassen funkade jättebra och hon var väldigt mjuk och avspänd till klassen skulle börja. Även mellan klasser skrittades hon hela tiden i stort sett (utom när vi hade vår fikapaus och delade på en festis och en kexchoklad :D)

Ett träningspass för tränare brukar jag skritta hästen i minst ½timme innan... Så ett vanligt ridpass på en "vuxenhäst" blir kanske 1 timme + ½ uppvärmning + ½ avskrittning (och då går jag med hästen)

Jag tror inte på snabba haffsiga framridningar utan vill ha hästen ordentligt värmd. Skrittar oftast 1 timme på tävlingsplatsen på alla hästar jag ska tävla och de verkar tycka det är jätteskönt! Det borde väl det sundaförnuftet säga att det onte är lämpligt att ställa in hästen i transporten och sen slänga ut den och rida fram 10-15 minuter innan klassen...

Senast ändrad:

Det där ser ut som fyrtaktsgalopp.......alltså det travare gärna går i.

En bild visar inte heller galoppkvalité:cool: Film behövs. Galopp har olika moment som ser olika ut på bild. Du har även "nerförsbackemoment" i ett galoppsprång.

det här med bra galopp hos travare. För några år sedan jobbade jag i ett travstall, där fanns då en två årshingst efter Starchip Enterprice. Den hästen var otroligt, kort rygg, krallig med rejäl massa, en riktig nacke o inte så stor. Såg ut som en connemara hingst. Han kunde galoppera, hade ett ordentligt svävningsmoment o galoperade med bakbenen långt in under magen o med riktigt tryck a la Okidoki. Hade jag kunnat hade jag köpt honom, men med sin stam o fighter skalle var han såklart svindyr. Nu kan jag tänka mig att hans otroliga galopp är borttränad, men visst finns det några som har galopp.

Jovisst finns de som inte är så typiska från början dvs som föl men det brukar slå igenom i alla fall så småningom när man kräver av dem. Jag vet också två små hingstar (som jag direkt kom att tänka på när du skrev det där) som var väldigt söta och såg mycket "ridhäst" ut. Den ena var redan ridhäst och jag blev mycket förvånad när tjejen sa att det var en travare första gången vi möttes, men den hade vid mer ansträngning den där "vingligheten" i bakbenen som vill breddas även enligt ryttaren själv.

Den andra var fortfarande tävlingshäst och det syntes inte i hagen att den var travare men samma där, vid krav (den reds ibland) så kröp det fram, det handlar om att använda bakkärran. (Matte var tränaren och berättade själv detta)

nej nej, 15 min uppvärming är ju inget, skrittar själv oftast minst 20 min innan och efter, men min häst behöver ridas itrav ett tag innan han kmr igång i kroppen om du börjar trava och skritta lite omxväxlande efter de där 20 mi framksrittning åsa tar det unegär ytterligare 20 min innan han är helt igång och kan börja jobba.

Du påstod
Du har inte alla svaren. Du har inte sett alla och kunskapen har du inte. Genom "alla" åren har du bestämt dig att se fel hos alla som figurerar på bild, film eller IRL när du vet att det handlar om en travare. Sorry, men du imponerar inte med något sakligt själv. Finns ingen anledning att försöka övertyga någon som inte vill, eller?

Vad hjälper det att jag berättar om den jag hade som imponerade på både domare och tränare inom både western och dressyr och att han ansågs som unik och aldrig kunde ha gått trav...men sanningen var att han både gått trav och inte var det minsta unik utan bara rejält grundtränad. Du har ju redan bestämt dig och skulle jag lagt ut bilder och filmer så ser du det du vill se.

Vad gör att du är så mycket mer kunnig än de som ser kvaliteerna hos en häst som rör sig bra? Är du bättre, menar du?

Jag undrade
Filmen som kruliduten la in , den hästen har oxå imponerat på internationella dressyrdomare och tränare men ändå ser man att det är en travhäst i både traven och galoppen. Jag vågar påstå att Super (hästen på filmen) är den travhäst som minst av allt ser ut som en travhäst.
Frågan är om dina är bättre än den?

Du svarade inte, så jag frågade igen
Eftersom min häst är död sedan 2003 kan jag inte visa det IRL. I övrigt så tränades min i dressyr men tävlades i western. Reds i terrängen med hoppning för konditionens och styrkans skull.

Lämnar samma svar till dig som till Fio men hänvisar i övrigt till Sight Unseen som tävlas i St Georg. En f.d. travare som under sin travkarriär hette JoPa's Tycoon. En dålig galopp i den klassen vore ödesdiger för resultaten.

Vad det gäller aveln så vill man ha en korrekt byggd häst och aveln strävar inte specifikt till att få fram hästar med breda svingande rörelser med bakbenen. Har för övrigt haft ett rent halvblod (Picasso - JOvial) som gjorde detsamma med sina bakben under fri trav ute.

Sen blandade du in en annan häst i diskussionen
Har försökt hitta någon film men inte lyckats. Vet bara att han är född 1993 och att all info som går att hitta enbart hänvisar till att han "currently" tävlas i St George. Finns en bild och den har jag sett här också som andra lagt ut.

I USA är det lite större med just pensionerade f.d. travare. Men även i Australien. Hittade en filmsnutt där ett par jobbar just med omskolning av f.d. travare och det såg riktigt trevligt ut...lägger ut en länk.

Så jag frågar igen

Filmen som kruliduten la in , den hästen har oxå imponerat på internationella dressyrdomare och tränare men ändå ser man att det är en travhäst i både traven och galoppen. Jag vågar påstå att Super (hästen på filmen) är den travhäst som minst av allt ser ut som en travhäst.
Frågan är om dina är bättre än den?

Hoppas på ett svar denna gång

kl Till ts: Jag tävlar inte för jag är skitskraj att hoppa egentligen men jag och min varmblodsmärr var på träningsläger i fälttävlan förra året och hoppade där 1 meter - 1.10 utan problem... På just det lägret var det ett par till som hade travare med sig. En av dem har väl ridit debutant tror jag. Galoppen var inga problem, jag tror snarare att om hästen har en god grundutbildning så är det en vettig häst, däremot krävs det ju en hel del i dressyren och där kanske travarna faller...

Delvis KL

För att förtydliga bara - jag har aldrig sagt att inte travargalopp räcker för lättare ft-klasser, det gör den kanske, sen hur länge hästen rent fysiskt hållbarhetsmässigt klarar det med den galoppen är en annan sak, men det har jag inte uttalat mej om.

Jag skrev bara att JAG inte skulle våga rida terräng på en häst med dålig galopp, vilket travare har. Jag (pratar bara om mej) vill ha en stark reglerbar galopp där man känner att man har mycket och väl balanserad häst under sej. Det är en säkerhetsfråga för mej, men andra kan tänka annorlunda eller vara modigare än jag......

KL igen

Eftersom det blev så stor diskussion om galoppen och bra eller inte så kanske man ska diskutera vad som skiljer. Det finns ju många travare som kan hoppa och tävla och som går i galopp osv, det är ju inte det jag menar att det inte finns.

Men det som skiljer om man ska försöka förklara är rundheten i galoppen, att rörelsen går igenom hela hästen från halsen/nacken till bakbenen, man kan se hela rörelsen i hästens rygg som sammanhängande, liksom. Det blir en studs i rörelsen eller hur man ska förklara, en spänst genom kroppen som gör den stora skillnaden.

Det kan saknas även hos andra hästar än travare, även hopphästar, men det beror då ofta på ridningen, inte hästens förmåga. Hästen kan men det syns inte i ridningen:o Och vissa kanske inte kan, fast de inte är travare. (Men de har fortfarande inte de breda vingliga bakbenen att dras med som extra problem)

Just travare har så himla svårt att få till det med sin rygg/bakdel i galopp med det mönster som sitter i generna för hur de rör sig med bakbenen.

Det är svårt även i trav kan man se, men det är svårare i galopp eftersom en naturlig galopp går helt emot det sättet man vill att de går som travare. Deras bakben rör sig brett och bakom och de är väldigt rörliga utåt-bakåt och även utåt-framåt och det är negativt för att stabilt kunna arbeta som man vill att en ridhäst gör. De måste "knöla in" de där benen och det kan de kanske göra, men att få med hela bäckenet och ryggen som på en ridhäst- det går inte. Vad jag har sett alltså.

Därav att galoppen blir fyrtaktig och ryggen inte är med, därav markbunden och de får inte höjden och spänsten i kroppen i galoppsprången och de som hoppar, även de som hoppar bra, vill gärna gå fort - för påskjut har de inga problem med, däremot att samla in baken under sig, med spänstig rygg, det är problemet.

(Man avlar på prestation och de bästa har självklart ett rörelsemönster som så mycket som möjligt ökar förmågan att trava i enorma hastigheter, dvs bred och rörliga utåt-framåt-bakåt för påskjut.)

Så ser jag det och det har inget med att göra hur trevliga hästarna är som individer eller hur mycket man älskar de individerna osv.

Det är bara att gå in på youtube och söka efter filmer med travare + galopp, så kan man se hur de allra flesta rör sig. :idea:

Immer

Ja precis, och man kan ju dessutom titta på andra hästar som hoppar och kanske förstå skillnaden bättre.:idea:

Dvs hästar som inte är vbl-travare av den typ som är vanligast i Sverige.

Såg nyligen en ridfilm som en användare här på Bukefalos har lagt ut. Hästen är en av de bättre varmblodstravare jag sett, men trots detta är den väldigt markbunden (harvar manegen).

Immer

Jag har följt tråden men inte hunnit skriva, haft lite annat för mig.:angel:

Måste bara inflika att jag är imponerad av dig och din häst på filmsekvensen, bra galopp tycker jag.

Flash, Axel jag hör av mig vad det lider.

Har ingen film tyvärr. Men så länge jag inte klantar mig och håller för mkt i innertygeln så galopperar hästen rent dvs tretaktigt med tydligt svävmoment.

Såg nyligen en ridfilm som en användare här på Bukefalos har lagt ut. Hästen är en av de bättre varmblodstravare jag sett, men trots detta är den väldigt markbunden (harvar manegen).

Immer

Ja man kan ju inte lägga ut andras filmer som exempel, men jag tror jag sett detsamma som du. Den är ju väldigt trevlig, men ändå finns det där som de har svårigheter med precis som du säger. (om det är samma vi tänker på)

Kl

Den där australiska länken som någon la ut däremot:cool: Vet inte om det var menat som bra exempel:confused:

Har ingen film tyvärr. Men så länge jag inte klantar mig och håller för mkt i innertygeln så galopperar hästen rent dvs tretaktigt med tydligt svävmoment.

Menar du alltså att din har bättre galopp än Super och tex stiletts travare? Om du jämför.

Min rör sig åyminstonde inte sämre. Han är inte markbunden och galopperar tretaktigt. Vill inte kommentera de nämnda travarnas galopp.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?