Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Kan ingen kommentera min tjejs hopp här? :o

Kan slänga in en liten filmsnutt på min tjej när hon hoppar med en annan tjej. I detta hopp tog hon dock det lite för tidigt, men innan detta hinder körde vi något mindre och ingen bom framför så det kan nog vara det som gjorde det att hon hoppa lite för tidigt.

Hängande framben, sänkt rygg, indragna bakben och tjejen rycker henne i munnen.

Tack för din kommentar.

Jösses du har bra syn, när rycker hon i munnen? :confused:
Är det i studsen som blir efter? Ska genast kika =) Tack!

Jo jag såg direkt, och ärligt så ser man det tydligt. Så jag vet faktiskt inte hur jag kunnat missa det :o

snälla ! även om hästar är avlade för det och det så kan man träna dom till annat också ! visst tycker jag 140 låter mkt för en travare, men jag kan verkligen inte hålla med om att travare inte kan hoppa bara för att dom inte är avlade till det. ta då tex. fullblod, de är ju avlade till galopp ? då kan inte dom heller hoppa. ok? islandshästar , de är avlade för att tölta då ? min kompis isis hoppade 110 för några år sen. hästen blir vad man gör den till, punkt slut. En häst som är tränad och startad i den sport som den "nu är avlad för" är såklart svårare att trän till annat. men säg aldrig att något är omöjligt, allt går med tiden. att det ALLTID ska bli så stora diskussioner om travare hit och dit! överallt blir det såhär. Jag tycker det är så löjligt. den som inte tycker om travare för "dom kan ingenting", kan då hålla tyst om det, för som en tidigare skrev så är en travare precis lika mkt häst som dyraste fullblodet ! nu menar jag inte att folk skrivit så här men skriver i allmänhet. har sett mååånga fina travare som kan både dressyr och hoppning hur bra som helst. då menar jag inte MSV, men , inget är omöjligt !

Var det där till mig :confused:

Jag har en travare själv så jag hoppas det inte var pekat mot mig

Var det där till mig :confused:

Jag har en travare själv så jag hoppas det inte var pekat mot mig

nej ! det var det inte ;) var till tidigare diskussioner, typ en / två sidor före denna. så du ska inte ta åt dig :)

Okey.. Dåså, vart lite fundersam :p

Men håller med dig i det du skrev.

Jag har ridit många olika raser och jag finner mig himla nöjd med en travare, jag gillar deras sätt och humör. Dom är otroligt lättlärda och underbart huvud.

Men alla hästar är olika, och synd vore det om alla vore lika. Hur trist skulle det inte då vara.

Knapplån. Inget ont - men den filmen som visas tycker jag är ett skutt - ingen hoppning. Det är därför svårt att säga något generellt om det. Ska man bedömma hoppningen är det bra om det åtminstone är ett hinder på 90-1m
Om man har som ambition att tävla hoppning i framtiden kan jag inte rekommendera travare.
Jag började själv tävla på en travare, vi tävlade 110 cm med placeringar och han hoppade otroligt bra. Dock hade han dålig galopp, vilket inte var bra för mig i längden, då jag inte lärde mig rytmkänsla korrekt.
Visst finns det vissa travare som kan hoppa utomordentligt bra, men de flesta är inte bra hopphästar till tävling.
Som hobbyhästar är de däremot oftast utmärkta.
Jag kan rekommendera den som vill lära sig hoppning från grunden att köpa en gammal läromästare, jag ångrar verkligen att jag satsade på en travare som första egna häst, trots att det var en underbar häst. Och väljer man mellan travare och fullblod till hoppning - då bör man välja fullblod. De är avlade både för galopp och hoppning.

Det gäller att hitta rätt häst. Jag har en här hemma som hoppat 135 cm i löshoppning med mkt god marginal. Med mig på ryggen ha vi klarat 1 m. Han klarar säkert högre med mer träning. Sen måste ju jag våga hoppa högre:angel:
Har en kompis som ha ett varmblodsto. Och dem ha klarat höga höjder inom hoppningen. Det finns en underbar bild på pixbox där dem hoppar högt, men jag vet inte om jag få lägga in den här utan hennes tillstånd. Men hoppa kan verkligen den hästen. Och är även mkt duktig inom dressyren. Så det gäller att hitta rätt häst om man vill ha ett varmblod inom hoppningen. Hitta man rätt så kan man komma upp i höga höjder. Bara för att dem är framavlade till att trava snabbt så betyder inte det att dem inte kan hoppa eller bli fina ridhästar. Det vore ju likadant för galopphästar med ju. Dem är ju framavlade för att galoppera snabbt. Men dem kan bli fina ridhästar ändå:p

Här ha vi en
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=914794
Så hoppa kan faktiskt "travare" göra;)

Senast ändrad:

Bara för att dem är framavlade till att trava snabbt så betyder inte det att dem inte kan hoppa eller bli fina ridhästar. Det vore ju likadant för galopphästar med ju. Dem är ju framavlade för att galoppera snabbt. Men dem kan bli fina ridhästar ändå

Med skilnaden att galopphästarna är avlade för att bära en ryttare på ryggen, travhästarna för att dra en sulky. Galopphästarnas rörelsemönster ligger också betydligt närmare "ridhästarnas". Men jag håller med dig, travhästar är individer precis som alla andra. Dock har de lite fysiken emot sig.

Jo det förstås.
Precis, många varmblod lämpar sig inte som dressyr el hopphästar. Som min älskling. Han är lång i sin rygg och i 2 år jobbade vi med dressyren och även lite hoppning. Men det funkade inte. Han kan lite i dressyren, och hoppat 90 cm med ryttare. Det är otroligt mkt att samla ihop och han är klumpig i hoppningen. Men han passar alldeles utmärkt till skogshäst. Och det är framförallt det jag är ute efter:)

Senast ändrad:

Då får man gratulera till att ni har hittat varandra! :) Alla vill har inte höga tävlingsabmitioner (gäller både ryttare och häst) och då kan en travare passa lika väl som vilken annan häst som helst. Det viktigaste är att man har samma ambitioner och trivs med det man gör.

Tack så mycket:D
Precis, visst det hade varit roligt att tävla. Men jag är inte längre intresserad av ridningen som jag va förr. Tröttnat på tjatet hit och dit..
Så där för passar mina tre varmblod utmärkt:bump: Älskar den rasen:love:

http://www.youtube.com/watch?v=-8M1jAKLPgQ Nån som kan kommentera min hästs galopp och hoppning?

Har haft henne i 2-3 månader nu, under den tiden har allt varit nytt för henne, med träningen. Innan hon kom till mig så var hon lite travtränad och skogsriden, aldrig startad.
Jag har ridit i 2 år.

Kommentera gärna :)

snälla ! även om hästar är avlade för det och det så kan man träna dom till annat också ! visst tycker jag 140 låter mkt för en travare, men jag kan verkligen inte hålla med om att travare inte kan hoppa bara för att dom inte är avlade till det. ta då tex. fullblod, de är ju avlade till galopp ? då kan inte dom heller hoppa. ok? islandshästar , de är avlade för att tölta då ? min kompis isis hoppade 110 för några år sen. hästen blir vad man gör den till, punkt slut. En häst som är tränad och startad i den sport som den "nu är avlad för" är såklart svårare att trän till annat. men säg aldrig att något är omöjligt, allt går med tiden. att det ALLTID ska bli så stora diskussioner om travare hit och dit! överallt blir det såhär. Jag tycker det är så löjligt. den som inte tycker om travare för "dom kan ingenting", kan då hålla tyst om det, för som en tidigare skrev så är en travare precis lika mkt häst som dyraste fullblodet ! nu menar jag inte att folk skrivit så här men skriver i allmänhet. har sett mååånga fina travare som kan både dressyr och hoppning hur bra som helst. då menar jag inte MSV, men , inget är omöjligt !

Det är en ganska stor skillnad att hoppa ett hinder på 140 ochen tävlingsbana med förmodligen 3 kombination och svåra linjer. Samma sak är det på 120 fast lite lättare banor, det kan bli ganska farligt om hästen inte har koll på galoppen mm.

Sen kan du ju skaffa en foderhäst, då vet du ju vad det innebär.

http://www.youtube.com/watch?v=-8M1jAKLPgQ Nån som kan kommentera min hästs galopp och hoppning?

Har haft henne i 2-3 månader nu, under den tiden har allt varit nytt för henne, med träningen. Innan hon kom till mig så var hon lite travtränad och skogsriden, aldrig startad.
Jag har ridit i 2 år.

Kommentera gärna :)

Jag tycker hon ser jättefin ut mot hinder, och verkar ha en stadig galopp efter hinder iaf, sen är det ju så små hinder så hopptekniken är väl inte den bästa men hon tar ju inte i heller. Ser iaf inte ut som en travare, mer som ett ungt halvblod.

+ Att jag tror inte att jag kommer göra alltför stora missar eftersom jag har mkt bra hästfolk omkring mig som båda har tränat mig och som kommer träna mig och som har utbildat många unghästar tidigare, jag kommer ju få tips och råd och träning av de. :)

Du skriver att du troligen inte kommer göra alltför stora missar men det kommer du göra, det gör de flesta. Nästan alla ryttare gör något fel när de rider och när man ska utbilda en häst är man själv den som ska lära hästen olika hjälper och hjälpa den bygga muskler på rätt vis. Är man en välutbildad ryttare kan man rida till en viss del själv men man behöver ändå ha en tränare eller en skarp synt person som står och hjälper en, iaf. en gång i veckan, med att ser alla de där små missarna som man gör. Är det då första gången man utbildar en häst eller om man är en "icke nybörjare" måste man ha den hjälpen lite oftare.

Jag tycker att det bästa rådet är att låna en läromästare (en läromästare behöver inte vara 18 år, en välutbildad och snäll 10 åring är också en perfekt läromästare) där lär du dig mer och du kan kanske sen köpa hästen för en mindre peng. :) :)

Fast 140 tycker jag inte låter mycket för en travare. (såvida det inte är resultat i 140-klasser) enstaka hinder eller löshoppning säger mig noll. Min feta c-ponny hoppade 135 uppsuttet. Och han var ingen stjärna sådär. :laugh: Min nuvarande häst skulle kunna hoppa två meter om jag bad honom och han har kapacitet tyvärr saknar matte nerver :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben