Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Nä men de flesta tycker nog det. Och har kanske inte som mål att tävla högre än LB LA. Och då kan man ju ha vilken häst som helst, till och med en avdankad travare! ;)

Alltså jag tycker för tillfället alla hinder är galna då jag knappt hoppat de senaste åren på grund av omkullridning.
Jag räknar att köper man en häst för tävling så vill man lite längre än så och således räknar jag inte 120 som nån prestation vare sig hästen är travare eller annat.

Jag är med på att "alla" hästar i princip kan hoppa 1,20. Utan ryttare som stör då ;)
Samtidigt så i tävlingssammanhang är det ganska högt, inte många hästar som kommer över 1,20.

Antingen har man nog inställningen att "äh, jag har inte kommit så långt i hoppningen själv och vill inte spendera hutlösa summor på en hopphäst" och kör på så långt det går för att sen ev. byta häst, eller så har man inställningen "jag ska ha en häst med RIKTIGT bra kapacitet, kosta vad det kosta vill!" antingen för att man redan kommit långt och vill ha en häst att komma ut i högre klasser på direkt, eller för att man har väldigt höga ambitioner och gott om pengar :angel:

Tillhör man den första kategorin spelar rasen inte så stor roll, bara man väljer en som ändå har hyfsade förutsättningar för hoppning. Att den har hoppat en del tidigare är nästan ett krav, man måste ju *veta* att hästen kan hoppa och kanske inte är tillräckligt erfaren för att göra allt grundjobb själv. Att köpa en häst som gått 60-70cm som max när man själv satsar på "riktiga" tävlingar är ju ingen hit, man vill ändå ha ett kvitto på att hästen kan.
Tillhör man den andra kategorin, ja då är det ju bara hästar som har riktigt bra stam och är hoppad i de lite högre höjderna redan och visar kapacitet för mer som gäller. För oftast nöjer man sig ju inte med "kapacitet för 1,30" om man vill ha en riktigt bra hopphäst ;)

Tydligen så har man bra chanser med varmblodstravare. (Observera att alla halvblod är varmblod, varmblodiga travare däremot är hästar som startat på travbanan...)

I helgen var jag på en lokal hopptävling med min pålla. Där var en travare som travade runt största delen av banan och fort som vinden gick det. Felfritt hoppade den också och fick en tredje placering tror jag. Det var bättre än vad jag åstadkom med mitt "rena" hopp-halvblod...

Så det är nog bara en myt att varmblodiga travare inte skulle kunna hoppa. Det finns även de som tävlar Msv dressyr så då är knappast fälttävlan ett problem.

Men det viktigaste av allt är att man tränar inför en tävling ordentligt så att man är säker. Annars kan det gå riktigt illa och hästen kanske i värsta fall aldrig någonsin mer vill hoppa.

Lycka till med hästköpet! :)

Just det, ett tips om man inte har en förmögenhet att lägga ut på inköp av en häst är att se vad ridskolorna har till salu.

Jag köpte min häst av en ridskola. Hon är otroligt fin, har gröna papper, supersnäll i all hantering och hon hoppar ALLT! Höga, låga, vattengravar, pullmanngravar, på gräs, när banan ser ut som lervälling etc etc.
Kommer hon fel så försöker hon iallafall vilket har resulterat i ett och annat stillastående språng. Då har vi gått ner i höjd och byggt upp självförtroendet för att sedan prova igen och då med perfekt resultat.
Hon har aldrig någonsin vägrat på ett hinder!

Jag skrattar gott åt folk som har lagt ut 100-tusentals kronor på sina hästar och de inte ens går att leda eller vägrar gå in på hoppbanan. Bara för att pappa heter Robin Z behöver ju avkomman inte vara klok...inte sant? ;)

Nä, fler borde satsa på hästar som har ett vettigt psyke och som går att hantera. Först då kommer det att gå bra för dem ute på tävlingsbanorna. :)

Återigen, lycka till med hästköpet och ha inte för bråttom!

Ja jag vet ju inte vad TS hade tänkt sej att hoppa, men jag tror du har fel där, de flesta ryttare kommer aldrig högre än LA och är nog ganska nöjda med det.

Men det är ju vad jag tror.

om du vill komma upp till över en meter skulle jag inte satsa på ett varmblod, då är ett halvblod mycket bättre. Visst finns det undantag, men som sagt, ett halvblod är en bättre hopphäst.

Lycka till :)

Men lägg av! suck.. varför skulle inte ett varmblod kunna hoppa över en meter? vad de varmblod som har fel exteriör inte skulle kunna klara är kanske höjder runt 130-140.. precis som alla andra raser som har fel exteriör

varmblodiga travare är inte stöpta i samma form. det finns hästar i olika exteriör. Vissa fungerar lika bra som ett halvblod. Vissa fungerar inte alls.. varför kan inte folk inse??

(Sorry.. för utbrottet.. men blir så f*rbannad när jag ser okunskapen om mina älskade travare)

Tror snarare det är inlärningen som är grejen. Vissa hästar kommer inte över 50cm med "fel" inlärning men kanske hade klarat 1,20 med "rätt" inlärning :p Medans andra hästar är så väl tränade från början eller har sånt toppenpsyke att de kan ta sig över banor på en meter nästan direkt.

Men sannolikheten att få en färdig hopphäst är betydligt mindre om man letar varmblodstravare istället för halvblod. Av inlärningsskäl. Är de inte ens grundskolade kanske man får räkna med 2 år bara för att få bort olater (felaktig teknik) från travet innan det ens är snack om att hopptävla.

Javisst. men det är inte pga att det är en travare utan pga att de flesta travare hamnar oss okunniga människor helt enkelt.
Sen angående "olater från travbanan". håller inte med om det.
Ska man köpa en travare. Köp hellre en som tävlat än en som inte gjort det.
Fundera lite på varför den som inte tävlat har gjort det. Ofta är det för att psyket inte är det bästa.
Sen de som tävlat är ofta otroligt väluppfostrade och lättlärda och har inte mer olater än vad ett oinridet halvblod har.

Med "olater från travbanan" menade jag precis det jag skrev - felaktig teknik. Hästar har olika lätt/svårt för att lära om men det är ju både muskulärt och teknikmässigt det bör läras om = minst ett halvår innan man har fått en ridhäst i unghästnivå. Först sökning framåt/nedåt som måste klaffa, sen att den måste lära sig använda höfterna på ett helt annat sätt än på travet, lära in ett bra grundtempo vilket vissa har lätt för andra svårt och måste jobbas mycket med detta, få en hyfsad rakriktning eftersom hästarna lätt blir ojämna av att gå på travet, och sen grunderna i lydnad förstås, bara att lära in vad bettet betyder inom dressyr jämfört med trav kan ta ett tag på vissa hästar :p de är ju inte van vid "finlir".
Vissa hästar kräver knappt ett halvår innan de kommer upp till "inridningsnivå" dvs ungefär där man är med en unghäst teknikmässigt när man rider in en häst som inte är travtränad. Beroende på fysik och psyke och ryttarens skicklighet kan det ibland ta ett par år. Men sen slutar det ju inte där, när hästen väl har ett bra utgångsläge teknikmässigt behöver den ytterligare träning för att kunna hopptävlas.
Den som anser något annat anser jag går för fort fram. Man tävlar inte en häst som är en unghäst ridmässigt mer än max clear round på 50-60cm annars gör man bara sig själv och hästen en björntjänst.

Zephira;8666311 Så det är nog bara en myt att varmblodiga travare inte skulle kunna hoppa. [/QUOTE skrev:
Självklart kan de hoppa. Det kan t ex en fjording med. Tekniken kan man ju sen diskutera...

Självklart kan de hoppa. Det kan t ex en fjording med. Tekniken kan man ju sen diskutera...

Precis. Men snarare tekniken överlag med ryttare på ryggen än själva hopptekniken - de måste ju få en chans att HITTA tekniken innan man kan börja rata den :p
Varmblod har mycket fullblod i sig (kommer ju från Fullblod från början). Och fullblod har ju ofta bra hoppteknik. Kan tänka mig att det är Fullblodsinkorsningen som gjort att halvbloden fått bättre hoppteknik också, eftersom de "bara" var vagnshästar från början :p

Precis. Men snarare tekniken överlag med ryttare på ryggen än själva hopptekniken - de måste ju få en chans att HITTA tekniken innan man kan börja rata den :p
Varmblod har mycket fullblod i sig (kommer ju från Fullblod från början). Och fullblod har ju ofta bra hoppteknik. Kan tänka mig att det är Fullblodsinkorsningen som gjort att halvbloden fått bättre hoppteknik också, eftersom de "bara" var vagnshästar från början :p

Enligt min personliga meningen så kan engelska fullblod ofta hoppa bra, ja. Däremot har jag inte stött på särskilt många fullblod här i Sverige som tidigare gått löp och som har en vidare bra teknik.

Tillbaka till varmbloden. Visst ska väl även de få en chans, men jag har aldrig någonsin sett ett varmblod hoppa med en bra teknik. Jag tror helt enkelt inte att de är skapta för hoppning och ser därför ingen anledning att lägga ner energi på en varmblodig travare. Söker man en ok fritidshäst att ha kul med så är de säkert bra hästar, är det en hopphäst man söker så tycker inte jag att de är lämpliga.

är det föresten ingen som kommer ihåg V65 mannen? va inte de peter eriksson som red honom? (ännu en gång, är helt ointresserad av hoppning. Bara nått jag hört)

Fast han var väl ett sv halvblod om jag inte minns helt fel.

Det var väl ett antal hästar som fick sponsornamnet V65 före sitt namn, var väl ATG som sponsrade?

Tex V65 Mannen(hette han Tredje Mannen innan?) och V65 Shoot

Jag blir för övrigt irriterad på dessa trådar där det hela går ut på att vissa användare vill ha namn på travare som presterat något.

När man väl kommer med namn, då blir det tyst, sen så kommer det en ny tråd där samma användare är ute i samma ärende och påstår att ingen kommit med namn tidigare.

Jag har själv under åren bidragit med amn på travare som tävlat i hoppning upp till och med 120, 125 och 130, dom finns.

Det fanns även ett par riktigt duktiga ponnyer som var helt travstammade, dessa är numera för gamla eller kanske rent av döda, dock så har de ju hävdat sig bra i ponnyhoppning.

Tex en svart fin liten Ideal du Gazeau avkomma som vann hippdoromhoppningen på Strömsholm ett år, den var riktigt duktig och slog där bland annat Bjaröys Alert, som av vissa ansågs vara en av de bättre ponnyerna i Sverige på sin tid.

Han hette Kesebro Ideal.

En annan ponny som hoppat upp till MsvB är Good Luck Pride e: Garrett Lobell-Caleb

En stor liten häst som min jobbarkompis ägde och tävlad förr var
Chabraten hoppning MsvB samt även duktig i fälttävlan. Utah IX-Huntley Hanover

Senast ändrad:

Tillbaka till varmbloden. Visst ska väl även de få en chans, men jag har aldrig någonsin sett ett varmblod hoppa med en bra teknik. Jag tror helt enkelt inte att de är skapta för hoppning och ser därför ingen anledning att lägga ner energi på en varmblodig travare. Söker man en ok fritidshäst att ha kul med så är de säkert bra hästar, är det en hopphäst man söker så tycker inte jag att de är lämpliga.

Måste säga att det är tråkigt att du inte sett någon travare med bra hoppteknik, för jag har sett ett par stycken åtminstone med riktigt bra teknik. (T ex mitt eget förra vbl när den inte var för stel.) Men de fall som haft riktigt dålig teknik har man snarare misstänkt dålig teknik rent allmänt - att ryttaren inte lyckats lära hästen gå med bra "ridteknik" rent överlag i ridningen =bristande dressyr/omskolning, eller en häst som är i dålig balans = också bristande skolning, att hästen aldrig fått komma in i hoppningen ordentligt utan ryttare som stör = för lite hoppning utan ryttare och/eller ryttare som hamnat i obalans och stört hästen. Har också stött på ett par fall som hoppat riktigt fint vid löshoppningen men pannkaka under ryttare, DÅ känns det absolut inte som bristande hoppteknik.

Den dagen jag ser ett varmblod med bra hoppteknik (om jag gör det), så kanske jag kan komma att hålla med dig - i nuläget gör jag inte det. Är nog bara att acceptera att vi har olika åsikter. Jag anser inte att varmblodstravaren är gjord för hoppning - den är skapad för trav och är lämplig för det ändamålet, ingenting annat. De är inte avlade för att kunna hoppa, därför kan det inte det. (De kan hoppa men hopptekniken är inte bra). Det är vad jag tycker.

En annan ponny som hoppat upp till MsvB är Good Luck Pride e: Garrett Lobell-Caleb

Han var förövrigt 2:a i Norrlandsmästerskapen för ca. 7-8 år sen. Väldigt duktig travare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka