Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Du har inte alla svaren. Du har inte sett alla och kunskapen har du inte. Genom "alla" åren har du bestämt dig att se fel hos alla som figurerar på bild, film eller IRL när du vet att det handlar om en travare. Sorry, men du imponerar inte med något sakligt själv. Finns ingen anledning att försöka övertyga någon som inte vill, eller?

Vad hjälper det att jag berättar om den jag hade som imponerade på både domare och tränare inom både western och dressyr och att han ansågs som unik och aldrig kunde ha gått trav...men sanningen var att han både gått trav och inte var det minsta unik utan bara rejält grundtränad. Du har ju redan bestämt dig och skulle jag lagt ut bilder och filmer så ser du det du vill se.

Vad gör att du är så mycket mer kunnig än de som ser kvaliteerna hos en häst som rör sig bra? Är du bättre, menar du?

Därför att jag nog har sett betydligt mer än du anar, därför att omdömen om att travare rör sig så bra alltid i slutänden har handlat om "för att vara travare"

Du undvek själva frågan:o Menar du att du haft travare eller sett travare som har en defintionsmässigt bra galopp, dvs inte bara tar sig fram i något som påminner om galopp och bitvis kan möjligen kallas ok på sin höjd?
Jag har höga krav på en bra galopp, allt ska finnas, takt, sväv, bärighet. Det är en bra galopp, sen finns många hästar med dålig markbunden men fortfarande tretaktig galopp. Travare har oftast inte ens det.
Betr aveln är det fakta, jag har pratat med tilllräckligt många som sysslar med trav (utan att ha ridhästambitioner för dem och därmed ser de mer realistiskt på hästarna) som bekräftar det självklara, man avlar för snabb TRAV. Man avlar för de bakbensrörelser som möjliggör detta. Man har då inte en tanke på att de ska kunna galoppera. Tvärtom det är bra om hästen inte gärna går i galopp....

Btw, hur tänker du/ni när det gäller travare som galopperar fritt i hagen?
Är det likadant där, att de inte skulle kunna galoppera "bra" där?

Vi har nämligen en liten travare i stallet som hellre galopperar än travar och som faktiskt har en väldigt flytande galopp.
Dock är det ju inget som säger att han kommer kunna bära sig bra me en ryttare på ryggen..

Jag tycker det är rätt roligt att den här tråden har hamnat i samma diskussion som ca 3-4 trådar innan den - nämligen om travarens gångarter :D

När ska folk förstå att bedömningen av en hästs gångarter alltid måste göras i relation till dess användningsområde?

Såvitt jag vet är det ingen som sågar shetlandsponnyer för att de inte har dressyrgångarter.

Jag tycker det är rätt roligt att den här tråden har hamnat i samma diskussion som ca 3-4 trådar innan den - nämligen om travarens gångarter :D

När ska folk förstå att bedömningen av en hästs gångarter alltid måste göras i relation till dess användningsområde?

Såvitt jag vet är det ingen som sågar shetlandsponnyer för att de inte har dressyrgångarter.

Ja det verkar vara travarveckan på buke :D

i.o.f ser jag inte många shettisryttare som startar trådar gång på gång och intygar att de har shettisar som mäter sig med traditionella dressyr och ridhästar.

Ja det verkar vara travarveckan på buke :D

i.o.f ser jag inte många shettisryttare som startar trådar gång på gång och intygar att de har shettisar som mäter sig med traditionella dressyr och ridhästar.
Det verkar vara det :D

Ja, jag personligen kommer aldrig påstå att jag har en häst som är lika bra på dressyr som traditionella dressyrhästar. Det vore löjligt. Däremot fungerar hon precis lika bra som någon annan häst till det jag vill ha henne till (hon har tom bättre egenskaper än tex ett hbl). Det är viss skillnad :)

Som jag skrev innan, aveln går ut på annat. Till och med små föl rör sig som travare. Sen finns det undantag, dvs de som rör sig mer som ridhästar och det är inte så önskvärt. Men fortfarande har de inte det som krävs för att uppfylla kraven på en bra galopp, när det kommer till det, i bästa fall är den "bara" markbunden och blir lite halvtravande när man kräver mer i ridning.

Det finns halvblod med usel galopp också. Men travarna får ju kämpa mycket mer med sina kroppar under ryttare. Bakdelen är ju byggd för att bredda i extrem trav, helt enkelt. Så är sällan eller adlrig ridhästar eller andra raser byggda.

Däremot fungerar hon precis lika bra som någon annan häst till det jag vill ha henne till (hon har tom bättre egenskaper än tex ett hbl). Det är viss skillnad :)

Ja det är en extrem skillnad mellan det du hävdar, och alltför många andra i travartrådarna.

Nej precis:bow: Det är ju så självklart. Som jag skrivit många gånger, min favoritras fullbloden kan ha en bedrövlig trippig trav,
som man får jobba mycket med för att få dressyrmässig ens. Lyckligtvis inte alla, men de avlas inte för sin trav, så enkelt är det. Man skiter i deras trav i aveln till galopphästar. Det har jag inga som helst problem att förstå:confused:

kl

kan någon moderator ta sig an att rensa iordning den här tråden nu.
Alla verkar ju tycka att travartrådar alltid bara spårar ur ändå och går ifrån ämnet, ni får väl hålla lite mer koll på dessa trådar då.
*humf*
Jag vill läsa om folk som hoppat terräng med sina varmblodstravare här, inget annat.

Nej precis:bow: Det är ju så självklart. Som jag skrivit många gånger, min favoritras fullbloden kan ha en bedrövlig trippig trav,
som man får jobba mycket med för att få dressyrmässig ens. Lyckligtvis inte alla, men de avlas inte för sin trav, så enkelt är det. Man skiter i deras trav i aveln till galopphästar. Det har jag inga som helst problem att förstå:confused:
Nej, inte jag heller. Och sen är det ju så att många av oss som har ridtravare skiter i om våra hästar har en dressyrmässigt korrekt galopp - vi tar den galopp våra hästar har och utvecklar den så mycket som vi kan - och är nöjda med det!! Alla har ju inte ambitionerna att tävla dressyr, eller hoppning.

klkan någon moderator ta sig an att rensa iordning den här tråden nu.
Ett tips - triangla tråden med hjälp av den lilla triangelsymbolen med ett utropstecken i, så får moderatorerna ett meddelande :)

Nej och det har jag full respekt för! Det är när man är orealistisk som jag reagerar. Varför inte acceptera hästarna som de är. Ingen av dem jag rider skulle ha en chans på samma dag som ett halvblod med riktigt flashig stor trav och ändå har båda mkt bra trav - för att vara fullblod :p. Men jag lever glatt med det och inte i nån orealistisk drömvärld där dom skulle kunna starta GP-dressyr:rofl:

Diskussionen kom av att JAG inte vill hoppa fasta hinder i terräng utan att känna kraften i en bra stark galopp, men jag är ju feg också:angel:

Ingen av dem jag rider skulle ha en chans på samma dag som ett halvblod med riktigt flashig stor trav och ändå har båda mkt bra trav - för att vara fullblod :p.
Skulle jag ha ett halvblod med riktigt flashig stor trav skulle jag studsa av... :crazy: och dessutom skulle jag inte ha lika bra förutsättningar att tävla distans. Tack gode gud att jag inte har det :D och fega är det fler än du som är, garanterat...

Du undvek själva frågan:o Menar du att du haft travare eller sett travare som har en defintionsmässigt bra galopp, dvs inte bara tar sig fram i något som påminner om galopp och bitvis kan möjligen kallas ok på sin höjd?
Jag har höga krav på en bra galopp, allt ska finnas, takt, sväv, bärighet. Det är en bra galopp, sen finns många hästar med dålig markbunden men fortfarande tretaktig galopp. Travare har oftast inte ens det.
Betr aveln är det fakta, jag har pratat med tilllräckligt många som sysslar med trav (utan att ha ridhästambitioner för dem och därmed ser de mer realistiskt på hästarna) som bekräftar det självklara, man avlar för snabb TRAV. Man avlar för de bakbensrörelser som möjliggör detta. Man har då inte en tanke på att de ska kunna galoppera. Tvärtom det är bra om hästen inte gärna går i galopp....
Jag skulle aldrig nöja mig med en "nöjaktigt" god galopp, framförallt inte om man ska rida i terrängen med hoppinslag. Så ja, jag har både haft själv samt hjälpt andra med grundutbildning av f.d. travare, som gått löp, samt några som aldrig sett en sulky som också visat sig ha mycket bra galopp. Jag har också sett de som inte funkat och det har i de flesta fall handlat om rena kroppsliga felställningar...Det man glömmer i sammanhanget är att hålla koll på hästens anatomiska förutsättningar. Det är inte per automatik en häst som körs i trav inte har bra anatomi för ridning. Fullblodsgenomslaget syns väldigt väl i flera stammar och tar man en häst från grunden, utan att den körts i travträning så har man det lite lättare att få den bärig...men, en korrekt byggd häst som körts i trav är ingen omöjlighet det heller. Det kostar dock på en hel del kunskap och ryttarskicklighet. Den jag hade var svår för den som inte kunde rida men den som hade kunskapen om ridkonsten visste att knacka på bakdelen så att den kom i arbete och vips fick man både bärighet och sväv.

Jag har jobbat med franska, ryska, amerikanska och blandad kompott av de tidigare nämnda, och det har inte varit någon skillnad. Jag menar vad jag säger när jag inte skulle tveka att köpa en travare igen. Dock är jag väldigt kinkig med anatomin liksom jag är när jag tittar på andra raser. För dagen har jag Welsh cob och en paintkorsning.

Titta på vilka som köper travhästar för ridning. Inte är det så många av dessa som har kunskapen och ambitionen att ge hästen rätt förutsättningar till att bli en bra häst för ridning. Ofta är det också riktigt dåliga hästar som inte klarat travet, skadade individer med anatomiska brister. Inte ens ett svenskt halvblod blir bra med det i bagaget.

Jag vill verkligen betona att jag inte härmed påstår att varmblodstravaren är bäst i världen som ridhäst utan att det finns bra hästar som med rätt träning kan gå långt med duktiga ryttare...och att det absolut finns goda gångarter i dessa. Personligen skulle jag dock önska att flera fick sluta sina dagar innan dom började vandra runt...för det finns mycket elände i dessa kretsar där man inte ser till just den specifika individens förutsättningar utan begär det orimliga.

Jag har själv avlat fram travare så jag vet vad man söker;)

Jag kan hålla med om mycket men inte att det finns travare som får en riktigt bra galopp, om vi nu pratar den variant som är vanligast som ridtravare dvs den amerikanska och franska eller korsning av dem. Orlov och kallblodstravare tex är ngt annat. Kanske ok för dej och många andra, det är möjligt. Men den har fortfarande inte alla kriterier för en bra stark och bärig galopp. Den kan oftast inte heller därmed arbeta genom ryggen på ett bra sätt i den gångarten:crazy:

Vi har haft den här avelsdiskussionen förr och tagit fram egenskaper bla bla hos dessa travare. Jag orkar inte det en gång till.

Min granne som bla fött upp och tränat travare som levebröd skrattar åt att ha dem som ridhästar alls. Hon och hennes man som tillsammans tränat otaliga travare och fortf föder upp såna, säger att de öht inte lämpar sej fysiskt att rida. Hon är själv ryttare men då på andra hästar. Hon tycker att travare är onödigt "stumma" och kantiga i sina rörelser även som ridhästar eftersom de är byggda annorlunda.

Jag har haft travfolk i samma stall, mängder av grannar med travare (för trav) bla en av de som numera tillhör de största i Sverige. De säger samma sak. Därmed inte sagt att travarna inte kan bli trevliga bussiga kamrater som ridhästar för det kan de. Jag har full respekt för det och för att man kan ha väldigt stor glädje av en travare. Det var inte vad jag diskuterade även om många tycks tro det.....

Men det spelar ingen roll. För mej är det fakta tills någon visar mej en travare som det inte stämmer på. Vi kommer nog inte längre så tråden kanske ska få återgå till det den handlade om...:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte alla som har dålig galopp

KL

Jag tycker att travare kan fungera riktigt bra ute i terrängen även utan en bra galopp.
Fördelen med travare är just att dom är travare och kan slänga in ett och annat travsteg.
Dock krävs det mycket träning för att nå över lätt klass, och då måste man också se till individen

Det kan travaren visst göra med rätt ryttare på ryggen och bra träning.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve