Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

snälla ! även om hästar är avlade för det och det så kan man träna dom till annat också ! visst tycker jag 140 låter mkt för en travare, men jag kan verkligen inte hålla med om att travare inte kan hoppa bara för att dom inte är avlade till det. ta då tex. fullblod, de är ju avlade till galopp ? då kan inte dom heller hoppa. ok? islandshästar , de är avlade för att tölta då ? min kompis isis hoppade 110 för några år sen. hästen blir vad man gör den till, punkt slut. En häst som är tränad och startad i den sport som den "nu är avlad för" är såklart svårare att trän till annat. men säg aldrig att något är omöjligt, allt går med tiden. att det ALLTID ska bli så stora diskussioner om travare hit och dit! överallt blir det såhär. Jag tycker det är så löjligt. den som inte tycker om travare för "dom kan ingenting", kan då hålla tyst om det, för som en tidigare skrev så är en travare precis lika mkt häst som dyraste fullblodet ! nu menar jag inte att folk skrivit så här men skriver i allmänhet. har sett mååånga fina travare som kan både dressyr och hoppning hur bra som helst. då menar jag inte MSV, men , inget är omöjligt !
Ännu en drömmare? :grin:

Islandshästar och fullblod, som du tog som exempel, är avlade för ridning, och kroppen är byggd därefter. En del av fullbloden avlas ju även för ridning på hög nivå, finns fullblod bland de riktigt höga prisklasserna inom tex hopp och fälttävlan.

Att en islandshäst hoppat 110 är ingen hit, ALLA hästar kan hoppa enstaka hinder som är väldigt höga, det är ingen utmaning, och ingen nyhet.
Min nordsvensk hoppar enstaka hinder ( med ryttare ) på 130, men nej, vi tar oss inte snyggt runt en bana på den höjden. Och jag har inte en nordsvensk för att jag vill tävla hoppning på den nivån heller.

Acceptera er hästs begränsningar, och vad den är avlad till.

Det gäller att hitta rätt häst. Jag har en här hemma som hoppat 135 cm i löshoppning med mkt god marginal. Med mig på ryggen ha vi klarat 1 m. Han klarar säkert högre med mer träning. Sen måste ju jag våga hoppa högre:angel:
Som jag skrev ovan så är det inte det minsta imponerande att den LÖSHOPPAT 135 cm, det är verkligen ingenting för en häst. :crazy: Löjligt att tro annat. Att även harva sig över ett hinder på 140 med ryttare är inget speciellt, för (i stort sett) alla hästar kan slänga sig över ett sådant, det betyder inte att de på ett hållbart sätt tar sig runt en 120 bana.

Fast 140 tycker jag inte låter mycket för en travare. (såvida det inte är resultat i 140-klasser) enstaka hinder eller löshoppning säger mig noll. Min feta c-ponny hoppade 135 uppsuttet. Och han var ingen stjärna sådär. :laugh: Min nuvarande häst skulle kunna hoppa två meter om jag bad honom och han har kapacitet tyvärr saknar matte nerver :D
Håller med!

Jag har samma problem med nerver :angel:

Hej ! Tror att det beror lite på hur du är som ryttare och om hur mkt tid och kraft du vill lägga ner, och om den är inriden såklart. Skaffade en 5-årig varmblodsvalack för snart 2 år sedan. Ska ut och tävla små tävlningar och Pay and jump i vår.
Många tvarmblod hoppar riktigt bra och så och dom lär sig oftast lätt. Och så är dom ju vana med det mesta så omgivning och sånt brukar inte vara nåt problem.
Det beror som sagt på hur mkt tid och kraft du kan tänka dig att lägga ner (:

Många tvarmblod hoppar riktigt bra

Jag skulle snarare säga att alla varmblod kan ta sig över ett högt hinder, men att de hoppar bra!? Knappast.
Att hoppa bra ska väl innebära att med en bärig gångart ta sig runt en bana och hoppa ordentligt med kroppen, inte bara harva sig över.
Jag har sett väldigt väldigt få varmblod som får med sig rygg m.m. på ett bra sätt över hinder.

Jag är öppen för motbevis.

Jag skulle snarare säga att alla varmblod kan ta sig över ett högt hinder, men att de hoppar bra!? Knappast.
Att hoppa bra ska väl innebära att med en bärig gångart ta sig runt en bana och hoppa ordentligt med kroppen, inte bara harva sig över.
Jag har sett väldigt väldigt få varmblod som får med sig rygg m.m. på ett bra sätt över hinder.

Jag är öppen för motbevis.

Jaha, då kan du inte ha sett många hästar...

-kl

Man kan verkligen diskutera detta hur länge som helst, men jag skulle bara vilja förtydliga vad många har sagt i sina lååånga inlägg.

Hopphästar är avlade för att hoppa. Därför sätter varenda en inte världsrekord framför sulkyn.
Travhästar är avlade för att trava. Därför vinner inte varenda en världscupen i hoppning.

Det är fakta, och inte ens diskuterbart. Tycker faktiskt att det börjar bli lite löjligt nu, olika häst(raser) har olika ändamål, även om det finns undantag.

Det är fakta, och inte ens diskuterbart. Tycker faktiskt att det börjar bli lite löjligt nu, olika häst(raser) har olika ändamål, även om det finns undantag.

Haha fast du repeterar ju bara -som du säger- sånt som börjar bli tjatigt för att alla inte är av samma åsikt! :p
Självklart avlas varmblodsTRAVARE till trav. KallblodsTRAVARE också - ändå anses de inom vissa kretsar vara hästar med hög ridbarhet.
Engelska fullblod avlas till galopp. Travaraveln kommer ifrån fullblod. Fullblod avlas inte för ridbarhet, de avlas till att springa snabbt, likaså travare.
Det enda (nåja, av tillräckligt stor betydelse) jag ser som verkligen talar emot travarna jämfört med fullbloden inom hoppning är den felinvanda tekniken från travet. Den tekniken är inte direkt ridvänlig öht.
De goda nyheterna är att teknik - går - faktiskt att lära om även om det är grymt mycket jobbigare mot om hästen lärt sig rätt från början och inte anpassat hela rörelsemönstret och muskulaturen till en felaktig teknik. Det hjälper liksom inte att en häst kan hoppa höga hinder om ryttaren inte klarar av att sätta den i balans och galoppera med bra teknik.

Jag skiljer på ryttarbrist och hästbrist.
Men absolut - när det gäller de riktigt höga klasserna (140 och uppåt) tror jag det är svårt att hävda sig med en ras som inte är avlad för just hoppning, har en bra hoppexteriör (sånt kan dock variera en del bland travarna så enstaka med bra hoppexteriör tror jag absolut det finns) och framförallt - är tränade för det ändamålet ända sen de var småttingar.
Men som sagt så är man realistisk så köper man ju inte en travare för att hävda sig i högre hoppklasser utan förhoppningsvis satsar man istället på att bli så bra man kan bli tillsammans med sin häst inom det man är intresserad av.

Senast ändrad:

Haha fast du repeterar ju bara -som du säger- sånt som börjar bli tjatigt för att alla inte är av samma åsikt! :p
Självklart avlas varmblodsTRAVARE till trav. KallblodsTRAVARE också - ändå anses de inom vissa kretsar vara hästar med hög ridbarhet.
Engelska fullblod avlas till galopp. Travaraveln kommer ifrån fullblod. Fullblod avlas inte för ridbarhet, de avlas till att springa snabbt, likaså travare.
Det enda (nåja, av tillräckligt stor betydelse) jag ser som verkligen talar emot travarna jämfört med fullbloden inom hoppning är den felinvanda tekniken från travet. Den tekniken är inte direkt ridvänlig öht.
De goda nyheterna är att teknik - går - faktiskt att lära om även om det är grymt mycket jobbigare mot om hästen lärt sig rätt från början och inte anpassat hela rörelsemönstret och muskulaturen till en felaktig teknik. Det hjälper liksom inte att en häst kan hoppa höga hinder om ryttaren inte klarar av att sätta den i balans och galoppera med bra teknik.

Jag skiljer på ryttarbrist och hästbrist.
Men absolut - när det gäller de riktigt höga klasserna (140 och uppåt) tror jag det är svårt att hävda sig med en ras som inte är avlad för just hoppning, har en bra hoppexteriör (sånt kan dock variera en del bland travarna så enstaka med bra hoppexteriör tror jag absolut det finns) och framförallt - är tränade för det ändamålet ända sen de var småttingar.
Men som sagt så är man realistisk så köper man ju inte en travare för att hävda sig i högre hoppklasser utan förhoppningsvis satsar man istället på att bli så bra man kan bli tillsammans med sin häst inom det man är intresserad av.

:bow::bow:

Inom trav är det vinnarskallen som räknas, det spelar ingen roll hur fint hästen travar om den inte har någon vilja - då blir den ett "värdelös" projekt att få in i vinnarcirkeln. Det finns väldigt många sköntravare som aldrig blir något på banan, medan det finns väldigt många "dåliga" travare som blir väldigt bra pga deras löpskalle. Så bara för att hästen har bra stam eller travar flott behöver det inte betyda att den kommer att lyckas på travbanan.

Det borde ju vara likadant på hoppbanan, en inte allt för bra teknik och galopp kompenseras av en stor vilja! Bara för att en häst har en supergalopp eller teknik behöver det inte betyda att den vill vinna eller har det som krävs. En travare kan komma långt enbart på sin vilja i hoppning, det är därför de kan bli väldigt bra inom den grenen. Man får ju tänka lite längre än vad näsan räcker. Det måste ju finnas en anledning till att fransmännen avlar in travarblod i deras hopphästar. Det beror nog inte på galoppen eller hopptekniken, utan mer på skallen, smidigheten och den kraftiga bakkärran. Finns "vanliga" hästar i världseliten som hoppar och galopperar som krattor, men de har viljan!

Avel är inte allt, hade den varit det hade det inte funnits alla dessa fullblod som oftast är bättre än de avlade hästarna. Speciellt i fälttävlan. Travsporten och galoppsporten borde väl vara de som har kommit allra längst i avlen, det finns inga hästar som kan slå travarna eller fullbloden i deras respektive gren. Men i hoppning och dressyr kan det komma värsta "trollet" och bli en vinnare. Så antagligen betyder inte aveln allt eller så måste ridhästavlen bli ännu bättre för att sålla bort alla dessa "troll":p

KallblodsTRAVARE också - ändå anses de inom vissa kretsar vara hästar med hög ridbarhet.

De goda nyheterna är att teknik - går - faktiskt att lära om även om det är grymt mycket jobbigare mot om hästen lärt sig rätt från början och inte anpassat hela rörelsemönstret och muskulaturen till en felaktig teknik.
Kallblodstravare HAR ju bevisligen bättre ridbarhet och exteriör, det vet nog alla som jämfört och har något bakom pannbenet.

De dåliga nyhetern är att det inte handlar enbart om teknik, utan även om avel och nedärvd exteriör.

Om nu travare är så himla bra så undrar jag varför flyinge inte börjar korsa in dem i sina hästar? :idea:

vel är inte allt, hade den varit det hade det inte funnits alla dessa fullblod som oftast är bättre än de avlade hästarna. Speciellt i fälttävlan.
Fullblod avlas även till ridning och fälttävlan, inte bara till galopp.

Jag skulle ALDRIG ha ett varmblod som hopphäst. JAG anser att dom är byggda och framavlade för en sak - TRAV. Visst, det finns säkert en o annan som KAN galoppera och som är ok men att tro att man ska hitta en sån det är lönlöst ! Säkert bara en på tusen.

Dom kan säkert hoppa ett eller två höga hinder, men därifrån till o hoppa en bana är ett STOORT steg. Jag tycker det är livsfarligt att försöka hoppa relaterade avstånd med en häst som inte har en väl balanserad galopp och som kan korta och länga sig. Sen vill man ju att hästen ska kunna galoppbyten om man inte ska bryta av i varje sväng.

Nej, det är bättre att satsa på ett fullblod som går att få tag i billigt eller annars låna häst.

Varmblod funkar bra som promenadhästar i skogen o kanske nåt skutt hemma men inget annat anser JAG

Om nu travare är så himla bra så undrar jag varför flyinge inte börjar korsa in dem i sina hästar? :idea:

Flyinge har inte gjort det nej, men Schockemöle (eller hur han stavar) har gjort det.
Det är 10 st franska varmblodsston som har betäckts med hopphingstar som ett test.

Det var ett par år sen nu, så resultatet borde vi snart kunna se. I samma veva som detta offentliggjordes intervjuades en tysk hoppryttare, jag kommer inte ihåg vilken nu, men det kan ha varit Toni Hassman.
I allafall, den tyska ryttaren hade en far som avlat på travmärrar och hopphingstar och hans åsikt var att 9 av 10 blev skit, men 1 av 10 blev så otroligt bra att det var värt det. Främst verkar det vara travarnas skjut i bakdelen som man vill ha till sprången i hoppningen.

Kallblodstravare HAR ju bevisligen bättre ridbarhet och exteriör, det vet nog alla som jämfört och har något bakom pannbenet.

De dåliga nyhetern är att det inte handlar enbart om teknik, utan även om avel och nedärvd exteriör.

Fullblod avlas även till ridning och fälttävlan, inte bara till galopp.

Det första du citerade har inte jag skrivit...
Men när du ändå nämner det... hur många kallblod har gått 1,50 hoppning eller St. George dressyr? Med bra resultat dessutom.

Flyinge? Tänk lite längre där också, bara för Sverige inte vågar prova något nytt säger det inte att världen inte vågar det. Se bara på Pessoa...

Jo, men från början är fullblodet en renodlad kapplöpningshäst som sedan har korsat in i ridhästraser. Precis som travaren på vissa håll också börjar göras. Som tex Pessoa som jag nämde ovan.

Jag har haft både och, av att jämföra så kan jag konstatera att det beror helt på vad man menar med ridbarhet (och en del på individen).
Till samling brukar kallbloden vara bättre, även så är de mer stabila i sin kroppsbyggnad vilket jag personligen tycker är bättre ur ridbarhetsaspekt, lättare att få balans. Därav att jag själv hellre skulle välja en PRE/grövre halvblod än ett ädelt halvblod/fullblod ur ridbarhetsaspekt. Som jämförelse.

Varmbloden har fördelen av att ha snyggare gång (i galoppen är det ju dock väldigt varierande huruvida man lyckas rida fram något bra eller inte, mycket hänger på ryttaren) medans kallblod oftast har mer åt ponnysteg. Kallbloden är tyngre = inte lika bra lämpade till t ex fälttävlan eller hoppning.

Ridbarhet är inte automatiskt samma sak som "lyckas bra i tävlingssammanhang".

Onödig kommentar.
Hur många raser utom halvblod och fullblod är man öht intresserad av inom halvblodsaveln i Sverige?

Senast ändrad:

Flyinge har inte gjort det nej, men Schockemöle (eller hur han stavar) har gjort det.
Det är 10 st franska varmblodsston som har betäckts med hopphingstar som ett test.

Det var ett par år sen nu, så resultatet borde vi snart kunna se. I samma veva som detta offentliggjordes intervjuades en tysk hoppryttare, jag kommer inte ihåg vilken nu, men det kan ha varit Toni Hassman.
I allafall, den tyska ryttaren hade en far som avlat på travmärrar och hopphingstar och hans åsikt var att 9 av 10 blev skit, men 1 av 10 blev så otroligt bra att det var värt det. Främst verkar det vara travarnas skjut i bakdelen som man vill ha till sprången i hoppningen.

Precis! Travaren har faktiskt andra egenskaper som ridhästar ibland kan sakna.

Ridbarhet är inte automatiskt samma sak som "lyckas bra i tävlingssammanhang".

Just det! Bara för en travhäst tex är toppstammad eller har ett fint steg behöver det inte betyda att den blir lyckad på banan för det. En häst e. Pine Chip som kostade 400.000 tusen på autionen kanske inte ens springer in 10.000 eller går under 19. Så stam, travsteg eller ridbarhet är knappast allt.

Jag har själv haft ett varmblod som ridhäst.. tävlade henne en meter utan problem och tränade hemma på 1,20 hinder.. men det tar lååång tid att lära dom.. tog mig 4år innan jag kunde ge mig ut på banan.. först då var hon kvar för det! så tänk dig för.. vill du börja tävla tidigt så låna dig ett halvblod eller köp en läromästare!

Mvh/Malin

Du får ha dina egna åsikter men alla varmblod jag ridit har jag tävlat mellan 80 - 1.40 med så dom kan verkligen. (vinster och placeringar) Du har nog bara träffat dom sämre av rasen varmblod. Själv har jag en Svensk ridponny (welsh/arab) och en renrasig arab som jag föredrar framför alla raser. // Sharpay

Token, Du får ha dina egna åsikter men alla varmblod jag ridit har jag tävlat mellan 80 - 1.40 med så dom kan verkligen. (vinster och placeringar) Du har nog bara träffat dom sämre av rasen varmblod. Själv har jag en Svensk ridponny (welsh/arab) och en renrasig arab som jag föredrar framför alla raser. // Sharpay

Token, Du får ha dina egna åsikter men alla varmblod jag ridit har jag tävlat mellan 80 - 1.40 med så dom kan verkligen.

Då har du kanske namn på hästen så man kan se resultat?
Annars ser jag ingen som helst anledning att tro på det där desperata påståendet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023