Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

ja det är ju därför dom fått dåligt rykte, som du skriver är det många oruttinerade som köper dessa och ja, då blir det ju som det blir om man inte tar hjälp eller har kunniga männsikor som hjälper till runt sig.

men man kan göra fynd när det gäller andra raser. På bukeasannonssidor är det ju så fint indelat i prismappar så då är det ju bara att klicka på sin prisgrupp och se vad man hittar, alternativt kolla vad det finns på foderhästfronten.

TS du kan ju vänta tills du blir 18 och ta ett lån på banken, det verkar som du hellre vill ha ett halvblod (om jag inte missuppfattat det första inlägget totalt:p) och att du bara vill köpa ett varmblod för att de oftast inte är så dyra. Finns ju en del som även lånar ut sina hästar på foder för senare försäljning och då har du ju tid på dig att lära känna hästen och se om den passar dig.

Jag vet inte om jaghellre har ett halvblod eller liknande faktiskt, på ett sätt ja, på ett sätt nej. Det är klart att jag tror att man kanske får lite mer gratis, jag menar ju mer pengar hästen kostar desto mer utbildad är den ju (i de flesta fallen) och mer lovande, och det skulle vara kul att satsa, men jag känner att jag vill satsa på en unghäst ta upp den sj. Verkar roligare, visst svårare, men roligare om man lyckas. Och då kan det ju vara bra om jag har haft en häst innan så att den inte är första hästen. För då är jag ju mer kunnig sj, om inte som ryttare så iaf som unghästhanterare. Förutsatt att jag inte känner att ett varmblod räcker till dvs. Jag kanske kommer bli fullt nöjd med prestationerna och då kanske jag väljer att behålla den och inte skaffa någon annan häst förens jag har råd och tid med två eller när varmblodet ska pensioneras. :)

Jag har själv köpt en väldigt grön häst som första stora häst (hade egen ponny innan) och det har inte alltid varit så skoj så det är nog därför jag puschar fram att du borde köpa en lite äldre läromästare som första häst :p
Men jag måste säga att det är enormt roligt och lärorikt att ha utbildat sin häst själv. Då har du ju möjlighet att forma din häst själv oxå, men man måste vara bered på att det tar tid och det kan dröja innan du kan komma ut på tävlingar.
Men sen finns det ju yngre hästar som är bra grundutbildade men kanske inte tävlad och dom kan oxå kosta en hel del.
Men självklart kan du köpa en grön häst oavsett om det är ett varmblod eller halvblod om du har hjälp. Jag skulle och försöka hitta en lite äldre läromästare som kanske redan hade tävlat en hel del eller var ordentligt grundriden.

Jag har själv köpt en väldigt grön häst som första stora häst (hade egen ponny innan) och det har inte alltid varit så skoj så det är nog därför jag puschar fram att du borde köpa en lite äldre läromästare som första häst :p
Men jag måste säga att det är enormt roligt och lärorikt att ha utbildat sin häst själv. Då har du ju möjlighet att forma din häst själv oxå, men man måste vara bered på att det tar tid och det kan dröja innan du kan komma ut på tävlingar.
Men sen finns det ju yngre hästar som är bra grundutbildade men kanske inte tävlad och dom kan oxå kosta en hel del.
Men självklart kan du köpa en grön häst oavsett om det är ett varmblod eller halvblod om du har hjälp. Jag skulle och försöka hitta en lite äldre läromästare som kanske redan hade tävlat en hel del eller var ordentligt grundriden.

Japp förstår det, men har ju inte riktigt råd, det skulle ju varit skitskoj med en unghäst som redan var tränad och kanske tävlad ngn gång, så att man hade lite mer av en grund att stå på med de hästarna e ju så grymt dyra (säger inte att de inte är värde det såklart). :angel:

Det finns ju ett till alternativ.. jag har sett många annonser om tjejer (oftast) som tar emot varmblodiga travare som av någon anledning inte passar till trav och rider till dem för att sedan sälja vidare som ridhäst.. varför inte svara på ett par sådana annonser och se om de har någon till salu? Du får du antagligen en något billigare, men grundriden häst. Om det nu är en seriös människa.

Ja, eller "vanliga" hästförsäljare. Finns massa annonser på buke om hästförsäljare som har en del faktiskt rätt v'lridna hästar som dom säljer rätt billigt. Bara att kika runt och se vad du hittar:bump:

KL

Vet inte vad vi ska skriva mera.. känns som att båda sidor har uttryckt sig klart.. lycka till med letandet och skriv gärna här hur det går med letandet!

Yes vi måste få höra hur det har gått sen! :D

Yes vi måste få höra hur det har gått sen! :D

Haha, klart jag säger det, hoppas att jag kanske träffar er på ngt träningsläger i sommar, ska ju iaf en vecka till Effe Johansson å träna fält tror jag, om jag hinner skaffa en häst innan platserna e slut :d :)

Ok

Men alltså, här skulle jag ju inte behöva "omskola en gammal travare" utan få ett varmblod som knappt blivit travtränad och som är grundutbildad inom ridning och som kanske är riden i tre år eller ngt sådant, och som älskar att hoppa. Då är det ju bara att sätta igång och träna, ingen omskolning. Sen förstår jag att det kanske inte kommer funka utt till 1.20-1.30 men det kräver jag inte heller, vill mest ha en "testapå-häst" och vem vet, det finns ju inget som säger att jag inte har tröttnat på hästlivet efter några månader (tror och hoppas inte det) men iaf och då är det inte värsta krisen heller för att jag har inte lagt ut en massa pengar i onödan (dock ännu bättre med häst på foder i det fallet).

Men måste man verkligen ha en läromästare då? Jag vill hellre ha en unghäst att utbilda sj, fast jag förstår att det kan vara bra att få rida en läromästare i något år först, men jag känner bara att när jag väl klättrat upp på en nivå jag är nöjd med har jag inte lust att börja trappa ner för att min läromästare har blivit några år äldre om inte klarar av det längre, då vill jag ju bara försätta att träna och tävla och bli ännu bättre licksom... :crazy:

Men jag har ju aldrig haft n egen häst förut, så egentlgen vet jag ju inte, är det svårt att hitta en fin läromästar att ta på foder, den ska ju helst inte vara mycket över 10 år, om hästen räknas som läromästare då dvs :p
Vill jääääättegärna ha svar :bow: :)

Men isåfall är det väl bättre att köpa ett fullblod som inte är så mkt galopptränad?
De har mycket bättre förutsättningar för att bli en bra hopp/fälttävlanshäst.

Haha, klart jag säger det, hoppas att jag kanske träffar er på ngt träningsläger i sommar, ska ju iaf en vecka till Effe Johansson å träna fält tror jag, om jag hinner skaffa en häst innan platserna e slut :d :)

Ooops, menade Uffe Johansson. :angel:

Men isåfall är det väl bättre att köpa ett fullblod som inte är så mkt galopptränad?
De har mycket bättre förutsättningar för att bli en bra hopp/fälttävlanshäst.

Jovisst det har de säkert, men de kostar, iaf vad jag har sett, betydligt mer än ett varmblod. :crazy:

Men herregud,:eek: nu får ni lägga ner, det är absolut inga problem för ett varmblod att hoppa, herregud, tre av mina varmblod hoppade jag 1,30 banor med, och jag vet att hade jag bara vågat pressa dem lite mer så hade dem kunnat bättre.. Tål inte att läsa om att dem absolut bara kan gå på banan och inte klarar gallopp eller hinder över 1 m..! Alla kan, med rätt träning! Sen är det klart att många har svårt med just galloppen och att dem är framavlade för att trava. Men sånt går att ändra på, det har iallafall jag sett. :mad:

En kusin till mig har haft ett varmblod som tävlade i hoppning. 120 hoppade den i alla fall har jag för mig, och jag tror det gick rätt bra.
Travhästar har jag hört kan bli bra hoppare.

En kusin till mig har haft ett varmblod som tävlade i hoppning. 120 hoppade den i alla fall har jag för mig, och jag tror det gick rätt bra.
Travhästar har jag hört kan bli bra hoppare.

Haha, japp det har jag också hört :)

Om du ska komma någonstans ska du inte köpa en travare!
En travare är inte byggd för varken dressyrarbete eller hoppning..

Om du ska komma någonstans ska du inte köpa en travare!
En travare är inte byggd för varken dressyrarbete eller hoppning..

Jag avskyr när människor har sådana fördomar.

Den här filmen är från idag när min kompis rider min travare som fortfarande tävlas i trav. Ska föresten starta på måndag :D
http://s92.photobucket.com/albums/l20/Lillcaksa/?action=view&current=ThereseochHarri2.flv

Började rida lite på honom i somras, har väl blivit en gång i veckan sen dess.. tycker han är jätte duktigt och har fallenhet för det :)

Senast ändrad av en moderator:

Han är jätteduktig för att vara travare, men med ridhästmått ser det inte så kul ut - överilad, orolig i munnen, och inget steg.

Din film illustrerar väldigt bra hur pass mycket svårare det ändå är att rida en häst som inte har förutsättningarna - därmed inte sagt att man inte kan ha kul ihop ändå, men det krävs enormt mycket tid och skicklighet för att få något som du på ett bra halvblod har gratis så fort så sitter upp.

Ridning är svårt nog ändå, även med en häst som har lätt för sig. Om hästens kapacitetsmax ligger på .90-1 m, så kommer det ta enormt med tid, och allt måste stämma perfekt innan man kan få en felfri runda. Det är faktiskt roligare att tävla med en häst där ryttaren inte måste göra allting perfekt hela tiden för att det ska funka.

Nu är ju inte travare den mest ultimata hopphästen om du vill satsa. Självklart kan dom bli bra med rätt träning, men det är inte alltid dom hamnar hos folk som vill satsa.
Tror inte Malin Baryard åker och kollar på en travare när hon letar efter sin nästa topphäst te.x.

Om jag var TS och vill tävla i hoppning så skulle jag söka efter ett trevligt halvblod. är det din första häst? Hur mkt "kan" du? Skulle nog ha satsat på en lite äldre läromästare, det kan du få för under 60.000 kr. En 13 årig häst är inte gammal utan egentligen en väldigt bra ålder för en läromästare.

Vill du däremot ha en häst som är 8-9 år och ändå har gått 120 får du nog hosta upp minst 100.000 kr nästan. Det är det hästarna i den åldern och utb. nivå kostar numera.

Som första häst skulle jag verkligen inte köpa ett varmblod som kommer från banan. Tyvärr hamnar dom ju oftast hos lite yngre människor som kanske precis fått köpa sina försöta häst men den får inte kosta så mkt pengar. då är ju travare bra, MEN sen krävs det ju väldigt mkt för att dom verkligen ska bli bra. Det är mkt jobb och kanske inte alltid så skoj som första häst när man vill komma ut och tävla helst på en gång.
Och då är ju risken stor att man tar ut hästen på tävling alldeles för tidigt.

Att ta Baryard som exempel är ju bara fånigt... :cool:

Men ang en travares ridbarhet och förmåga att hoppa så verkar det som att det finns VÄLDIGT många läktarexperter. Jag vet inte om du någonsin ridit ett välutbildat varmblod, men om inte så kan jag tala om för dig att det är noll skillnad mot att halvblod/fullblod. När man kommer upp i klasserna och börjar närma sig 130 så funkar det mindre bra, men 100 - 120 är inga problem om man får tag i ett bra exemplar med fin exteriör och bra gång. Det räcker ju med att ta ett halvblod som är stenhårt avlat för dressyr för att det inte ska räcka hela vägen och då är ändå den hästen av "rätt" ras.

Och om hästen i fråga blivit travtränad eller ej spelar heller nästan ingen roll, så länge det inte handlar om flera år. Men däremot en häst som blivit startad kräver mycket mera jobb än en som bara varit tränad för trav. Då blir det lätt slitit...

Så som så många andra före mig skrivit så handlar det inom varmblodsvärlden mycket mera om individer än vad folk verkar tro. Vissa varmblod skulle jag inte ens tänka tanken på att försöka skola om seriöst, medans vissa bara faller in i sin nya roll utan problem. :D

Ja jag antar att du har rätt. vem som helst kan inte rida en travhäst bra, för det är inte lika enkelt som att rida ett halvblod. Därför tycker jag att man själv får ut mkt mera av att rida ett grundutbildat varmblod än ett färdigt halvblod. Men det är bara min åsikt.

Sen tycker jag du är orättvis när du dömmer honom, för att jag kan lova dig att ett halvblod hade också sett ut så där om denne bara blvit riden i ett halvår kanske högst en gång i veckan. Man kan absolut inte rättvist jämföra honom med en högutbildat halvblod och tycka att det är en rättvis jämförelse mellan raserna. Vad jag vill visa med filmen är att det visst går, om man vill. Sen finns det ju alltid, som du säger, saker att förbättra

Det är ju när man kommer till 130 som det blir lite höjder, upp till 110-120 är ju inte helt omöjligt att kunna ta upp en travare till.
Har vart på massa tävlingar, på alla statusar, tävlat själv, vara och kollat, hästskötare åt kompisar och jag har då inte sett en enda travare på högre än lokala tävlingar.

Visst kan travare bli fina hopphästar, jag har aldrig sagt ngt annat. MEN dom är inte avlade för att hoppa, dom är avlade för att trava. Precis som ett halvblod inte är framavlad för att springa i trav framför en vagn.

Varför kan ni inte vara nöjda med att travare är jättebra på det dom är framavlade och bäst på, men som hopp och dressyrhästar har dom inte det som krävs för att nå toppen!
Samma sak med vilken annan ras som helst som inte är framavlad att springa framför en vagn på travet, dom skulle ju inte ha en chans mot varmbloden.

Jag avskyr när människor har sådana fördomar.
Den här filmen är från idag när min kompis rider min travare som fortfarande tävlas i trav. Ska föresten starta på måndag :D
http://s92.photobucket.com/albums/l20/Lillcaksa/?action=view&current=ThereseochHarri2.flv

Började rida lite på honom i somras, har väl blivit en gång i veckan sen dess.. tycker han är jätte duktigt och har fallenhet för det :)

Men det är ju ingen fördom egentligen. Man kan lika gärna säga att ett halvblod har stor chans att klara sig på travet, det är ju inte heller någon fördom utan faktiskt sant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka