Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

det jag inte förstår är varför det ska vara så svårt att bara nämna hästen i fråga som kan gå 1.40 hoppningar, nu hade du visserligen ingen, men borde man inte vara stolt över en sådan häst och mer än gärna gå ut med det?
jag är helt sjuk stolt över att mitt varmblods sto NOVA EXPRESS kan både piaff och passage, galoppombyten i vaje steg osv ( när hon är igång, nu är hon mammaledig :) )
Borde man inte vara stolt över sina hästar och är det nån som vill ha namnet är det väl bara att ge ut det??
annars får man ju faktiskt tåla att folk inte tror på en....

Jag är stolt över mina hästar och jag skulle givetvis vara stolt om jag hade en travare som hoppade 1.40, men om jag någonsin skulle berätta om mina hästars prestationer så är det jag säger sanning. Då ser jag ingen anledning till att skriva ut namnet, eftersom jag själv vet att det jag säger är sant. Där handlar det ju om hur mycket man bryr sig om andras åsikter i ämnet och jag kan inte direkt säga att jag bryr mig, så länge ingen säger något allt för nedsättande.

Dessutom vill jag kunna hålla mig hyfsat anonym här på Buke (och det betyder inte att jag inte står för mina åsikter. ;)).

Okej, så du tror inte en travare kan tävla 1.40 utan att ha direkta bevis på det? Tja, en del kan nog bli lika bra som en ridhäst. De slår ju iaf ridhästar och det är resultaten som räknas. Alla ridhästar går ju inte 1.60 hoppning.

Visst finns det ett par stycken i de lägre klasserna men så fort det går över 1.20 så försvinner alla travare.
Jag har så svårt att tro att det finns så många travare som går 1.40, när jag inte ens kan få ett namn. Varför är det så svårt att tala om ett namn. Om jag hade en travare som gick i dessa klasser så skulle jag verkligen vilja att folk fick reda på det.
Så fram tills någon kan presentera ett namn på en travare som går 1.40 hoppning på tävling så tror jag inte att det finns någon.

MVH Russin8

Nu har jag ingen travare som hoppar 1.40, men även om jag hade haft det så hade jag inte skrivit namnet här. Varför? För att jag inte tycker att jag ska behöva lägga upp bevis för att allt jag säger är sant och för att jag helt enkelt inte bryr mig om vad ni tror. Om ni har fördomar så är det erat problem - så länge fördomarna inte påverkar min hästhållning.

Jag tror på mina travare och det räcker för mig. Jag tycker det är hemskt med alla fördomar som finns, men det kommer antagligen alltid att finnas 'dåliga' exempel av travare - det vill säga travare som inte har fått rätt utbildning och så länge det finns såna, kommer även fördomarna att finnas. Alltså tror jag inte att namnet på hästen kommer att förändra synen på travare särskilt mycket.

TS: Det krävs en mycket rutinerad ryttare för att få upp en travare i klasserna. Om du tror att du är såpass rutinerad att du skulle klara av det, så, visst, det går att få upp travare i i högre klasser. Du måste dock vara beredd på att det tar lång tid och mycket arbete. Lycka till!

Vem säger att jag har fördommar mot travare. Jag säger bara att jag inte vet en enda som går så högt i hoppning. Och hitils har ingen kunna presentera ett namn på en travare som går så högt. Bara för att jag skriver så betyder väl inte det att jag har fördommar mot travare, undrar vem som har fördommar mot vem...
Jg lärde mig rida på en travare. Och jag har inget emot att man använder dom som ridhästar. Travare har ofta ett väldigt bra psyke och är väldigt trevliga att hålla på med. Men dom har det inte lika lätt inom hoppningen och dressyren som tex ett halvblod som är avlad för det. Travaren är trots allt avlad till att trava fort. Så döm inte för fort nästa gång.

MVH Russin8

Fast det handlar inte om rasism, det handlar om realism. Travare är framavlade för att trava, hopphästar för att hoppa. Visst kan man köpa en travhäst och omskola den till hopphäst, men då måste man vara beredd på att jobba så mycket hårdre och ändå räkna med att man kanske bara kan hoppa 1-1.10 m.

I tråden frågar någon om råd och då ska hon väl få ett realistiskt svar?

En travare är ett mycket billigare alternativ än en hopphäst, men då ska man ha klart för sig att den stora summan att ha häst är inte inköpssumman utan vad det kostar att hålla häst. Det är mao smartare att vänta lite med att köpa häst, spara pengarna och sedan köpa en häst som har lite utvecklingspotential.

Sedan tror jag säkert att man kan tycka lika mycket om en travhäst och har man inte så stora tävlingsambitioner kan det säkert vara ett bra alternativ.

Visst finns det ett par stycken i de lägre klasserna men så fort det går över 1.20 så försvinner alla travare.
Jag har så svårt att tro att det finns så många travare som går 1.40, när jag inte ens kan få ett namn. Varför är det så svårt att tala om ett namn. Om jag hade en travare som gick i dessa klasser så skulle jag verkligen vilja att folk fick reda på det.
Så fram tills någon kan presentera ett namn på en travare som går 1.40 hoppning på tävling så tror jag inte att det finns någon.

MVH Russin8

Jaha, men då är det väl dags att lägga ut namnet nu då. Skulle först se hur många som trodde jag talade sanning eller inte - och det var inte många det minsann.

NAMNET: Exo des Keches

Jaha ja, vad säger ni nu då? Och kom inte och säg att det bara är ett namn för ni trodde inte att det fanns NÅGON travare som kunde gå 1.40.
Vet inte om han har gått högre, kan tänkas, men jag får inte fram resultaten på ridsportsidan.

Så nu vet ni att en travare kan gå på de höjderna, inget snack om saken. Och att ni inte ser några travare ute i de höga klasserna kan bero på att de inte längre ser ut som travare(finns i hundratals olika skepnader) Denna travare i fråga trodde han Lasse Parmler att han var efter Robin Z.

Tack för namnet!:)
Det var faktiskt kul att se att det finns undantaget som bekräftar regeln...
Och anledning till att man inte ser fler är att det inte finns...
Nu när vi fått ett namn kan vi ju få resten av alla dessa travare som går så högt...

Ursäkta min lite elaka ton:o Men bara för att en travare tar sig högt betyder ju inte att travaren är en ras man köper för att ha till hoppning i de högre klasserna...

Men som sagt var så tackar jag för namnet, undrar varför du inte kunde klämma ur dig det lite tidigare bara...

MVH Russin8

Tack för namnet!:)
Det var faktiskt kul att se att det finns undantaget som bekräftar regeln...
Och anledning till att man inte ser fler är att det inte finns...
Nu när vi fått ett namn kan vi ju få resten av alla dessa travare som går så högt...

Ursäkta min lite elaka ton:o Men bara för att en travare tar sig högt betyder ju inte att travaren är en ras man köper för att ha till hoppning i de högre klasserna...

Men som sagt var så tackar jag för namnet, undrar varför du inte kunde klämma ur dig det lite tidigare bara...

MVH Russin8

Ja, där var ett undantag ja. Kanske finns mer, kanske inte finns mer, men kan en så kan säkert fler.

Det roliga med den här hästen är att hon som köpte honom nere i Frankrike visste inte att det var en travare hon hade köpt förrens EFTERÅT, så tydligen kan även ridfolk ta fel på hästens ras.

Jag har varit medlem här rätt länge så jag vet hur det fungerar och skulle aldrig påstå något om jag inte hade några bevis;)
Jag skulle egentligen lagt ut namnet direkt, men tyckte det var intressant och se hur många som skulle tro på mig först.

Vem säger att jag har fördommar mot travare. Jag säger bara att jag inte vet en enda som går så högt i hoppning. Och hitils har ingen kunna presentera ett namn på en travare som går så högt. Bara för att jag skriver så betyder väl inte det att jag har fördommar mot travare, undrar vem som har fördommar mot vem...
Jg lärde mig rida på en travare. Och jag har inget emot att man använder dom som ridhästar. Travare har ofta ett väldigt bra psyke och är väldigt trevliga att hålla på med. Men dom har det inte lika lätt inom hoppningen och dressyren som tex ett halvblod som är avlad för det. Travaren är trots allt avlad till att trava fort. Så döm inte för fort nästa gång.

MVH Russin8

Det är väl ingen som säger att du har det, men om det hade varit en 'vanlig' häst som hoppade 1.40 hade ingen reagerat och krävt ett namn. Det tycker jag tyder på en del fördomar.

Jag vet också att det är ovanligt med travare som hoppar högre klasser, men det finns och jag tycker inte att namn ska behövas för att man ska tro på det. Självklart finns det en del tvivelaktiga källor, men jag vägrar tro att alla ljuger.

Nej, även jag vet att travare inte är framavlade för hoppning eller dressyr, men det är enligt mig inte en anledning till att inte lita på någon som påstår att hans/hennes travare tävlar högt i hoppning.

Jag har inte dömt någon för fort - jag har skrivit mina åsikter och jag tycker att det är fördomsfullt att alltid kräva namn när det är en travare det gäller.

Fast det handlar inte om rasism, det handlar om realism. Travare är framavlade för att trava, hopphästar för att hoppa. Visst kan man köpa en travhäst och omskola den till hopphäst, men då måste man vara beredd på att jobba så mycket hårdre och ändå räkna med att man kanske bara kan hoppa 1-1.10 m.

I tråden frågar någon om råd och då ska hon väl få ett realistiskt svar?

En travare är ett mycket billigare alternativ än en hopphäst, men då ska man ha klart för sig att den stora summan att ha häst är inte inköpssumman utan vad det kostar att hålla häst. Det är mao smartare att vänta lite med att köpa häst, spara pengarna och sedan köpa en häst som har lite utvecklingspotential.

Sedan tror jag säkert att man kan tycka lika mycket om en travhäst och har man inte så stora tävlingsambitioner kan det säkert vara ett bra alternativ.

Var det där menat till mig? I så fall kan du ju läsa det jag skrev till TS.

cecil skrev:
TS: Det krävs en mycket rutinerad ryttare för att få upp en travare i klasserna. Om du tror att du är såpass rutinerad att du skulle klara av det, så, visst, det går att få upp travare i högre klasser. Du måste dock vara beredd på att det tar lång tid och mycket arbete. Lycka till!

Det jag tycker är tråkigt är att alla kräver namn och bevis så fort det är en travare som har presterat bra.

Jhon Whitakers Milton köptes för 2000 kronor. Så varför inte testa som "prova-på-häst"?

OK tack! Ja det där var helt klart imponerande :bow:

Fast om jag får vara lite kritisk, jag tror att franska travare är mer lämpade för hoppning än svenska eftersom de (franska) är mer ridhästtyp av vad jag har förstått.

Hur som helst så får man nog säga att det är ett undantag och jag skulle fortfarande inte råda någon att köpa en travare som hopphäst.

OK tack! Ja det där var helt klart imponerande :bow:

Fast om jag får vara lite kritisk, jag tror att franska travare är mer lämpade för hoppning än svenska eftersom de (franska) är mer ridhästtyp av vad jag har förstått.

Hur som helst så får man nog säga att det är ett undantag och jag skulle fortfarande inte råda någon att köpa en travare som hopphäst.

Ja, hittills i hoppning verkar det vara franska som lyckats bäst. Men "svenska" travare finns det inga. Antagligen är de amerikanska eller franska - eller en blandning av dessa två. De kan vara svenskfödda men inte "svenska" på det viset. Så det finns väldigt många franska travare här i Sverige också eller korsningar då. Copiad, Ina Scott, Gidde Palema och Victory Tilly är exempel som har franskt blod i sig.

Det fanns ju en korsing, travare och fullblod,tror jag, som hoppade världscuppen, jag kommer aldrig ihåg vad han hette. Japeloup, nånting. Han hade fransk travare i sig.

Sen är det ju inte så konstigt att man inte riktigt tror på när någon skriver att dom vet en travare som hoppat så högt eftersom det är så ovanligt. Och det är så många här som skriver att dom minnsan vet en som vet som känner en som har hört att en travare kan hoppa 1.40:angel:
Så jag tycker du va lite elak här nu:cool: som testar hos på detta vis:)

MVH Russin8

Det de handlar om är i tråd efter tråd så skriver så mång att dom minnsan vet travare som hoppar 1.30-1.40. Men inte i en enda tråd har någon kunnat ge ett namn på en sådan travare. Och då är det väl inte så konstigt att man börjar tvivla, eller?

Nu har ju Mack_lobell kommit med ett namn och det var väl bra?

Och det är väl klart att jag tror att du menar mig när du skriver det i ett inlägg adresserat till mig....

MVH Russin8

är det föresten ingen som kommer ihåg V65 mannen? va inte de peter eriksson som red honom? (ännu en gång, är helt ointresserad av hoppning. Bara nått jag hört)

om jag får vara lite kritiskt. Du verkar tro att travare är hästar stöpta i samma form. Det kan vara otroligt stor skillnad exteriörsmässigt mellan två olika. Har du någonsin sett en travhäst? Fast jag ska väl inte klaga, jag tycker att alla halvblod är tjocka, kort hals och litet huvud. för jag har inte så mkt kontakt med dom.

Jag tror att den enda anledningen till att det inte finns så jätte många travare på tävlingsbanorna är för att de enda som ger travarna en chans som ridhästar är ryttare som inte har så mkt talang (oftast). har de talang så köper de en fabriksfärdigt halvblod istället. Väldigt tråkigt, för att varmblodig och kallblodig travare är väldigt väldigt trevliga hästar. Väluppfostrade, villiga att lära och bara helt enkelt väldigt trevliga.

och för att slänga ut lite namn..

Knut the moose (ägd av krokodilen här på buke) hon var med i det vinnade laget i hoppallsvenskan som jag länkade till. urläcker häst! :love:

Uxbjärs tiller (kallblod ägd av tiller här på buke) Hon tävlar iof bara 110 med honom men han är 18 år och ett kallblod som sagt. har tränats 125 som högst vad jag vet.

Visst kan varmblod bli rigtigt trevliga hästar om du utbildar hästen rätt,men de är inga 1,50 hopphästar.
Med mycket träning kan de komma upp i 1,20,men jag tvivlar på att de kan prestera mer en så.Jag tycker (som en insändare tippsade om) att du ska ta ett havblod på foder och sen köpa ut det.

Lycka till med häst letandet!:)

Victoria

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka