Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

* svarar inte direkt till någon utan mer som en allmän input i tråden*

Det diskuteras - som alltid - varmblodstravarens galopp. Så nu känner jag för att visa att/hur min travare galoperar.

WE090_edited.jpg

mulleridn052_edited.jpg

mulleridn042_edited.jpg

Han är luftig, tretaktig och balanserad, översta bilder samlad nog att göra en arbetspiruett, inte perfekt, men det beror mest på pilotfel. Låser jag dock handen och därmed hans rygg kan han bli fyrtaktig, men det är just pilotfel när det inte funkar. ALDRIG suttit på ett halvblod så känslig som min travare. Är dock varken travfanatiker eller halvblodshatare, jag vill ha en trevlig häst med vettiga gångarter, bra lynne och vettig ridbarhet att utvecklas ihop med. Sen spelar det ingen roll om hästen är brun, grön, randig eller har åtta ben. Min hästs största begränsning är mig. Trots detta har han tränat ett par olika grenar western, gör öppnor och slutor i galopp, påbörjat byten, påbörjat tramp och är hoppad banor på 1 m, 1,10 på träning, löshoppad 150 utan att ens tveka. Det kallar jag allround...

Ett varmblod tycker jag inte att du ska köpa. Det finns ju äldre halvblod, läromästare, för ungefär samma summa pengar som du får betala för ett varmblod. Sen finns det ju fullblod, som du hade funderat på (?). Dom kostar inte lika mycket som ett halvblod, och dom har ju ett + i fälttävlan :)

Jag anser att har man all den hjälp av tränare(att tränaren rider hästen 1-2 ggr i v samt att man tränar regelbundet för denne t.ex) som man kan behöva om man köper en orutinerad häst och man själv är orutinerad ryttare så ser jag inget problem i att köpa en orutinerad häst öht.
Men vill man utbilda den helt själv och rida för tränare 1 gång i veckan så är nog en lite äldre häst som kan mer att föredra.
Hur mkt träningskostnader vill du lägga ner, är frågan.

:)

KL:
Nej, jag tycker inte du ska köpa en travare som första häst.

Jag fick själv min första häst då jag var i din ålder (15 år). Vi kollade runt på flera, men fastnade till slut för en 11-årig halvblodsvalack som visserligen var rätt högt utbildad i dressyr (MSV B ungefär), men vars psyke inte klarade tävlingar. Så ägarna sålde honom för en rätt billig peng för att köpa en ny tävlingshäst. Tanken var väl att jag skulle ha tävlat lite klubbtävlingar och liknande, men det visade sig att mina tävlingsnerver inte heller var så bra, så det projektet la vi ner...:p Men vi har haft kul ändå! Ridit mycket i skogen, tränat både dressyr och hoppning för instruktör, varit på träningsläger, där vi som mest hoppat 1 m banor och enstaka 1,20 m hinder samt LA dressyr. Idag är han 23 år och rids endast lätt samt tömkörs (håller på att köra in!) och tricktränar. Jag har lärt mig massor av den hästen:love:. Jag önskar att jag kunde klona honom så att jag kunde få ett föl som var en exakt kopia.
Så 10 år efter att jag köpte honom, köpte jag mig en 12årig kallblodstravare, visserligen inte startad, men heller inte speciellt utbildad inom ridningen. Och vissa dagar misstänker jag att jag har tagit mig vatten över huvudet, men det går lite framåt hela tiden, så hoppet finns.
MEN, OBS! skulle jag ha köpt denna hästen som 15-åring, skulle jag nog ha gett upp efter ett halvår, och skitit i allt vad hästar och ridning heter.

Visst finns det säkert travare som kan bli bra ridhästar, liksom det finns halvblod som INTE lämpar sig som ridhästar, men vill du ha kul och utvecklas i din ridning, så köp en häst som har lätt för att utföra det du begär, och har lite rutin i bagaget. Sen när du har blivit så duktig att du tycker det är tråkigt att plocka hem rosett efter rosett med den hästen, DÅ kan du köpa dig en mer orutinerad häst att utbilda själv. Tycker jag då.

Ok

Men alltså, här skulle jag ju inte behöva "omskola en gammal travare" utan få ett varmblod som knappt blivit travtränad och som är grundutbildad inom ridning och som kanske är riden i tre år eller ngt sådant, och som älskar att hoppa. Då är det ju bara att sätta igång och träna, ingen omskolning. Sen förstår jag att det kanske inte kommer funka utt till 1.20-1.30 men det kräver jag inte heller, vill mest ha en "testapå-häst" och vem vet, det finns ju inget som säger att jag inte har tröttnat på hästlivet efter några månader (tror och hoppas inte det) men iaf och då är det inte värsta krisen heller för att jag har inte lagt ut en massa pengar i onödan (dock ännu bättre med häst på foder i det fallet).

Men måste man verkligen ha en läromästare då? Jag vill hellre ha en unghäst att utbilda sj, fast jag förstår att det kan vara bra att få rida en läromästare i något år först, men jag känner bara att när jag väl klättrat upp på en nivå jag är nöjd med har jag inte lust att börja trappa ner för att min läromästare har blivit några år äldre om inte klarar av det längre, då vill jag ju bara försätta att träna och tävla och bli ännu bättre licksom... :crazy:

Men jag har ju aldrig haft n egen häst förut, så egentlgen vet jag ju inte, är det svårt att hitta en fin läromästar att ta på foder, den ska ju helst inte vara mycket över 10 år, om hästen räknas som läromästare då dvs :p
Vill jääääättegärna ha svar :bow: :)

Att hitta en som inte är över tio år lär bli svårt... Om du ändå ska ha den på foder har det väl ändå mindre betydelse om den t.ex. skulle vara 16?

Du kan fortfarande få ett fullblod till ett bra pris... Annars är det kanske värt att vänta ett halvår till, spara pengar, och sen satsa på ett fullblod i stället?

Sen är det ju en j*vla skillnad på shettisar och travare... :crazy::smirk:

Att hitta en som inte är över tio år lär bli svårt... Om du ändå ska ha den på foder har det väl ändå mindre betydelse om den t.ex. skulle vara 16?

det kryllar av travare som är födda 2000 och framåt på marknaden, såna som inte håller måttet :D
+ de som föds upp och är tänkta till ett liv som ridhäst.

Jag säger som netted, finns jättemånga unga travare som helt enkelt inte gillar travlivet eller att de inte håller måttet, sen finns det ju unga travare som aldrig har gått på travet heller.

Och sen tänkte jag bara tillägga att en äldra läromästare som är ett halvblod inte koster ens i närheten av vad ett varmblod kostar som vissa verkar tro. När jag tittar på läromästare (ålder kanske ligger på 13-16 år) som är halvblod (eller dyl. som tex. holsteiner osv.) så kostar de drygt 40 000+ upp till kanske 60-70 tusen, kanske någon enstaka för 25, med de som kostar 35-40 de är oftast så pass gammla att de redan är påväg att trappa ner verksamheten. Och jag vill ju inte köpa en häst som kommer bli en promenadhäst inom loppet av ett två år. Jag menar känns ju inte som någon idé att köpa en 17-18 åring, för de kommer man ju bara kunna tävla och träna fullt ut på i ett tag till, kanske 2 år, kanske inga år alls, det beror ju såklart på individen, men ni förstår vad jag menar.
Och sen så kostar fullbloden också betydligt mer i de flesta fallen. Visst man har ju sett ett och annat som har legat på cirka 26 tusen. Men de flesta kostar lixom 40 till 50 tusen eller ännu mer. Även fast de har gått på galoppen osv. Så de verkar inte heller vara så "billiga" som folk säger. Men jag vet inte, jag kanske bara tittar på fel ställen. Men jag här även tittat på galopptränares hemsidor osv. och det är där jag finner dessa priser.

Förrsten kan jag ju passa på att tala om att jag väntar med att köpa en häst ett tag till eftersom det känns som att jag inte kommer hinna med att gå på en jättehård gymnasieutbildning, ta hand om en häst och arbete för att försörja den på samma gång, eller jag tror att jag skulle kunna hinna med det, men då känns det som en av de tidigare skrev, att jag mest komemr känna det hela som en börda, sedan göra mig av med hästen, och sist men inte minst bli bortskrämd från allt som har med hästar och ridning att göra, vilket är det jag vill minst av allt. Vill verkligen inte tappa intresset för hästar, är skiträdd ör att det kanske kommer hända när man väl får en. Som med småbarn som vill ha leksaker, det är jätteviktigt att man får dem, det betyder allt i världen, och sen när man har fått leksaken är den rolig i 2 dagar och sedan har man tröttnat. oppas verkligen att det inte är så, det här är ju något jag har velat göra i hela mitt liv. Hoppas verkligen inte att jag tappar suget när jag väl har skaffat en häst.

Fortsätt gärna diskutera saken vidare för jag ska ju trots allt skaffa en häst, dock inte nu utan jag skjuter ju bara på hästköpet och vet fortfarande inte vad jag ska göra. När jag har gått ut gymnasiet kommer jag dock ha råd att köpa "ett fint halvblod" för att då kan jag ta pengar som jag har på banken, men jag vet fortfarande inte om jag vill ha ett varmblod iaf eftersom om jag hittar en bra individ kanske det skulle passa mig jättebra eftersom jag inte vet vad jag vill satsa på. Vet ju inte om det är hoppning, fälttävlan eller distansen som lockar mest. Visst dressyr tycker jag också är grymmt skoj, men det är inget som jag känner att jag vill satsa på tror jag, även fast det skulle vara jätteskoj att träna vid sidan av (vilket man måste ialla fall).

Tyvärr känns det dock som att jag inte kommer vilja satsa på distans eftersom jag är så "stor", jag är ju en bit över 185 (tror att jag är 186-187) och sedan är jag inte någon pinne heller, är inte tjock men kanske överkanten av normal. Alltså typ kraftig (har stooooora rån alla dessa är av gymnastikträning och ridningen) och sedan har man ju lite hull här och där med. Och då känns det som att jag inte har en chans att slå folk som väger 50 60 kilo eftersom jag väger 30 kilo mer än dem, och det är ju inte så lite inom hästsporten. Såklart att jag skulle kunna gå ner några kilon, men tror dock inte att jag kan gå ner så mycket för att jag har väldigt kraftig benstomme och jag har svårt för att gå ner i vikt. Om jag börjar träna mer osv. så går jag bara upp i vikt för att jag lägger på mig muskler och visst, det är bättre med muskler än fett, men vettefan om det är värt viktökningen. Och om jag ska satsa på någon gren så känns det som att jag vill satsa på att k omma långt, det är ju inte så att jag vill satsa på att komme till en lätt d i hoppning eller dressyr eller en 50 kilometers runda i distans, vill ju ha som mål att komma långt, sen om man inte kommer så jättelångt så är det inte hela världen det heller. Men just inom distansen känns det som att jag är dömd på förhand.

Och även fast jag tror att fälttävlan kanske lockar mest (eftersom jag gillar hoppning mycket och dressyr tycker jag också är skoj, dock i lagom dos och sen så älskar jag att flyga fram i naturen och hoppa över det mesta som kommer ivägen) dock vet jag inte om jag har tillräckligt med go för att fixa fälttävlan och inom hoppningen känns det som att jag kanske tycker att det är roligare att speeda runt en lite lägre bana än att rida på en lite högre bana och vara tvungen att hålla i mig för livet för att inte flyga av därför lockar även fälttävlan mycket eftersom där blir ju inte hinderna så höga även fast man kommer upp högt i klasserna). Fast sedan kan det där med min "höjdskräck" (om man nu vill överdriva lite) säkert vara en vane sak, jag menar, har man bara tävlat på 80cm-1m tidigare kanske det skulle kännas lite mastigt med att hoppa en oxer på 145, men om man först skulle tävla och träna på höjderna där emellan antar jag att man vänjer sig och inte tycker att det känns värre än att hoppa över 1m. Så känns det ju iaf om man jämför med när man va mindre och tyckte att 1m såg jääääääääättestort ut, nu så är det ju piece of cake för att man långsamt klättrar uppåt.

Ok, det här blev väldigt långt. Vill inte höra en massa tjat såsom: "Om du vill satsa på att komma långt borde du inte fundera på att köpa ett varmblod!" För det är klart att jag inte tror att jag kommer ta mig till svår klass med ett varmblod, inte för att jag menar att jag skulle fixa det om jag fick ett halvblod precis, men ni fattar vad jag menar. Och när jag säger att jag inom tex. distansen säger att jag inte känner att jag kanske vill satsa på det för att det känns som att jag startar med oddsen emot mig vill jag inte höra att jag har oddsen emot mig om jag planerar att tävla hopp ellet fältt. med ett varmblod. För det jag syftar på när jag säger att jag inte vill börja med en gren och känna att det inte är någon idé för att jag
ändå inte kommer lyckas, är det inte så att jag menar: "Ååå nej, jag har inte en häst med bara grand prix hästar i hela sin stamtavla, jag kommer aldrig att lyckas!" Utan det jag syftar på är att jag vill inte satsa på en gren där jag vet att jag inte har så bra förutsättningar som pilot. Jag menar, jag skulle ju aldrig vilja satsa på att bli en jockey till exempel för jag vet ju att jag är både 30 kg för tung och 30cm för lång, inte för att jag inte har en blivand galoppstjärna ståendes i garaget.

Det är ju inte så att jag kommer att ha samma häst i hela livet, hoppas ni förstår, jag menar ju att jag inte vill satsa på en sport där jag vet att jag har stora nackdelar som ryttare, det är ju inte så att jag väljer bort en sport bara för att min blivande häst kanske inte är det mest lämpade valet till den grenen. Iof skulle jag kanske inte skaffa en ardenner och sedan satsa på hoppning eller galopp eftersom jag vet att den på grund att sin storlek inte kommer att komma långt. Jajaja, hör själv att man kan vrida å vända på allt jag säger till något negativt om travare, bara byta ut några ord här och där så har man en kritisk mening. Men jag hoppas att folk är större än så och fattar vad jag menar inte bara "märker ord" eller vad jag nu ska säga att man gör.
Jag skulle tex. inte ha ngt emot att köpa ett varmblod och satsa på hoppning med det (om det nu var ungt och grundutbildat inom ridningen och om det inte hade gått på travet en längre tid eller om det inte hade gått på travet alls) på grund av de skälen jag har skrivit ovan, för att jag tycker inte att det finns något som säger att man inte kan komma en bit med en sån individ (glömde att tillägga att den inte ska ha några problem med galoppen) och jag skulle kunna känna att jag skulle kunna gå ut och satsa på att kommalångt med det, för att för mig så är komma upp till 120 lika bra som att komma ännu högre, visst det är jätteskoj om det skulle gå ännu högre, och inte hela världen om det inte skulle gå så långt heller, men med en sån häst känns det ändå som att den har förutsättningar för att komma en bit med rätt träning, och där är inte jag som pilot sämre lämpad än någon annan (inte speciellt mycket iaf.) och om ni säger att det är nog jäkligt svårt att hitta ett sådant varmblod, så kan jag säga att jag har stött på många sådana som har varit till salu som har haft en helt ok kapacitet inom hoppningen för sin ålder.

Aja, kan fortsätta att skriva här i evigheter, men det är ju meningen att någon stackars själ ska orka att läsa igenom det hela och ge mig ett svar också så det är nog bäst att jag slutar här och skriver av mig resten i kommande svar.

Riktigt tacksam för svar :bow::bow::bow::bow:

Jääävlar va långt det blev, om ni inte orkar läsa allt kan ni ge kommentarer och sånt på delar av det jag skrev bara ni säger vilken del d var :P

Åh jag håller med dig. Jag ahr en kompis som har hoppat 120 med sitt varmblod. Jätte trevlig häst som för övrigt har löshoppat 140. Jätte trevlig och fin på alla sätt. Det som var svårt i början var galoppen, men även den var mycket bättre efter ett halvår och efter ett år så var det hur bra som helst.
Alla hästar kan hoppa om man bara tränar dem på rätt sätt. :D

Tycker inte man kan dömma en häst bara för att den är ett varmblod. Helt sjukt. Visst de är avlade för att trava men många av dem är bara travtränade ett kort tag (om ens det) och sedan har de blivit ridhästar. Vad exakt är det som säger att den inte skulle kunna grunderna om den aldrig startat och alltid har varit ridhäst? Då kan den väl grunderna minst lika bra som vilken annan 6-7 åring som helst.

Tack för mig :p

Jadu Miiikaela_

Det är svårt att göra om de genetiska/exteriöra förutsättningarna för en häst. Oavsett vad den är avlad för. En travare är i första hand framavlad för att springa fort, vi pratar skjutkraft med bakbenen, tvärt emot bärkraft som ridhästarna är avlade för. Att påstå att en travare alltid kan bli lika bra som en ridhäst inom ridning tycker jag är helt fel. Det kan de inte. De kan bli bra, vissa kan bli bättre än vissa ridhästar. De flesta hästar blir tillräckligt bra. Och de flesta hästar oavsett ras har i regel överkapacitet i förhållande till piloten.

Jag tycker inte att du ska köpa ett varmblod och ha som hopphäst.

Okej, jag hart förstått att du inte tänker köpa häst just nu, och av vad som framgått från dina argument tycker jag det låter som en högst vettig idé! Kanske du kan försöka hitta en medryttarhäst så länge?

Nu ska ingen missförstå mig här. Jag tycker travare är fantastiska hästar, harmoniska, ambitiösa och lättlärda. Okej, de är inte framavlade för ridning, och även om det finns massor av travare som är duktiga i alla dicispliner, så ska man inte räkna med att just MITT varmblod blir det. Det är en bonus om det blir trevliga tävlingshästar i lätt klass, och många nöjer sig med det.
Det som bekymrar mig mest är din storlek. Varmblod är som sagt inte byggda för att bära, utan för att dra. Själv har jag dessutom aldrig stött på ett varmblod (säger dock inte att det inte finns) över 170cm. Det är inte speciellt viktbärande hästar, generellt. Jag har haft ett varmbblod, och han var stor för sin ras, 168cm. Han hade INTE hållt för regelbunden ridning av någon på 80-90 kg. No way. Jag tror du får jobba minst lika hårt för att hitta ett varmblod som är tillräckligt viktbärande, som för att hitta en läromästare med ett rimligt pris.

Ok, jo det kanske stämmer, de är ju trots allt inte avlade för att bära :) Men jag kan dok säga att jag har hittat stora varmblod. Vet ett varmblod jag va väldigt intresserat av, d va en fux på 175, ganska så kraftig och maffig också, på en av bilderna såg han nästa ut som att han vore delvis kallblod eller något :) Superfin d va han :D Han va dessutom rätt ung, typ 5-6 kommer inte riktigt ihåg, å då kanske d fanns en centimeter till i honom, d vet man ju inte :)

Du kan aldrig utvecklas som hoppryttare på en travhäst. Dom är säkert underbara hästar på alla sätt men de främjar inte (med mycket få undantag) god ridning då dom inte är avlade för att ridas. Så lägg dina pengar och energi på en häst avlad för hoppning.

Kommer ni ihåg Jappeloup de Luze (vet ej om rättstavat). Reds av Pierre Durand och var en korsning mellan travare och galoppör, strax över ponnymåttet, travade ibland mellan hindrena. Han vann en hel del WC-hoppningar och jag tror att de var rankade 1 i världen.

Så kom inte och säg att travare inte kan hoppa!

De flesta travarna kan bli utmärkta ridhästar med rätt träning. Tar lite tid, men man har en samarbetsvillig och lättlärd individ, avlade för hållbarhet och kondition. Visst, siktar man på svår hoppning, bör man välja en ridhäst- får mycket gratis då.

Men ärligt talat: de flesta ryttare hoppar aldrig mer än 1.10 eller 1.20-hoppningar, och en travare kan duga alldeles utmärkt på dessa höjder.

Så hittar man en trevlig travar-individ som passar en, och är beredd på att lägga ner tid, Go for it!

Tack för svaret :)

Om någon har en egen travare eller känner någon som har det så kan ni ju gärna lägga in bilder å visa :) Särskilt om ni hoppar :)

Hej

Jag tänkte ev. köpa häst nu i vår och funderar på varmblod som ett altenativ. Antagligen en ostartad häst som är i 5-7 års åldern. Skulle kanske hellre satsa på fullblod/halvblod men har inte råd med det då det är jag själv som ska betala (är 16 år). Är det att kasta pengarna i sjön? Jag vill ju satsa och så men jag menar, jag vet inte riktigt om jag vill hålla på med hoppning/fälttävlan/distans ännu och då skulle jag ju kunna ha den hästen som en "provapå-häst". Sen när jag fyllt 18 kan jag ju om jag känner för det ta pengar från banken att köpa ett halvblod för eller så, vad tycker ni om mina funderingar.

Men är det svårt att få varmblod upp till kanske 1.10 eller 1.20 i hoppning eller kanske en stjärnig fälttävlan? För jag menar, det är nog det som jag känner att jag vill nå, sen är jag ganska nöjd med det, klart att jag vill komma längre, men då förstår jag att jag kanske behöver lägga ut lite mer vid köpet och det är jag ju villig att göra, men kan ju inte just nu. Vad tycker ni, ju fler svar och åsikter desto gladare blir jag så skriv på är ni snälla :bow: :d

Låter som alla här är imot varmblod :S

Jag ahr ett varmblodssto som är 7 år, hon har tom gått på travbanan och hon älskar att hoppa.
Det är väl från individ till individ.
Men jag har bara hoppat över enstaka hinder då jag typ abra "slarv hoppar".
Senast jag hoppade hoppade jag 75 cm och mitt varmblod hoppade iaf 20 cm över de.
Varmblod är ju oftast billiga så du skulle ju iaf kunna testa, ha på foder ett tag kanske och sen köpa ? :)

*knapplån*

Jag har läst hela tråden nu och blir ibland lite förundrad av alla dessa åsikter som finns. En sak har jag i alla fall lärt mig genom åren och det är att många ridfolk verkar ha väldigt svårt att byta uppfattning. Trots att de är ute på väldigt hal is ändrar de inte åsikt. Jag vet inte vad det beror på egentligen, men många verkar inte funka på förvänd norsk(travfolk fattar). Är en helt annan stämning inom travsporten.

Travaren är avlad för att trava fort, men för den delens skull ska det inte vara några bekymmrer att rida på den om den är fräsch och frisk. Den kan komma i hur många skepnader som helst, bara löjligt och ovetande att påstå att den bara kan se ut på ett sätt. Alla travare härstammer ifrån Messenger som var ett fullblod och sedan har man avlat på de fullblod som hade bäst anlag för snabb trav, så travaren är egentligen ett fullblod - ett fullblod som är avlad på snabb trav. Vet även en travare som hade mycket fullblod i sig som tävlade trav med mycket bra resultat. Kom inte ihåg vad den hette men Adielsson hade den.

Självklart kan man köpa en travare som ridhäst om man känner för det och självklart kan de hoppa, mer eller mindre bra. Rider man bra och har en travare av bra modell så är det väl inget problem att tävla kanske uppåt 1.20 om det funkar. Som alla vet finns det en del travare som har kommit långt inom eliten, antingen renrasiga eller korsade med andra raser, så visst kan de om de vill.

De som köper travare som ridhästar är väl fullt införstodda att chansen att komma till OS eller VM eller vinna världskuppen inte är särskilt stor(hur många kommer dit övh oavsett om man har ett halvblod för flera hundra tusen eller inte), och tror de det är det väl bara låta dem tro det, man kan väl snacka hur mycket som helst men det är resultaten som räknas. Satsar man högt ska man väl köpa en vanlig ridhäst men är man hobbyryttare och inte har världens största mål duger travaren alldeles utmärkt: allround, mångsidig, underbart psyke, välupfostrade och trevliga. Många har häst bara för skojs skull och behöver inte tävla. Många rider halvblod och tror de ska vinna OS men kommer inte högre än LB, hästar är individer inte fabriksproducerade kopior.

Sen att man inte ska ta en travare som är travtavlad tycker jag är okunnigt att säga. Travare som gått på banan har mycket bra grundkondition, har de klarat sig utan skador och förslitningar på banan kommer de även hålla för ridning, trav sliter mycket mer. Det är de travare som inte klarade av travet som egentligen är sämre eftersom de inte höll för travtävling eller inte fungerade. Beror på vilka omständigheterna är. Jag har bara ridit travare som tävlar eller ha tävlat trav och det är inget fel på deras smidighet eller galopper. En del har haft sämre galopp medan en del har haft galopp av ridhästmått. Hoppat har de med kunnat göra.
Vi har en travare nu som är uppåt 172 cm hög. Hur smidig som helst och har riktigt luftiga gångarter. Han verkar kunna hoppa med(hoppade över staktet till hagen än gång, var väl 150 högt) Han skulle nog kunna bli en riktigt bra hopphäst, har väldigt bra galopp också och han är linjegångare. Men nu tävlar han trav och jag har inget intresse av att börja hoppa och träna och lägga ner en massa tid på det eftersom jag tycker travet är mycket roligare än ridsporten, och jag tycker monté är mycket roligare än alla ridgrenar tillsammans. Men jag tror dock det finns en hel del bra travare där ute som skulle passa som hopp eller dressyrhästar man aldrig kommer få chansen eftersom travfolk hellre vill ha dem som travare än ridhästar eftersom de tycker travsporten är mycket roligare.

SÅ det är väl upp till var och en om man vill ha en travare som ridhäst eller inte. Är man någorlunda skicklig ska det nog gå bra, men se till att hästen är fräsch först och inte har några krämpor innan ni börjar. Ridfolk säger: "Visst kan man ha en travare om man bara vill tävla låga klasser och ha den på hobbynivå" Ja, och det är väl det de flesta har ridtravaren till så varför hålla på och klaga? Låt alla rida på vad de vill, de är väl ändå hästar allihopa och vi håller väl på med hästar för vi älskar dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka