Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Sorry, du vet det är så många tjejer här. :p

Men du sa väl att du bara hade rutin tom 1.00 klass. Med grunderna för ridning menar jag först och främst att de inte är framavlade för hoppning. Deras exteriör kommer bla att gå emot dom.
Det svåra i banhoppning är inte höjden i sig, utan ridningen mellan hinderna. Men visst om du har travaren i en bra bärig balanserad galopp och har bra kontroll ska det väl inte vara något problem, men det är ju det som är själva problemet om du förstår vad jag menar.

Fast det är enorm skillnad på 1 m och 1,20, särskilt med en orutinerad häst som inte har så lätt för sig (som ju travare oftast inte har) skulle jag säga att det tar ganska lång tid att kliva upp de 20 centimetrarna. Jag tävlar på nivån .90-1 m, och har tävlat både rutinerade och orutinerade hästar. Jag skulle säga att det är enorm skillnad på att tävla med en häst som kan sina saker, och en som först måste lära sig. Är hästen aldrig tävlad förut, så kan det lätt ta en halv säsong bara innan den har vant sig vid tävlingsmiljön och kan prestera på tävlingsbanan.

Så jag skulle hellre ta en rutinerad tolvåring än en orutinerad nioåring. Det är inte sagt att du får fler tävlingsår med nioåringen, för det kan nog gott ta tre år innan den är på den nivån som tolvåringen är. Köper du en läromästare så kan du ut och tävla omgående, efter att ni har lärt känna varandra. Du kan börja från en helt annan nivå, än om du först måste lära både hästen och dig själv allting.

Och tro mig, det är så mycket enklare att vara på en tävlingsplats med en häst som vet precis vad som gäller, jämfört med en som blir helt chockskadad av allt folk och alla hästar.

Sorry, du vet det är så många tjejer här. :p

Men du sa väl att du bara hade rutin tom 1.00 klass. Med grunderna för ridning menar jag först och främst att de inte är framavlade för hoppning. Deras exteriör kommer bla att gå emot dom.
Det svåra i banhoppning är inte höjden i sig, utan ridningen mellan hinderna. Men visst om du har travaren i en bra bärig balanserad galopp och har bra kontroll ska det väl inte vara något problem, men det är ju det som är själva problemet om du förstår vad jag menar.

Haha d e lugnt :d

Jo jag fattar :)

Fast det är enorm skillnad på 1 m och 1,20, särskilt med en orutinerad häst som inte har så lätt för sig (som ju travare oftast inte har) skulle jag säga att det tar ganska lång tid att kliva upp de 20 centimetrarna. Jag tävlar på nivån .90-1 m, och har tävlat både rutinerade och orutinerade hästar. Jag skulle säga att det är enorm skillnad på att tävla med en häst som kan sina saker, och en som först måste lära sig. Är hästen aldrig tävlad förut, så kan det lätt ta en halv säsong bara innan den har vant sig vid tävlingsmiljön och kan prestera på tävlingsbanan.

Så jag skulle hellre ta en rutinerad tolvåring än en orutinerad nioåring. Det är inte sagt att du får fler tävlingsår med nioåringen, för det kan nog gott ta tre år innan den är på den nivån som tolvåringen är. Köper du en läromästare så kan du ut och tävla omgående, efter att ni har lärt känna varandra. Du kan börja från en helt annan nivå, än om du först måste lära både hästen och dig själv allting.

Och tro mig, det är så mycket enklare att vara på en tävlingsplats med en häst som vet precis vad som gäller, jämfört med en som blir helt chockskadad av allt folk och alla hästar.

Jo det är sant, förstår precis vad du menar, men vad händer om man inte har råd med en polle som kostar typ 60 000kr då?? :(

Du ska visst satsa på alla grenar du, Distans, hoppning och fälttävlan?

Ta en häst på foder! Eller vänta ett tag?

Äh du kan säkert hitta något billigare än 60.000 om det räcker med tävlingar på en meter-110. Åk runt och titta på jättemånga innan du bestämmer att du just ska ha ett varmblod eller just ett fullblod. Prova lite olika typer och se vad du fastnar för. Det är ju stooor skillnad på olika hästar även fast det är samma ras. Kolla in en massa som är i din prisklass.

Du ska visst satsa på alla grenar du, Distans, hoppning och fälttävlan?

Nej, jag vet inte vad jag vill satsa på därför känns det onödigt att köpa en fin häst inom tex. hoppning om jag sen bestämmer mig för fälttävlan och tvärtom, tror nog att jag i huvudsak vill hålla på med fälttävlan, men jag älskar ju hoppning med så lär säkert bli en hel del hoppning med, men det är ju lugnt eftersom hoppning ingår i fälttävlan så e ju inte det ngt negativt om jag tävlar lite i det med vid sidan om. Och distansen vill jag nog inte satsa på, men det verkar kul å det skulle inte vara helt fel å testa på ngn clear round. Vilket de flesta hästar klarar med lite extra träning. :)

Men herregud,:eek: nu får ni lägga ner, det är absolut inga problem för ett varmblod att hoppa, herregud, tre av mina varmblod hoppade jag 1,30 banor med, och jag vet att hade jag bara vågat pressa dem lite mer så hade dem kunnat bättre.. Tål inte att läsa om att dem absolut bara kan gå på banan och inte klarar gallopp eller hinder över 1 m..! Alla kan, med rätt träning! Sen är det klart att många har svårt med just galloppen och att dem är framavlade för att trava. Men sånt går att ändra på, det har iallafall jag sett. :mad:

Men herregud,:eek: nu får ni lägga ner, det är absolut inga problem för ett varmblod att hoppa, herregud, tre av mina varmblod hoppade jag 1,30 banor med, och jag vet att hade jag bara vågat pressa dem lite mer så hade dem kunnat bättre.. Tål inte att läsa om att dem absolut bara kan gå på banan och inte klarar gallopp eller hinder över 1 m..! Alla kan, med rätt träning! Sen är det klart att många har svårt med just galloppen och att dem är framavlade för att trava. Men sånt går att ändra på, det har iallafall jag sett. :mad:

Tack, det är det jag har trott hela tiden, jag menar vad finns det för anledning till at de inte skulle kunna det, skönt att inte bara bli hackad på. Tycker inte att det finns i stort sett ngn anledning till att det inte skulle funka med ett varmblod att gå lite fälttävlan och hoppning upp tom. 1.10-1.20 vilket är mitt delmål, klart att jag komma längre men herregud d e ju bara min första häst. Enda saken man kan säga e väl att de inte är avlade för hoppning men herregud vi säger ju inte att vi ska hoppa OS på de, vilket det iof säkert skulle finnas vissa som klarar, vad vet jag? Tack för att du skrev detta å ger mig stöd :):)

Nu är ju inte travare den mest ultimata hopphästen om du vill satsa. Självklart kan dom bli bra med rätt träning, men det är inte alltid dom hamnar hos folk som vill satsa.
Tror inte Malin Baryard åker och kollar på en travare när hon letar efter sin nästa topphäst te.x.

Om jag var TS och vill tävla i hoppning så skulle jag söka efter ett trevligt halvblod. är det din första häst? Hur mkt "kan" du? Skulle nog ha satsat på en lite äldre läromästare, det kan du få för under 60.000 kr. En 13 årig häst är inte gammal utan egentligen en väldigt bra ålder för en läromästare.

Vill du däremot ha en häst som är 8-9 år och ändå har gått 120 får du nog hosta upp minst 100.000 kr nästan. Det är det hästarna i den åldern och utb. nivå kostar numera.

Som första häst skulle jag verkligen inte köpa ett varmblod som kommer från banan. Tyvärr hamnar dom ju oftast hos lite yngre människor som kanske precis fått köpa sina försöta häst men den får inte kosta så mkt pengar. då är ju travare bra, MEN sen krävs det ju väldigt mkt för att dom verkligen ska bli bra. Det är mkt jobb och kanske inte alltid så skoj som första häst när man vill komma ut och tävla helst på en gång.
Och då är ju risken stor att man tar ut hästen på tävling alldeles för tidigt.

Senast ändrad:

Nu är ju inte travare den mest ultimata hopphästen om du vill satsa. Självklart kan dom bli bra med rätt träning, men det är inte alltid dom hamnar hos folk som vill satsa.
Tror inte Malin Baryard åker och kollar på en travare när hon letar efter sin nästa topphäst te.x.

Om jag var TS och vill tävla i hoppning så skulle jag söka efter ett trevligt halvblod. är det din första häst? Hur mkt "kan" du? Skulle nog ha satsat på en lite äldre läromästare, det kan du få för under 60.000 kr. En 13 årig häst är inte gammal utan egentligen en väldigt bra ålder för en läromästare.

Vill du däremot ha en häst som är 8-9 år och ändå har gått 120 får du nog hosta upp minst 100.000 kr nästan. Det är det hästarna i den åldern och utb. nivå kostar numera.

Som första häst skulle jag verkligen inte köpa ett varmblod som kommer från banan. Tyvärr hamnar dom ju oftast hos lite yngre människor som kanske precis fått köpa sina försöta häst men den får inte kosta så mkt pengar. då är ju travare bra, MEN sen krävs det ju väldigt mkt för att dom verkligen ska bli bra. Det är mkt jobb och kanske inte alltid så skoj som första häst när man vill komma ut och tävla helst på en gång.
Och då är ju risken stor att man tar ut hästen på tävling alldeles för tidigt.

Sant.

Men om INTE varmblodet kommer från banan då??:bump:

Då beror det ju på hur dom har tränat. har dom blvit tränade som en ridhäst är det nog inga problem, men om dom blvit tränade som en travhäst så blir det ju ändå lite jobb.

Ska jag vara ärlig så tror jag att det ska till en ganska skicklig ryttare för att göra en varmblodshäst till en välfungerande hopphäst. Det kommer att kosta dig mer innan du har lyckats få hästen i den form och ridbarhet du antagligen önskar dig, än vad det skulle kosta att köpa en utbildad häst. Räkna bara på vad en häst kostar att ha i 2 år..
Om jag var du så hade jag kollat annonserna. Stammarna är ganska viktiga när det gäller priset på en häst, och kan du tänka dig en korsning eller en med mindre flashig stam så ligger priset betydligt mycket lägre.
Fullblod direkt från banan blir billigt, men känner du att du är tillräckligt duktig för att omskola en häst?
Tittar du bland fodervärdsannonserna är det inte helt omöjligt att du hittar vad du letar efter. Och då har du friheten när du är 18, och hästen kanske inte räcker till. Men om den skulle räcka till, kan det vara en god idé att skriva ett pris i kontraktet..
Ulrika

Varmblodet kommer antagligen alltid kräva sin ryttare, den kommer antagligen ha problem med galoppen. Sedan finns det välutbildade varmblod, och vad jag har förstått så är de fina att rida. Kanske du ska hitta ett sådant i så fall. De ligger lågt i pris de med..
Ulrika

*KL*

Jag tycker att ett varmblod kan vara en jättebra första häst för dig, eftersom de ofta är väldigt allrounda även fast de flesta inte kan vara med och konkurrera i de allra högsta klasserna. Jag tycker att det fokuseras alldeles för mkt på att är en varmblodig travare. Istället borde fokuset ligga på exteriören aktionen, är hästen smidig, tung, lätt osv. detta har mkt mera betydelse än rasen.
Man ska absolut inte dra alla travare över en kam. Finns olika individer där också.

Som mitt varmblod t.ex. började rida honom i dressyr i somras som ett kompliment till travtävlingen. Blev väl kanske 3 ggr i veckan på sommaren på hösten tills nu kanske en gång i veckan.. och nu går han utan problem i form i både skritt och trav. Så det går att göra en ridhäst av ett varmblod också även ett som fortfarande tävlar. Och som jag skrev så har jag inte lagt ner så mkt tid på ridningen med honom heller.
Vi ska vara med på våran första tävling i vår, fast bara LD i dressyr för mina ambitioner är inte speciellt höga. :D Men jag är rätt säker på att om han skulle övergå till att bara vara ridhäst och han kom till någon som har de ambitionerna skulle han kunna bli riktigt duktig i både hoppning och dressyr just pga hans exteriör och hans psyke.

Så ut och leta du! det finns massor hästar av denna ras som inte trivs på travbanorna som bara längtar efter att bli din kelgris :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle noga säga precos tvätom. Skulle inte rekomendera ett varmblod som första häst till ngn som inte har rutin för en egen häst. Nu vet jag ju inte hur mkt TS har ridit eller om h*n skött massa olika hästar eller kanske bara ridit en gång i veckan på ridskola.
Visst en skolad travare kanskue skulle passa men verkligen inte en som kommer från banan eller har tränats som en travare.
En bättre allround häst tycker jag isåfall är en ett halvblod. Halvbloden finns ju inom de flesta vanligaste tävlingsgrenarna.

Kolla i annonser så kan du säkert hitta en häst som är allroundriden och även tävlad i både dressyr och hoppning.

Jag tycker inte att du ska köpa en travare om du ska satsa på hoppningen eller så. De är inte framavlade för det, men visst med träning går det väl kanske men om du är väldigt rutinerad att kunna utbilda en häst själv till den nivån du vill komma till, speciellt en outbildad häst.

Ja självklart går allt med rätt träning, men kanske 90 % av alla travare som man försöker skola om till ridhästar blir inte som i ditt fall. Jag har absolut inte sagt att det inte går, de är ju lika mycket häst.

Okej, "jättebra första häst", som jag skrev, kanske inte det inte är. Är väl lite färgad av rasen då jag föll pladask redan som liten unge, har har knappt ridit nått annat sen dess.

Men vad jag försöker få fram är att varmblod visst är ett alternativ, och ett billigare alternativ. Tyvärr så för det med sig att många orutinerade unga männsikor köper sådana direkt från banan, men är man någorlunda rutinerad och har människor omkring sig som är rutinerad så kan man med rätt varmblod visst får det till en bra ridhäst och det behöver inte ta åratal.

Så därför anser jag att om nu TS tycker sig vara en någorlunda rutinerad ryttare och vet att han har resurser runt omkring sig som kan hjälpa till att det kan funka bra med ett varmblod då jag inte tror att en 16åring har råd med ett allround halvblod.

Det finns som du säger alltid bättre alternativ men tyvärr så kostar det.

ja det är ju därför dom fått dåligt rykte, som du skriver är det många oruttinerade som köper dessa och ja, då blir det ju som det blir om man inte tar hjälp eller har kunniga männsikor som hjälper till runt sig.

men man kan göra fynd när det gäller andra raser. På bukeasannonssidor är det ju så fint indelat i prismappar så då är det ju bara att klicka på sin prisgrupp och se vad man hittar, alternativt kolla vad det finns på foderhästfronten.

TS du kan ju vänta tills du blir 18 och ta ett lån på banken, det verkar som du hellre vill ha ett halvblod (om jag inte missuppfattat det första inlägget totalt:p) och att du bara vill köpa ett varmblod för att de oftast inte är så dyra. Finns ju en del som även lånar ut sina hästar på foder för senare försäljning och då har du ju tid på dig att lära känna hästen och se om den passar dig.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka