Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Tack, det var iaf något sådant jag ville ha! men, de flesta av dem hittar jag inga resultat på och inte ens tävlingslicens? hur gamla är de, en häst var född 1970? och allt du skrev stämde inte: t ex Exo des Keches hittade jag ingen vinst i 1,35 och ingen start i 1,45 på? placering 1,30 och start 1,40 däremot.
Korsningar tycker jag faktiskt inte räknas eftersom det nu var travare vi diskuterade, resultat som är 20 år gamla tycker jag inte heller är lika relevanta för hur många halvblod som var bra på den tiden skulle stå sig mit dagens hästar?
Men tack ändå, lite har jag ändrat uppfattning ändå :)

De hästarna kommer från rätt säkra källor, bla STC. Men alla jag nämde ska ha resultat! Coursier Rouge ska ha tävlat 1999 ialf, så han är inte så gammal och de andra vet jag inte. Jo, men korsningen hade ju travare i sig så det tycker jag faktiskt att det ska räknas, i alla fall när halva hästen är en travare. Men egentligen spelar det ingen roll om det var för 20 år sedan, eftersom konkurrensen var väl rätt hård på den tiden också. 1,60 är ju alltid 1,60. Man kunde nog inte vinna OS på vilken häst som helst. Men, men det finns bevisligen en del travare som kan och det finns travare som inte kan. Det gäller att hitta rätt häst och vara rätt ryttare för den. Se bara vad en elitryttare kan göra på en travare... ingen bra ryttare ingen bra häst.:laugh:

Här är Exo des Keches 1,35 vinst:

http://www.ridsport.se/2002/res_hopp.htm

Det finns ingen elitryttare som vill ha travare. Att de tar sig över hindren betyder inte nödvändigtvis att de är särskilt ridbara.

Självklart är det så, så att man inte ska kunna söka på dem :grin:
Men om du tävlat på den nivån så ska namnen fortfarande hittas om man letar resultat, så fram med dem :idea:

Korsningar måste ju absolut räknas, eftersom det betyder att det är just travarblodet i dem som tagit dem till toppen. Ha ha ha.. :grin:

Och håller med, hästarna förr står sig inte mot dagens hästar.

Nej, men vad spelar det för roll om de inte står sig mot dagens hästar? Så du menar att vilken häst som helt kunde vinna OS för 20 år sedan, krävdes det inte något mer till det kanske? Milton var inte så himla dålig på sin tid...

Travarblodet bidrog självklart, det kan vem som helst räkna ut... nästan.

Det finns ingen elitryttare som vill ha travare. Att de tar sig över hindren betyder inte nödvändigtvis att de är särskilt ridbara.

Jo, det finns några enstaka.
Iaf genom tiderna och jag vet inte om han som rider travaren som går St.George är elitryttare eller inte.
Nej, men vinner de en 1,50 hoppning borde de ha varit hyfsat ridbara. Eller?

Senast ändrad:

Vad är din poäng? Att elitryttare aktivt letar travhästar till 150-hoppning för att det finns en handfull (?) som hoppat de klasserna?

Har du sett nån av hästarna du nämner? Det har jag.

Vad är din poäng? Att elitryttare aktivt letar travhästar till 150-hoppning för att det finns en handfull (?) som hoppat de klasserna?

Har du sett nån av hästarna du nämner? Det har jag.

Poäng och poäng... det var en som ville ha namn på travare inom hoppning och jag gav dem till den personen. Trådens handling var från början om travaren dög för hoppning, och ja, en del duger för det, en del är bra på det och en del är dåliga på det. Hästar är individer och bara för att de tillhör en viss ras behöver de inte vara likadana. Speciellt inte travaren som är avlad på prestation och inte exteriör eller steg.

Nej, jag har inte sett någon av dem, brukar sällan titta på hopptävlingar.

Men du är väl ändå ingen hoppryttare? :rofl:

Vad vet du om det? :grin:
För tillfället har jag ingen häst ämnad för det, förutom unghästen som inte är ridbar än. Men har haft både hopphäst och hopponny.
Måste man tävla OS för att vara hoppryttare eller?

Hur vet du det?
Det är ju bara något du vill tro.

Oj, grattis!
Av alla hundratusen travare världen över så har några enstaka tagit sig till toppen!
Låt oss alla hoppryttare härmed leta travare.
Det finns ju 1 på miljonen att den kan lyckas.

Då kan jag kontra med; hur vet du att travaren inte bidrog? Har du något vetenskapligt bevis för det? Eller är det bara något du vill tro?

Kan en så kan flera, inget är omöjligt...
Nu var inte frågan att alla hoppryttare skulle ha travare, utan frågan var om travaren gick att hoppa med övh... Men när vi ändå är igång, kan du säga någon annan ras som inte är avlad för hoppning som har gått 1,50? Eller någon korsning med undantag fullblod som vunnit VM eller OS?

Jo, och det är en på tusen miljarder att man vinner storvinsten på v75, men ändå fortsätter alla att spela lördag efter lördag.

då kan jag kontra med; hur vet du att travaren inte bidrog? Har du något vetenskapligt bevis för det? Eller är det bara något du vill tro?
nej, har du? :grin: Jag tror knappast en travare har så mycket att tillföra med sin värdelösa exteriör och gångarter (för ridning)

kan en så kan flera, inget är omöjligt...
Nu var inte frågan att alla hoppryttare skulle ha travare, utan frågan var om travaren gick att hoppa med övh... Men när vi ändå är igång, kan du säga någon annan ras som inte är avlad för hoppning som har gått 1,50? Eller någon korsning med undantag fullblod som vunnit vm eller os?
jag har inte så koll på sånt här men det finns det säkert, åtminstone korsningar, som du tycks referera till väldigt ofta. Finns säkert någon kunnig på sånt här nånstans i forumet.

jo, och det är en på tusen miljarder att man vinner storvinsten på v75, men ändå fortsätter alla att spela lördag efter lördag.
jag slutade när jag var 12 :p

1111111111111111

För tillfället har jag ingen häst ämnad för det, förutom unghästen som inte är ridbar än. Men har haft både hopphäst och hopponny.

Då kan jag ju fråga; vad måste hästen ha presterat för att räknas som hopphäst då? Måste hästen ha hoppstam? Måste den ha en tia på galoppen? Måste den ha kapacitet för OS? Förklara gärna det du som vet och säger att travaren inte duger som hopphäst...

Oj, grattis!
Av alla hundratusen travare världen över så har några enstaka tagit sig till toppen!
Låt oss alla hoppryttare härmed leta travare.
Det finns ju 1 på miljonen att den kan lyckas.

Alltså, inte för att säga emot att det procentuellt sett är färre travare än halvblod som lyckas - men man får ju sätta det i perspektiv.
Av alla satsande hoppryttare med varmblod jämfört med alla satsande hoppryttare med halvblod - hur många lyckas procentuellt sett? Det skulle vara mer rättvist.

För ärligt talat - hur många satsande ryttare "lyckas" procentuellt sett? Inte många, då skulle det förstöra tjusningen i att lyckas ta sig till de högsta klasserna! :p Om alla lyckas.

1111111111111111

Måste vi gå igenom hur olika travaren kan se ut igen? Du verkar inte få in något i huvudet... Det finns travare som ser ut som vilken ridhäst som helst och rör sig likadant eller bättre eller sämre... Ingen är den andra lik SOM SAGT.

Ja, jag skulle gärna vilja ha ett namn på en sådan korsning. En korsning mellan hästar som inte är avlade för hoppning då!

Man får inte spela förrän man är arton år vet du väl.

Då kan jag ju fråga; vad måste hästen ha presterat för att räknas som hopphäst då? Måste hästen ha hoppstam? Måste den ha en tia på galoppen? Måste den ha kapacitet för OS? Förklara gärna det du som vet och säger att travaren inte duger som hopphäst...
Det beror på vad man menar med hopphäst.
Finns ju hopphäst som: Vilken ras som helst, men tävlas i hoppning på medel nivå kanske. (tävlas på clear round nivå är det kanske mer än hobbyhäst?)
eller hopphäst som framavlad för hoppning med stam och hela köret som tävlas på högre nivå.
Alla anser ju olika också! Vissa anser ju att det bara är en hopphäst om den tävlar SM liksom.. medan andra säljer en häst som hopphäst för att den hoppat en pinne i skogen.

För ärligt talat - hur många satsande ryttare "lyckas" procentuellt sett? Inte många, då skulle det förstöra tjusningen i att lyckas ta sig till de högsta klasserna! :p Om alla lyckas.
De ryttare som har pengar och satsar hårt lyckas oftast också.. ju mer pengar ju bättre häst får man ju tag på.. och bättre tränare osv osv.

Måste vi gå igenom hur olika travaren kan se ut igen? Du verkar inte få in något i huvudet... Det finns travare som ser ut som vilken ridhäst som helst och rör sig likadant eller bättre eller sämre... Ingen är den andra lik SOM SAGT.
Snälla visa mig en travare som rör sig bättre:crazy:
Jag vet att de kan se olika ut men jag har då aldrig sett någon som ser ut som vilken ridhäst som helst..

Ja, jag skulle gärna vilja ha ett namn på en sådan korsning. En korsning mellan hästar som inte är avlade för hoppning då!
Hälften får ju tydligen vara välstammad för att räknas

Man får inte spela förrän man är arton år vet du väl.
Pappa spelade åt mig, jag var med och pekade på fina namn:angel: Konstigt nog vann jag oftare än honom :rofl:

Haha var det du som hade en kallblodstravare?
Som inte är ämnad för hoppning eller hur var det? :p

Det beror på vad man menar med hopphäst.
Finns ju hopphäst som: Vilken ras som helst, men tävlas i hoppning på medel nivå kanske. (tävlas på clear round nivå är det kanske mer än hobbyhäst?)
eller hopphäst som framavlad för hoppning med stam och hela köret som tävlas på högre nivå.
Alla anser ju olika också! Vissa anser ju att det bara är en hopphäst om den tävlar SM liksom.. medan andra säljer en häst som hopphäst för att den hoppat en pinne i skogen.

Jamen, dåså! Då har du helt enkelt inte sett tillräckligt med många travare för att kunna göra en bra bedömning om hur de rör sig och ser ut! Så den biten behöver vi inte diskutera mer.

Vad menar du med att häften tydligen får vara välstammad för att räknas? De travarkorsningar som har vunnit VM och OS har haft fullblod som andra hälft - de är inte avlade för hoppning. Så det får som sagt inte vara något hoppblod i hästen för att just den korsningen ska räknas och det ska vara 50%/50%.

Hittade lite info om Coursier Rouge att han hade vunnit Tjust Cup 1996. Vet inte vad höjden är på den tävlingen, men den måste vara ganska stor eftersom både Helena Lundbäck och Malin Bayard har vunnit den.

Ja den hästen har ju tävlingslicens men är (var) såpass gammal att den inte kan ha startat efter 2003. Sak samma, minns nu lite vagt att jag också har läst om Exo i Min Häst för ett par år sedan:laugh: Det är riktigt tufft i alla fall!

Haha var det du som hade en kallblodstravare?
Som inte är ämnad för hoppning eller hur var det? :p
Jag har en bruksnordsvensk som jag haft i väldigt många år. Vid sidan av henne har jag haft connemara korsning, hoppning, hannoveranare, hoppning, ett par foderhästar, hoppning. Vadårå?
Har just nu en unghäst som skall tävlas i hoppning lite smått såsmåningom, samt är spekulant på en ung förmåga till nästa år.

En tidigare stallkamrat tävlar rätt högt i hoppning, vet ej vilken nivå hon är på nu, och tänk, hon har en kallblodstravare också (inte den hon tävlar med).. det spelar väl ingen roll vad man har mer för häst?

För att vara hoppryttare anser jag att man ska hoppa- ja.

:rofl:

Men jag hoppar ju med mina hästar? Vad fan är ditt problem!?
Just NU äger jag ingen hopphäst av anledningar som du inte har med att göra, men det är vanligtvis det jag pysslar med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 727
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka