Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Det är ju när man kommer till 130 som det blir lite höjder, upp till 110-120 är ju inte helt omöjligt att kunna ta upp en travare till.
Har vart på massa tävlingar, på alla statusar, tävlat själv, vara och kollat, hästskötare åt kompisar och jag har då inte sett en enda travare på högre än lokala tävlingar.

Visst kan travare bli fina hopphästar, jag har aldrig sagt ngt annat. MEN dom är inte avlade för att hoppa, dom är avlade för att trava. Precis som ett halvblod inte är framavlad för att springa i trav framför en vagn.

Varför kan ni inte vara nöjda med att travare är jättebra på det dom är framavlade och bäst på, men som hopp och dressyrhästar har dom inte det som krävs för att nå toppen!
Samma sak med vilken annan ras som helst som inte är framavlad att springa framför en vagn på travet, dom skulle ju inte ha en chans mot varmbloden.

Självklart har dom inte det som krävs för att nå toppen, det är det inte många som har. Men den som startade tråden letade efter en häst att tävla upp till 110-120 med som inte skulle kosta skjortan och som h*n gärna kunde vidareutbilda själv. För denne skulle alltså ett varmblod funka utmärkt om h*n får tag på ett bra exemplar, men många här skriver att h*n inte ska köpa ett varmblod för att dom inte når toppen och är svåra att utbilda. H*n hade väl inga tankar på att nå toppen just nu heller och ett varmblod (av bra kvalité) är inte svårare att utbilda än nån annan häst som inte kan så mycket.

Men det är ju ingen fördom egentligen. Man kan lika gärna säga att ett halvblod har stor chans att klara sig på travet, det är ju inte heller någon fördom utan faktiskt sant.

inte har stor chans att klara sig på travet menade jag ju :p

Gallant
En travare har ju oftast inte samma ridbarhet som en häst som är avlad för ridning har så på så sätt kanske det blir svårare att utbilda dom, och för det mesta på avlas ju inte travhästar fram som ridhästar utan antingen får man ju köpa en ung häst som inte blvit tränad alls eller så får man köpa en som tränats för trav eller gått på banan.
Det jag menade när jag skrev till TS var att jag tolkade tråden som om han ville ha en häst är komma ut och tävla på och det kändes lite som om TS inte ville ha ett varmblod egentligen utan att det mer var det enda alternativet. Så då skulle jag heller ha satsat på ett yngre halvblod som faktiskt kan ha tävlat en del (kolla på 30.000-49.999 kr "mappen" på bukes radannonser så finns det en hel del hästar som tävlat och som inte kostar skjortan ) eller vänta tills han blir 18 och ta ett baklån eller ta en häst på foder.

Köp ett varmblod, du kan komma upp i ganska höga klasser med ett varmblod!Om det är ostartat så är det ju inte travarförstört. Visst det kanske inte är lika bra som ett halvblod, men om du känner att du inte har pengarna som krävs för att köpa ett halvblod så köp ett varmblod. :) har själv ett varmblod som gått på trav i 10 år som jag hoppar 120cm hinder och runt 1m bana :)

Gallant
En travare har ju oftast inte samma ridbarhet som en häst som är avlad för ridning har så på så sätt kanske det blir svårare att utbilda dom, och för det mesta på avlas ju inte travhästar fram som ridhästar utan antingen får man ju köpa en ung häst som inte blvit tränad alls eller så får man köpa en som tränats för trav eller gått på banan.
Det jag menade när jag skrev till TS var att jag tolkade tråden som om han ville ha en häst är komma ut och tävla på och det kändes lite som om TS inte ville ha ett varmblod egentligen utan att det mer var det enda alternativet. Så då skulle jag heller ha satsat på ett yngre halvblod som faktiskt kan ha tävlat en del (kolla på 30.000-49.999 kr "mappen" på bukes radannonser så finns det en hel del hästar som tävlat och som inte kostar skjortan ) eller vänta tills han blir 18 och ta ett baklån eller ta en häst på foder.

Jag vill verkligen inte hacka på någon, men jag vet inte om jag kan säga att jag hellre har ett halvblod. Jag tror att det skulle funka bra för mig med ett varmblod, men om några år när jag har råd, kanske jag känner att ett varmblod inte räcker till kapacitetsmässigt och då kanske satsar på en lovande unghäst, man jag kanske lika gärna e fullt nöjd med mitt varmblod. Just nu satsar jag ju inte på eliten, jag menar jag förstår att jag inte kommer kunna börja hoppa 1.10 banor direkt utan att det kommer krävas lite jobb, men sen när jag är där räcker det för mig, iaf för tillfället. Men som sagt, om jag senare känner jag jag vill kliva upp ett snäpp och hoppa ännu hägre och varmblodet kanske inte räcker till, då är det ju inte värre än att jag köper en "vanlig" ridhäst då. :idea:

Om du vill ha ett varmblod så är det ju en annan sak, hehe kanske bara jag som tolkade det på mitt sätt :p Men om du tycker att ett varmblod passar dig och det är det du vill ha så ska du ju köpa ett.

Det har du rätt i, men du ska vara medveten om du inte köper en häst nu utan t.ex är medryttare till en dressyrtants- häst -som- mår- bra -av- hoppning så kan du spara en massa pengar och samtidigt få en häst med reglerbar galopp som du kan hoppa 1.00 - 1.10 ganska omgående med.

Nu vet jag inte var du bor och hur du rider men om din ridlärare gör litet reklam för dig hos några dressyrtanter kan du säkert få napp.

Jag har absolut inget mot travare som ridhästar men om man har bestämda mål kan det vara ide att lägga undan 2.000 kr i mån för att sedan om 2 år ha 48.000 som grundplåt till en lovande häst.

men vad händer om man inte har råd med en polle som kostar typ 60 000kr då?? :(

En duktig häst behöver inte alls kosta så mycket. Jag köpte en jätte duktig D-ponny (dock lite het på hindrena) som hoppar banor på 120cm och enstaka hinder på 130cm och jag gav bara 20.000kr för henne. Hon var dock lite äldre, men hon har lärt mig super mycket. Dessutom kan man ju hellre ta ett föl sen ifall man vill ha en häst att utbilda helt själv, ifall det är ett sto dvs.

En duktig häst behöver inte alls kosta så mycket. Jag köpte en jätte duktig D-ponny (dock lite het på hindrena) som hoppar banor på 120cm och enstaka hinder på 130cm och jag gav bara 20.000kr för henne. Hon var dock lite äldre, men hon har lärt mig super mycket. Dessutom kan man ju hellre ta ett föl sen ifall man vill ha en häst att utbilda helt själv, ifall det är ett sto dvs.

Jo men det är ett vääääldigt stort steg att själv ta föl på en häst. Och jag menar jag vet inte om jag kan säga att jag någon större lust att göra det, det är riktigt mycket som kan gå riktigt fel. Plus att en ponny kostar ju klart mycket mindre än en stor häst. Sen har jag ju som sagt inte någon lust att börja trappa ner pga. hästens ålder så fort jag börjar komma upp i klasserna. :(

Ja jag antar att du har rätt. vem som helst kan inte rida en travhäst bra, för det är inte lika enkelt som att rida ett halvblod. Därför tycker jag att man själv får ut mkt mera av att rida ett grundutbildat varmblod än ett färdigt halvblod. Men det är bara min åsikt.

Sen tycker jag du är orättvis när du dömmer honom, för att jag kan lova dig att ett halvblod hade också sett ut så där om denne bara blvit riden i ett halvår kanske högst en gång i veckan. Man kan absolut inte rättvist jämföra honom med en högutbildat halvblod och tycka att det är en rättvis jämförelse mellan raserna. Vad jag vill visa med filmen är att det visst går, om man vill. Sen finns det ju alltid, som du säger, saker att förbättra

Jag jämförde inte med ett högutbildat halvblod, utan med ett halvblod som blivit riden motsvarande mycket. Så orolig mun behöver en häst inte ha, även om den bara blivit riden kort tid, och steget är till stor del medfött.

Jo men det är ett vääääldigt stort steg att själv ta föl på en häst. Och jag menar jag vet inte om jag kan säga att jag någon större lust att göra det, det är riktigt mycket som kan gå riktigt fel. Plus att en ponny kostar ju klart mycket mindre än en stor häst. Sen har jag ju som sagt inte någon lust att börja trappa ner pga. hästens ålder så fort jag börjar komma upp i klasserna. :(

Det tror jag inte är så stor risk. Är det bättre att aldrig ens komma upp i de höga klasserna, eftersom hästen även efter år av träning aldrig kommer runt 1 m felfritt? Varför göra det svårt för sig i onödan?

Även om du köper en läromästare, så lovar jag att du kommer få utmaningar så att det räcker. Men då kan du åtminstone få lite gratis - det kommer ändå att vara svårt så att det räcker och blir över.

Gallant

Det här hör väl kanske inte hit egentligen, och fortsätter ju bara diskussionen vad travare kan och inte kan. Visst finns det varmblod som blir fina ridhästar, och det finns varmblod som inte passar till ridning överhuvudtaget. Läste i en Hästfocus om ett par i Holland som avlade på varmblod som ridhäst, och hästarna på bilderna såg ut som vilken dressyrhäst som hels.t

Det här hör väl kanske inte hit egentligen, och fortsätter ju bara diskussionen vad travare kan och inte kan. Visst finns det varmblod som blir fina ridhästar, och det finns varmblod som inte passar till ridning överhuvudtaget. Läste i en Hästfocus om ett par i Holland som avlade på varmblod som ridhäst, och hästarna på bilderna såg ut som vilken dressyrhäst som hels.t

Ok, men då valde de kanske ut varmblod som passade till det och som hade en bra exteriör :) Men det är det många varmblod som har :)

har dom gått på banan har de bra lungkapacitet och grundkondition, hade de inga skador där lär dom inte heller få det som ridhästar eftersom de de är rätt hållbara i grundne och ridningen sliter inte alls på samma sätt som trav. och bara för de gått på bana behver de inte vara "galna" eller svårare att göra till ridhästar. de kan faktiskt ridas där med, antagligen i monté eller vanlig ridning. de behöver inte heller ha gjort hundra starter utan kanske bara tio femton stycken. och att den ifrån banan skulle vara svårare att skola om har jag då aldrig märkt. har bara ridit sånna ifrån banan och den största majoriteten av dom har kunnat galopp direkt. och speciellt 4 av dom har riktigt fin tretaktig galopp med swung och bärighet och de har inte ens blivit dressyrtränade. tom ridfolk kommenterade en gång att ena travaren hade riktigt fin galopp. och visst kan de flesta hoppa bra också bara den som sitter på ryggen kan sin sak. så de som säger att travare ifrån banan skulle vara svårare vet inte vad de talar om, nej många vet faktiskt inte mkt om man ska ärlig vara ärlig, de har bara massa fördomar som får en att ramla av stolen så mkt man skrattar.
tur att de flesta travfolken inte är lika fördomsfulla, de uttalar tex sig inte om ridsporten eller rihästar när de inte vet riktig fakta

har dom gått på banan har de bra lungkapacitet och grundkondition, hade de inga skador där lär dom inte heller få det som ridhästar eftersom de de är rätt hållbara i grundne och ridningen sliter inte alls på samma sätt som trav. och bara för de gått på bana behver de inte vara "galna" eller svårare att göra till ridhästar. de kan faktiskt ridas där med, antagligen i monté eller vanlig ridning. de behöver inte heller ha gjort hundra starter utan kanske bara tio femton stycken. och att den ifrån banan skulle vara svårare att skola om har jag då aldrig märkt. har bara ridit sånna ifrån banan och den största majoriteten av dom har kunnat galopp direkt. och speciellt 4 av dom har riktigt fin tretaktig galopp med swung och bärighet och de har inte ens blivit dressyrtränade. tom ridfolk kommenterade en gång att ena travaren hade riktigt fin galopp. och visst kan de flesta hoppa bra också bara den som sitter på ryggen kan sin sak. så de som säger att travare ifrån banan skulle vara svårare vet inte vad de talar om, nej många vet faktiskt inte mkt om man ska ärlig vara ärlig, de har bara massa fördomar som får en att ramla av stolen så mkt man skrattar.
tur att de flesta travfolken inte är lika fördomsfulla, de uttalar tex sig inte om ridsporten eller rihästar när de inte vet riktig fakta

de flesta ridfolk brukar inte utala sig om travsporten heller. Och vilka hästar som passar bra som ridhästar och till hoppning/dressyr vet nog ridfolket bäst, annars skulle det nog synas mer ute på tävlingar.
Svenska halvblod är oftast inte ultimata på travbanan och travhäst är ju oftast inte ultimata på hoppbanan/dressyrbanan, men precis som allt annat finns det undantag.

Hur går det för dej nu då, hittat nån häst än?

Jag funderade också på om det hittats häst än, och så satt jag här och läste tråden igen, och kom på att jag inte fårr veta inom vilken prisgräns det var som var aktuellt vid ett hästköp. Jo, 100.000 var mycket och gratis var gratis, men däremellan finns det ju massor av olika priser.
Jag har sett flera anständiga engelska fullblod på annons som jag tycker ser otroligt prisvärda ut. Men det finns ju också importer och hbl hästar med inte poppig härstamning som ligger billigt. En del korsningar kan ju också vara intressantare än andra..
U

Ärligt talat tycker jag alla är ute och går nu !
Vadå att man inte kan sattsa på ett varmblod inom hoppningen ? De flesta varmblod (även de som har startat och även de som är ostartade) blir väldigt bra hopphästar. Jag vet MÅNGA varmblod som hoppar LA banor hur lätt som helst, själv har jag ett vamblod sto som hoppar med väldigt fin teknik och tränas på LA nivå, så de där med att man inte ska ha varmblod om man sattsar på hoppning är bara skit snack, ni kanske också vet att halvblodet härstammar från varmblodet? :idea:

Ärligt talat tycker jag alla är ute och går nu !
Vadå att man inte kan sattsa på ett varmblod inom hoppningen ? De flesta varmblod (även de som har startat och även de som är ostartade) blir väldigt bra hopphästar. Jag vet MÅNGA varmblod som hoppar LA banor hur lätt som helst, själv har jag ett vamblod sto som hoppar med väldigt fin teknik och tränas på LA nivå, så de där med att man inte ska ha varmblod om man sattsar på hoppning är bara skit snack, ni kanske också vet att halvblodet härstammar från varmblodet? :idea:

Det är skillnad på varmblod och varmblods travare;)

Som alltid finns det individer, men långt ifrån alla blir riktigt bra hopphästar, och visst det kan dels bero på att dom inte får en chans, men en del har helt enkelt inte anlag för det. Bara för att man vet ett fåtal som är bra så betyder det inte att alla har lika bra chans, så jag tror inte att alla är ute och cyklar när man säger att det är bättre med ett sv. halvblod än en travar eom man vill satsa på hoppnigen.

Jag avskyr när människor har sådana fördomar.

Den här filmen är från idag när min kompis rider min travare som fortfarande tävlas i trav. Ska föresten starta på måndag :D
http://s92.photobucket.com/albums/l20/Lillcaksa/?action=view&current=ThereseochHarri2.flv

Började rida lite på honom i somras, har väl blivit en gång i veckan sen dess.. tycker han är jätte duktigt och har fallenhet för det :)

Det är inte fördommar.. Det är sanningen..

Visst kan en travare bli bra i hoppnigng och dressyr.. Men det är ju ett dubbelt arbete eftersom den ej är byggd för att göra de rörelserna. Deras bakben går oftast väligt brett och de kan inte röra sig på samma sätt som en ridhäst. De brukar oxå få ont i ryggen eftersom dom är ganska långa och ej byggda för att ha en ryttare på ryggen. Travaren har ett mysigt sätt och jag älskar lynnet på dom:) Men ibland tycker jag synd om dom när de rids och (oftast blir de väldigt stressade).

Folk har olika åsikter men detta är min..:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka