Ä
Ängslig
Sv: Varmblod som hopphäst?
Islandshästar och fullblod, som du tog som exempel, är avlade för ridning, och kroppen är byggd därefter. En del av fullbloden avlas ju även för ridning på hög nivå, finns fullblod bland de riktigt höga prisklasserna inom tex hopp och fälttävlan.
Att en islandshäst hoppat 110 är ingen hit, ALLA hästar kan hoppa enstaka hinder som är väldigt höga, det är ingen utmaning, och ingen nyhet.
Min nordsvensk hoppar enstaka hinder ( med ryttare ) på 130, men nej, vi tar oss inte snyggt runt en bana på den höjden. Och jag har inte en nordsvensk för att jag vill tävla hoppning på den nivån heller.
Acceptera er hästs begränsningar, och vad den är avlad till.
Jag har samma problem med nerver
Ännu en drömmare?snälla ! även om hästar är avlade för det och det så kan man träna dom till annat också ! visst tycker jag 140 låter mkt för en travare, men jag kan verkligen inte hålla med om att travare inte kan hoppa bara för att dom inte är avlade till det. ta då tex. fullblod, de är ju avlade till galopp ? då kan inte dom heller hoppa. ok? islandshästar , de är avlade för att tölta då ? min kompis isis hoppade 110 för några år sen. hästen blir vad man gör den till, punkt slut. En häst som är tränad och startad i den sport som den "nu är avlad för" är såklart svårare att trän till annat. men säg aldrig att något är omöjligt, allt går med tiden. att det ALLTID ska bli så stora diskussioner om travare hit och dit! överallt blir det såhär. Jag tycker det är så löjligt. den som inte tycker om travare för "dom kan ingenting", kan då hålla tyst om det, för som en tidigare skrev så är en travare precis lika mkt häst som dyraste fullblodet ! nu menar jag inte att folk skrivit så här men skriver i allmänhet. har sett mååånga fina travare som kan både dressyr och hoppning hur bra som helst. då menar jag inte MSV, men , inget är omöjligt !
Islandshästar och fullblod, som du tog som exempel, är avlade för ridning, och kroppen är byggd därefter. En del av fullbloden avlas ju även för ridning på hög nivå, finns fullblod bland de riktigt höga prisklasserna inom tex hopp och fälttävlan.
Att en islandshäst hoppat 110 är ingen hit, ALLA hästar kan hoppa enstaka hinder som är väldigt höga, det är ingen utmaning, och ingen nyhet.
Min nordsvensk hoppar enstaka hinder ( med ryttare ) på 130, men nej, vi tar oss inte snyggt runt en bana på den höjden. Och jag har inte en nordsvensk för att jag vill tävla hoppning på den nivån heller.
Acceptera er hästs begränsningar, och vad den är avlad till.
Som jag skrev ovan så är det inte det minsta imponerande att den LÖSHOPPAT 135 cm, det är verkligen ingenting för en häst. Löjligt att tro annat. Att även harva sig över ett hinder på 140 med ryttare är inget speciellt, för (i stort sett) alla hästar kan slänga sig över ett sådant, det betyder inte att de på ett hållbart sätt tar sig runt en 120 bana.Det gäller att hitta rätt häst. Jag har en här hemma som hoppat 135 cm i löshoppning med mkt god marginal. Med mig på ryggen ha vi klarat 1 m. Han klarar säkert högre med mer träning. Sen måste ju jag våga hoppa högre
Håller med!Fast 140 tycker jag inte låter mycket för en travare. (såvida det inte är resultat i 140-klasser) enstaka hinder eller löshoppning säger mig noll. Min feta c-ponny hoppade 135 uppsuttet. Och han var ingen stjärna sådär. Min nuvarande häst skulle kunna hoppa två meter om jag bad honom och han har kapacitet tyvärr saknar matte nerver
Jag har samma problem med nerver