Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Nä det kan jag hålla med om att det låter lite märkligt. Speciellt kommentaren efter "SUG PÅ DEN NI!!!! :devil:"

Men jag antar att det rör sig om en yngre person :D

Vårt kallblod kämpade sig runt en bana på 1.10 som ung. Han hade hyfsat frambensteknik i sin ungdom men hoppade mer rakt upp än framåt sas. Men han fixade det mesta med råstyrka, järnvilja och ett glatt humör! :D

Här skuttar han över ett litet hinder med en orutinerad matte i dressyrsadel. Han är 22 år gammal på bilden

10338113.jpg

Fast nu handlar det ju inte om huruvida varmblod är vackra att se på utan om huruvida de är lämpliga hopphästar eller ej. Jag tycker det är falsk marknadföring om man säger att en travare är lika lämplig som hopphäst som en häst som faktiskt är avlad just för att hoppa. Visst kan man köpa en travare men då ska man ha klart för sig att man alltid kommer att få jobba hårdare för att uppnå samma resultat som man skulle ha gjort om man hade en häst som är avlad för hoppning. Just galoppen är väl den stora stötestenen, en hopphäst ska ha en reglerbar galopp och travare har generellt ganska dålig kvalitet på galoppen eftersom de är avlade (och kanske tränade) för att trava snabbt och inte galoppera.

Lade in bilder för att en användare sade att travaren hade så usel exteriör och att alla såg likadana ut. Också en fördom...

Vem säger att man inte vill lägga ner den extra tiden då? Jag har själv ett projekt just nu, det är en toppstammad, kapabel tioåring som har varit ifrån banan en längre tid, försöker nu få honom att fungera som montéhäst. Hade jag velat komma ut och tävla direkt hade jag köpt en startklar häst eller leasat en, men nu jag råkar gilla utmaningen som ligger i det - så vem säger att de som köper travare som ridhästar inte gillar projekt?

Att travare generellt ska ha så dålig galopp är ytterliggare en fördom tyvärr!

Att kalla halvblod för "tråkiga" vittnar om en stor okunskap imo

Haha varmblodstravarna borde ju vara tråkiga om något med tanke på hur (oftast) snälla de är att hantera! :p
Nu är inte "mitt" stall representabelt för hur olika hästraser beter sig men om man säger såhär - med halvbloden känner jag det som lite gambling varje gång för hur det kommer gå vid intaget, det brukar ofta hända något *host* spännande! :p Det enda spännande med travarna har varit när man ska gå med två och dom envisas med att byta sida, eller det har varit någon extra jobbig situation (att någon eldar bredvid där vi ska gå, att det blåser storm och rasar grejer plötsligt o dylikt).

Men jag håller med - att säga att alla halvblod är tråkiga (eller si och så öht) är inte bättre än att säga att alla travare är kassa ridhästar. Dock kan man såklart överlag oftare gilla individer från en viss ras än en annan när det gäller personlighet/temperament. Bara man inte förutsätter att alla är så pga det.

Varför bilder?
Dom säger ingeting om hur dom rör sig.. Visst jätte fina..
Men det syns att det är travare...

suck.. kan folk inte bara inse att det är två helt olika raser som man inte kan jämföra...

Ja, jag hoppas verkligen att det syns att det är travare!

Tyckte det var rätt kul det som _Stilette_ skrev; att hennes travare hade slagit en annan användares häst ett flertal gånger. Så du tycker inte man kan jämföra de resultaten?

Ja, det är helt två olika raser. Travaren är bäst i världen på trav och oftast inte så tokig som ridhäst heller. Så det är verkligen två helt skilda raser!

Sen är väl hästarna du visade bilder på hingstar? De tenderar att ha rätt mkt massa. Jag tycker att de är snygga jämfört med de travare man ofta ser ute i stallarna, helt klart.

Ryttaren rider den riktigt bra tycker jag. Den får friheten att röra sig och visa sina färdigheter utan större påverkan från piloten.
En normalbegåvad ryttare skulle inte kunna sitta ett par sekunder på den hästen

Är det inte så ni säger om travarna? :crazy:
Bara frågar!...........

Nej, jag drar inte alla raser över en kam!! Det finns lika många tråkiga travare som det finns tråkiga halvblod, men att säga att alla är tråkiga är ju bara larvigt.
En kompis till mig har en travare som går 1,20 hoppning o MSV dressyr, visst han rör sig inte som ett halvblod, men han är otroligt välriden!!

Ge mig namnet på den travaren! Vore kul eftersom det inte är direkt vanligt att de tävlar MSV dressyr!

Sen är väl hästarna du visade bilder på hingstar? De tenderar att ha rätt mkt massa. Jag tycker att de är snygga jämfört med de travare man ofta ser ute i stallarna, helt klart.

Jag vet inte riktigt vilka som är hingstar på bilderna, en del av dem är avelshingstar och de andra vet jag inte. Men Commander Crowe är valack, fast han har ändå en hel del massa om man säger så.

Den här är också ganska maffig och han är valack.

HAGENW.jpg

Nej, jag drar inte alla raser över en kam!! Det finns lika många tråkiga travare som det finns tråkiga halvblod, men att säga att alla är tråkiga är ju bara larvigt.
En kompis till mig har en travare som går 1,20 hoppning o MSV dressyr, visst han rör sig inte som ett halvblod, men han är otroligt välriden!!

okej, bara fråga.

Det ser ut som att de flesta är hingstar. Min gissning.

Den här är också ganska maffig och han är valack.

HAGENW.jpg

Denna är ser ut att vara mer lågställd och ser mer ut som en hobby-ridtravare. Det lilla man kan se

Nä det kan jag hålla med om att det låter lite märkligt. Speciellt kommentaren efter "SUG PÅ DEN NI!!!! :devil:"

Men jag antar att det rör sig om en yngre person :D

Ja jag är yngre, men det har vell inte till saken att göra? :D
Men det med kallblodet menade jag att hon har varit riden i snart ett år på ridskola, hon är 7år. Jag är väldigt stolt över henne, kan gallopombyten utan några bommar, hon kan öka och minska sig, kan trekompination,:love: årkar inte räkna upp allt. Men kommer helt klart kunna gå långt.;)
Så hon är fortfarande inte färdigutbildad, men innan hon kom till ridskolan var hon bara skogsriden.

Snälla, var snäll. Är så stolt!:crazy:

Fast det är ju oftast det man får höra om travare. Typ: de duger inte som ridhästar, dressyrhästar eller hopphästar, alla ser ut som älgar, deras exteriör är usel, de har uselt steg, de kan inte galoppera rent, de är nervösa, alla är fula, de är döda i blicken, de har ingen hoppteknik ect ect.

Det är det som är så tråkigt, att man drar alla över en kant. Hästar är som sagt individer.

Halvblodsfolk får försvara sin ras när någon säger att den är tråkig, men ridtravarfolk får inte försvara sin när den ena efter den andra kommer med felaktiga påstående. "Ser ut som en travare" Det uttrycket finns egentligen inte, eftersom alla är så olika. Men vi som har haft många travare blir då aldrig trodda!

Jag har en bruksnordsvensk som jag haft i väldigt många år. Vid sidan av henne har jag haft connemara korsning, hoppning, hannoveranare, hoppning, ett par foderhästar, hoppning. Vadårå?
Har just nu en unghäst som skall tävlas i hoppning lite smått såsmåningom, samt är spekulant på en ung förmåga till nästa år.

En tidigare stallkamrat tävlar rätt högt i hoppning, vet ej vilken nivå hon är på nu, och tänk, hon har en kallblodstravare också (inte den hon tävlar med).. det spelar väl ingen roll vad man har mer för häst?

Min poäng är helt enkelt att det är ryttaren som sätter dom största begränsningarna. Så det låter lite lustigt att man "inte har hästmaterialet" (sen kan jag såklart förstå om man har en halt häst eller häst som rent fysiskt inte tål hoppning).

Det du i ett annat inlägg till mig skriver om- att det är pengarna som styr. Det tycker jag delvis är inbillning. Absolut att det är dyrt att rida för riktigt bra tränare och åka omkring hit och dit för att träna/tävla/få erfarenhet.
Men blir man tillräckligt skicklig genom hårt jobb så kommer man t ex kunna låna bra hästmaterial för att ta sig ännu högre.
Som ryttare tycker jag man kan bevisa mer med en f.d. travare än ett halvblod som hoppar 1.20 i sömnen (observera att jag inte påstår att alla halvblod GÖR det! ;)). Man kan också lära sig grymt mycket på travare som man senare har nytta av på de mer talangfulla hästarna.
Samtidigt så tycker jag talang verkar vara detsamma för hästar som för människor - problemet med "talang" är att det är lätt hänt att det tar stopp där talangen tar slut och att modet tryter när man plötsligt måste -jobba-.
Även om det kan ta grymt mycket längre tid för den som inte har talang vare sig det gäller häst, ryttare eller ett helt ekipage, så känns det ändå mer värt i längden om man lär sig jobba sig till framgångar än att leva på talang.

Senast ändrad:

"Ser ut som en travare" Det uttrycket finns egentligen inte, eftersom alla är så olika. Men vi som har haft många travare blir då aldrig trodda!

Sakta i backen!
Oftas ser man det, därför finns uttrycket.
Jag har själv travare och blir inte alls ledsen om folk säger att de ser ut som en travare - hon är ju de!

Sedan är de självklart olika från individ till individ hur väl de passar till annat område än de framavlade..

Tyvärr verkar dock folk inte alltid veta vad de innebär att utbilda travare, har så otroligt många sorgliga alternativ i närheten att titta på. Missförstådda hästar och för självgoda ryttare för att erkänna fel och misstag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka