Ä
Ängslig
Sv: Varmblod som hopphäst?
Men jag föredrar hästar som iaf har möjlighet till goda gångarter, och det är svårt med en travare.
Men jag tror absolut att om man korsar en väl stammad hopphäst med tex en kbl travare, att om den ärver rätt egenskaper och en inte alltför tung kropp så kan det blir elit häst av den också.
Tycker inte alls det var en onödig kommentar eftersom vissa hävdar att det är så himla bra att korsa in travare. Det tror jag absolut inte på.
I de ytterst få fall då en travkorsning hävdat sig så betyder det ju inte att det är för att den har travblod i sig, den har kanske helt enkelt ärvt den andra sidans goda egenskaper.
Och nej, andra raser är man inte så intresserad av att blanda in, och det är bra. Halvblod och fullblod är ju oftast ett säkert kort.
Och vad säger att just den här hästen som blev bra inte ärvde det goda från hingsten sida? Finns ingenting som tyder på att den skulle ärvt några slags "super-egenskaper" från travmärren.travmärrar och hopphingstar och hans åsikt var att 9 av 10 blev skit, men 1 av 10 blev så otroligt bra att det var värt det.
Ridbarhet behöver inte betyda att man är ute efter att tävla på hög nivå.Det första du citerade har inte jag skrivit...
Men när du ändå nämner det... hur många kallblod har gått 1,50 hoppning eller St. George dressyr? Med bra resultat dessutom.
Men jag föredrar hästar som iaf har möjlighet till goda gångarter, och det är svårt med en travare.
Men jag tror absolut att om man korsar en väl stammad hopphäst med tex en kbl travare, att om den ärver rätt egenskaper och en inte alltför tung kropp så kan det blir elit häst av den också.
Håller med om kallbloden, dock tycker jag inte att alla kallblod har "ponny-gångarter". Min egen har väldigt långt och fint steg, men vissa kbl travare i mindre format har ju såklart mindre gångarter också.Till samling brukar kallbloden vara bättre, även så är de mer stabila i sin kroppsbyggnad vilket jag personligen tycker är bättre ur ridbarhetsaspekt, lättare att få balans.
Hur många raser utom halvblod och fullblod är man öht intresserad av inom halvblodsaveln i Sverige?
Tycker inte alls det var en onödig kommentar eftersom vissa hävdar att det är så himla bra att korsa in travare. Det tror jag absolut inte på.
I de ytterst få fall då en travkorsning hävdat sig så betyder det ju inte att det är för att den har travblod i sig, den har kanske helt enkelt ärvt den andra sidans goda egenskaper.
Och nej, andra raser är man inte så intresserad av att blanda in, och det är bra. Halvblod och fullblod är ju oftast ett säkert kort.