Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Nu har ju Mack_lobell kommit med ett namn och det var väl bra?

Ja, jag har inte sagt att det skulle vara negativt att namnge någon häst. Självklart är det bra om man kan öka travarnas status.

Russin8 skrev:
Och det är väl klart att jag tror att du menar mig när du skriver det i ett inlägg adresserat till mig....

Mitt inlägg var riktat till dig och andra som frågade efter namn, så ja, du trodde rätt då.

Här kommer en film på min travhäst under tävling!
filmen är helt ny. Jag har ej fått bilderna än men lägger ut dom när jag får dom.

FILM

Svenska varmblod ligger ju i topp när det gäller hoppning, så varför inte? Jag säger bara Mynta, Robin Z :bow:

Tänker du på varmblodstravare så säger jag samma där, hittar du en som är bra u typen är det inte heller så tokigt.

Jag fattar inte vad människor har emot varmblod? de är hur snälla som hälst och hittar man rätt häst och är kräsen som skutton så kan man komma hur långt som helst med sitt varmblod. Jag har ett varmblod som jag hopptränar med och hon klarar lätt 1.10. hon är även en pärla i dressyren och den hästen skulle jag inte byta mot ens mot ett halvblod!! DET FINNS bra varmblod. Alla tror att bara för att rasen är med i travtävlingar så kan de inte bli ridhästar. och det är helt FEL! varmblod är kloka hästar som gör i stort sätt allt för sin ryttare. Jag säger inte att halvblod/fullblod inte gör det men varmblod är bra första hästar :D

Ett varmblod är avlad för trav banan. De har inte de fysiska möjligheterna för att kunna bli bra som "hopp häst". Alla raser är avlade för sitt ändamål. Hur skulle det gå med "här kommer jan brink o järvsö fax" eller butterfly flipp framför sulkyn? Det funkar ju inte sp bra. En travare om aldrig har startat trav eller som har startat men inte passar för uppgiften kan vara bra "skogshästar". Visst kan man tävla låga klasser med dom ihoppning och dressyr om man känner för det. Men man kan inte kräva att et varmblod ska gå de högre klasserna. Det bästa är nog att du kanske blir medryttare på ett halvblod och få tävla med den? Se om det är din grej? För de lägre klasserna är nog en travare utmärkt (LD). Lycka till i ditt häst letande // Rebecca :bump:

med 2 inlägg och skriver en sådan kommentar.
okey, nu är det jag som lutar mig bakåt med en chips skål (popcorn är äckligt) och bara väntar mig på alla kommentarer.

föressten,,,kanske bäst ni avstår, annars finns det risk att tråden stängs! ;)

Knapplån.

Var på en hopptävling för några veckor sen, var en varmblodig travare med.
Den startade 90-1m och det var en av få hästar som hade tryck i språnget, som en gummiboll, ingen bländande teknik, men över kom den!

Ett varmblod är avlad för trav banan. De har inte de fysiska möjligheterna för att kunna bli bra som "hopp häst". Alla raser är avlade för sitt ändamål. Hur skulle det gå med "här kommer jan brink o järvsö fax" eller butterfly flipp framför sulkyn? Det funkar ju inte sp bra.

Känns som att du säger emot dig en del, för den häst du räknar upp är ju startad i trav och riktigt bra på det, varför skulle man vilja "förstöra" hästarna (eller slösa en massa värdefull tid snarare :p) om man har en häst som springer in miljoner på travet?
Att hästar är snabba och gör bra ifrån sig på travet betyder i mina ögon inte att de automatiskt är dåliga för något annat. Fullblod, araber och quarterhästar är avlade för att springa snabbt. Däremot är inte halvblod gjorda för det för att springa snabbt kräver liite mer än snygga gångarter ;) (sorry för generaliseringen, kom inte på något annat som halvblod avlas för mer än travare..).

Min poäng är iaf att just för hoppning finns inga fysiska hinder om hästen ifråga är fräsch. Skulle tro att vagnshästar som är avlade för att dra snarare än springa har sämre anlag för hoppning (tyngre, lite längre rygg, sämre spänst). Om inte halvbloden haft en del fullblod inblandat skulle dom troligen hoppa mycket sämre :p

Men som sagt så är det en omskolningsgrej och man får ju se till att man skaffar en häst som redan är hoppad så man inte köper grisen i säcken, och även att den är fräsch och hållbar nog. Klarar man inte att hoppa med en unghäst ska man inte skaffa en travare med sikte på hopptävlingar! ;)

Måste bara säga att det är för jäkla fult att se ner på travare som ridhästar. Visst är de inte avlade för att ridas men de är en tacksam häst att ha, otroligt samarbetsvilliga och vill lära sig. Fördelen med en travare i hoppningen är att de är rädda om benen och river därför sällan och är oftast för ärliga för att ens tänka på att vägra. visst är inte tekniken den allra bästa men den går att jobba upp. Jag vet!
Har själv en travare som har varit under omskolning i 3 år nu och har visat sig vara en toppen häst. Hoppar lätt en bana på 1 m och jag vet att hon har kapacitet för högre, även dressyren är hon toppen i. Har fått suverän kritik från dressyr domare och tränare även i hoppningen. Nu fick ju jag börja om från noll med henne eftersom hon kom från travet när jag fick henne. Men skaffar du en häst som aldrig gått på travet och som är mycket ridning så kan det vara en bra häst att börja med, du kanske inte kan börja tävla på 1.20 hoppning direkt men ifall hästen har nog med kapacitet och vilja så vill jag säga att det faktiskt inte är omöjligt. Travhästen måste få bättre status som ridhäst, det förtjänar de!!! Nu har jag sagt vad jag tycker å så får alla andra ha sin egen åsikt.:banana:

vi hade ett varmblod för några år sedan som vi tävlade 12o hoppning edoch hade placeringar , men det är mycket jobb att få ett varmblod att hoppa bra , för de har en ovana att ta ett travsteg precis innan hindret och det kan bli ett problem en en komb . men får man dom till att han en fin galopp kan det gå bra i hoppning jag prov red ett varmblod och jag hoppade den 1,30 så visst kan dom hoppa , men jag beslutade mig över att köpa ett halvblod .. :)

Jag säger som så många andra, travare har ofta ett trevligt temperament, men jag har ridit ca 20 olika travare i mitt liv och ingen av dem hade en naturlig rund och tretaktig galopp. Jag började min privatkarriär som skötare på en travare som jag älskade över allt annat, men gick sen över till fullblod! Så mycket lättare det var att balansera dem, och ingen klår deras mjuka runda galopp.

Köpa häst är väldigt individuellt, och ska du köpa en travare tycker jag du ska kolla extra på galoppen så att den har lätt för att galoppera. Jag hade hellre haft en travare än ingen häst alls, men det är inget jag hade köpt till min 12 åriga dotter (om jag haft nån) för jag tror det är där det många gånger blir fel. Små ungar som utan hjälp ska ta hand om en häst som räddats från slakt. Klart som fan att det inte fungerar.

TS om du inte har jättehöga krav tycker jag du ska titta på travare. Men håll ögonen öppna inför alla sorters hästar.

Var bara tvungen att säga, att det är så kul att se travare ute på tävlingar! :) Och det såg riktigt fint ut för dej och din pålle.. Synd på missen bara, men det tar ni igen nästa gång ;) //Ellinor

Ett tag sen jag kollade den här tråden, men den kan nog hålla på i evigheter.

Men jag skulle vilja veta, om ingen frågat det tidigare, var "högre" klasser börjar? Jag tycker personligen att 1.20 är ganska högt..

Lättklass är väl upp till 125 (LA / 120 + 5cm) Om man ska vara petnoga.
Jag tycker väl att de börjar bli status vid 130... :D

Om man ska göra en vild gissning så tror jag att de allra flesta tävlat ganska många LD, LC och vågat sej upp till LB. Efter det sinar det nog rätt rejält. Så 1.20 kan te sej väldigt högt för de flesta som aldrig hoppat en bana med 1.20 hinder och inte har som intresse att göra det heller. De flesta har nog tränat 1.10 i alla fall.

Men det är vad jag tror. :)

Nja över 120 lätta klasser är inga höjder ännu. Sen för en ryttare som inte tävlar kan det verka hur högt som helst. Alla hästar kan i princip gå 120.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka