Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

travmärrar och hopphingstar och hans åsikt var att 9 av 10 blev skit, men 1 av 10 blev så otroligt bra att det var värt det.
Och vad säger att just den här hästen som blev bra inte ärvde det goda från hingsten sida? Finns ingenting som tyder på att den skulle ärvt några slags "super-egenskaper" från travmärren.

Det första du citerade har inte jag skrivit...
Men när du ändå nämner det... hur många kallblod har gått 1,50 hoppning eller St. George dressyr? Med bra resultat dessutom.
Ridbarhet behöver inte betyda att man är ute efter att tävla på hög nivå.
Men jag föredrar hästar som iaf har möjlighet till goda gångarter, och det är svårt med en travare.
Men jag tror absolut att om man korsar en väl stammad hopphäst med tex en kbl travare, att om den ärver rätt egenskaper och en inte alltför tung kropp så kan det blir elit häst av den också.

Till samling brukar kallbloden vara bättre, även så är de mer stabila i sin kroppsbyggnad vilket jag personligen tycker är bättre ur ridbarhetsaspekt, lättare att få balans.

Hur många raser utom halvblod och fullblod är man öht intresserad av inom halvblodsaveln i Sverige?
Håller med om kallbloden, dock tycker jag inte att alla kallblod har "ponny-gångarter". Min egen har väldigt långt och fint steg, men vissa kbl travare i mindre format har ju såklart mindre gångarter också.

Tycker inte alls det var en onödig kommentar eftersom vissa hävdar att det är så himla bra att korsa in travare. Det tror jag absolut inte på.
I de ytterst få fall då en travkorsning hävdat sig så betyder det ju inte att det är för att den har travblod i sig, den har kanske helt enkelt ärvt den andra sidans goda egenskaper.

Och nej, andra raser är man inte så intresserad av att blanda in, och det är bra. Halvblod och fullblod är ju oftast ett säkert kort.

Jag brukar försöka hålla mej undan dom här diskussionerna då dom har en tendens att spåra ur..men kan inte hålla mej..

Kan bara berätta om mina erfarenheter: Köpte ett 3,5-årigt varmblod (travare)för massa år sen, vi tävlade upp till 1,20 hoppning, vinster & plac upp till 1,10, placering i debutant fälttävlan, placeringar upp t LB dressyr (63% som bäst i en lokal LB1). Jag kunde förutom tävlandet köra honom, tolka, simma mm - en riktigt härlig allroundhäst. Han är nu 21 år gammal & jag ångrar inte en sekund mitt köp, hans stora plus är psyket, han ställer upp till 100% ALLTID. Under dessa år har jag även haft ett annat varmblod (travare) som mättes till ponny, vi tävlade upp till LA hoppning med vinster & plac, även en vinst i en stilhoppning.

Nu har jag ett halvblod som jag haft sen han var sju månader, nu 6 år. Anledningen till att jag bytte ras var de begränsningar mina travare haft när det gäller gångarter. Men så mycket som jag kämpat med halvblodsherren har jag då aldrig behövt med mina travisar, psyket är ett helt annat. Men då har han istället kanonfina gångarter & en härlig hoppteknik som för mig väger upp temperamentet.

Oavsett vilken ras man väljer måste man fundera över vad man är ute efter och tänka på att hästar är individer, i min värld är en häst först & främst en häst, inte en ras.
Du måste passa ihop med hästen, det är det allra viktigaste! Tycker jag :)

Token, Du får ha dina egna åsikter men alla varmblod jag ridit har jag tävlat mellan 80 - 1.40 med så dom kan verkligen. (vinster och placeringar) Du har nog bara träffat dom sämre av rasen varmblod. Själv har jag en Svensk ridponny (welsh/arab) och en renrasig arab som jag föredrar framför alla raser. // Sharpay

Till Sharpay och de som känner sig träffade:

Eftersom man numera kan se tävlingsresultat på nätet: kan du "bevisa" att hästarna har de resultaten? jag kan bli trött på de som säger att de minsann vet travare som tävlat si och så men jag vill få det bekräftat. Motbevisa mina fördomar nu!
Så vilka hästnamn ska jag söka på? och vilka år?

Håller med om kallbloden, dock tycker jag inte att alla kallblod har "ponny-gångarter". Min egen har väldigt långt och fint steg, men vissa kbl travare i mindre format har ju såklart mindre gångarter också.

Ok, så du skulle jämföra kallblodets gångarter med ett dressyravlat halvblods?
Jag har sett fler varmblod som åtminstone varit jämförbara gång-mässigt mot halvblod (fast med galoppen som akilleshäl, även om jag sett varmblod som haft bra galopp också- dock aldrig i kombination hittills) än vad jag sett kallblod med gångarter lika en "dressyravlad" hästs.
Jag tycker mitt kallblod har en väldigt fin trav men inte alls dom rörelser man har som mall i tävlingsdressyr, möjligen hävdbart i lägre klasser. I tävlingsdressyren premierar man snygg gång/snyggt steg och längningar/påskjut vilket jag upplever att varmbloden har lättare för än kallbloden - som jag ändå ser som "mer ridbara" ur mitt icke-tävlingsryttarperspektiv.

Tycker inte alls det var en onödig kommentar eftersom vissa hävdar att det är så himla bra att korsa in travare. Det tror jag absolut inte på.
I de ytterst få fall då en travkorsning hävdat sig så betyder det ju inte att det är för att den har travblod i sig, den har kanske helt enkelt ärvt den andra sidans goda egenskaper.

Och nej, andra raser är man inte så intresserad av att blanda in, och det är bra. Halvblod och fullblod är ju oftast ett säkert kort.

Jag skulle inte heller få för mig att korsa in en massa varmblod i halvblodsaveln. Varför? För att jag inte vill bidra med en massa billiga halvt osäljbara hästar om aveln misslyckas och det inte blir något "extra" med hästen som gör den attraktiv för köpare. Mao inte så mycket kapacitetsmässigt utan av omtanke för hästen som med dagens marknad får svårt att hitta ett bra hem. Jag vidhåller att jag tycker det var en onödig kommentar. Jag skulle personligen inte vilja ha en travar- halvblodskorsning eftersom jag hellre skulle skaffa en renrasig varmblodstravare än riskera halvblodspsyke och travarkropp (som jag faktiskt träffat exempel på! :p ). Det säger knappast något negativt om travarna.

Oavsett vilken ras man väljer måste man fundera över vad man är ute efter och tänka på att hästar är individer, i min värld är en häst först & främst en häst, inte en ras.
Du måste passa ihop med hästen, det är det allra viktigaste! Tycker jag :)

Även om det är många som redan påpekat det i travartrådar så vill jag ge en instämmande :bow: för det här!

ok, så du skulle jämföra kallblodets gångarter med ett dressyravlat halvblods?
vart skrev jag det? Det går varken att jämföra varmblodstravare och kallblod med dessa tävlingshästar.

det säger knappast något negativt om travarna.
det anser jag dock att det gör. De är ju faktiskt oönskade av kunniga ryttare, och korsningarna blir i stort sett värdelösa (pengamässigt)

101010101010

Eftersom man numera kan se tävlingsresultat på nätet: kan du "bevisa" att hästarna har de resultaten? jag kan bli trött på de som säger att de minsann vet travare som tävlat si och så men jag vill få det bekräftat. Motbevisa mina fördomar nu!

Och vad kommer du säga när du väl får höra resultaten då? Jo, något så här ungefär: "Men det är ju bara en... den räknas inte... det är ju en korsning, den räknas inte heller... en är ingenting osv osv osv.

Det finns många namn, läs i tidigare travartrådar.

Och vad säger att just den här hästen som blev bra inte ärvde det goda från hingsten sida? Finns ingenting som tyder på att den skulle ärvt några slags "super-egenskaper" från travmärren.

Ridbarhet behöver inte betyda att man är ute efter att tävla på hög nivå.
Men jag föredrar hästar som iaf har möjlighet till goda gångarter, och det är svårt med en travare.
Men jag tror absolut att om man korsar en väl stammad hopphäst med tex en kbl travare, att om den ärver rätt egenskaper och en inte alltför tung kropp så kan det blir elit häst av den också.

Nej, ridbarhet behöver inte betyda det, men då tar jag hellre en häst med mindre ridbarhet och större hjärta. Ibland kommer man längre på viljan än på ridbarheten. Ingen vinnarskalle ingen vinnarhäst!

Jag tycker du är mycket orättvis nu! Det finns ett vackert litet antal travarkorsningar som både vunnit VM och OS. Kan man komma längre än det?(!) Och det är bara löjligt att säga att det var den andra icketravarhalvan av hästen som enbart bidrog till det resultatet. Både föräldrarna bidrog lika vackert, vem säger att hästen inte fick mer av travaren i sig?

Nej, ridbarhet behöver inte betyda det, men då tar jag hellre en häst med mindre ridbarhet och större hjärta. Ibland kommer man längre på viljan än på ridbarheten. Ingen vinnarskalle ingen vinnarhäst!
Det gäller väl inom alla raser och sporter. Dock finns det ju hästar med otroligt mycket vinnarskalle och ingen som helst exteriör osv för ämnet, och de kommer ju inte heller långt tyvärr, återigen inom alla raser.
Men självklart är ett gott hjärta viktigt hos en häst.

Jag tycker du är mycket orättvis nu! Det finns ett vackert litet antal travarkorsningar som både vunnit VM och OS. Kan man komma längre än det?
(!) All heder åt de som tog sig an den hästen och lade ner allt arbete som krävs för detta. Det finns självklart travare och korsningar av dessa som sticker ut, men de är inte såpass många så att man kan kalla det ett "säkert kort".Och det är bara löjligt att säga att det var den andra icketravarhalvan av hästen som enbart bidrog till det resultatet. Både föräldrarna bidrog lika vackert, vem säger att hästen inte fick mer av travaren i sig?Det vet man ju inte. Det kan ju komma från mor eller far, men om man korsar en välstammad hopphingst med ett travsto, och avkomman blir en gud på hoppbanan så säger det sig självt var den fått största biten ifrån, men självklart spelar stoet in också.

10förba**ade tecken

Intressant att du förknippar pengavärde med hästvärde.
Ett pengavärde är oftast starkt förknippat med tillgång/efterfrågan.
Om det plötsligt tredubblades i antal bland halvbloden eller att de inte fick tävla inom sin disciplin efter ett visst antal år/vid en viss ålder, du tror inte värdet på halvbloden skulle sjunka då?
Som det är nu kan man få betala 40000:- eller mer för enligt mig skruttiga halvblod bara för att det är ett halvblod. Precis som man kan få en förhållandevis BRA ridtravare för runt 10000:-. På grund av tillgång och efterfrågan, inte på grund av att "alla travare är för skruttiga för ridning". Det betyder såklart inte att man som högt satsande tävlingsryttare drar fördel av att leta efter guldkorn bland travarna men där kommer ju även andra aspekter in - att man isåfall vill ha en "ung och oförstörd häst" med bra exteriör som tränats inom t ex löshoppning för att kunna visa sin kapacitet - såna travarunghästar finns i princip inte. Vem orkar löshoppa när den ska vara i full gång att köras in liksom?

Oavsett hur du tycker att man kan/inte kan jämföra så är det i nuläget halvblodens standard som sätter mallen för hur det ska se ut i dressyr. Eftersom halvbloden avlas utifrån det man vill se. Av de hästar jag sett som ridits mer eller mindre seriöst har varmbloden uppvisat snyggast gångarter och mest "halvblodslikt". Många åtminstone i trav och skritt fullt jämförbara med halvbloden. Det kan jag inte säga om kallblod - och ändå är det kallblod man ser som "mer ridbara".

Hursomhelst - tråkigt att du är inskränkt. Det är det du ger intryck av iaf med dina inlägg.

Hursomhelst - tråkigt att du är inskränkt. Det är det du ger intryck av iaf med dina inlägg.

Det är jag inte.
Har haft och tränat många olika typer av hästar, och jag har ett visst sätt jag vill att de ska se ut och röra sig på.

Det handlar väl helt enkelt om det.
Att alla har sitt eget sätt som de vill att saker ska se ut och vara på.

Och inom dressyr är ju halvblod normen, vilket är lite tråkigt.
Men jag tycker inte att varmblodstravare är direkt tjusiga i någon gångart faktiskt. Dock tycker jag att många kallblod rör sig riktigt fint.
Men det är något jag gillar.

Hittade en lista som jag skrev i en tidigare tråd. Här har du några namn:

Bionic Woman
- hoppade 2.10
Primrose - champion flera gånger, hoppade 2.10
High Hopes - Champion ett flertal gånger.
Non-Stop - 4-time World's Grand Champion Roadster, fick bud på 200.000 dollar.
Sight Unseen - tävlar framgångsrikt i Prix St. Georges nivå
Halla - Den enda hästen någonsin som har vunnit 3 OS-medaljer i hoppning och vann även 2 lag-guld och ett brons. Mamma - fransk travare(french trotter) och pappa travare(standardbred)
Jenny Camp - 25% travare, vann OS i lag och två silver individuellt
Jappeloup - vann OS och VM bland annat, 50% travare
Baloubet du Rouet - 25% travare, tävlade elitnivå med mycket bra resultat
Exo des Keches - travare som bla vunnit 1,35 hoppning och hoppat 1,45 med fyra fel.
Riksstens Frodo - 1,20 vinst samtidigt som han tävlade trav(?)
Super Suprise - msv dressyr
Venus Burge - Vunnit många L.A, placering Msv.B, vunnit Globenkval, tävlat i ponnyallsvenskan Elit i två år, blivit tvåa i distriktsmästerskap, har hoppat enstaka hinder på 135 cm, vunnit 2 hopptävlingar för travhästar. Tävlat distans, 5 mil, med vinst och best in condition-pris
Colombey - vann SM och NM i fälttävlan, vann 15 av 30 starter, var även med på Badminton och tävlade hoppning upp till
1,50 och dressyr på msv-nivå
Tibbe Nibs - gått NM och flera långa ritter i distans
Coursier Rouge - tävlade i klasser upp till 1,50
Finns några på buke som har travare som går 1,20 -?. Kommer inte ihåg namnen.

Blev du motbevisad?

Vilken av dom men t.ex Nicke, Astra-Asra. Men dom jag ridit har aldrig startat på trav // Nathalie

Bionic Woman
- hoppade 2.10
Halla - Den enda hästen någonsin som har vunnit 3 OS-medaljer i hoppning och vann även 2 lag-guld och ett brons. Mamma - fransk travare(french trotter) och pappa travare(standardbred)
Exo des Keches - travare som bla vunnit 1,35 hoppning och hoppat 1,45 med fyra fel.
Venus Burge - Vunnit många L.A, placering Msv.B, vunnit Globenkval, tävlat i ponnyallsvenskan Elit i två år, blivit tvåa i distriktsmästerskap, har hoppat enstaka hinder på 135 cm, vunnit 2 hopptävlingar för travhästar. Tävlat distans, 5 mil, med vinst och best in condition-pris
Colombey - vann SM och NM i fälttävlan, vann 15 av 30 starter, var även med på Badminton och tävlade hoppning upp till

Blev du motbevisad?

Lägger till en ponny som jag hittade nyss.

Hygienics - Travare. Placering LA.

Bionic Woman
- hoppade 2.10

Blev du motbevisad?

Var den enda hästen på listan som jag kunde hitta resultat på. (Sökte bara på de svenska heltravarna) Men coolt! 140 kunde jag hitta att hästen hade gått, och placeringar i 130. Känner du tjejen som red? Hästen har gjort resultat med tre ryttare, sålde hon eller lånade ut?

Ramlade in i tråden slumpvis, bryr mig inte om själva diskussionen men jag är imponerad av resultaten för den där hästen:laugh:

Var den enda hästen på listan som jag kunde hitta resultat på. (Sökte bara på de svenska heltravarna) Men coolt! 140 kunde jag hitta att hästen hade gått, och placeringar i 130. Känner du tjejen som red? Hästen har gjort resultat med tre ryttare, sålde hon eller lånade ut?

Ramlade in i tråden slumpvis, bryr mig inte om själva diskussionen men jag är imponerad av resultaten för den där hästen:laugh:

Alla ska ha resultat, men en del är nog äldre än 2003 och en del är inte svenska.
Här kan du hitta lite mer info om de amerikanska:

http://www.aylesburylodge.com/aboutthestandardbred.htm

Exo des Keches läste jag om i Min Häst för några år sedan, det var ett repotage om honom. Bla att de skulle ha varit med på drottnings silvias pokal eller något liknande. Är inte så insatt i hopptävlingar:p
Lina hette hon som ägde honom, tror hon har lånat ut honom därefter. Men rätt duktig travare:laugh:

Hittade lite info om Coursier Rouge att han hade vunnit Tjust Cup 1996. Vet inte vad höjden är på den tävlingen, men den måste vara ganska stor eftersom både Helena Lundbäck och Malin Bayard har vunnit den.

Han kom tydligen tvåa i GA-cupen också 1999. Vet inte vad det är för tävling heller.

Bionic Woman
- hoppade 2.10

Blev du motbevisad?

Tack, det var iaf något sådant jag ville ha! men, de flesta av dem hittar jag inga resultat på och inte ens tävlingslicens? hur gamla är de, en häst var född 1970? och allt du skrev stämde inte: t ex Exo des Keches hittade jag ingen vinst i 1,35 och ingen start i 1,45 på? placering 1,30 och start 1,40 däremot.
Korsningar tycker jag faktiskt inte räknas eftersom det nu var travare vi diskuterade, resultat som är 20 år gamla tycker jag inte heller är lika relevanta för hur många halvblod som var bra på den tiden skulle stå sig mit dagens hästar?
Men tack ändå, lite har jag ändrat uppfattning ändå :)

Vilken av dom men t.ex Nicke, Astra-Asra. Men dom jag ridit har aldrig startat på trav // Nathalie
Självklart är det så, så att man inte ska kunna söka på dem :grin:
Men om du tävlat på den nivån så ska namnen fortfarande hittas om man letar resultat, så fram med dem :idea:

Korsningar tycker jag faktiskt inte räknas eftersom det nu var travare vi diskuterade, resultat som är 20 år gamla tycker jag inte heller är lika relevanta för hur många halvblod som var bra på den tiden skulle stå sig mit dagens hästar?
Men tack ändå, lite har jag ändrat uppfattning ändå :)
Korsningar måste ju absolut räknas, eftersom det betyder att det är just travarblodet i dem som tagit dem till toppen. Ha ha ha.. :grin:

Och håller med, hästarna förr står sig inte mot dagens hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 727
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈