Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Nu är vi på samma nivå:D
Fast va tufft om man kom med ett halvblod och tävlade monté med:angel:

problemet är dock att när jag fick min travare så va han travtränad och montétränad. Han rörde sig faktiskt uselt. delvis kunde han bara springa i snabb trav...men sedan så skruvade han ngt fruktansvärt på sina bakben och rörde sig väldigt dåligt pga det. Den gång han har idag, är framjobbad av oss som ryttare. Han föddes inte med den gången han visar som ridhäst. Det är nya muskler och mycket jobb med att få han att vinkla ben o dylikt rätt när man jobbar. Han va en sk "typiskt travare" när jag fick honom. .

Senast ändrad av en moderator:

Haha ja det roligaste var nog när kallblodstravaren blev kallad frieser! :D Liksom den människan måste ha varit blind. Vårt kallblod är typ 1.50 hög med rätt korta ben, grov rätt kort hals och han har knappast en lång reslig "svanhals" :D Dessutom är han som sagt liten och rätt kortbent och rör sig knappast ett uns som en frieser! :D

Roligt också att denna kallades "nordis" :D :p

23393927.jpg

Det är väldigt lätt att skilja en travare från en ridhäst när den är i rörelse.
På en stillbild ur en konstig vinkel kan bilden ljuga lite då är det inte lika lätt. Även om det inte brukar vara så svårt ändå, men nåt enstaka undantag.

De snyggaste travarna jag har sett har varit aktiva travare. Jag föredrar personligen maffigare hästar, men de är onekligen fina när de är vältränade.
Hade kontakt med en mkt fin vbl-travar-hingst för några år sedan. Han var enormt vacker och deffad med samtidigt väldigt smidig. En riktig sprinter. Han var enormt trevlig att hantera också

Jo, det är nog lättare, men en rolig sak var ni vi löshoppade i somras. Travaren jag tränade just då löshoppade för första gången och gisses vilken talang han var. Han visste exakt vart han skulle hoppa, hur han skulle hoppa och han kom i perfekt galopp. Hon som hade halvblodet som löshoppade innan dess tyckte travaren hade finare galopp än hennes egna som var lite markbunden. Så visst har en del travare det där lilla extra.

Ja, travhingstar i tävlingskonditon är underbara:laugh:

Ja:D Undra om halvblodet skulle ha haft någon chans mot de snabbaste russen:devil::angel:;)

Å andra sidan kan ju halvblodet finta bort dem med lite krummiduller, då kanske de blir rädda och springer ner i dammen som finns på en del travbanor(på innerplan). Det hände faktiskt en gång på jägersro när jag var där... den hästen blev efter det kallad sjöhästen:angel:

Sen ett tillägg: Alla hästar ser ut att ha stor hals när de blåser upp näsborrarna till två strutar och tittar på nåt farligt ;)

Haha det kan jag med 100% säkerhet säga att ett av de varmblod jag haft INTE såg ut att ha! :rofl: stackarn hade den spinkigaste hals jag någonsin sett (nåja, kanske lite överdrivet...) trots att kroppen var rätt så ponny-grov när den var musklad!
Andra varmblodet hade ganska bred och fin hals när den var i lagom hull - för att vara av tanig hästras.

Det kändes nästan fånigt i efterhand att jag hade tänkt/tyckt att varmblod 2. hade "bred och fin" hals när den trots allt var ca 157-158cm hög när jag med nya kallisen (147cm) reagerade på att jag plötsligt hade en hals ivägen när jag skulle titta på sidan om hästen! :rofl:

Men man får sätta saker i sitt rätta perspektiv.
Precis som att en häst som har "svårt för sig" kan man ändå tycka är duktig utifrån sig själv som individ, sina förutsättningar. Och att ryttaren gör det bra utifrån sina eller hästens förutsättningar. Inte för att jag tror att just du skulle säga emot, men ändå! ;)

Haha, ja friser kanske inte en kallblodstravare liknar alltid;)

Hur kan man tro att det är en nordsvensk?:p
Väldigt fin häst, fin och lång man;)

Ja manen är nog som sagt det enda som kunde ha stämt :p
Den är flätad på bilden dock ;)

*kl*

Hoppar in och ställer en fråga ang de sk ridtravarna.

Vilka travare blir generellt de bästa ridhästarna (om vi ser till tävlingsprestationer, inte gulligast snällast och mest allround osv)? Är det de hästarna som aldrig sats i vagn, de som aldrig startat, de som startat men varit "dåliga" eller är det de hästarna som har presterat bra på travbanan?

Jag har ju ganska stor erfarenhet av att skola om galoppörer och där är det generellt så att ju bättre de var på banan ju lättare är de att skola om till trevliga och presterande ridhästar. Hur ser det ut bland travarna?

Jag upplever dock stor skillnad på att utbilda exempelvis en arab och ett halvblod ja. Däremot är ju de flesta araber lite små för att hoppa dessa högre klasser osv. Är inget konstigt med det.
Halvblod är ett jävla nötande innan något sitter, men sen går de likt ålandsbåten, dvs rätt stabilt....

Det du säger om halvbloden är sånt som sades för 20-30 år sedan så jag tror det är nåt du bara hört och snappat upp. Ingen med erfarenhet kan påstå att det stämmer på 2000-talet.

Nu när Immer kom in i denhär tråden kan jag slita mig från datorn och bege mig ut och rida min nordis... ehh.. jag menar PRE ;)

:devil::D

Men det jag fått höra då jag ridit sambons varmblod(och även de jag ridit innan) har mest varit "vad är det där för ras, vad fin den är..!" "Det är ett varmblod" "Nähä??:eek:"

Ser den ut som en ponny då? Eller ett kallblod?

Nu när Immer kom in i denhär tråden kan jag slita mig från datorn och bege mig ut och rida min nordis... ehh.. jag menar PRE ;)

Gör du det. Jag har ridit min PRE idag -eller var det möjligen en frieser, nej visst, hon är ju kallblodstravare :p

*kl*

Vilka travare blir generellt de bästa ridhästarna (om vi ser till tävlingsprestationer, inte gulligast snällast och mest allround osv)? Är det de hästarna som aldrig sats i vagn, de som aldrig startat, de som startat men varit "dåliga" eller är det de hästarna som har presterat bra på travbanan?

Jag har ju ganska stor erfarenhet av att skola om galoppörer och där är det generellt så att ju bättre de var på banan ju lättare är de att skola om till trevliga och presterande ridhästar. Hur ser det ut bland travarna?

Nu kanske man får ta det här med en nypa salt, för SÅ långt kan inte jag utbilda travare för det första, för det andra är jag inte sån som satsar på tävling, och för det tredje har jag inte provat att omskola all världens olika travarindivider. Så ur ett mer spekulerande perspektiv:

Travare får starta ganska länge på travet, vilket betyder att de unga som blir ridhästar oftast ändå har något "problem" även om det inte alltid är så tydligt/uttalat utan mer att den inte springer så bra som den borde. Om man inte gett upp i förtid. Jag ser det som att man KAN ha en fördel av att försöka skola om en äldre som hållt länge nog för att få starta tiden ut för då kan man ha turen att få tag på en "hel" och tålig häst med bra skalle. Samtidigt är det en häst som förmodligen då är 10-15 år när det ska börjas och den har gått länge med en felaktig teknik för ridningen.

Så drömscenariot för mig skulle vara en ostartad men inkörd häst. Då har man fördelarna från en ändå lite världsvan häst som kanske gått premielopp, hanterats mycket och redan kan -litegrann- basics som man får med gratis. Men det bör gå snabbt att lära om tekniken, de är i en sån ålder att det går snabbt att lära nytt.
Min kuse jag hade som haft bäst förutsättningar för galoppen och hoppningen gick på travet tills den var 3 och blev därefter ridhäst, den hade absolut ingen travartrav utan snarare nästan kort tråkigt ponnysteg "i grunden". Den hade jag gärna fått tag på redan som 3-åring hellre än som 12-åring när den redan hade tränats en hel del inom hoppning men knappt för fem öre i dressyren och hade gått och slitit på sig i onödan och lärt fel av det. Skulle gissa på att den hade kunnat gå 1,20-1,30 med rätt ryttare isf eftersom den gick 1,10-banor med dom kassa förutsättningarna (jag är inte hoppintresserad och hästen var redan så sliten i kroppen så jag brydde mig inte om att försöka). Ev. bra som fälttävlanshäst också.

Travaren jag skaffade som 6-åring som inte gick bra på travet, den hade tappat psyket pga att man försökt starta den när den inte varit fysiskt på topp upplever jag. Så även fast fysiken förbättrades försvann aldrig det felaktigt inpräntade i skallen tyckte jag (satte sig lite på tvären om den trodde något skulle bli jobbigt). Travaren jag skaffade först som 15-åring är nog den tåligaste hittills rent fysiskt, den hade startat länge på travet. Fast både fysiskt (muskla om och få snedhet tillrättad) och mentalt (felinlärd teknik och reaktion på bettet, psyket överlag) känns som att det tar låång tid att fixa till, allt går i ultrarapid! :p

Svammel svammel.

*kl*

Den travaren som gick St.George i USA hade i alla fall gått på travet innan. Vet inte hur länge eller hur bra han var, men han blev köpt från ett sådant ställe i USA där man adopterar bort fd tävlingstravare till ridmänniskor.

Det måste ju tillochmed ni som inte håller på med trav hålla med om?
Inte direkt, ser verkligen ut som en travare, men lång rygg och kantiga former. Nej tack.

Hästen måste oftast skolas om, och det tar självklart längre tid att skola om en häst än det tar att endast "utbilda" en häst.
Det krävs mkt kunskap och ett stort tålamod att omskola en travhäst. Tyvärr är det ofta mer orutinerade ryttare som köper just travhästar till ridning och det ligger antagligen hästarna i fatet.

Att kalla halvblod för "tråkiga" vittnar om en stor okunskap imo
Håller helt med! Halvblod kan ju se ut precis hur som helst, ha vilken färg som helst, vara stora långbenta, små och lågställda, lång hals, kort hals osv osv.. Finns ju hur många olika modeller som helst.

Varför bilder?
Dom säger ingeting om hur dom rör sig.. Visst jätte fina..
Men det syns att det är travare...

suck.. kan folk inte bara inse att det är två helt olika raser som man inte kan jämföra...
Håller med..

kan även meddela att jag tävlar ett kallblodssto som är D-ponny, hon klarar 95 cm! SUG PÅ DEN NI ALLA MÄNNISKOR!:devil:
:rofl::rofl:
Det var det roligaste jag läst idag.
Det är väl absolut inget imponerande i det du skrev. Bara skrattretande.

Smidiga shettisar har ju setts hoppa över 1 meter så..

Jag tror inte att någon har sagt att travare är "tråkiga". Jag tycker ofta att travarna har bra psyke, är arbetsvilliga och har en bra inställning. Samt att de är välhanterade.

Men sen har de inte samma fysiska förutsättningar som en ridhäst har som är avlad för det ändamålet.
Håller med!
De är trevliga hästar, men (ovan i fet)

Han var väldigt söt.

de är döda i blicken
Det har jag då aldrig hört någon säga om travare, förlåt men det lät lite kul :rofl:

Lägger in en bonusbild, allt detta kan man göra med en travare::p

137024843fxqknq_fs.jpg
Med andra ord kan man inte rida i form?
För någon sådan bild finns då inte med..

Sen vidhåller jag att det faktiskt är svårare att "lära om" än att enbart lära in. Det finns forskning som stödjer detta påstående.
Håller helt med! Finns väl anledning till att många kunniga tränare säger "hellre ohanterad än felhanterad"!

Alltså det var nog det roligaste jag har hört. Antingen skämtar du med oss eller så är du totalt okunnig och inte ens medveten om det.
Vilka hästar hittar du i eliten inom ridsporten? Varför tror du att dessa häster återfinns där? För att de är trögtänkta vid inlärning och allmänt okänsliga och kassa?

Detta uttalande tog verkligen priset. Jag skrattar än :rofl:
Jag med:rofl::rofl:

Halvblod är ett jävla nötande innan något sitter, men sen går de likt ålandsbåten, dvs rätt stabilt....
Å även detta är bara min åsikt och ingen vetenskaplig fakta som forskats fram i generationer.
Då är antalet halvblod du ens har försökt lära något: 0. Uppenbarligen.

Ang vilken teknik hästen hoppar med tycker jag är ganska ointressant om man man inte tävlar 160. Viljan och modet är det viktigaste.
Teknik och god galopp är mycket viktigt när man hoppar kombinationer.
Men vilja och mod tar man sig inte igenom en sådan på ett hälsosamt sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka