Sv: Varmblod som hopphäst?
Jag säger som netted, finns jättemånga unga travare som helt enkelt inte gillar travlivet eller att de inte håller måttet, sen finns det ju unga travare som aldrig har gått på travet heller.
Och sen tänkte jag bara tillägga att en äldra läromästare som är ett halvblod inte koster ens i närheten av vad ett varmblod kostar som vissa verkar tro. När jag tittar på läromästare (ålder kanske ligger på 13-16 år) som är halvblod (eller dyl. som tex. holsteiner osv.) så kostar de drygt 40 000+ upp till kanske 60-70 tusen, kanske någon enstaka för 25, med de som kostar 35-40 de är oftast så pass gammla att de redan är påväg att trappa ner verksamheten. Och jag vill ju inte köpa en häst som kommer bli en promenadhäst inom loppet av ett två år. Jag menar känns ju inte som någon idé att köpa en 17-18 åring, för de kommer man ju bara kunna tävla och träna fullt ut på i ett tag till, kanske 2 år, kanske inga år alls, det beror ju såklart på individen, men ni förstår vad jag menar.
Och sen så kostar fullbloden också betydligt mer i de flesta fallen. Visst man har ju sett ett och annat som har legat på cirka 26 tusen. Men de flesta kostar lixom 40 till 50 tusen eller ännu mer. Även fast de har gått på galoppen osv. Så de verkar inte heller vara så "billiga" som folk säger. Men jag vet inte, jag kanske bara tittar på fel ställen. Men jag här även tittat på galopptränares hemsidor osv. och det är där jag finner dessa priser.
Förrsten kan jag ju passa på att tala om att jag väntar med att köpa en häst ett tag till eftersom det känns som att jag inte kommer hinna med att gå på en jättehård gymnasieutbildning, ta hand om en häst och arbete för att försörja den på samma gång, eller jag tror att jag skulle kunna hinna med det, men då känns det som en av de tidigare skrev, att jag mest komemr känna det hela som en börda, sedan göra mig av med hästen, och sist men inte minst bli bortskrämd från allt som har med hästar och ridning att göra, vilket är det jag vill minst av allt. Vill verkligen inte tappa intresset för hästar, är skiträdd ör att det kanske kommer hända när man väl får en. Som med småbarn som vill ha leksaker, det är jätteviktigt att man får dem, det betyder allt i världen, och sen när man har fått leksaken är den rolig i 2 dagar och sedan har man tröttnat. oppas verkligen att det inte är så, det här är ju något jag har velat göra i hela mitt liv. Hoppas verkligen inte att jag tappar suget när jag väl har skaffat en häst.
Fortsätt gärna diskutera saken vidare för jag ska ju trots allt skaffa en häst, dock inte nu utan jag skjuter ju bara på hästköpet och vet fortfarande inte vad jag ska göra. När jag har gått ut gymnasiet kommer jag dock ha råd att köpa "ett fint halvblod" för att då kan jag ta pengar som jag har på banken, men jag vet fortfarande inte om jag vill ha ett varmblod iaf eftersom om jag hittar en bra individ kanske det skulle passa mig jättebra eftersom jag inte vet vad jag vill satsa på. Vet ju inte om det är hoppning, fälttävlan eller distansen som lockar mest. Visst dressyr tycker jag också är grymmt skoj, men det är inget som jag känner att jag vill satsa på tror jag, även fast det skulle vara jätteskoj att träna vid sidan av (vilket man måste ialla fall).
Tyvärr känns det dock som att jag inte kommer vilja satsa på distans eftersom jag är så "stor", jag är ju en bit över 185 (tror att jag är 186-187) och sedan är jag inte någon pinne heller, är inte tjock men kanske överkanten av normal. Alltså typ kraftig (har stooooora rån alla dessa är av gymnastikträning och ridningen) och sedan har man ju lite hull här och där med. Och då känns det som att jag inte har en chans att slå folk som väger 50 60 kilo eftersom jag väger 30 kilo mer än dem, och det är ju inte så lite inom hästsporten. Såklart att jag skulle kunna gå ner några kilon, men tror dock inte att jag kan gå ner så mycket för att jag har väldigt kraftig benstomme och jag har svårt för att gå ner i vikt. Om jag börjar träna mer osv. så går jag bara upp i vikt för att jag lägger på mig muskler och visst, det är bättre med muskler än fett, men vettefan om det är värt viktökningen. Och om jag ska satsa på någon gren så känns det som att jag vill satsa på att k omma långt, det är ju inte så att jag vill satsa på att komme till en lätt d i hoppning eller dressyr eller en 50 kilometers runda i distans, vill ju ha som mål att komma långt, sen om man inte kommer så jättelångt så är det inte hela världen det heller. Men just inom distansen känns det som att jag är dömd på förhand.
Och även fast jag tror att fälttävlan kanske lockar mest (eftersom jag gillar hoppning mycket och dressyr tycker jag också är skoj, dock i lagom dos och sen så älskar jag att flyga fram i naturen och hoppa över det mesta som kommer ivägen) dock vet jag inte om jag har tillräckligt med go för att fixa fälttävlan och inom hoppningen känns det som att jag kanske tycker att det är roligare att speeda runt en lite lägre bana än att rida på en lite högre bana och vara tvungen att hålla i mig för livet för att inte flyga av därför lockar även fälttävlan mycket eftersom där blir ju inte hinderna så höga även fast man kommer upp högt i klasserna). Fast sedan kan det där med min "höjdskräck" (om man nu vill överdriva lite) säkert vara en vane sak, jag menar, har man bara tävlat på 80cm-1m tidigare kanske det skulle kännas lite mastigt med att hoppa en oxer på 145, men om man först skulle tävla och träna på höjderna där emellan antar jag att man vänjer sig och inte tycker att det känns värre än att hoppa över 1m. Så känns det ju iaf om man jämför med när man va mindre och tyckte att 1m såg jääääääääättestort ut, nu så är det ju piece of cake för att man långsamt klättrar uppåt.
Ok, det här blev väldigt långt. Vill inte höra en massa tjat såsom: "Om du vill satsa på att komma långt borde du inte fundera på att köpa ett varmblod!" För det är klart att jag inte tror att jag kommer ta mig till svår klass med ett varmblod, inte för att jag menar att jag skulle fixa det om jag fick ett halvblod precis, men ni fattar vad jag menar. Och när jag säger att jag inom tex. distansen säger att jag inte känner att jag kanske vill satsa på det för att det känns som att jag startar med oddsen emot mig vill jag inte höra att jag har oddsen emot mig om jag planerar att tävla hopp ellet fältt. med ett varmblod. För det jag syftar på när jag säger att jag inte vill börja med en gren och känna att det inte är någon idé för att jag
ändå inte kommer lyckas, är det inte så att jag menar: "Ååå nej, jag har inte en häst med bara grand prix hästar i hela sin stamtavla, jag kommer aldrig att lyckas!" Utan det jag syftar på är att jag vill inte satsa på en gren där jag vet att jag inte har så bra förutsättningar som pilot. Jag menar, jag skulle ju aldrig vilja satsa på att bli en jockey till exempel för jag vet ju att jag är både 30 kg för tung och 30cm för lång, inte för att jag inte har en blivand galoppstjärna ståendes i garaget.
Det är ju inte så att jag kommer att ha samma häst i hela livet, hoppas ni förstår, jag menar ju att jag inte vill satsa på en sport där jag vet att jag har stora nackdelar som ryttare, det är ju inte så att jag väljer bort en sport bara för att min blivande häst kanske inte är det mest lämpade valet till den grenen. Iof skulle jag kanske inte skaffa en ardenner och sedan satsa på hoppning eller galopp eftersom jag vet att den på grund att sin storlek inte kommer att komma långt. Jajaja, hör själv att man kan vrida å vända på allt jag säger till något negativt om travare, bara byta ut några ord här och där så har man en kritisk mening. Men jag hoppas att folk är större än så och fattar vad jag menar inte bara "märker ord" eller vad jag nu ska säga att man gör.
Jag skulle tex. inte ha ngt emot att köpa ett varmblod och satsa på hoppning med det (om det nu var ungt och grundutbildat inom ridningen och om det inte hade gått på travet en längre tid eller om det inte hade gått på travet alls) på grund av de skälen jag har skrivit ovan, för att jag tycker inte att det finns något som säger att man inte kan komma en bit med en sån individ (glömde att tillägga att den inte ska ha några problem med galoppen) och jag skulle kunna känna att jag skulle kunna gå ut och satsa på att kommalångt med det, för att för mig så är komma upp till 120 lika bra som att komma ännu högre, visst det är jätteskoj om det skulle gå ännu högre, och inte hela världen om det inte skulle gå så långt heller, men med en sån häst känns det ändå som att den har förutsättningar för att komma en bit med rätt träning, och där är inte jag som pilot sämre lämpad än någon annan (inte speciellt mycket iaf.) och om ni säger att det är nog jäkligt svårt att hitta ett sådant varmblod, så kan jag säga att jag har stött på många sådana som har varit till salu som har haft en helt ok kapacitet inom hoppningen för sin ålder.
Aja, kan fortsätta att skriva här i evigheter, men det är ju meningen att någon stackars själ ska orka att läsa igenom det hela och ge mig ett svar också så det är nog bäst att jag slutar här och skriver av mig resten i kommande svar.
Riktigt tacksam för svar