Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väldigt lätt att skilja en travare från en ridhäst när den är i rörelse.
På en stillbild ur en konstig vinkel kan bilden ljuga lite då är det inte lika lätt. Även om det inte brukar vara så svårt ändå, men nåt enstaka undantag.
De snyggaste travarna jag har sett har varit aktiva travare. Jag föredrar personligen maffigare hästar, men de är onekligen fina när de är vältränade.
Hade kontakt med en mkt fin vbl-travar-hingst för några år sedan. Han var enormt vacker och deffad med samtidigt väldigt smidig. En riktig sprinter. Han var enormt trevlig att hantera också
Sen ett tillägg: Alla hästar ser ut att ha stor hals när de blåser upp näsborrarna till två strutar och tittar på nåt farligt
Jag upplever dock stor skillnad på att utbilda exempelvis en arab och ett halvblod ja. Däremot är ju de flesta araber lite små för att hoppa dessa högre klasser osv. Är inget konstigt med det.
Halvblod är ett jävla nötande innan något sitter, men sen går de likt ålandsbåten, dvs rätt stabilt....
Ja manen är nog som sagt det enda som kunde ha stämt
Den är flätad på bilden dock
kan även meddela att jag tävlar ett kallblodssto som är D-ponny, hon klarar 95 cm! SUG PÅ DEN NI ALLA MÄNNISKOR!
Men det jag fått höra då jag ridit sambons varmblod(och även de jag ridit innan) har mest varit "vad är det där för ras, vad fin den är..!" "Det är ett varmblod" "Nähä??"
Nu när Immer kom in i denhär tråden kan jag slita mig från datorn och bege mig ut och rida min nordis... ehh.. jag menar PRE
*kl*
Hoppar in och ställer en fråga ang de sk ridtravarna.
Vilka travare blir generellt de bästa ridhästarna (om vi ser till tävlingsprestationer, inte gulligast snällast och mest allround osv)? Är det de hästarna som aldrig sats i vagn, de som aldrig startat, de som startat men varit "dåliga" eller är det de hästarna som har presterat bra på travbanan?
Jag har ju ganska stor erfarenhet av att skola om galoppörer och där är det generellt så att ju bättre de var på banan ju lättare är de att skola om till trevliga och presterande ridhästar. Hur ser det ut bland travarna?
*kl*
Hoppar in och ställer en fråga ang de sk ridtravarna.
Vilka travare blir generellt de bästa ridhästarna (om vi ser till tävlingsprestationer, inte gulligast snällast och mest allround osv)? Är det de hästarna som aldrig sats i vagn, de som aldrig startat, de som startat men varit "dåliga" eller är det de hästarna som har presterat bra på travbanan?
Jag har ju ganska stor erfarenhet av att skola om galoppörer och där är det generellt så att ju bättre de var på banan ju lättare är de att skola om till trevliga och presterande ridhästar. Hur ser det ut bland travarna?
Inte direkt, ser verkligen ut som en travare, men lång rygg och kantiga former. Nej tack.Det måste ju tillochmed ni som inte håller på med trav hålla med om?
Håller helt med! Halvblod kan ju se ut precis hur som helst, ha vilken färg som helst, vara stora långbenta, små och lågställda, lång hals, kort hals osv osv.. Finns ju hur många olika modeller som helst.Hästen måste oftast skolas om, och det tar självklart längre tid att skola om en häst än det tar att endast "utbilda" en häst.
Det krävs mkt kunskap och ett stort tålamod att omskola en travhäst. Tyvärr är det ofta mer orutinerade ryttare som köper just travhästar till ridning och det ligger antagligen hästarna i fatet.
Att kalla halvblod för "tråkiga" vittnar om en stor okunskap imo
Håller med..Varför bilder?
Dom säger ingeting om hur dom rör sig.. Visst jätte fina..
Men det syns att det är travare...
suck.. kan folk inte bara inse att det är två helt olika raser som man inte kan jämföra...
kan även meddela att jag tävlar ett kallblodssto som är D-ponny, hon klarar 95 cm! SUG PÅ DEN NI ALLA MÄNNISKOR!
Håller med!Jag tror inte att någon har sagt att travare är "tråkiga". Jag tycker ofta att travarna har bra psyke, är arbetsvilliga och har en bra inställning. Samt att de är välhanterade.
Men sen har de inte samma fysiska förutsättningar som en ridhäst har som är avlad för det ändamålet.
Han var väldigt söt.
Det har jag då aldrig hört någon säga om travare, förlåt men det lät lite kulde är döda i blicken
Med andra ord kan man inte rida i form?Lägger in en bonusbild, allt detta kan man göra med en travare:
Jag medSen vidhåller jag att det faktiskt är svårare att "lära om" än att enbart lära in. Det finns forskning som stödjer detta påstående.
Håller helt med! Finns väl anledning till att många kunniga tränare säger "hellre ohanterad än felhanterad"!
Alltså det var nog det roligaste jag har hört. Antingen skämtar du med oss eller så är du totalt okunnig och inte ens medveten om det.
Vilka hästar hittar du i eliten inom ridsporten? Varför tror du att dessa häster återfinns där? För att de är trögtänkta vid inlärning och allmänt okänsliga och kassa?
Detta uttalande tog verkligen priset. Jag skrattar än
Då är antalet halvblod du ens har försökt lära något: 0. Uppenbarligen.Halvblod är ett jävla nötande innan något sitter, men sen går de likt ålandsbåten, dvs rätt stabilt....
Å även detta är bara min åsikt och ingen vetenskaplig fakta som forskats fram i generationer.
Teknik och god galopp är mycket viktigt när man hoppar kombinationer.Ang vilken teknik hästen hoppar med tycker jag är ganska ointressant om man man inte tävlar 160. Viljan och modet är det viktigaste.