Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Angus%20Hall%20Kopf.jpg

03SBF1010a%20600_777.jpg

denna gillade jag,. va är det för ngn?

Jag gillar skarpt varmbloden och skulle helt klart satsa på det! En jättetrevlig häst oftast som är mycket samarbetsvillig :D. Sen gäller det ju som alltid att hitta rätt individ, spana efter dem som kanske har lite kortare rygg osv...

Att det tar tid att skola om ett vbl, ja... men oftast tar det inte längre tid än det tar att verkligen komma ihop sig med vilken nyu häst som helst.
Att det som någon skrev skulle ta "kanske ett år av hårt arbete och omskolning innan hästen ens orkar galoppera" eh... det var nog bland det dummaste jag hört faktiskt....

Känner till fler trevisar som hoppar mycket bra och är det så som du skriver att du vet inte riktigt vad du vill göra, utan vill testa lite allt möjligt och sedan bestämma dig så får du ju väldigt mycket trevlig häst för liten peng!
Min sambo började med hästar för snart 1 år sedan, han köpte då sin första häst - ett vbl sto på 6 år som vart startad ett par gånger.
En jättetrevlig häst! Det går jättebra och nu funderar han på att börja rida tornerspel... själv tänkte jag låna henne till distans då min arab är dräktig och förhoppningsvis får föl nästa sommar.

Håller tummarna för varmblodet!!:D

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig ett halvblod - om de så kastade dem efter mig...finns det någon tråkigare ras??

Att det tar tid att skola om ett vbl, ja... men oftast tar det inte längre tid än det tar att verkligen komma ihop sig med vilken nyu häst som helst.
Att det som någon skrev skulle ta "kanske ett år av hårt arbete och omskolning innan hästen ens orkar galoppera" eh... det var nog bland det dummaste jag hört faktiskt....

Där har du väldigt fel. Eftersom en varmblodstravare inte har samma förutsättningar som en ridhäst tar det självklart längre tid att uppnå resultat. Hästen måste oftast skolas om, och det tar självklart längre tid att skola om en häst än det tar att endast "utbilda" en häst.
Det krävs mkt kunskap och ett stort tålamod att omskola en travhäst. Tyvärr är det ofta mer orutinerade ryttare som köper just travhästar till ridning och det ligger antagligen hästarna i fatet.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig ett halvblod - om de så kastade dem efter mig...finns det någon tråkigare ras??

Hör ofta sådana argument från ridtravarfolk och det är rent skrattretande. Halvbloden är inte tråkiga rent generellt. Våra halvblod består av en massa olika raser och det finns hästar av fullblodstyp, maffiga hästar, vagnshästar osv i stammarna. De allra bästa elit-tävlingshästarna är av halvblodstyp. Tycker du att de är "tråkiga"? Är Briar en tråkig häst?
Mitt fd. halvblod hade både tyngre vagnshästar bakom sig, men också en hel del arab-blod. Han var allt annat än tråkig.

Att kalla halvblod för "tråkiga" vittnar om en stor okunskap imo

Finns det tråkigare människor än de som uttalar sig så kategoriskt om någon ras? Hur kan en ras vara tråkig? Det beror väl helt på vad du ska ha den till.

Jag har och har haft både halvblod, fullblod, travare och korsningar där emellan - ingen var tråkigare än nån annan.

håller med dig. Vittnar enligt mig om stor brist i kunskapsbalken.

Sen kan man alltid diskutera hästars fysiska egenskaper osv men att bara säga att "halvblod är tråkiga" känns som nåt man säger på dagisnivå
Det är speciellt lustigt eftersom halvblodshästar kan se ut och vara lite hur som helst då det kan finnas lite av varje i dom

Fast nu handlar det ju inte om huruvida varmblod är vackra att se på utan om huruvida de är lämpliga hopphästar eller ej. Jag tycker det är falsk marknadföring om man säger att en travare är lika lämplig som hopphäst som en häst som faktiskt är avlad just för att hoppa. Visst kan man köpa en travare men då ska man ha klart för sig att man alltid kommer att få jobba hårdare för att uppnå samma resultat som man skulle ha gjort om man hade en häst som är avlad för hoppning. Just galoppen är väl den stora stötestenen, en hopphäst ska ha en reglerbar galopp och travare har generellt ganska dålig kvalitet på galoppen eftersom de är avlade (och kanske tränade) för att trava snabbt och inte galoppera.

Varför bilder?
Dom säger ingeting om hur dom rör sig.. Visst jätte fina..
Men det syns att det är travare...

suck.. kan folk inte bara inse att det är två helt olika raser som man inte kan jämföra...

Sluta hoppa på alla andra häst raser förutom varmblod. Mitt kwpn sto är allt annat en tråkig, med så mkt personlighet som hon har. Hon har både viljan hjärtat och tekniken och den gudomliga ridbarheten, vissa dagar saknar hon kanske hjärnan men det får väl va.

Jag tycker iaf att det var väldigt omoget skrivet, men jag som är något mognare tycker om alla hästraser FÖR JAG ÄLSKAR HÄSTEN INTE RASEN!!!!!!!! Och även om jag inte skulle välja att köpa ett rent varmblod för hoppning tycker jag absolut inte att travaren är tråkigt eller dålig på något sätt utan dom har bara med eller mindre förutsättningar än andra hästraser!

Håller med dig! Har själv en kallblodstravare. Han har inte alls samma förutsättningar som ett bra halvblod, men han har andra fina egenskaper som jag tycker mkt om!

Här är förresten en väldigt tråkig häst av halvblodstyp :cool::cool::angel: Det är tre år gammal och visar upp sig lite

http://www.youtube.com/watch?v=EPa7cTjlvA8

Jag förstår verkligen inte vad folk har emot gamla travare! jag Blir så sur....
själv har jag haft ett varmblod och vi kom väldigt långt! tyvärr var vi så dum att vi inte veterinärbesiktade honom innan köpet,(VILL INTE HÖRA NÅGRA KOMMENTARER)så tyvärr var vi tvungen att lägga ut honom på foder som sälskap.
-men varmblod, är ärlig rätt igenom, inte lika tjuriga som "vanliga" hästar kan vara. Dom ger 1000% även om dom inte förstår eller om allt blir fel för dom så försöker dom in till det sista. Helt enkelt världens underbaraste hästar.:love:
men tycker dock att du ska köpa en unghäst som inte gått så mkt inom travet, för tyvärr är det ofta att deras ben går "sönder" inom travet..
OCH VETERINÄRBESIKTA ALLTID!, helst med två olika veterinärer..

kan även meddela att jag tävlar ett kallblodssto som är D-ponny, hon klarar 95 cm! SUG PÅ DEN NI ALLA MÄNNISKOR!:devil:

Hoppas du gör rätt val!
PS, travare äger!:love::banana:

Jag tror de flesta sagt att travhästar inte är ypperliga hopphästar med tanke på att de avlats fram för nåt helt annat, precis som halvblod inte är några ypperliga travhästar. Temperament tycker jag däremot inte är rasbundet.

Jag tror inte att någon har sagt att travare är "tråkiga". Jag tycker ofta att travarna har bra psyke, är arbetsvilliga och har en bra inställning. Samt att de är välhanterade.

Men sen har de inte samma fysiska förutsättningar som en ridhäst har som är avlad för det ändamålet.

Jag tror de flesta sagt att travhästar inte är ypperliga hopphästar med tanke på att de avlats fram för nåt helt annat, precis som halvblod inte är några ypperliga travhästar. Temperament tycker jag däremot inte är rasbundet.

Ahh det var det jag ville få fram ;) :D

Vad är det för märkvärdigt med ett kallblod som inte tar sig över en meter? :confused:
Min kraftiga c-ponny hoppade 135 uppsuttet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben