Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Vet du på vilken nivå jag hoppar?
Nej, det gör du inte.
Av olika anledningar har jag inte tävlat så högt, bla pga diverse olyckliga skador på mig och hästar. Men jag tar mig gärna runt banor på 130-140 på hemmaplan. (scenskräck, och jag har mest haft unghästar)
Och nej på min nivå funkar inte ett varmblod, av den anledning att jag vill ha goda gångarter.

Och alla varmblod funkar inte på 1 meter heller för den delen, även om vissa gör det.
Vill man tävla på låg nivå i lite olika tävlingsformer så är ett varmblod utmärkt, men de kräver ofta mer träning.

jag måste bara få lägga mig i här några rader. Vill inte ha några arga diskusioner om det heller! Mitt varmblod kommer lätt runt en bana på 1,30-1,40 banor. Även om han inte tränas så jätte hårt nu pga av en skada jag har, så hoppar han allt när jag väl rider. På låg nivå skulle jag inte kalla det, faktiskt. Jag har sett en hel del varmblod som kommer upp i höga klasser. Även ett som tävlat medelsvår dressyr! Kommer tyvärr inte på namn just nu..

Exakt! Kan inga namn just nu.... så typiskt:p

Visst kan man hoppa med en travare, men att jämföra den med ett halblod är ju ingen idé... Dom är avlade för att springa fort inte hoppa hinder...
Men till alla med ridtravare! Ni har en misslyckad travhäst, det har ju antagligen hänt något som gör att den inte kommer ut, eller kan springa på banan... Med andra ord en misslyckad travhäst.
Men då har vi alla bra människor som vill ha dom till ridhästar istället! Då blir dom inte värdelöst skit, utan hästar som folk kan ha roligt med!
Men att påstå att en travare är lika bra som en ridhäst är ju fjantigt...
Då menar jag gångarter, inte psyket...

Men man kan mycket väl hoppa med travare!:D
Sen att man kanske inte köper en travare för att tävla sm på är väl rätt självklart...
För det är endå en på miljonen som blir så pass bra...

Hej, jag har 2st varmbod som är som natt och dag, stoet är en som sprungit på travbana och är väldigt het och har konstiga gångarter, såsom tölt,slängtrav,galopp,skritt man sitter som en jojjo isadeln tills hon kommer på rätt takt sen är det som att sitta i en fåtölj.:D
Valacken är aldrig startad och han är lugn som en filbunke, han har vanlig travgång och har en underbar galopp, kan hoppa men är lite för tung för tillfälligt min dotter rider inte så ofta. Jag har bara bra saker att säga om travare de är oftast mycket hanterade och är trevliga och uthålliga. Vad du nu en väljer för häst så tänk på att det är djur med känslor som blir väldigt beroende av dig så det är inga slit och släng varor, håller med de andra att är du ute efter att ha hästen på hoppbanor så ska du nog ta en annan häst men vill du ha en pålitlig och trevlig häst är travare utmärkt. Hoppas du hittar vad du söker:laugh::laugh:

Ursprungligen postat av mack_lobell Visa inlägg
då kan jag kontra med; hur vet du att travaren inte bidrog? Har du något vetenskapligt bevis för det? Eller är det bara något du vill tro?
nej, har du? Jag tror knappast en travare har så mycket att tillföra med sin värdelösa exteriör och gångarter (för ridning)
1111111111111111

Tänkte påpeka att alla travare inte har värdelösa gångarter, eller exteriörer för den delen heller, bara att titta på min kompis 7-åriga sto. Hon har även tränats en kortare period när hon var yngre, inom travet menar jag då. Hon hoppar även bra, iaf. enligt mig. Fina bakben. :)

23999409.jpg

20366085.jpg

21637099.jpg

Här lite rund efter sommarbetet, men ändå fin, tränar passage här tror jag.

21637102.jpg

19769562.jpg

18755538.jpg

Förlåt för bildbomb, ville bara förtydliga att långt ifrån ALLA varmblod har usel exteriör, värdelösa gångarter och en odräglig hoppteknik. Tycker faktiskt att min kompis varmblod rör sig bra och är duktig inom dressyren, inte bara "för att vara en travare" utan bättre en en hel del halvblod skulle jag vilja påstå. Sen så har hon enligt mig en långt ifrån värdelös exteriör.
Hoppa kan hon också, vet inte säkert hur högt de brukar hoppa banor på osv. när de höjer lite, dock ser man ju klart och tydligt att hästen besitter en del kapacitet.

Sen ska vill jag tillägga att jag inte är född igår. Det är klart att jag förstår att det i de flesta fall är svårare och mer krävande att få upp ett varmblod med bra förutsättningar en bit i klasserna än ett halvblod som från början är tränad för det och är avlad för det ändamålet. Men min fråga var ju hurvida det var rimligt att tro att det är möjligt att komma upp till kanske 110 eller 120 coh/eller lättare klasser i fälttävlan, inte om det var lika lätt/svårt att komma upp på prispallen i en internationell grand prix med en travare som med ett halvblod.

Tycker att tråden har spårat ur totalt och sättet vissa vuxna människor resonerar på skrämmer mig ärligt talat.
Men jag är självklart tacksam för alla dessa svar.

Kan också meddela att ja faktiskt inte är hästägare ännu, är medryttare på en bekants häst (en "gammal travare" faktiskt, valack på nio år, riktigt trevlig hobbyhäst hon tränar och tävlar upp till Lb/Lb, även om hon inte tävlar särskilt mycket och endast för att hon och hästen tycker det är kul). Han är förövrigt en dröm att rida, snällare och mer arbetsvillig häst får man leta efter.
Dock hade jag väl tänkt att det någon gång mellan idag och sommaren ska bli hästköp. Om det sedan blir ett halvblod eller inte återstår och se med nu har jag iaf. möjlighet att bestämma det själv, utan att pengar spelar in till lika stor del som tidigare.

Men ni får gärna diskutera vidare om ni känner för det, även om jag fick svar på min fråga för några hundra inlägg sedan. ;)

Här kommer en del bilder som inte fick plats i förra inlägget. :)

Tränar på galopppiruett.

14410775.jpg

Hoppar lite, ganska gammal bild.

21217159.jpg

20328672.jpg

15885746.jpg

13590968.jpg

19158594.jpg

Hur definierar du "fina bakben"?

Med "fina bakben" menar jag en häst som öppnar upp helt ok och som inte kniper. Jag har aldrig sagt otroliga bakben eller dylikt?
Men om du tycker att hon har dåliga bakben så är det upp till dig. Kan dock lätt säga att jag ser mycket halvblod ute på tävlingsbanorna som har sämre bakben.
Ha även i tanken att hon främst är en dressyr häst också... :grin:

Ha även i tanken att hon främst är en dressyr häst också... :grin:
Ja det var "dressyren" jag syftade på. Du tycker att bakbenen är "fina" där?

Men även om jag är en total idiot på hoppning kan jag se att tekniken lämnar en del att önska även där..

Jaha men när jag skrev fina bakben syftade jag på hopnningen inte dressyren (inte för att jag tycker att de är dåliga i dressyren heller men det var inte det jag syftade på då jag skrev).

Har aldrig sagt att de var perfekta, men de är då långt ifrån dåliga...

Och förresten, vad försöker du säga mig när du skriver "dressyren"?

Senast ändrad:

De där sprången du visade bilder på är alltså bra?
Vore intressant att höra en hoppryttares uttalande om det. Jag tycker att hästen hoppar mkt dåligt, kommer inte ens rakt på hindret, hoppar snett och vint och hänger lite överallt. Verkar snäll som hoppar dock. Skulle gissa att den knappast har en bra galopp mot hindret om den hoppar på det där sättet.

Jag har haft en häst som såldes som dressyrhäst pga. hans "usla" teknik. Han hoppade bra mkt bättre än sådär

De där sprången du visade bilder på är alltså bra?
Vore intressant att höra en hoppryttares uttalande om det. Jag tycker att hästen hoppar mkt dåligt, kommer inte ens rakt på hindret, hoppar snett och vint och hänger lite överallt. Verkar snäll som hoppar dock. Skulle gissa att den knappast har en bra galopp mot hindret om den hoppar på det där sättet.

Jag har haft en häst som såldes som dressyrhäst pga. hans "usla" teknik. Han hoppade bra mkt bättre än sådär

Nu är det ju så att jag inte har särskilt många bilder där de hoppar så jag de jag hade, och svar ja, jag tycker inte det är så pjåkigt med tanke på att de här bilderna är från tiden då hon bara haft hästen runt ett halvår, hästen var aldrig hopp eller dressyrtränad innan, den kunde mer eller mindre gå framåt och bakåt när hon fick henne som femåring, hade bara gått som travhäst och sedan ett tag hos en kvinna som tränade henne lite för distans. Så jag tycker då rakt inte att hästen har så dålig koll på sina ben med den utbildningen hon hade vid tidpunkten. Hur bra kolla har dina hästar på sina ben när de är gröna inom hoppningen som tex. treåringar?
Tycker inte det ser ut som att det är vitt å snett å obalanserat förutom på hindret då hon hoppar snett över, men där va ju hela anridning från snedden? Mao. hoppade hon ju hindret på snedden?

Dessutom, som jag sa, så är hon egentligen dressyrhäst, så varför säga att din häst såldes som dressyrhäst för att den hoppade så dåligt? Jag menar, hade hästen på bilderna varit en hopphäst "på heltid" hade det kanske haft lite slagkraft, men hon är ju inte det, som sagt...

Tillägg: Nej hon har inte särskilt dålig eller obalanserad galopp. Kanske inte den bästa jag någonsin sett, men inte sämre än vilken normal ridhäst som helst?

Hoppas att du får utlåtande av en hoppryttare. Jag kikar på tråden imorgon. Kan vara intressant att följa upp

Hoppas att du får utlåtande av en hoppryttare. Jag kikar på tråden imorgon. Kan vara intressant att följa upp

Ja det hoppas jag med, för jag anser inte att hästen hoppar sämre än uselt som du påstår med tanke på att hon där var lika utbildad som en normal treåring.

Fast, det är inte säkert att alla halvblod gör de heller. Men ja, jag förstår hur du tänker. Generellt sätt, så kan inte en travare uppnå samma mål som ett halvblod inom hoppning, och likså är det tvärtom. Förstå mig inte på vad det är så svårt att förstå med detta?
Självklart finns det halvblod som inte når upp till målen också, särskilt de mer hobbyavlade.

Det är tydligen svårt att förstå för de som har ridtravare.

Varför inte ta en läromästare på foder istället?
:bow:

Mitt varmblod kommer lätt runt en bana på 1,30-1,40 banor.
Det är väl faktiskt riktigt stor skillnad på att kasta sig runt en bana på den höjden och att ta sig runt den i kontrollerad galopp m.m.

Tänkte ställa samma fråga!

Tycker inte heller hästen hoppar snyggt. Ser mest ut att slänga sig över i full fart, lite där det passar hästen.

Weeazel: Om nu hästen var så outbildad på hoppbilderna, VARFÖR hoppar man så högt då!?!? :mad:

Jag skulle ALDRIG ha ett varmblod som hopphäst. JAG anser att dom är byggda och framavlade för en sak - TRAV. Visst, det finns säkert en o annan som KAN galoppera och som är ok men att tro att man ska hitta en sån det är lönlöst ! Säkert bara en på tusen.

Dom kan säkert hoppa ett eller två höga hinder, men därifrån till o hoppa en bana är ett STOORT steg. Jag tycker det är livsfarligt att försöka hoppa relaterade avstånd med en häst som inte har en väl balanserad galopp och som kan korta och länga sig. Sen vill man ju att hästen ska kunna galoppbyten om man inte ska bryta av i varje sväng.

Nej, det är bättre att satsa på ett fullblod som går att få tag i billigt eller annars låna häst.

Varmblod funkar bra som promenadhästar i skogen o kanske nåt skutt hemma men inget annat anser JAG

Bara så du vet så har vårt varmblod tävlat mot dina hästar flera ggr och i många starter kommit om dina hästar i placering. Lite dumt av dig att uttala dig så med andra ord.

Gud vad folk är trångsynta, visst halvblod är avlade för att hoppa och varmblod är avlade för att trava fort, och visst halvbloden kan inte trava lika fort, och varmbloden kan inte hoppa lika bra. Så är det bara, sen finns det undantag att vissa varmblod har både bra teknik och hjärtat.

Men bra teknik är inte allt, för utan hjärtat så går det ju inte. Jag köper hellre en häst med hjärta huvud och vilja, än en häst med bra teknik och inget hopphjärta. Sen visst jag skulle inte köpa en trav häst eftersom jag satsar på hoppningen och det är mest pga ridbarheten, men också för det finns mkt förslitningsskador på dem och det kan krångla mkt med försäkringsbolagen.

Här är ett exempel på en ponny med en av Sveriges säkert dåligaste bakbensteknik, och ganska hängande framben. Men vi kom långt en då msv elit.

24544415.jpg

Så nu tycker jag att ni ska sluta argumentera för era hästar vi har fattat tror jag alla vad ni menar.

Sen så tycker jag att varmblodet på bilden ser mkt trevlig ut och vill man hålla sig på mindre nivå så är det ju perfekt!

Angus%20Hall%20Kopf.jpg

03SBF1010a%20600_777.jpg

defi-etalon1.jpg

Majesty_of_Rock_huvudlag_2.jpg

going-kronos-upright.jpg

going_kronos_boll_large.jpg

2499366000091601553S425x425Q85.jpg

Här är "lite" bilder på travare - precis så här ser de ut och JAG tycker de är underbart vackra. Om de som inte håller med kan jag bara säga att vi har helt skild smak och då är det inte mycket att göra åt. Bryr mig faktiskt inte heller för den delen.

Nej, alla som gillar travare som ridhästar ska få köpa dem utan att behöva försvara sig själva hela tiden. De duger gott och väl för lätta klasser, rida ut i skogen med, tävla distans med osv. De kan även duga åt det högre hållet, vilket är bevisat. Jag förstår inte folk som måste trycka ner travaren hela tiden vid varje tillfälle som ges. Vad är problemet egentligen? Låt folk ha travare om de nu vill det, ska det vara så svårt? Jag hade inte ens gått in i en sådan här tråd om jag nu inte var intresserade av travare. Fördomarna lever tyvärr kvar och det lär de alltid göra om inte folk ändrar sin attityd.
Det finns även ett liv efter travbanan för dessa hästar, en del kommer inte ens till ovalen. Ju sämre ryckte travaren har som ridhäst desto mer hästar får göra sällskap med varandra på bussen som går ner till Italien...

Sedan kan jag inte för mina vildaste fantasier förstå varför folk ska kräva att en travare måste ha kapacitet för VM för att accepteras som ridhäst. Hur många avlade ridhästar har ens kapacitet för det? Må nu hända att några travarkorsningar har lyckats med det, men de räknades ju inte... Jag tycker travaren behandlas mycket orättvist som ridhäst i många kretsar!

137338724sWRXLW_ph.jpg

Lägger tillslut in en bild på min egna gamla travare Probemine. Jag tycker han är ganska stilig i alla fall

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd