Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

jag tycker många halvblod ser ut som travare! Ja, det finns olika modeller av travare och många av de modellerna tycker jag är finast av alla raser och en del modeller gillar jag mindre. I bland kan man tro att det skulle vara negativt att hästen ser ut som en travare, men det är det inte, eftersom jag tycker travaren är en av världens vackraste hästraser.
det är ju för att det är en ras du tycker är vacker. Det beror ju helt på va man gillar för hästar. Jag som inte gillar vanliga bruna gillar ju varken halvblod, travare eller fullblod som ser ut sådär. Jag skulle ju inte vilja att min... Uhm.. Har ju inte så många att välja mellan just nu.. Nordis såg ut som en travare om man säger så :rofl: Eller att min unghäst gjorde det för den delen.

jag tycker också det är märkligt, de skulle tydligen inte ha någon gnista i ögonen utan de såg helt "döda" ut. Kommentaren kom från någon som är medlem här på buke, läste det i en annan travartråd för ett tag sedan.
tråkigt att säga något sådant om en ras. Även om det inte är min favoritras (har iofs ingen direkt favoritras) så tycker jag inte de är döda i blicken :crazy: Det finns väl vakna och pigga (och sömniga :angel:) individer inom alla raser..

22222222233311111111111

Det har jag redan förklarat för dig och det ska tänker jag inte göra igen.

Vad är det som gör att ett fullblod ser ut som ett fullblod? (de kan ju också se väldigt olika ut)
Halvblod? (samma här)
Connemara?

Det går inte alltid att sätta fingret på vad det är men likförbannat syns det.

Då måste ditt hästöga vara ytterst skarpt! För jag har ofta förväxlat halvblod för travare, travare för halvblod, fullblod för travare ect ect. Tycker faktiskt det kan vara svårt i bland att avgöra vilken ras hästen tillhör. Både på bild och IRL. Var på en nationell hopptävling i helgen, tyckte många av de hästarna såg ut som travare faktiskt.

Det är väl olika där också, hur man uppfattar att hästar ser ut.

Jag tycker dock inte det är så svårt IRL. På bild kan det ju lätt bli knepiga vinklar m.m. där raser väldigt lätt kan förväxlas med annan ras!

22222222233311111111111

Precis! Det bror ju helt vilken smak man har. Jag gillar faktiskt alla typer av hästar mer eller mindra. Jag tycker fullblod har en otrolig utstrålning och det gäller även många av travarna. Jag tycker även halvblod inom hoppeliten är väldigt fina och vissa araber är också väldigt vackra. Samma gäller spanska hästar och islänningar osv osv. Men jag gillar mest smäckra och högresta hästar, men jag hade inte tackat nej till Järsvöfaks:d

Fast bruna hästar tillhör faktiskt mina favoriter. Gillade Seabiscuits färg väldigt mycket. Brunt passar bra till min rödvita jockeydress. Fux passar mindre bra:p

Ja, jag tycker då att många travare har en väldigt vaken och pigg blick. Denna travares blick tycker jag är ganska så vaken:

mille4.jpg

Det är väl olika där också, hur man uppfattar att hästar ser ut.

Jag tycker dock inte det är så svårt IRL. På bild kan det ju lätt bli knepiga vinklar m.m. där raser väldigt lätt kan förväxlas med annan ras!

Jag tycker faktiskt det är ganska svårt IRL, i alla fall när de står rätt upp och ner. Det är mer när de rör sig som jag lättare kan se vilken ras det är.

Det har jag redan förklarat för dig och det ska tänker jag inte göra igen.

Vad är det som gör att ett fullblod ser ut som ett fullblod? (de kan ju också se väldigt olika ut)
Halvblod? (samma här)
Connemara?

Det går inte alltid att sätta fingret på vad det är men likförbannat syns det.

Nej, det är just det du inte har, trots att jag frågat flera gånger och därför hoppades jag på svar i denna tråden, som faktiskt har en trevligare ton och därför var jag hoppfull!:)

Fullblod tycker jag oftast är ganska rastypiska o lätta att se.
Men halvblod brukar jag kunna gissa på div. annat i många fall. Halvblod har väl inte direkt nån rastyp att följa?

kan även meddela att jag tävlar ett kallblodssto som är D-ponny, hon klarar 95 cm! SUG PÅ DEN NI ALLA MÄNNISKOR!

Ja jag är yngre, men det har vell inte till saken att göra? :D
Men det med kallblodet menade jag att hon har varit riden i snart ett år på ridskola, hon är 7år. Jag är väldigt stolt över henne, kan gallopombyten utan några bommar, hon kan öka och minska sig, kan trekompination,:love: årkar inte räkna upp allt. Men kommer helt klart kunna gå långt.;)
Så hon är fortfarande inte färdigutbildad, men innan hon kom till ridskolan var hon bara skogsriden.

Snälla, var snäll. Är så stolt!:crazy:

Hejja! :bump:
Fortsätt så och bry dig inte om alla som är elaka!
"Vuxna" människor som är elaka eller inte kan uppföra sig är inte värda nånting.

Du har all rätt i världen att vara stolt över dig själv och din häst!

Just de bemötande du fick är anledningen till att jag försöker undvika alla forum utom travforumet, vad man än säger så blir man nertryckt i stövelskaften!

"Springer tillbaka till travforumet"

Hejja! :bump:
Fortsätt så och bry dig inte om alla som är elaka!
"Vuxna" människor som är elaka eller inte kan uppföra sig är inte värda nånting.

Du har all rätt i världen att vara stolt över dig själv och din häst!

Just de bemötande du fick är anledningen till att jag försöker undvika alla forum utom travforumet, vad man än säger så blir man nertryckt i stövelskaften!

"Springer tillbaka till travforumet"

Väl talat! :bow::bow::bow:

Billion99 Du ska vara jätte stolt o glad över dina och din hästas framsteg!! :bow::bow:

Det var nog mer

SUG PÅ DEN NI!!!!!!!!!! :devil::devil:

..kommentaren som gjorde att folk kanske reagerade lite ;)

Jag tycker också att alla ska vara nöjda med sina hästar och sina framsteg oavsett hur små eller stora det än må vara :)

Den karamellen kan man suga själv på :D ;)

Senast ändrad av en moderator:

Till TS:

Eftersom du anser att en häst hoppar bra som uppenbarligen kastar sig snett, vint och obalanserat över hindrena får jag uppfattningen om att du är rätt orutinerad. Tom. jag som är helt orutinerad kan se att den hoppar väldigt obalanserat, snett och med hängande framben.

Därför rekommenderar jag dig att köpa en läromästare! Det är inget att skämmas för! Jag hade gjort samma sak!

Det var nog mer

SUG PÅ DEN NI!!!!!!!!!! :devil::devil:

..kommentaren som gjorde att folk kanske reagerade lite ;)

Jag tycker också att alla ska vara nöjda med sina hästar och sina framsteg oavsett hur små eller stora det än må vara :)

Jo, de fattar jag med ;)

Men å andra sidan så
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=927965
Inte särskillt märkvärdigt för de flesta, men OTROLIGT stort för mig... SÅ SUG PÅ DEN NI :bump:;)

Och å 3dje sidan så har Billion99 all rätt att vara jätte stolt över sin häst o deras framsteg..
Behöver ju inte alltid se det på det där nedvärderande sättet...

Ja men att skriva SUG PÅ DEN NI!!!! :devil::devil: som en slags hävdelsegrej blev just detta sammanhang väldigt lustigt :D Tror nog mest att folk reagerade med ett leende faktiskt.
Skulle vara samma sak som att jag gick in på dressyrforumet och skrev "Idag har jag suttit ner tre steg i trav... SUG PÅ DEN NI era nollor!!!!! :devil: :devil:

:D

Och man blir rent allmänt inte bättre för att nån annan ska SUGA PÅ DEN!! (haha ja det kan ju kanske misstolkas :angel: )

Grattis förresten!!! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Mig veterligen kan man vara både bättre och sämre på suga delen... har en himla kul story om just det, men jag tror knappast den passar sig så bra i just denna tråden :angel::o

Jag håller med dig i övrigt och tackar för grattiset ;)

Hästen hoppar utan rygg, sänker inte halsen, är allmänt spänd, varken fram eller bakben har någon speciell teknik. Hästen ser inte ut att ha roligt heller.

Skulle satsa på att låna en läromästare (om tråden ens handlar om det längre?!)

Här får ni en ras beskrivning!

Halvblod:
Mankhöjden för svenskt halvblod är ca 160-175 cm. Det är en storlinjerad häst som är känd för sina goda rörelser. Begreppet "schwedengang" har blivit ett varumärke för rasen.

Få hästar är så allround som just halvblodet, som håller sig väl framme i flera hästsporter, just tack vare att det är en ras sammansatt av olika blodslinjer från övriga Europa. Svenskt Halvblod är därmed som ras betraktad i stort sett identisk med de halvblod som finns i Tyskland och Holland. I Sverige används halvblodet till dressyr, fälttävlan, hoppning och körning där den haft stora framgångar på elitnivå.

Varmblod:
Varmblodstravaren varierar i mankhöjd allt från under ponnymåttet upp till 165 cm. Förekommande färger är brun, fux, svartbrun, svart och i sällsynta fall också skimmel och rödskimmel. I tävlingstraven har varmblodstravaren stor bogfrihet, bakbenen träder utvändigt förbi de avtrampade frambenen. Travstegen är långa, flacka, snabba, vägvinnande som är utdragna i en svävningsfas. Skritten är ofta kort i steget och galoppen klumpig och lite ostadig.

Fullblod:
Höjden kan variera mellan omkring 150 till 170 cm, och vikten på runt 320 till 450 kilo. Förekommande färger är brun, mörkbrun, fux, svart, gråskimmel och i sällsynta fall brunskimmel. Vita tecken är vanliga.

Fullbloden går alldeles utmärkt att omskola till ridhästar när deras kapplöpningskarriär är över. De "misslyckade" galoppörer som säljs som ridhästar brukar också ligga bra till i pris.

Fullblodets enastående egenskaper har gjort att den flitigt har använts för att förädla en uppsjö av andra hästraser. Den främste representanten av fullblodets avkomlingar är angloaraben. Många halvblodsraser har med lyckat resultat infört betydande mängder fullblod i aveln. Även i kallblodsaveln har det tillförts fullblod i viss utsträckning. I framavlandet av den amerikanska travaren är stamhingsten ett fullblod. Många av dagens ponnyraser innehåller även fullblod. De bästa tävlingsponnyerna är ofta korsningar ponnyer-fullblod.

:idea:

Halvblod har väl inte direkt nån rastyp att följa?
Nej inte direkt, och det finns ju många snarlika raser/varianter till dem.

Till TS:

Eftersom du anser att en häst hoppar bra som uppenbarligen kastar sig snett, vint och obalanserat över hindrena får jag uppfattningen om att du är rätt orutinerad. Tom. jag som är helt orutinerad kan se att den hoppar väldigt obalanserat, snett och med hängande framben.

Därför rekommenderar jag dig att köpa en läromästare! Det är inget att skämmas för! Jag hade gjort samma sak!
:bow::bow:

lillmaria88:
Vad ska de ras beskrivningarna tillföra hade du tänkt?

Skrev den för många säger att travare ser ut som halvblod och halvblod ser ut som travare och travare ser ut som fullblod.....

Du glömde en sak: även halvbloden och fullbloden är varmblod.

Ja men man säger ju inte varmblod till ett halvblod.. Jag tror ingen kan misstolka det... Sen så är inte "travare" ett ras namn, utan tex amerikanskt varmblod....

Ja men man säger ju inte varmblod till ett halvblod.. Jag tror ingen kan misstolka det... Sen så är inte "travare" ett ras namn, utan tex amerikanskt varmblod....

Svenskt varmblod = Svenskt halvblod

Varmblodig travare = travare

F.ö tycker jag din rasbeskrivning var ganska bra att ha med. Där står ju trots allt svart på vitt hur travarna rör sig "normalt" och vad deras användningsområde är, och likaså för halvbloden.

Jag förstår mig aldrig på de här heta diskussionerna. Självklart kan alla raser hoppa, och självklart finns det travare som hoppar riktigt trevligt.
Men vill man satsa på hoppning, och nu menar jag över LA-nivå (för jag är ganska säker på att t.o.m den mest insnöade dressyrhäst som knappt sett en bom innan kan kravla runt en LA med lite hjärta och vilja), så köper man sig väl ändå en HOPPhäst?
Hade jag velat satsa på trav hade jag inte köpt en halvblodshäst med hoppstam.

/Ia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka