Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Du har inget namn på den där bra travaren?

TS
Jag tycker personligen vill man tävla så skaffar man inte en travre ursäkta varmblods travare. Varför inte vänta nu eftersom du gick en linje som krävde en del och spara perngar till en bättre häst eftersom du ville tävla.
Jag tycker så synd om alla travare som är ute på tävlingsbanorna när dom hoppar jätte fint! och då menar jag att dom hoppar bra, men där imellan är det korsgalopp slängtrav bandat med travgalopp.
Det jag menar är att man ser alldeled för många ta ut sina travhästar innan dom är redo. Vilket ger travarna ÄNNU sämmre rykte.
Jag tycker du ska vänta för att istället hitta den häst som du kan komma längre på!
Lycka Till!:)

Hej.
Haha, fick mig ett litet skratt och se alla som säger att man inte ska köpa en travare att hoppa med och att dom släng travara och travar galopp och såvidare. Struntprat om du köper en bra travare!
Alla travare är självklart inte bra, vissa kan absolut travargaloppera och såvidare, men vissa är så sjukt fina!
Min häst som är då på bilden här brevid är en travare, hoppar bana på 1.30 utan problem och är startad 1.20 med placeringar. Han har nu varit skadad eftersom att hovslagaren skodde fel och sätts igång nu igen för att senasre i höst tävlas igen. Helt un derbar häst, ingen travar trav, ingen travargalopp, inget! Han är efter Big Spender som var en riktigt jävla bra travare, men min häst har då aldrig gått på banan och går super i hoppning. Man ska inte ha för mycket fördomar mot dessa hästar! Vissa kan vara jätte dåliga (oftast dom som gått på banan kan ha svårigheter) men vissa kan vara helt underbara! Och jag kan säga att min häst var inte dyr heller!:d

Skulle spara pengarna och vänta tills jag hade råd med ett fullblod/halvblod :-D

Jag tycker tvärtom, ska man skaffa en travare så ska man inte låta fördomar avgöra (att man dissar dom helt utan att veta om fördommarna är besannade), men det skadar inte att ha dom i bakhuvudet så man vet vad man ska undvika! ;)

Om du vill tävla lite med ett varmblod några år, så finns det faktiskt en del bra utbildade varmblod på annonserna.
Som tävlar hoppning osv, de når ju inte så högt som hbl, men att prova på några år går säkert!

KL

Det här är så roligt...
Frågar man efter ett namn så får man inget svar:cool:

Precis..

Det är ju bara ett bevis på att det är påhittat.

Annars hade man säkert gladligen fått ett namn på hästen!

Men då har vi hittat ett par lögnare till då ... :D
De dyker upp titt som tätt?

Exakt.. Ännu ett påhitt:smirk:

Ja konstigt nog gör dom de:angel:

"Min travare har faktiskt tävlat 130 med placeringar"

Jaha ett namn tack?

och inte ett ljud..

Tycker det är lite komiskt... För hade jag en häst som tävlade 120 så skulle jag väl säga vad den hette..

Senast ändrad:

Haha jo det är sant, men det finns ju alltid en möjlighet att personen i fråga inte är inloggad så ofta att den har varit inne och sett era svar än, så vänta lite så kan vi säkert säga om hästen har gått de klasserna eller inte.
Men jag tror och vet att man kan komma en bit på ett varmblod men jag tror att chansen att man gör det är större på ett halvblod.
Dock har jag en kompis som har ett jättefint travarsto. Hon har iof bara tävlat på 110 än så länge och då på klubbtävling. Men hästen i fråga är bara 6 år och de ska börja tävla på allvar snart. Hon går även bra i dressyren. De har just gått med i Grevagårdens Ryttarförening och har precis fått stallplats där med (ska nog flytta dit om ett tag) och de vill att hon ska teesta för deras hopp och dressyrlag, så vi får väl se om hon kommer in i något av dem :) Hon har ju hoppat banor på 120 och 130 också, men hon vill inte gå upp på högre höjder och tävla förens allt klaffar jättebra. Hon vill ju inte bara ta sig över hindrerna utan även göra det utan att folk tykker att det ser dåligt ut. Lr ja ni förstår va jag menar. Dock har inte hennes häst några som helst problem med galoppen.
Och om ni inte tror mig får vi väl vänta tills hon har börjat tävla på allvar så kan ni kolla upp saken då. Tror nämligen inte att hästens namn kommer ge er så mycket i dagsläget etersom hon är så ung och är i stort sett inte tävlad ännu (förutom småtävlingar som jag sa).
Ett jättefint ekipage annars :)

Vi får vänta och se:)

det finns nog många som skryter osv.. Och sen inte kan komma med ett namn..:smirk: Sen finns det antagligen dom som har startat sina trvare och fått placeringar. Visst trot jag dig! Eftersom den är ung och inte tävlat ordenligt än så är det bar och vänta och se:)

Japp :) Men då ska man ju tillägga att denna varmblodstravaren har bra exteriös och gångarter också, om inte det framgick av förra inlägget från mig :)

ZanMiguel, PM:a mig nudå, jag väntar fan på svar :p

Har en kompis som har er travare. Han blev ridhäst när han var 9, är nu 15 och går nu banor 1,20. men dressyren är det värre med.

Så det kan ju funka kanon, men tänkt på att travare är ju framavlade för att trava , och inget annat. Så det är ju det de gör bäst. Men visst finns det ju hopphästar, som inte gillar att hoppa utan går jätte fint dressyr och tvärtom =)
Själv skulle jag nog ha köpt ett halvblod, då ja tkr de är trevligare att rida .. men men ;) som sagt de är ju dyrare ..
Tkr du ska åka och prov rida måånga hästar i alla fall . vem vet, du kanske hittar ett jättefint varmblod.

Lycka till med hästköpet:p

varför köpa en travare när man vill hoppa? satsa hellre på ett fullblod som redan har galoppen. tror du kommer betydligt längre på en sådan än på en omskolad travare. dessutom är det högre värde på en sådan den dagen du säljer. en travare får du inte ut mycket för idag.

själv har jag en varmblodstravare efter napoletano, hon heter Nova express.
och visserligen är hon ingen bra hopphäst (älskar att hoppa men benen håller tyvärr inte :( ) men hon är kalas dressyr häst :), kan galoppombyten, skänkelvikningar, passage och piaff, ja det mesta inom dressyren.
Visst märker man att hon har lite svårare för det än kanske ett halvblod, men vill man så går det,
har dock fått lägga ner en massa tid och jobb för att få henne dit.

Så vill du mer ha en "färdig" häst skulle jag köpa/låna en utbildad travare eller en annan ras helt enkelt.

Travare är oftast i grunden väldigt stela om de nån gång har tränats i trav. de blir aldrig uppmjukade, de får gå på raktspår sedan de blivit inkörda (ja travbanan är oval men det kan inte räknas direkt som böjt spår då hästarna böjer hals och kropp utåt i kurvorna)
och de hästar som ridtränas tex för monte, är det oftast distans pass och intervaller som tränas och då är det heller inte några lösgörande övningar,

har man tur och är i ett bra travstall kan de kosta på att massera hästarna ibland men det är sällan.
(vet detta eftersom jag själv jobbat i 3 olika travstall, 2 amatör och 1 proffs)

Så tips, vill du ha en ridfärdig travare, köp/låna en utbildad. det är som sagt en massa arbete att utbilda en travare som tränats för trav.

Ok, ja, tack för alla svar, förtsätt gärna, väldigt kul att höra vad alla tycker :)

Exakt.. Ännu ett påhitt:smirk:

Ja konstigt nog gör dom de:angel:

"Min travare har faktiskt tävlat 130 med placeringar"

Jaha ett namn tack?

och inte ett ljud..

Tycker det är lite komiskt... För hade jag en häst som tävlade 120 så skulle jag väl säga vad den hette..

Men snälla nån!! Att ni har mage att anklaga folk för lögner sådär!! Gör ni så i verkligheten oxå eller är detta en atityd ni bara har på nätet där ni sitter skyddat bakom en skärm?? SKÄMS!!

Kan ju berätta om en fjording vi hemma på träning hoppade 135 cm under ryttare men det är ju bara lögn:devil: o ho hette Lady, död sen ett antal år tillbax...:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka