Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

De är inte avlade för att kunna hoppa, därför kan det inte det. (De kan hoppa men hopptekniken är inte bra). Det är vad jag tycker.

Du får såklart ha din åsikt, blir ju så att man baserar det på erfarenheter. MEN det du skriver här är snarare ett påstående än en åsikt, och påståendet tycker jag är felaktigt.

Du får såklart ha din åsikt, blir ju så att man baserar det på erfarenheter. MEN det du skriver här är snarare ett påstående än en åsikt, och påståendet tycker jag är felaktigt.

Hade det vart ett påstående och inte en åsikt hade jag inte avslutat med att skriva "Det är vad jag tycker." Men visst har du rätt, jag påstår att varmblod inte har bra hoppteknik.

varför inte skriva att, de varmblod jag sett har inte haft bra hoppteknik. Du kan aldrig dra alla över en kam? Många som inte är insatta i travaveln tror att alla travare är stöpta i en form. Men det är fel, det väldigt många variationer mellan olika travare i exteriör osv.

Sa inte nån att: man kan inte säga att alla svanar är vita förens man sett varenda svan i hela världen.

men om vi ska vara inne på ditt spår så kan jag väl säga att alla halvblod har korta halsar och är tjocka. För det är vad jag har sett.

hästen heter big hero, nu behöver ingen tjata mer om det :banana:

Hej
Jag tycker absolut du kan ha ett varmblod som hopphäst. Mitt sto har tävlats i 1.10 dock inte på många år. Jag har nyss tagit över henne och vi börjar så smått närma oss de höjderna igen nu när hon fått kondition och muskler efter att bara ha stått i flera år.
Jag tror att hade hon varit lite yngre (hon är 16 nu), så hade vi nog kunnat hoppa minst 1.20 så småningom, om hon hade varit kontinuerligt tränad vill säga.

Många varmblod är väldigt duktiga på att hoppa. De kanske har sin egen speciella teknik men hoppar gör de ändå. (generellt alltså)

Jag hade inte alls tänkt att jag skulle ha ett varmblod någonsin. Men är nu "förstörd" för alltid. Så är även min pojkvän även om hans favorit är kallbloden. ;)

varför inte skriva att, de varmblod jag sett har inte haft bra hoppteknik. Du kan aldrig dra alla över en kam? Många som inte är insatta i travaveln tror att alla travare är stöpta i en form. Men det är fel, det väldigt många variationer mellan olika travare i exteriör osv.

:bow:

För övrigt är det svårt att hålla med om en sån åsikt när man haft ett varmblod med ganska bra hoppteknik (en med riktigt dålig hoppteknik också).

*kl*

Men det är ju skillnad på att kunna hoppa och KUNNA hoppa.
Vilken krake som helst kan väl kravla sig över 120 på träning.
Att tävla 120 med teknik är en helt annan sak.

Det handlar inte om fördommar.
Travare är avlade för att.. just det trava. Därför kommer dom aldrig, ALDRIG vara på samma nivå som ridhästar som är avlade för att... just det ridas.

Därmed inte sagt att dom inte kan hoppa, undantag finns i alla raser.
Samma sak som att det finns hoppstammade hästar som har dålig teknik.

Jag har själv en nvs/arab (:rofl: Ni hör ju själv) en superb korsning om man vill tävla hoppning eller hur?
En spetig arab med nerverna utanpå och hackig galopp.
Eller en ångvält med fyra ben och svans och ser ut som en köttbulle.
Men kombinerat blev det en häst med ett hjärta av guld, som älskar hoppning och har en teknik som är över medel bland ridhästar.

vår arab har verkligen inte nerverna utanpå.
det är bara fördomsfulla åsikter! vi köpte vår arab som "tanthäst" just bara för att hon är så lugn och fiin mentalt.

Jag har ett amerikanskt vbltravare som jag småhoppat med en del, hon älskar att hoppa och tvekar inte en sekund alltså. Inte ens om ryttaren tvekar lite :o

Iaf, mitt sto är travtränad dock bara kört ett testlopp sedan inget mer, gubben gick i konkurs osv.

Min tjej hoppar väldigt bra, har en mjuk och fin galopp enligt många. Många tror oxå att tjejen kommer bli en bra hopphäst just för att hon gillar det så bra oxå. Hon hoppar högt och vi ska påbörja små tävlingar med henne nu är det tänkt, första tävling är 2 november, så vi tränar lite lätt nu.

Kan slänga in en liten filmsnutt på min tjej när hon hoppar med en annan tjej. I detta hopp tog hon dock det lite för tidigt, men innan detta hinder körde vi något mindre och ingen bom framför så det kan nog vara det som gjorde det att hon hoppa lite för tidigt.

Kan oxå säga att en kompis har en vbltravare med som hon tävlar, dom hoppar riktigt högt och han är kalas duktig. Så vbl kan, bara man vill och har tiden att träna dessa :) Dock har inte min hoppat så länge, inte alls många ggr.

Senast ändrad:

Varmblod(travare) kan :laugh:... Jag säger som jag har sagt många gånger förut alla hästar kan med rätt träning. Jag hoppar 1,20 med min medryttarhäst som är just ett varmblod, han har väldigt bra teknik och klipper de som ingenting. Jag har inte läst alla inlägg i tråden (det var ju en del) men jag förstår inte varför folk har sånna fördomar :mad:

Men snälla... Är du dum eller ville du bara inte läsa?
Det var ytterliggare en fördom.
Precis som att många tycker nordsvenskar är ångvältar.
Fjordingar är lata.
Halvblod är opersonliga

osv osv osv osv...:grin:

Men snälla... Är du dum eller ville du bara inte läsa?
Det var ytterliggare en fördom.
Precis som att många tycker nordsvenskar är ångvältar.
Fjordingar är lata.
Halvblod är opersonliga

osv osv osv osv...:grin:

Och detta va också ironiskt menat då?
"Det handlar inte om fördommar.
Travare är avlade för att.. just det trava. Därför kommer dom aldrig, ALDRIG vara på samma nivå som ridhästar som är avlade för att... just det ridas"

;)

Kan man säga såhär då?

"En travare har generellt sett inte bra teknik, men de flesta hoppar ändå. Det finns såklart en hel massa undantag, som hoppar betydligt bättre än medel."
Ska väl vakta min tunga lite, jag som blev så upprörd över tråden om araber och dess hoppning.. ;)

Men jag förstår inte varför vissa envisa med att sticka under stol med att är en häst avlad för ett visst ändamål, ja då är det troligen så att den är bäst på det. Detta gäller givetvis ALLA raser, halvblod som travare. Det är inget lustigt om en travare inte har supertekniken i hoppning, vad ska den med den till på en travbana? Samma gäller fullblod på galoppbanan, araber i distansritt m.fl.
MEN jag förstår precis folk som blir upprörda över folk som går hårt åt travarna! Även om det inte är personligt så tar man illa upp! Jag har varit med folk som, utan att anstränga sig för att åtminstone hålla rösten nere, sagt; "Jaha, en arab? Ja, den lär ju komma långt..." på framhoppningar, vid tävlingsbanan, vid parkering mm. Det gör faktiskt skitont, för tro det eller ej, man lägger ner lika mycket tid och kärlek på en travare/arab eller vad det nu kan vara som ett superstammat havblod.

Ja.
För man kan aldrig säga aldrig. Allt är som sagt upp till individen....

Det finns väldigt många travare som kan hoppa (och hoppa bra) det handlar inte enbart om individer. Det handlar till stor del även om grundträning och utbildning samt tålamod.

Undantagen bekräftar regeln.
Som sagt är det skillnad på att kunna hoppa och KUNNA hoppa också.

Förlåt mig.. men nu kan jag inte ett dyft om hoppning och vad som krävs av en häst inom den sporten.

Men förklara gärna för mig vad de är för förutsättningar hästen måste ha för att passa som hopphäst? Tekniken pratar ni om? Är den till största delen beroende av exteriören? eller är det träning?

Tekniken kan till viss del förbättras. Men oftast har dom en bra/dålig grundteknik. Så som väl invinklade framben, höjd rygg, öppna ut bak. Hoppar genom kroppen.

Sen beror det väl på vad man vill hoppa också. Upp till 130-klasser kan de flesta hästar ta sig till. Större delen av befolkningen kommer inte över det.

Märker hästen skillnad på om den säljs eller lånas ut på foder? Den får ju flytta runt i vilket fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka