Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Jag skäms verkligen inte.. Men när dom säger att hästen har tävlat 120 med placeringra så finns det resultat på SvRf. Ber man då om ett namn så får man inget... Så varför ska jag skämas? Jag frågade efter ett namn men får inget..
Jag tror att både travare, ,fjordingar isisar kan hoppa 140... Men vi prata om tävling nu... Inte träning...

Sanna- som inte skäms ett dugg

Men snälla nån!! Att ni har mage att anklaga folk för lögner sådär!! Gör ni så i verkligheten oxå eller är detta en atityd ni bara har på nätet där ni sitter skyddat bakom en skärm?? SKÄMS!!

Kan ju berätta om en fjording vi hemma på träning hoppade 135 cm under ryttare men det är ju bara lögn:devil: o ho hette Lady, död sen ett antal år tillbax...:cry:

Saken är ju den att man hela tiden får höra om dessa fantasiska travare som tävlar 130-140 men så fort man ber om ett namn så svarar man " kommer inte ihåg, kompis häst osv" så klart man börjar undra sannings halten i dessa påståenden eftersom man inte ser dessa travare på någon tävling...

Och att man kan hoppa enstaka hinder på 120-130 på nästan vilken häst som helst är väl inge konstigt. Jag hoppade 140cm på min C-ponny hemma, men bara därför påstår jag väl inte han han kan gå 140 på hoppbanan....

MVH Russin8

Saken är ju den att man hela tiden får höra om dessa fantasiska travare som tävlar 130-140 men så fort man ber om ett namn så svarar man " kommer inte ihåg, kompis häst osv" så klart man börjar undra sannings halten i dessa påståenden eftersom man inte ser dessa travare på någon tävling...

Och att man kan hoppa enstaka hinder på 120-130 på nästan vilken häst som helst är väl inge konstigt. Jag hoppade 140cm på min C-ponny hemma, men bara därför påstår jag väl inte han han kan gå 140 på hoppbanan....

MVH Russin8

Jag vet en travare som hoppar 1.40 banor.

Har du några tävlingsresultat? Det behöver inte vara 1.40 utan räcker med 1.20 eller 1.30.

Tävlar den? Att den tränas hemma betyder inte att det kan tävlas på den höjden ute på tävling...
Man får aldrig några namn på dom här fantastiska travarna..:cool:

Tävlar den? Att den tränas hemma betyder inte att det kan tävlas på den höjden ute på tävling...
Man får aldrig några namn på dom här fantastiska travarna..:cool:

Tävlat har den gjort men jag vet inte om den fortfarande gör det. Vadå tror du inte en travare kan tävla så högt?

Jag trot visst att dom kan tävla så högt.. Men förklara då varför det inte finns några travre som tävlar så högt?
För att dom inte är byggda för det. Dom travar.

Men varför kan då inte personerna som har travarna som tävlas 120 med placeringar säga vad dom heter då?

Jag trot visst att dom kan tävla så högt.. Men förklara då varför det inte finns några travre som tävlar så högt?
För att dom inte är byggda för det. Dom travar.

Men varför kan då inte personerna som har travarna som tävlas 120 med placeringar säga vad dom heter då?

Det finns ju travare som tävlar så högt. 1.20 är väl inget. Denna travare jag syftar på har vunnit 1.35 hoppning och kommit på tionde plats i 1.40 hoppning av 23 startande.

Visst kan du få en travare att gå 110-klasser.
MEN då ska du ha mkt. rutin själv och har du inte det så lär det ta mer än de två år du hade tänkt lägga ner på hästen. Då finns risken att du blir kvar med travaren i ytterligare ett par år och så kanske du ändå inte når mer än 110-klasser.
Jag tycker, som någon annan skrivit innan, att du borde leta reda på ett halvblod el. dylikt som du kan låna/hyra för en billig peng.

Då borde det gå att hitta resultat på den hästen. Så jag instämmer att det vore kul att få namnet.

Hemma, ja visst! Det som är konstigt är att det inte finns några travare på tävlingar som går 140?:cool:
Men här på buke så finns det tydligen hur många som helst:devil:

MVH Russin8

Denna går säkert 1.40 banor hemma men även på tävling. Så visst finns det travare som går 1.40 även på tävling. Sedan vet man ju inte hur många som går höga klasser i utlandet. Tex Frankrike och USA.

Denna går säkert 1.40 banor hemma men även på tävling. Så visst finns det travare som går 1.40 även på tävling. Sedan vet man ju inte hur många som går höga klasser i utlandet. Tex Frankrike och USA.

Men varför kan ingen skriva ett namn på en travare som går 1.40 hoppningar?
Det här börjar bli löjligt,ingen kan skriva ett enda namn:cool:. Så då finns det alltså inga travare som går 1.40 på tävlingar. Det är i alla fall min slutsats. Och det kommer jag tro tills någon kan ge mig ett namn på en travare som går dom klasserna.

Nu är det så att jag inte tycker att det är fel att använda travare som ridhästar men detta snack om att dom är lika bra på hoppning och dressyr som tex ett bra halvblod är så löjligt. Alla hästar har sitt användnings område som dom är bra på och travare är bäst på att trava...

MVH Russin8

Det här börjar bli löjligt,ingen kan skriva ett enda namn:cool:. Så då finns det alltså inga travare som går 1.40 på tävlingar. Det är i alla fall min slutsats. Och det kommer jag tro tills någon kan ge mig ett namn på en travare som går dom klasserna.

Nu är det så att jag inte tycker att det är fel att använda travare som ridhästar men detta snack om att dom är lika bra på hoppning och dressyr som tex ett bra halvblod är så löjligt. Alla hästar har sitt användnings område som dom är bra på och travare är bäst på att trava...

MVH Russin8

Okej, så du tror inte en travare kan tävla 1.40 utan att ha direkta bevis på det? Tja, en del kan nog bli lika bra som en ridhäst. De slår ju iaf ridhästar och det är resultaten som räknas. Alla ridhästar går ju inte 1.60 hoppning.

*delvis knapplån*

Det är ju ganska stor skillnad på galopp och övriga grunder på travare som hoppas. Har de bra grunder (balans, lydnad, galopp osv) så tror jag de kan komma långt, om de rids bra och har "hopphuvud" :p
Sitter inte grunderna tror jag 1,10 är någon sorts magisk gräns för hur högt man kan komma innan det säger stopp.

Okej, så du tror inte en travare kan tävla 1.40 utan att ha direkta bevis på det? Tja, en del kan nog bli lika bra som en ridhäst. De slår ju iaf ridhästar och det är resultaten som räknas. Alla ridhästar går ju inte 1.60 hoppning.

men du vet ju vilken travare det är som går så höga hoppningar, ge dem ett namn så att de slutar tjata.
det kan ju inte vara så svårt om hästen i fråga existerar. :smirk:

Nu har jag ingen travare som hoppar 1.40, men även om jag hade haft det så hade jag inte skrivit namnet här. Varför? För att jag inte tycker att jag ska behöva lägga upp bevis för att allt jag säger är sant och för att jag helt enkelt inte bryr mig om vad ni tror. Om ni har fördomar så är det erat problem - så länge fördomarna inte påverkar min hästhållning.

Jag tror på mina travare och det räcker för mig. Jag tycker det är hemskt med alla fördomar som finns, men det kommer antagligen alltid att finnas 'dåliga' exempel av travare - det vill säga travare som inte har fått rätt utbildning och så länge det finns såna, kommer även fördomarna att finnas. Alltså tror jag inte att namnet på hästen kommer att förändra synen på travare särskilt mycket.

TS: Det krävs en mycket rutinerad ryttare för att få upp en travare i klasserna. Om du tror att du är såpass rutinerad att du skulle klara av det, så, visst, det går att få upp travare i i högre klasser. Du måste dock vara beredd på att det tar lång tid och mycket arbete. Lycka till!

Nu har jag ingen travare som hoppar 1.40, men även om jag hade haft det så hade jag inte skrivit namnet här. Varför? För att jag inte tycker att jag ska behöva lägga upp bevis för att allt jag säger är sant och för att jag helt enkelt inte bryr mig om vad ni tror. Om ni har fördomar så är det erat problem - så länge fördomarna inte påverkar min hästhållning.

Jag tror på mina travare och det räcker för mig. Jag tycker det är hemskt med alla fördomar som finns, men det kommer antagligen alltid att finnas 'dåliga' exempel av travare - det vill säga travare som inte har fått rätt utbildning och så länge det finns såna, kommer även fördomarna att finnas. Alltså tror jag inte att namnet på hästen kommer att förändra synen på travare särskilt mycket.

det jag inte förstår är varför det ska vara så svårt att bara nämna hästen i fråga som kan gå 1.40 hoppningar, nu hade du visserligen ingen, men borde man inte vara stolt över en sådan häst och mer än gärna gå ut med det?
jag är helt sjuk stolt över att mitt varmblods sto NOVA EXPRESS kan både piaff och passage, galoppombyten i vaje steg osv ( när hon är igång, nu är hon mammaledig :) )
Borde man inte vara stolt över sina hästar och är det nån som vill ha namnet är det väl bara att ge ut det??
annars får man ju faktiskt tåla att folk inte tror på en....

jag har dock inga bilder på henne när hon går svår dressyr, men det kommer att komma då hon skall sättas igång till hösten igen och sen till våren 2008 kommer hon att förhoppningsvis kunna allt igen, och då kommer bilderna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka