Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

jamen, dåså! Då har du helt enkelt inte sett tillräckligt med många travare för att kunna göra en bra bedömning om hur de rör sig och ser ut! Så den biten behöver vi inte diskutera mer.
nu får du väl ta och ge dig och respektera mina åsikter! Jag ger blanka sjutton i om du anser att de lämpar sig för hoppning för alla som kan något vet att de inte är något att satsa på. Det finns ett fÅtal travare som med rätt ryttare lyckas, och gör det bra! Det betyder inte att vilken travare som helst kan bli en stjärna på hoppbanan. Jag har sett alldeles för många travare, eftersom jag rört mig lite här och där under mina hästår. Och enligt mig så är de oftast inte fina, och har absolut inga väl lämpade gångarter, eller exteriör. Vill du visa mig några travare med exteriör som skiljer sig, varsågod. Jag är öppen för förslag. Du har ingen som helst rätt att antyda något sådant, då kan jag lika säga att du inte kan ett uns om hoppning och inte har rätten att uttala dig.
vad menar du med att häften tydligen får vara välstammad för att räknas? De travarkorsningar som har vunnit vm och os har haft fullblod som andra hälft - de är inte avlade för hoppning. Så det får som sagt inte vara något hoppblod i hästen för att just den korsningen ska räknas och det ska vara 50%/50%.
när ska du fatta att det finns en hel del fullblod som avlas till ridning? Framförallt fälttävlan!

11111111111111

Jo, men på din nivå som du hoppar- skulle inte en varmbloding duga då?

Vet du på vilken nivå jag hoppar?
Nej, det gör du inte.
Av olika anledningar har jag inte tävlat så högt, bla pga diverse olyckliga skador på mig och hästar. Men jag tar mig gärna runt banor på 130-140 på hemmaplan. (scenskräck, och jag har mest haft unghästar)
Och nej på min nivå funkar inte ett varmblod, av den anledning att jag vill ha goda gångarter.

Och alla varmblod funkar inte på 1 meter heller för den delen, även om vissa gör det.
Vill man tävla på låg nivå i lite olika tävlingsformer så är ett varmblod utmärkt, men de kräver ofta mer träning.

Vad är det som är så roligt?

Om du inte kan tillföra något så är det kanske bättre att du inte skriver.

Coolt att du rider dina unghästar på hemmaplan på 1,40 banor...Var tar de vägen sedan då?

:cool: :grin: :angel:
Jag hoppar givetvis inte unghästar på den höjden.
Men när jag väl rider mer rutinerade hästar gör jag gärna det, hoppning är roligt.

Tex Lantiru, min hannoveranare, såldes till en ung tjej i skåne och tävlar där.

Jag förstår inte vad detta har med tråden att göra faktiskt?
Eller vad du har med det att göra.

Korsningar måste ju absolut räknas, eftersom det betyder att det är just travarblodet i dem som tagit dem till toppen. Ha ha ha.. :grin:

Klart korsningarna räknas! Jag hade en gång en "klubbkompis" vars sto var korsning engelskt fullblod och nordsvensk bruks. Jisses vad den hästen kunde hoppa! Högt, långt, vilka hinder som helst - och fort gick det! Allt tack vare den fantastiska nordsvenska mamman:D

Klart korsningarna räknas! Jag hade en gång en "klubbkompis" vars sto var korsning engelskt fullblod och nordsvensk bruks. Jisses vad den hästen kunde hoppa! Högt, långt, vilka hinder som helst - och fort gick det! Allt tack vare den fantastiska nordsvenska mamman:D

:D:D

Jag har också sett en sådan korsning som hoppade riktigt bra! Ägaren var tyvärr inte tävlingsintresserad dock. Men det är nog inte samma? Vi bor ju en bit ifrån!

Coolt att du rider dina unghästar på hemmaplan på 1,40 banor...Var tar de vägen sedan då?

:cool: :grin: :angel:

Kliv upp ur sandlådan och håll diskussionen på en vuxen nivå eller håll dig utanför den!

Ängsligs meriter inom ridsporten och syfte med sin ridning har knappast med ämnet eller tråden att göra.

Visst kan du köpa dig ett varmblod, om du inte har speciellt mycket pengar, kan jag tycka. Jag har själv ett varmblod som nu är 17 och som har hoppat 1,30 när han var 9 år, och hade då inte tränats mer än typ tre år. Han gick även på banan ganska länge. Jag fick honom när han var 11 och jag har hoppar runt 1,35 med honom och han går lätt LB klasserna. Visst, han har inte perfekta gångarter, men han klarar det utan några problem! Och nog kan man räkna med att få blickar och komentarer på tävlingsplatserna när man kommer där med ett varmblod, det är inte många som tror att de kan. Det finns förstås de varmblod som det kanske är nästan omöjligt att få upp i de klasserna, men jag har även sett en del varmblod som går LA klasser och det syns ingenstans att de är varmblod. Så med rätt träning tror jag att det skulle gå bra. De har ju ett enromt psyke, de flesta, så fälttävlan skulle säkert funka bra med ett lugnt varmblod. Har även tävlat det på mitt varmblod, och det har gått utmärkt!

Visst, det är säkert lättare att komma upp i högre klasser med ett bra halvblod, men om man inte har pengarna så tycker jag att ett varmblod är kanske värt att satsa på. Det finns ju även billiga fullblod, eller så kan man ju helt enkelt köpa en unghäst (de brukar ju finnas billiga tvååringar) som du sedan kan forma själv.

Men lycka till, och hoppas det går bra! :)

Jamen din häst har väl inte fått mer poäng än min kompis ridtravare...
"Villiga vera" en jättetrevligt sto... detär inte hon som äger henne utan hons om red in henne engång som jag menar...

har inte det här spårat ut liiite?

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ingen elitryttare som vill ha travare. Att de tar sig över hindren betyder inte nödvändigtvis att de är särskilt ridbara.

Elitryttare var ju inte det vi pratade om. Ett varmblod kan vara väldigt ridbart, det gäller bara att hitta det rätta. Mitt varmblod hoppar 1,30 utan problem, hoppar allt och är som vilken ridhäst som helst. Så nog finns det de som är fruktansvärt ridbara! Själv anser jag att det är en hel del förutfattade meningar om just varmblod. Med rätt träning och tålamod kan de nå riktigt långt!

Och alla varmblod funkar inte på 1 meter heller för den delen, även om vissa gör det.
Vill man tävla på låg nivå i lite olika tävlingsformer så är ett varmblod utmärkt, men de kräver ofta mer träning.

Fast, det är inte säkert att alla halvblod gör de heller. Men ja, jag förstår hur du tänker. Generellt sätt, så kan inte en travare uppnå samma mål som ett halvblod inom hoppning, och likså är det tvärtom. Förstå mig inte på vad det är så svårt att förstå med detta?

Nu blir jag lite irriterad på folket här.
JA, det stämmer att varmbloden inte är framavlade till att bli bra hopp- och fälttävlanshästar, MEN det betyder inte att dom inte kan.
Det finns många yngre varmblod som säljs tidigt för att de inte passat till trav, och ju tidigare man tar dem desto lättare blir det att skola om dem med rätt kunskaper, även om det kommer ta en hel del tid.
Jag vet ju inte hur rutinerad du är, men bara för att du är 16 år betyder det ju itne att du är sämre än de som är 30 här (vilket alla här verkar vilja få det att låta som).
Om du nu har ordentligt med kunniga behöriga och en eller flera ordentliga tränare så tror jag att det absolut KAN gå, men inga garantier. Mitt tips till dig är att du tar med någon kunnig när du tttar på hästen som kan titta extra noga på hästens exteriör osv. och tar hjälp från kunniga personer. Allt från lite tips till hjälp med omskolningen och lektioner (lektionerna bör du lägga mycket tid och pengar på.)
Jag tycker det är dåligt att folk faktiskt är så negativt inställda till den här idén med att ens försöka omskola ett varmblod, då de oftast kan bli omskolade bara de får rätt förutsättningar. Jag har en travare, kallblodstravare iofs, och han hoppar utan några som helst problem. Kommer ihåg när min halvblodsälskande vän såg honom hoppa och jag trodde nog hennes haka skulle falla ner till marken innan hon sa "Fan! Han KAN hoppa!" Det var roligt.

Nej men, om du nu har all denna hjälp som du kommer ehöva så tycker jag inte det finns någon idé att tveka egentligen. Visst kommer det ta tid, men man lär sig otrligt mycket på vägen också.

har inte det här spårat ut liiite?

Kan inte annat än hålla med dig egentligen. Tråden handlade ju faktist om vad för häst som skulle väljas. Och jag säger som många andra: Varför inte ta en läromästare på foder istället?

2007 svarade jag i mars

"Jag har absolut inget mot travare som ridhästar men om man har bestämda mål kan det vara ide att lägga undan 2.000 kr i mån för att sedan om 2 år ha 48.000 som grundplåt till en lovande häst."

Jag tror trådskaparen har köpt sin häst nu vid det här laget....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 727
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈