Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Ärligt talat tycker jag alla är ute och går nu !
Vadå att man inte kan sattsa på ett varmblod inom hoppningen ? De flesta varmblod (även de som har startat och även de som är ostartade) blir väldigt bra hopphästar. Jag vet MÅNGA varmblod som hoppar LA banor hur lätt som helst, själv har jag ett vamblod sto som hoppar med väldigt fin teknik och tränas på LA nivå, så de där med att man inte ska ha varmblod om man sattsar på hoppning är bara skit snack, ni kanske också vet att halvblodet härstammar från varmblodet? :idea:

En liten rättelse!
Svenska halvblodet kan även kallas för varmblod. Halvbloden registerras i Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen!

Att bara skriva varmblodet kan förvilla många, då ordet varmblodet igentligen är sv. halvblodet, och inte en benämning/förkortning för travaren, som heter Varmblodig travare.

Ja halvblod och travare är nästan samma sak bara att travaren är avlad för att springa och halvblodet är till för att ridas..

Det är inte fördommar.. Det är sanningen..

Visst kan en travare bli bra i hoppnigng och dressyr.. Men det är ju ett dubbelt arbete eftersom den ej är byggd för att göra de rörelserna. Deras bakben går oftast väligt brett och de kan inte röra sig på samma sätt som en ridhäst. De brukar oxå få ont i ryggen eftersom dom är ganska långa och ej byggda för att ha en ryttare på ryggen. Travaren har ett mysigt sätt och jag älskar lynnet på dom:) Men ibland tycker jag synd om dom när de rids och (oftast blir de väldigt stressade).

Folk har olika åsikter men detta är min..:smirk:

hur är en travare byggd då? varför springer då en del travhästar bättre med en ryttare på ryggen i Monté än för vagn? haha väldigt brett..en del travare breddar i höga farter inte långsamma + att det finns många linjegångare. finns både långa och korta...har aldrig varit med om någon som inte kunnat ha ryttare på ryggen. e de stressade har de förmodligen andra problem som inte behöver vara kopplat till att de rids. lär dig lite om trav innan du uttalar dig. åsikter kan man ha men ridfolks åsikter om travare är oftast helt befängda och korkade. inte lätt det inte. det är fördommar och ingen sanning. tycker atg inte borde skänka så mkt till den fördommsfulla ridsporten

Självklart "kan" alla hästar ha ryttare på ryggen, frågan är väl mer hur bra den gör det. Det finns en orsak till varför man har travhästar till travsport och ridhästar till ridsport.

Varför göra det så svårt för både häst och ryttare i onödan, när man kan få så mycket gratis.

Visst, en chiauaua kan vara tex polishund, men den gör ju självklart inte jobbet lika bra som en schäfer som är framavlad för det.

Om man ska satsa på ett varmblod ska man ha ett franskt varmblod eftersom de är korta i ryggen och har en annan benställning om man gämför med de andra varmbloden. Väldigt många av varmbloden är som du säger långa i ryggen och har "fel" beställning, men(!) Det finns MÅNGA halvblod som är minst lika långa i ryggen och lika mkt "häst" att hålla koll på. Vad jag själv tycker, så är halvblodsaken & varmblodstramset så himla förstorat eftersom, häst som häst, ni tjatar inte att små shettisar är dåliga ridhästar/körhästar...

"Ridning är svårt nog ändå, även med en häst som har lätt för sig. Om hästens kapacitetsmax ligger på .90-1 m, så kommer det ta enormt med tid, och allt måste stämma perfekt innan man kan få en felfri runda. "

En felfri runda är inte så pass svårt med ett varmblod, eftersom de ofta är väldigt rädda om benen, Min häst, har haft henne i tre år, hoppad i två. hon har rivet 1 gång. Och vägrat 3 ggr...På två år...

Så perfekt, jaja då är min häst perfekt.

För att det inte ska bli missförstånd så heter det varmblodig travare och varmblodig ridhäst. Det blir bara konstigt annars, för bevisligen kan ju varmblod gå GP dressyr och hoppning det är ju den typen av häst vår elit rider på.
Halvblod är en varmblodig ridhäst med 50% fullblod, att många av oss till vardags kallar det för halvblod är bara slarv.
Vi med varmblodiga ridhästar registrerar i ASVH, och ni med varmblodiga travare registrerar i..?
U

Om man ska satsa på ett varmblod ska man ha ett franskt varmblod eftersom de är korta i ryggen och har en annan benställning om man gämför med de andra varmbloden. Väldigt många av varmbloden är som du säger långa i ryggen och har "fel" beställning, men(!) Det finns MÅNGA halvblod som är minst lika långa i ryggen och lika mkt "häst" att hålla koll på. Vad jag själv tycker, så är halvblodsaken & varmblodstramset så himla förstorat eftersom, häst som häst, ni tjatar inte att små shettisar är dåliga ridhästar/körhästar...

Klart att en häst är en häst, ingen har väl sagt annat? Men i åtskilliga år har det bedrivits avel med olika inriktningar. De engelska fullbloden för att bli snabbast i världen, de olika varmblodiga ridhästarna har lite olika linjer i olika avelsförbund(Holsteiin, SWB, Oldenburg etc), men det ALLA strävar efter är ju en häst som är byggd på ett sådant sätt att den på smidigast sätt kan BÄRA sin ryttare. Dessutom är de avlade för att hoppa eller gå dressyr så bra som möjligt. Och så finns det en massa andra raser, men jag tänker inte skriva mer om det.
Hur som helt så är de varmblodiga travarna avlade för att trava snabbt med vagn efter. I många herrans år. Stamboken är stängd. Travarna är avlade för att trava snabbt, kan tänka mig att de är ganska överlägsna tex. en varmblodig ridhäst.. Men det hade varit kul att försöka :rofl:
Så att en varmblodig travare skulle ha samma ridbarhet som en varmblodig ridhäst vet jag inte om jag helt tror på. Däremot har jag sett några bevis på att med en skicklig ryttare, en god portion tålamod etc så kan man få en varmblodstravare att se mycket trevlig ut under ryttare. Men hur ofta händer det? Varför finns det så få sådana, om det nu skulle vara lika lätt som med en varmblodig ridhäst? Och hur hade det sett ut om den här duiktiga envisa ryttaren tränat upp en varmblodig ridhäst på samma tid?
Jag vet att varmblodiga travare ofta är riktigt trevliga i temperamentet, men om jag ska vara ärlig så är det inget fel på de varmblodiga ridhästarna jag frotterar/frotterat mig med heller. ;)

För att komma tillbaka till diskussionen huruvida det är en fördel eller nackdel att få in varmblodiga travare i hoppaveln, så är jag fortfarande osäker på var de skulle tillföra. Och jag är fullständigt övertygad om att det inte ä vilken travare som helst som kommer att föra aveln frammåt. Och för att inte riskera ännufler hästar i de billigaste katergorierna i annonserna, så tycker jag att det ska forskas mer på vilka travare det ska vara, vilka blodslinjer, vilken typ, temperament etc.

Oj det blev långt. Jag förstår alltså att ni som har varmblodiga travare tycker att de är fantastiska och underbara etc. Precis som jag tycker att min varmblodiga ridhäst är fantastisk. Vi valde ju att skaffa dessa hästar för att de passar oss. Dessutom behöver inte alla ston vara i avel. Jag hade mitt avelsöga på när jag köpte mitt sto, jag ville ha ett sto som skulle passa i aveln senare i livet, eftersom jag tycker det är så fantastikst spännande med avel. Men alla ston kommer inte att vara med till att föra en ras frammåt, och darför ska endast de djuren som har något att tillföra aveln vara med. Tycker jag..

Jag blir otroligt ledsen när jag kollar de billigaste annonserna, kolla själv under radanonser till vänster. Varmblodstravare och korsningar med dessa i mängder. Gissar att inte alla av dessa var jätteplanerade. SKA det avlas på vbl.travare för att få framtida GP hästar i hoppning är jag ganska övertygad om att man ska välja hingst m omsorg. Men först ska man välja sto med omsorg, och helt klart veta VARFÔR just hon ska vara i avel, och varför just hoppavel?

U

En felfri runda är inte så pass svårt med ett varmblod, eftersom de ofta är väldigt rädda om benen, Min häst, har haft henne i tre år, hoppad i två. hon har rivet 1 gång. Och vägrat 3 ggr...På två år...

Men grattis till att du har en perfekt häst! :) Hur högt tävlar ni och hur ofta? Låter som en trevlig statistik :). Hur högt satsar ni?
U

Nu har jag en varmblodig ridhäst av den äldre modellen, och det betyder att hon är ganska rejäl med lite längre rygg. Men eftersom hon är avlad för att vara lättriden, så är hon trots sin storlek och "långa" rygg otroligt lättriden. Det behövs ingen styrka för att hålla ihop den hästen. En satbil sits kommer man långt med.

Nu är jag gför stor för att rida shettis, men varför skulle de vara dåliga körhästar? Fattar inte hur de kom in i diskussionen?
U

Och så måste jag tillägga att jag trodde att jag var i en annan tråd, den om varmblodiga travare i hoppavel. Ursäktar för detta.

Jag är helt övertygad om att man kan få en trevlig hopphäst för de lägre klasserna, av en varmblodig ridhäst, men det jag skrev om innan var mest att man behöver ju inte avla på allt bara för att det går att avla på det. Som sagt, utsäktar, trodde jag var i "Hoppavel" när jag svarade ;).

U

"Ridning är svårt nog ändå, även med en häst som har lätt för sig. Om hästens kapacitetsmax ligger på .90-1 m, så kommer det ta enormt med tid, och allt måste stämma perfekt innan man kan få en felfri runda. "

Nu har jag smygläst tråden ett bra tag och måste bara få svara på detta.
En häst är inte perfekt för att den ridits felfritt si och så många gånger. Det är absolut inte svårt att rida en felfri runda med en travare. Jag har sett väldigt många rida felfritt - även jag o min förra travare, men oftast ser det rent ut sagt förj*vligt ut när hästarna rids runt utan en bra galopp eller ingen alls.
Med min förra häst(som var vbl-travare)travade jag med runt en bana eftersom han var väldigt travsäker trots flera års träning med galoppen. Det gick hur bra som helst och han var snabb och vändbar. Nu var detta dock en mindre tävling och jag skulle aldrig idats fara iväg och tävla större klasser med honom utan en bra galopp(trots att han kunde trava runt en bana på 1,10). Vi hade aldrig vunnit några stilpoäng!
Han var väldigt fin att rida i skritt och trav och var av fin "kortare" modell för att vara travare och han hade säkert kommit längre med en bättre galopp.. Tror dock att han aldrig hade fått en sådan rund, jämn galopp som krävs för lite högre klasser i hoppning.
Han var en travare som man kan kalla mindre lämpad för det jag ville ha honom till trots att han var ganska duktig i jämförelse med många andra. Galoppen och kroppsbyggnaden betyder så mycket!

En travare ÄR inte avlad för ridning. Vill man komma långt inom hoppning så är det bara att välja en annan ras, men det känns fel att döma alla travare eftersom det finns många som faktiskt har helt ok gångarter och som faktiskt kan lämpa sig för ridning och lättare träning och tävling..
Jag måste bara rekommendera trådskaparen att hitta en travare med bra grundgalopp. Det är inte många jag sett som har det, men dom finns! Blev riktigt förvånad när jag satt upp på min häst(BLIVANDE häst)som har en rund och fin galopp "för att vara travare".
Tänk om alla ridtravarägare skulle lägga ner lite mer tid på grundutbildningen av hästarna..

Jag önskar iallafall ts lycka till. Var inte rädd för att köpa en travare, men se till att den har galoppen i sig och att du grundtränar hästen ordentligt. Att rida för tränare ger så otroligt mycket!
Man vet aldrig vad man får, travare eller ej, så du kan ju inte vara säker på att just din häst blir det du har tänkt dig.
Ska även tillägga att jag har blivit totalt förälskad i travaren för dess psyke och arbetsglädje. De travare jag mött har aldrig klagat utan har alltid gjort så gott de kunnat och trots att jag hade haft råd med en mer lämpad ridhäst så har jag ändå valt att köpa en till travare.

Du verkar vara klok och faktiskt veta vad du pratar om, så jag hoppas att det går bra för dig! :) Du verkar redan ha bestämt dig för travaren? Om du inte har köpt häst redan?
Nåja, LYCKA TILL hur du än gör.

jag tog ett exempel på att man kan prata strunt om varmblod men inte om shettisar.. :P

just nu, inget, eftersom hon har varit skadad, men innan Lb/Lb Snart La, Tävlade varannan vecka innan, Och har ingen sattsning direkt, ser vart vi kommer :):rofl:

Coolt :)

Jag har inte köpt någon häst ännu, det skulle vara jättekul, men det känns som att allt kommer vara svårt att hinna med nu så jag väntar tills efter gymnasiet och då får vi se vad det blir :P Inte omöjligt att det blir en travare om jag hittar en lämplig, kommer ju inte döma bort någon häst bara för att den råkar vara frysmärkt precis :P

Måste bara kassta in några skyddande rader för den varmblodiga travhästen. visst KAN DOM HOPPA, men det tar säkert lite mer tid att komma hhögt. Och vill man tävla 1.50-hopp då köper man ju ingen travare, antar att de du menade med att komma någonstas var "max" 1.20, har själv en travmärr, som tränar, trav då, men för att göra livet roligare och vardagen lite mer allsidig så hoppar vi, ca 1 gång i veckan, skall säga er att min travare har bättre hoppkapacitet och finare språngkurva än halvblodet i stallet, för övrigt älskar hon hinder, tvekar ALDRIG, hoppar med lätthet en bana på 1.30, dock bara hemma i träningssyffte, och mitt mål är inte att tävla hoppning,utan bara att förgylla vardagen för oss både, och som sagt hon älskar det, och är bra på det, finns ingen tvekan om att hon skulle kunna bli en rolig hopphäst efter travkarriären, dock inga högre klasser. Men hade jag velat hålla på med hoppning helt och hållet hade jag ju köpt mej ett fullblod eller halvblod, nu är det bara ett plus att min travare ÄLSKAR att hoppa och göt det SUPEBRA. Så döm ingen utan att ta reda på fakta, och visst finns nog dom travare som knappt tar sej över ett hinder, min mamma har en, framtung och stor, men vilken tur att hans huvudsak är trav och inte hoppning.

Inköpskostnaden är inte det som kostar i längden - tänk på det.

Vore jag dig så skulle jag spara pengarna och köpa en häst när du var äldre - det är INTE bara att gå till banken och ta ut pengar för att man har fyllt 18....

Jag tycker faktisk att varmblod är ett utmärkt försag! :love:
Dom har gott lynne, och fina rörelser desutom!
Mitt sto Rossi är ett varmblod och det har gått så bra med henne att jag förhoppningsvis ska tävla snart. Vissa kanske inte kan komma långt inom hoppning men andra kan ju det, och då är det väl värt att satsa ett litet pris? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Visst är det travare ni pratar om eller??
Varmblod finns det ju 10000000-tals av!

Jag tycker faktisk att varmblod är ett utmärkt försag! :love:
Dom har gott lynne, och fina rörelser desutom!
Mitt sto Rossi är ett varmblod och det har gått så bra med henne att jag förhoppningsvis ska tävla snart. Vissa kanske inte kan komma långt inom hoppning men andra kan ju det, och då är det väl värt att satsa ett litet pris? :confused:

Glömde skriva *kl* ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka