Varmblod som terränghäst?

Sv: Varmblod som terränghäst?

Jo det har dom. Jag har hittills aldrig sett någon enda som haft börig stark galopp som jag skulle våga rida i terräng på. Och jag har sett många jag lovar dej.

___
Jag skulle för min del inte våga hoppa terräng på en häst som inte har bra galopp OCh det har ju inte varmblodstravare (om det var såna du menade?)

Men herregud. Jag trodde den myten dog ut för lääänge sedan. Det är väl bara brist på kunskap och erfarenhet som man uttrycker sig så fördomsfullt. Mitt varmblod till exempel, har en galopp som slår de flesta hästar. Dessutom ser man ju många fullblod i terrängbanorna och deras galopp är ju inte alltid så mycket att hänga i julgranen. Är inte så inne på just terräng, men det handlar väl mest om att hästen ska ha nog med kondition att orka runt en bana, och nog med styrka att klara de tuffa hindrena. Och kapacitet för det. Sen att galoppen ser ut på ett visst sätt har väl ingen större betydelse, iaf inte på debutantnivå som jag har fattat det. Och definitivt inte om man bara vill skutta runt i skogen för skojs skull.

Senast ändrad av en moderator:

Men herregud. Jag trodde den myten dog ut för lääänge sedan. Det är väl bara brist på kunskap och erfarenhet som man uttrycker sig så fördomsfullt. Mitt varmblod till exempel, har en galopp som slår de flesta hästar.
Jag antar att du menar att du har en varmblodig travare? Den kan inte ha gjort många glada på travet ..
med en galopp som slår de flesta hästars menar jag. Det måste vara en världssensation :angel:. Det är synd att trådar där någon frågar om råd om användningsområde och får vettiga svar förvandlas till helt onödiga försvarstal om "min travare kan visst".

Dessutom ser man ju många fullblod i terrängbanorna och deras galopp är ju inte alltid så mycket att hänga i julgranen.
:rofl: :rofl: Jag får nog låna ditt eget citat här:
Det är väl bara brist på kunskap och erfarenhet som man uttrycker sig så fördomsfullt.

Det där om att skutta runt i skogen för skojs skull på vilken häst som helst lät ju vettigt, men jag är inte så våghalsig att jag gärna hade gett mig ut på en längre fälttävlansbana på en häst utan ren och bärig galopp. Jag tycker det ser tillräckligt otäckt ut med de travare som jagas runt i trav-galopp i hundranittio på pay and jump :crazy:

Men herregud. Jag trodde den myten dog ut för lääänge sedan. Det är väl bara brist på kunskap och erfarenhet som man uttrycker sig så fördomsfullt. Mitt varmblod till exempel, har en galopp som slår de flesta hästar. Dessutom ser man ju många fullblod i terrängbanorna och deras galopp är ju inte alltid så mycket att hänga i julgranen. Är inte så inne på just terräng, men det handlar väl mest om att hästen ska ha nog med kondition att orka runt en bana, och nog med styrka att klara de tuffa hindrena. Och kapacitet för det. Sen att galoppen ser ut på ett visst sätt har väl ingen större betydelse, iaf inte på debutantnivå som jag har fattat det. Och definitivt inte om man bara vill skutta runt i skogen för skojs skull.

Vad bra då kanske du kan visa upp en med bra galopp om det nu är en myt:rofl::rofl:

Vet du vad en bra galopp är:confused:

Jag talar dessutom för mej själv, som du kanske såg, jag vill ha en stark bärig galopp för att hoppa och särskilt i terräng. Men om det är ok för dej att hoppa ur en travargalopp så är det din sak. Var och en svarar för sej. Att vissa fullblod blir flacka har med ridningen att göra i första hand, i travarafallet har det mer med hästens förutsättnngar att göra.

Att galoppen "ser ut på ett visst sätt" har stor betydelse eftersom travargaloppen ser ut som den gör för att den inte är ren i takten och för att hästen har svårt att få med bakbenen o ryggen stabilt, och det innebär inte att hästen är mindre trevlig och rar och ambitiös än andra hästar men det innebär att den får svårare att hoppa balanserat bla.

Kan juh visa min travare som jag tycker har en mkt bra galopp.
Vad tycker du om den galoppen?
http://www.youtube.com/watch?v=IGKWMA6r4lk

Jag tycker den har travargalopp. Du rider trevligt,och hästen ser trevlig ut, men den har en typisk travargalopp som inte riktigt räcker till eftersom den inte kan arbeta med sina bakben och rygg som den skulle behöva göra.

KL

Orkar inte svara på alla försvarstal, jag har bara uttryckt min åsikt om vad jag vill sitta på om jag hoppar. OCh nej, jag har aldrig under alla mina år med hästar sett en travare som haft tillräckligt bra galopp för att jag skulle vilja hoppa den. Jag har sett många under sammanlagt mer än 40 år så jag är inte lätt att övertyga kan jag säga.

Hästar som tävlar 1.60-hoppning med bedrövlig galopp?
0030.gif

Jag har en kompis ute i stallet som tränar terräng med sitt varmblod-sto (travare, har gått några starter) och det går jättebra. Hon har varit med i mindre klubbtävlingar och satsar på att tävla debutant till nästa år.
Självklart är alla hästar individer, men det är inga problem för henne att hoppa med sitt varmblod iallafall. Vissa hopp kan väl vara mindre graciösa, men det blir garanterat så när jag tränar på min medryttarhäst (halvblod) också :)

har själv ett varmblod och anledningen till att många som har varmblod får lov att försvara sina hästar är väl att väldigt många klankar ner på dem hela tiden! Tror nog att d flesta som har ett varmblod vet att de inte är avlade till ridhästar och inte har så bra gångarter ur dressyrpunkt mm så det är inget som behöver poängteras hela tiden, i varenda tråd som det kmr upp något om ett varmblod i. Jag vet att min häst har begränsningar och skulle inte tveka att hoppa med han pga hans galopp är "dålig" snarare för att jag inte tkr om att hoppa. Tkr varmbloden är ävldigt bra på sitt sätt och upp till sin nivå, sen till viken nivå det är får man väl bestämma själv ut ifrån individen.
Tkr inte man ska klanka ner på andra hästraser!

har själv ett varmblod och anledningen till att många som har varmblod får lov att försvara sina hästar är väl att väldigt många klankar ner på dem hela tiden! Tror nog att d flesta som har ett varmblod vet att de inte är avlade till ridhästar och inte har så bra gångarter ur dressyrpunkt mm så det är inget som behöver poängteras hela tiden, i varenda tråd som det kmr upp något om ett varmblod i. Jag vet att min häst har begränsningar och skulle inte tveka att hoppa med han pga hans galopp är "dålig" snarare för att jag inte tkr om att hoppa. Tkr varmbloden är ävldigt bra på sitt sätt och upp till sin nivå, sen till viken nivå det är får man väl bestämma själv ut ifrån individen.
Tkr inte man ska klanka ner på andra hästraser!

:bow::bow::bow:

måste hålla med dig. snart räcker det väl med allt "travare är inga ridhästar"-snack, vi har hört det tillräckligt.
det är upp till var och en vad man vill ha för häst. Om jag t.ex. började klanka ner grymt på någons svindyra halvblod, då skulle det säkert bli liv i skällan av alla som ska upplysa mig om att jag är dum i huvudet... :angel:
Vi har alla valt våra hästar, oavsett ras. Varje häst har saker som är mindre bra, tror aldrig att vi kommer att få se den "fullständige" hästen. Bara man själv och hästen är lyckliga ihop.

jag hoppar med mitt varmblod - för vi tycker båda att det är roligt. Vi har ingen ridbana ännu, och alltså inga banhoppnings-hinder, så vi håller till i skogen. Hon hoppar stadigt, ur ett lagom tempo för hindrets höjd (i annat fall håller jag in, gör en volt och rider an igen), med rejäl marginal (oftast), och framför allt - med glädje.
Jag är medveten om att vi aldrig kommer till OS i varken terränghoppning, dressyr eller banhoppning. Men det är inte heller vårat mål. nej, våra slutor är inte perfekta, men de är tillräckligt bra för att vi ska vara nöjda med vår insats. nej, vi kan inte hoppa 1.50 hinder, men vi har inget behov av det.
Vi rider distans, på låg nivå än så länge (debuten är inte förrän om två-tre veckor, så noga räknat har vi bara tränat hittills). Vi kommer troligen att starta lite klubb/lokal-hopp i vinter. och när hon är van vd och trivs med att ridas på bett, ja då kanske vi ger oss på lite dressyr också. för nöjes skull.
men jag skulle inte tveka att hoppa en terrängbana med henne, om det fanns någon i närheten som vi fick rida på. även om vi nog skippar de läskigaste hindren - eftersom jag inte är proffs.

nu blev detta väldigt långt..
..men poängen är: HA ROLIGT MED DIN HÄST. oavsett hur den ser ut, vad det är för ras, hur mycket den kostade att köpa. HA KUL, TRIVS IHOP. då har ni halva inne!

Jag antar att du menar att du har en varmblodig travare? Den kan inte ha gjort många glada på travet ..
med en galopp som slår de flesta hästars menar jag. Det måste vara en världssensation :angel:. Det är synd att trådar där någon frågar om råd om användningsområde och får vettiga svar förvandlas till helt onödiga försvarstal om "min travare kan visst".

:rofl: :rofl: Jag får nog låna ditt eget citat här:

Det där om att skutta runt i skogen för skojs skull på vilken häst som helst lät ju vettigt, men jag är inte så våghalsig att jag gärna hade gett mig ut på en längre fälttävlansbana på en häst utan ren och bärig galopp. Jag tycker det ser tillräckligt otäckt ut med de travare som jagas runt i trav-galopp i hundranittio på pay and jump :crazy:

Nepp, han travtränades i några månader när han var ung, men det sket sig av en eller annan anledning. Jag skulle heller aldrig hoppa terräng utan en stark galopp, OAVSETT ras! Men jag skulle hoppa terräng med min häst, som har en stark, bärig och ren galopp, trots sin arvsmassa... Det är klart som fan att jag måste försvara min travare när det är så många som bara nonchalerar bort att han ÄR en ridhäst och "min travare kan visst". Faktiskt.
Jag tycker också det ser läskigt ut med konstig slängtravgalopp, och att dom gör så beror på att ryttaren inte har lagt ner tillräckligt med arbete på att få en bra galopp. Det är svårt att skola om en travare till ridhäst! Ibland lyckas det inte, men det finns många som har lyckats och dom hästarna förtjänar inte att klankas ner på.

Sen är det ju synd när någon som frågar efter råd om användningsområden får en känga och får veta att en viss ras är helt värdelös på allt...

Hört den gamla utdöda myten om att det bara är vita som kan spela klassisk musik?

...måste bara tillägga att jag har ett varmblod (travare) och han står i värsta dressyr snobb stallet här i Bryssel och vi skäms verkligen inte när vi jobbar i ridhuset, han är bra mycket snyggare än många av halvbloden, speciellt när han går ordentligt! Min tränare som är en dressyr freak säger att han har värsta kapaciteten och det enda som visar att han är en travare är hans id nummer tatuerat pa halsen. Annars kan man inte alls se det.

Kan vi inte återgå till ursprungsämnet nu?

:bow::bow: till dej med :) håller emd dej, finns väl nästan något negativt om alla hästraser, men avd tjänar jag på att säga vad jag tkr om dom ?? dom har ju sin åsikt och jag har min coh tkr man ska se till individen.

Jag tycker den har travargalopp. Du rider trevligt,och hästen ser trevlig ut, men den har en typisk travargalopp som inte riktigt räcker till eftersom den inte kan arbeta med sina bakben och rygg som den skulle behöva göra.

KL

Orkar inte svara på alla försvarstal, jag har bara uttryckt min åsikt om vad jag vill sitta på om jag hoppar. OCh nej, jag har aldrig under alla mina år med hästar sett en travare som haft tillräckligt bra galopp för att jag skulle vilja hoppa den. Jag har sett många under sammanlagt mer än 40 år så jag är inte lätt att övertyga kan jag säga.

Va?? Skämtar du med mej? Typisk travar galopp:rofl::rofl: Det har han väl ändå inte

kollade på en annan film idas dressyr film, och såg att den bara var klippt på halsen ,bogen hur funkar det ??
Du får gärna PM:a om du vill :)

Va?? Skämtar du med mej? Typisk travar galopp:rofl::rofl: Det har han väl ändå inte

Jag vill inte bråka med dej som rider väldigt trevligt. :bow: Men jo den har det, titta tex på bakbenen och hur den arbetar med dem i förhållande till framdelen, den går inte i ren takt och är markbunden och har problem med koordinationen av kroppen vilket märks tydligast i några svängar. Den får också svårt att få med ryggen. Mycket handlar om bakbenen. Inget ovanligt, så ser travare ut i galopp, helt enkelt.

Men det är inte huvudämnet i tråden med just din häst så det lämnar vi, den ser väldigt välriden och fin ut.:bow: Du la in filmen och jag ville ge dej ett svar och nu räcker den diskussionen.

Okej, för att återgå till ursprungsfrågan: Ja, jag har hoppat terräng med mitt förra varmblod.

:bow::bow::bow:

måste hålla med dig. snart räcker det väl med allt "travare är inga ridhästar"-snack, vi har hört det tillräckligt.
det är upp till var och en vad man vill ha för häst. Om jag t.ex. började klanka ner grymt på någons svindyra halvblod, då skulle det säkert bli liv i skällan av alla som ska upplysa mig om att jag är dum i huvudet... :angel:
Vi har alla valt våra hästar, oavsett ras. Varje häst har saker som är mindre bra, tror aldrig att vi kommer att få se den "fullständige" hästen. Bara man själv och hästen är lyckliga ihop.

jag hoppar med mitt varmblod - för vi tycker båda att det är roligt. Vi har ingen ridbana ännu, och alltså inga banhoppnings-hinder, så vi håller till i skogen. Hon hoppar stadigt, ur ett lagom tempo för hindrets höjd (i annat fall håller jag in, gör en volt och rider an igen), med rejäl marginal (oftast), och framför allt - med glädje.
Jag är medveten om att vi aldrig kommer till OS i varken terränghoppning, dressyr eller banhoppning. Men det är inte heller vårat mål. nej, våra slutor är inte perfekta, men de är tillräckligt bra för att vi ska vara nöjda med vår insats. nej, vi kan inte hoppa 1.50 hinder, men vi har inget behov av det.
Vi rider distans, på låg nivå än så länge (debuten är inte förrän om två-tre veckor, så noga räknat har vi bara tränat hittills). Vi kommer troligen att starta lite klubb/lokal-hopp i vinter. och när hon är van vd och trivs med att ridas på bett, ja då kanske vi ger oss på lite dressyr också. för nöjes skull.
men jag skulle inte tveka att hoppa en terrängbana med henne, om det fanns någon i närheten som vi fick rida på. även om vi nog skippar de läskigaste hindren - eftersom jag inte är proffs.

nu blev detta väldigt långt..
..men poängen är: HA ROLIGT MED DIN HÄST. oavsett hur den ser ut, vad det är för ras, hur mycket den kostade att köpa. HA KUL, TRIVS IHOP. då har ni halva inne!

:bow::bow::bow: till dig.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 925
Senast: Görel
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur