Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Men du påstår ju att travare ärlika bra som ridhästar?
det är ju helt fel! det är ju som att säga att alla vanliga halvblod är lika bra travare, vilket dom inte är.

Men däremot så tycker jag att det inte är fel på travare, dom är oftast snälla och bra hanterade och kan bli jätte fina ridhästar, men att jämföra travare med halvblod går inte.

Det finns enstaka fall, en på tusen, stillets häst är inte en typsik travare, den rör sig inte som en travare, och på så sätt blir det en bra ridhäst.
Men nästan alla travare som ser ut och rör sig som travare går inte att jämföra med ett halvblod.

Bilden du visade i sista inlägget tycker jag ser ut som en typisk tråkig travare...
Men även halvblod kan vara tråkiga...

Det var kanske en dålig bild, lägger in några fler.

137346238tnsmwr_ph-1.jpg

104693946UaBQuM_ph.jpg

84654474WrxLzD_ph.jpg

När bilderna togs tävlade han fortfarande trav med bra resultat. Men jag tycker inte han är så tanig.

Lägger in en bonusbild, allt detta kan man göra med en travare::p

137024843fxqknq_fs.jpg

Där har du väldigt fel. Eftersom en varmblodstravare inte har samma förutsättningar som en ridhäst tar det självklart längre tid att uppnå resultat. Hästen måste oftast skolas om, och det tar självklart längre tid att skola om en häst än det tar att endast "utbilda" en häst.
Det krävs mkt kunskap och ett stort tålamod att omskola en travhäst. Tyvärr är det ofta mer orutinerade ryttare som köper just travhästar till ridning och det ligger antagligen hästarna i fatet.

Jag håller inte med om att det tar längre tid. Att okunniga orutinerade ryttare har problem att omskola varmblod är väl inte så konstigt, oryttinerade ryttare brukar även ha problem med att utbilda hästar överlag eftersom de är just.. oruttinerade..;)

Hör ofta sådana argument från ridtravarfolk och det är rent skrattretande. Halvbloden är inte tråkiga rent generellt. Våra halvblod består av en massa olika raser och det finns hästar av fullblodstyp, maffiga hästar, vagnshästar osv i stammarna. De allra bästa elit-tävlingshästarna är av halvblodstyp. Tycker du att de är "tråkiga"? Är Briar en tråkig häst?
Mitt fd. halvblod hade både tyngre vagnshästar bakom sig, men också en hel del arab-blod. Han var allt annat än tråkig.

Att kalla halvblod för "tråkiga" vittnar om en stor okunskap imo

Jag skrev inte som egenskap "ridtravarfolk" eftersom jag rider arab...
Jag tycker de är enormt tråkiga hästar. Jag upphör aldrig att förvånas över dess tröghet vid inlärning. De funkar perfekt som militärhästar däremot... till skillnad från mer känsliga raser.
Observera att jag inte skriver att det är såhär det ÄR, utan såhär jag TYCKER...:angel:

Sakta i backen!
Oftas ser man det, därför finns uttrycket.
Jag har själv travare och blir inte alls ledsen om folk säger att de ser ut som en travare - hon är ju de!

Sedan är de självklart olika från individ till individ hur väl de passar till annat område än de framavlade..

Jag kanske skulle ändra till typisk travare. Mallen på den är ju underhals, raggig och tanig och älghuvud. Ungefär så.

Ja, jag är också stolt över mina travare, men folk säger ofta(senast i förgår) att mina travare inte ser ut som travare. Och det kan ju bero på att de har en bild i huvudet hur en travare ser ut och den bilden kanske stämmer in på 1 av 10 travare. Det jag vill säga är att många har en bild i huvudet hur en travare ska se ut, men den bilden är egentligen ett helt album:p

Sluta hoppa på alla andra häst raser förutom varmblod.

Jag hoppar inte på alla andra raser än varmblod. Rider själv arab. Vissa gillar inte varmblod, araber eller vad det nu är. Jag gillar inte halvblod - men vad gör det för skillnad i världen?

Jag håller inte med om att det tar längre tid. Att okunniga orutinerade ryttare har problem att omskola varmblod är väl inte så konstigt, oryttinerade ryttare brukar även ha problem med att utbilda hästar överlag eftersom de är just.. oruttinerade..;)

Du förstod inte vad jag skrev. Läs igen. Jag skrev att problemet var att många som köpte sig just en ridtravare var mindre rutinerade. Sen vidhåller jag att det faktiskt är svårare att "lära om" än att enbart lära in. Det finns forskning som stödjer detta påstående. Fungerar även att applicera på människan. Om jag spelar piano och spelar fel i ett stycke och lär mig detta så tar det längre tid för mig att korrigera felet än vad det skulle ta mig att lära in rätt från början. Det är alltså fakta.

Jag tycker de (läs: halvblod) är enormt tråkiga hästar. Jag upphör aldrig att förvånas över dess tröghet vid inlärning. De funkar perfekt som militärhästar däremot... till skillnad från mer känsliga raser.

:rofl::rofl:

Alltså det var nog det roligaste jag har hört. Antingen skämtar du med oss eller så är du totalt okunnig och inte ens medveten om det.
Vilka hästar hittar du i eliten inom ridsporten? Varför tror du att dessa häster återfinns där? För att de är trögtänkta vid inlärning och allmänt okänsliga och kassa?

Detta uttalande tog verkligen priset. Jag skrattar än :rofl:

Men om du vill höra att din travare inte ser ut som en travare vill du ju inte ha en travare utan ett halvblod?

Håller med dig...

Men det jag fått höra då jag ridit sambons varmblod(och även de jag ridit innan) har mest varit "vad är det där för ras, vad fin den är..!" "Det är ett varmblod" "Nähä??:eek:"

Jag har ridit trevliga halvblod också, men det är absolut inten ras jag skulle vilja ha för det. Däremot är det ju trevligt för övriga som är nöjda med sina hästar...

Men du påstår ju att travare ärlika bra som ridhästar?
det är ju helt fel! det är ju som att säga att alla vanliga halvblod är lika bra travare, vilket dom inte är.

Men däremot så tycker jag att det inte är fel på travare, dom är oftast snälla och bra hanterade och kan bli jätte fina ridhästar, men att jämföra travare med halvblod går inte.

Det finns enstaka fall, en på tusen, stillets häst är inte en typsik travare, den rör sig inte som en travare, och på så sätt blir det en bra ridhäst.
Men nästan alla travare som ser ut och rör sig som travare går inte att jämföra med ett halvblod.

Bilden du visade i sista inlägget tycker jag ser ut som en typisk tråkig travare...
Men även halvblod kan vara tråkiga...

Och du påstår att alla ridhästar är bättre än alla ridtravare? Ska man enbart se resultat borde ju en travare som vunnit 1,35 hoppning vara bättre än ett halvblod som bara kom till 1,20(där det tog stopp)? Klart ridhästar är bättre generellt, löljigt att säga något annat...

Ja, just det... stillets häst är ingen typisk travare för det finns inga typiska travare. Hon hade tur som kom över en häst med bra exteriör och hoppvilja. Vem säger att det inte finns mer sådana?

Tråkig travare har jag aldrig hört att min travare skulle vara, snarare tvärtom, så jag tar inte åt mig speciellt mycket. Folk irl bedyrar hela tiden att det inte kan vara en travare och till om med kuskar undrade ibland, de klagade över den stora bakärran och han blev ofta kallad "ridhästen" när jag var på travbanan:cool:

jag har bara skummat igenom tråden och tycker väl du fått bra förlag från båda håll.

jag tycker att du ska fråga om det går att låna det varmblod du var intresserad av, för att se om ni passar ihop. Det verkar ju som att det var viktigast i alla fall???

Det finns massor med varmblod som är duktiga i hoppning och fälttävlan, det är nog faktiskt deras mest starkaste sidor inom ridsporten, har själv sålt flera gamla, startade travare som nu tjänar sina ryttare som framgångrika hopphästar som är ute och tävlar på 120 nivåer. dressyr är ju mer tveksamt, men nog mest för att jag hitills inte själv haft någon som varit stark i dressyren:D Men som nån annan sa, du får en tuff orädd häst när du köper travare.

sen har många varit av åsikten att du ska skaffa dig en läromästare, ja visst kan jag tycka, det är ju trevligt, å andra sidan har jag av egen erfarenhet kommit fram till att man lär sig mest och bäst på hästar som inte kan så mycket, det verkade ju dessutom som att du skulle få hjälp av instruktörer och andra hästkunniga, så då tycker jag verkligen du ska sattsa på varmblodet!!!

Varmblod är härliga, mysiga hästar som i regel ger allt och lite till, man blir sällan beviken på en travare!:love:

Jag tycker att den ser ut som en helt normal varmblodstravare.
Många ridtravare är ju tyvärr omusklade, lurviga och bukiga med noll överlinje. Det är inte din, den ser fin ut. Men den ser ffa ut som en travare.

Sen ett tillägg: Alla hästar ser ut att ha stor hals när de blåser upp näsborrarna till två strutar och tittar på nåt farligt ;)

Senast ändrad av en moderator:

Varmblod är härliga, mysiga hästar som i regel ger allt och lite till, man blir sällan beviken på en travare!:love:

Håller med dig! Det bästa med de travare jag har träffat har varit deras psyke och deras vilja att vara sin ryttare till lags.

Jag tror också att travaren har störst chans att fungera i hoppningen i lätta klasser kanske tom 1.20. De har ofta bra inställning och mkt vilja. På de höjderna räcker det rätt långt.
Det man ska vara införstådd med är att det ändå krävs en hel del jobb med galoppen för att lägga en bra grund

Men om du vill höra att din travare inte ser ut som en travare vill du ju inte ha en travare utan ett halvblod?

Var har jag sagt att jag vill höra det? Halvblod har folk sagt att han ser ut som, men även fullblod. Nej, jag vill inte ha ett halvblod för jag har ingen nytta av dem eftersom jag inte sysslar med ridsport, men ett fullblod ska jag skaffa snart... till galopp då! Tja, travare är väl den ultimata rasen om man vill tävla trav och monté eller?

En rätt rolig sak var när min andra travare åkte in på djursjukhuset i i helsingborg, när veterinärassistenten skulle fylla i papprena tänkte hon fylla i halvblods sto först. Jo, rätt långt ifrån en travarvalack :angel:

ånga travare kommer till den nivån? Namn!!
Jämför man med hur många halvblod som kommer till 130 så är travarna en fis i rymden... Det är inte så många! Har man tur rikigt tur så kommer man högre än 120 på en travare... Men en duktig ryttare vill inte ha en travre, för dom har inte samma förutsättningar som ett halvblod!

Men du anser ju att travare och halvblod är lika bra på hoppning!
Det finns enstaka som sagt...

Det är ju att jämföra en liten bubbla med en ferrari... Ferrarin är till för att gå fort och smidigt medans bubblan är säker och trevlig och duger alldeles lagom till en hobbyåkare;)

Nejmen exakt! Dom är det ultimata till trav! Medans halvbloden är det ultimata till ridsporten!
Är vi överens?:D

Men varför vill då alla höra att sina travare inte ser ut som travare, utan som halvblod! Dom blir ju jätte lyckliga då!
Konstigt.. skulle någon säga att min häst såg ut som entravare skulle jag ta det som en förolämpning då han är ett halvblod.:grin:

Om inte galoppen sitter helt och då menar jag helt då skulle jag inte vilja rida in i tex en 2 el 3 kombination! Det är väl där mest travarna har problem, som jag har sätt iaf.

Du förstod inte vad jag skrev. Läs igen. Jag skrev att problemet var att många som köpte sig just en ridtravare var mindre rutinerade. Sen vidhåller jag att det faktiskt är svårare att "lära om" än att enbart lära in. Det finns forskning som stödjer detta påstående. Fungerar även att applicera på människan. Om jag spelar piano och spelar fel i ett stycke och lär mig detta så tar det längre tid för mig att korrigera felet än vad det skulle ta mig att lära in rätt från början. Det är alltså fakta.

Du kanske inte känner till att det finns varmblod som inte är startade i trav och därmed inte behöver "läras om". Sedan är det ju så att alla varmblod som är körda är inte ridna, så då du rider är det mer inridning än omskolning.
"Det finns till och med forskning..." omg!:rofl::rofl::rofl:

:rofl::rofl:

Alltså det var nog det roligaste jag har hört. Antingen skämtar du med oss eller så är du totalt okunnig och inte ens medveten om det.
Vilka hästar hittar du i eliten inom ridsporten? Varför tror du att dessa häster återfinns där? För att de är trögtänkta vid inlärning och allmänt okänsliga och kassa?

Detta uttalande tog verkligen priset. Jag skrattar än :rofl:

Jag menar ju inte att de är totalt obildbara heller!:D
Jag upplever dock stor skillnad på att utbilda exempelvis en arab och ett halvblod ja. Däremot är ju de flesta araber lite små för att hoppa dessa högre klasser osv. Är inget konstigt med det.
Halvblod är ett jävla nötande innan något sitter, men sen går de likt ålandsbåten, dvs rätt stabilt....
Å även detta är bara min åsikt och ingen vetenskaplig fakta som forskats fram i generationer. Spelar väl ingen roll att jag inte råkar ha halvblod som favorithästar heller?

Jag tycker att den ser ut som en helt normal varmblodstravare.
Många ridtravare är ju tyvärr omusklade, lurviga och bukiga med noll överlinje. Det är inte din, den ser fin ut. Men den ser ffa ut som en travare.

Sen ett tillägg: Alla hästar ser ut att ha stor hals när de blåser upp näsborrarna till två strutar och tittar på nåt farligt ;)

Jo, visst är han en travare, en ren travare som aldrig har blivit dressyrtränad;)
Han skulle säkert kunnat byggt upp sin överlinje ännu mer och blivit riktigt fin, men han var som sagt en travhäst och nu är han pensionerad och lever livet som promenadshäst(hos mig).

Det har du rätt i, men han ser riktigt mäktig ut när han blåser upp sig:)

Jag håller inte med om att det skulle vara jobbigare att skola om en travare... jag har skolat om massor med travare och jag upplever att de är väldigt samarbetsvilliga och lättlärda.
Sedan är det klart att det tar tid att bygga upp muskler, men om jag skulle gämföra de gånger jag ridit in "vanliga" ridhästar mot travare, tycker jag det går fortare att få travaren att fatta vad man vill. Fast det tror jag mest handlar om att travarna många gånger är mer hanterade än ridhästen.

forskningen du stödjer ditt uttalande på skulle jag vilja ta del av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka