Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Det är ju ganska svårt att se på bild. plus att om man lägger ut typ en 2-3 åringt halvblod som ej är riden och typ gått på lösdrift och sedan lägger man ut en välriden ridtravare så är det ju ganska lätt att förväxla.

Hästarna på bilderna har ju inte direkt samma förutsättningar.

Men ett ridet halvblod mot en lika gammal ridtravare med samma vinkel då blir det ganska mkt lättare att gissa.

Knapplån

Halvblodsmänniskor o travarmänniskor kommer alltid tjafsa om vilken häst som är bäst :angel:

Det är bara att inse att alla har olika smak vissa vill ha travare vissa vill ha halvblod.

själv skulle jag aldrig köpa mig en travare oavsett om jag satsade högt eller inte eftersom jag vet hur mkt man får gratis på ett halvblod som är avlad för ändamålet i massa generationer. Jag är helt enkelt lat:D varför lägga ner massa energi och arbete när man kan betala lite extra och ta genvägar:laugh:

Min häst har det i kroppen som min tränare säger och det blir så mycket enklare och roligare allting.

Jag har ridit många travhästar och jag skulle aldrig orka lägga ner det arbetet på en travhäst och om jag sen dessutom behöver sälja den eller om hästen blir tvungen att tas bort får jag inte ut några pengar heller.

Har jag ett halvblod med bra stam stiger hästen i värde ju mer den bli utbildad och är det ett sto har den alltid ett avelsvärde. Även om en travhäst är högt utbildad så kommer den aldrig bli värd några stora pengar.

Men jag tycker hela travsporten är hemsk, tkr det är djurplågeri stressigt som fan och duger inte hästarna så skickas dom på slakt eller säljs för 5000 och då ofta till någon okunnig 12 åring som flänger runt med den.

Visst kan travhästar hoppa,det kan alla hästar men om dom nu är så trevliga ridhästar varför rider majoriteten på halvblod då? och varför vill inte folk betala nånting för dom trots att dom hoppar 140 hinder? bara en fundering:angel:

Bra skrivet.

Problemet är att om man lägger ner en massa jobb på en travare så får man ändå inte mer än motsvarande ett mediokert halvblod. Man kan med riktigt seriöst jobb få en häst som kan gå kanske LB-LA klass nånstans i mitten på startfältet. Detta endast förutsatt att man själv är kunnig, begåvad med en stor portion tålamod samt har lyckats hitta en individ med lite bättre förutsättningar än andra.

Men jag tror att detta kan vara orsaken till att många väljer just en ridhäst istället, för där finns redan grunden naturligt. Man behöver oftast inte "jobba fram" rena korrekta gångarter eller en bra grundbalans. Med samma jobb på en häst lämpad för ändamålet kommer man betydligt längre helt enkelt.

Många säger att man lär sig mkt som ryttare av att utbilda en travare. Inget snack om saken, det gör man säkert. Samtidigt tror jag att man som ryttare lätt glömmer bort att skola sig själv, då hästen behöver så mkt hjälp i att hitta sin balans, rena gångarter osv.
När det gäller finlir, sitsen och inverkan osv. tror jag helt klart att man utvecklas bäst på en häst som är stadig i sig själv, med god grundbalans och som kan sin sak. Då har man större möjlighet att verkligen utvecklas som ryttare från grunden.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju ganska svårt att se på bild. plus att om man lägger ut typ en 2-3 åringt halvblod som ej är riden och typ gått på lösdrift och sedan lägger man ut en välriden ridtravare så är det ju ganska lätt att förväxla.

Hästarna på bilderna har ju inte direkt samma förutsättningar.

Men ett ridet halvblod mot en lika gammal ridtravare med samma vinkel då blir det ganska mkt lättare att gissa.

Hur vet du att de är oinridna halvblod på bilderna då? Men du har en bra punkt där och det är att ridhästar som inte har några ridmuskler kan se ut som vilken travare som helst och travare med ridhästmuskler kan se ut som vilken ridhäst som helst. Då är det mer gångarterna som avslöjar om det är en travare eller en ridhäst. För travaren har mycket, mycket snabbare trav. Där snackar vi ökad trav:angel:

Senast ändrad:

Knapplån

Halvblodsmänniskor o travarmänniskor kommer alltid tjafsa om vilken häst som är bäst :angel:

Det är bara att inse att alla har olika smak vissa vill ha travare vissa vill ha halvblod.

själv skulle jag aldrig köpa mig en travare oavsett om jag satsade högt eller inte eftersom jag vet hur mkt man får gratis på ett halvblod som är avlad för ändamålet i massa generationer. Jag är helt enkelt lat:D varför lägga ner massa energi och arbete när man kan betala lite extra och ta genvägar:laugh:

Min häst har det i kroppen som min tränare säger och det blir så mycket enklare och roligare allting.

Jag har ridit många travhästar och jag skulle aldrig orka lägga ner det arbetet på en travhäst och om jag sen dessutom behöver sälja den eller om hästen blir tvungen att tas bort får jag inte ut några pengar heller.

Har jag ett halvblod med bra stam stiger hästen i värde ju mer den bli utbildad och är det ett sto har den alltid ett avelsvärde. Även om en travhäst är högt utbildad så kommer den aldrig bli värd några stora pengar.

Men jag tycker hela travsporten är hemsk, tkr det är djurplågeri stressigt som fan och duger inte hästarna så skickas dom på slakt eller säljs för 5000 och då ofta till någon okunnig 12 åring som flänger runt med den.

Visst kan travhästar hoppa,det kan alla hästar men om dom nu är så trevliga ridhästar varför rider majoriteten på halvblod då? och varför vill inte folk betala nånting för dom trots att dom hoppar 140 hinder? bara en fundering:angel:

Där har du en aning fel ja. Jag har en 16 årig travare som inte har tävlat trav på snart 7 år, har egentligen ingen nytta av honom då jag tävlar monté(och snart galopp) och han får inte tävla längre, men honom kommer jag aldrig att sälja eller låna ut på foder! Så var passar din fördom in där?

Travarens ökade trav är något helt annat än den ökade trav som ska visas i ett dressyrprogram. Det ska man inte glömma.

Det har du rätt i och jag tycker travarens "ökade" trav är bra mycket roligare att se på. Finns inte mycket som slår en travare som ökar traven från noll till 1,05.
Tycker JAG i alla fall.

Det har du rätt i och jag tycker travarens "ökade" trav är bra mycket roligare att se på. Finns inte mycket som slår en travare som ökar traven från noll till 1,05.
Tycker JAG i alla fall.

Precis, det tycker DU! Och många andra också, förstås.
Men som vissa gör, att gå från det egna tyckandet till att på allvar tro att den hästrasen är lika bra som alla andra, på allting, känns naivt.

Jag tycker också att travare är urhäftiga. Dessutom trevliga att hantera.
Har sett ett par stycken som varit riktigt trevliga ridhästar, men också en hel hög som varit katastrof att galoppera.

Jag tycker som sagt att travaren är jättehärlig häst- men allra bäst tycker jag om den när den travar framför sulky och är i sitt rätta element, då kommer alla rastypiska kvalitéer till sin rätt! :)

Precis, det tycker DU! Och många andra också, förstås.
Men som vissa gör, att gå från det egna tyckandet till att på allvar tro att den hästrasen är lika bra som alla andra, på allting, känns naivt.

Jag tycker också att travare är urhäftiga. Dessutom trevliga att hantera.
Har sett ett par stycken som varit riktigt trevliga ridhästar, men också en hel hög som varit katastrof att galoppera.

Jag tycker som sagt att travaren är jättehärlig häst- men allra bäst tycker jag om den när den travar framför sulky och är i sitt rätta element, då kommer alla rastypiska kvalitéer till sin rätt! :)

Japp, jag och HELA travvärlden som är ganska så stor ändå!;)
Självklart är ridhästen bäst på "sina" grenar, det är det inget snack om saken om! Och att en eller två travare kan komma högt betyder väl egentligen ingenting i det stora sammanhanget, men jag är faktiskt ganska stolt över de som har lyckats med sin nya karriär fast de egentligen inte är avlade för ändamålet.

Det jag tycker är viktigast är i alla fall att få mer status på travaren som ridhäst, så att den kan få ett bra liv efter banan också. Då måste bättre ryttare komma med i leken, för annars får travaren aldrig något bättre ryckte som ridhäst! Man kan ju bara se nu vad de bra ryttarna kan åstadkomma med en travare.

Travarna gör ju faktiskt en hel del för ridsporten, då menar jag ATG som sponsrar den med flera miljoner och alla ATG kliniker, forskning osv. Se bara vad staten har bestämt nu över STC och ATG:S huvud, jo, mer pengar till ridsporten. Bara tacka och ta emot:p

Ridhästens ökade trav ska komma ur samling. En ökad trav är egentligen likställd med en ökad passage, om den utförs rätt.
Att jämföra travhästens snabba trav mot en ridhäst ökade trav är som att jämföra äpplen med apelsiner. Det finns ingen likhet alls. Att du tar upp detta gör att jag funderar om du vet hur en dressyrmässig korrekt ökad trav egentligen ser ut

Ridhästens ökade trav ska komma ur samling. En ökad trav är egentligen likställd med en ökad passage, om den utförs rätt.
Att jämföra travhästens snabba trav mot en ridhäst ökade trav är som att jämföra äpplen med apelsiner. Det finns ingen likhet alls. Att du tar upp detta gör att jag funderar om du vet hur en dressyrmässig korrekt ökad trav egentligen ser ut

Jag vet hur en ökad trav ser ut, det där var mer ett skämt, men tydligen tas ens ord rätt allvarligt här.

Det är rätt många som inte vet hur en ökad trav faktiskt ser ut korrekt utförd. Och det är rätt vanligt att folk säger att "ja det är en travare så travökningar är han ju bra på".
Eftersom det diskuterades travare, ridbarhet osv. framstod inte din jämförelse direkt skämtsamt utan snarare som ett slags inlägg i "debatten"

jo precis man lär sig jätte mycket av allt arbete, men samtidigt känner nog många att de hellre vill lägga ner alla pengar tid och arbete som krävs för att ha häst på en häst som inte har några begränsningar.

Nu finns det ju såklart vissa som med rätt ryttare blir riktigt bra också, men det är ju alltid ett säkrare kort att ta en som är av rätt ras då man får så mycket gratis.

Jag hade en ponny förut som var väldigt svår under en period, allt var kollat så hon hade inte ont någonstans. Men hon var väldigt het, tittig och hade den fula ovanan att stegra, hon blev superfin med mycket jobb och jag lärde mig massor. Men vad himla skönt och bekvämt jag har det nu med den hästen jag har nu:p inte rädd för något, jätte lydig och alltid med på allt.

jag sa aldrig att det blir så med alla, självklart finns det både bra och dåliga hästägare inom alla sporter.

:eek:

Det var värst vad du var expert på travsporten..

Hur många gånger har du varit på en travbana resp. hos en travtränare?

Det är en sak att gå runt och tro saker som är felaktiga. Men att kläcka ur sig nått sånt där på ett allmänt forum är rent utav korkat.

:eek:

Det var värst vad du var expert på travsporten..

Hur många gånger har du varit på en travbana resp. hos en travtränare?

Det är en sak att gå runt och tro saker som är felaktiga. Men att kläcka ur sig nått sånt där på ett allmänt forum är rent utav korkat.

Du har din åsikt och jag har min åsikt och du behöver inte ta till personangrepp för att vi tycker olika det är ju som sagt ett allmänt internet forum och alla får tycka vad dom vill.

Finns flera sporter än trav jag tycker är fel, jag mår illa när jag ser horseball i globen:crazy:

Det är rätt många som inte vet hur en ökad trav faktiskt ser ut korrekt utförd. Och det är rätt vanligt att folk säger att "ja det är en travare så travökningar är han ju bra på".
Eftersom det diskuterades travare, ridbarhet osv. framstod inte din jämförelse direkt skämtsamt utan snarare som ett slags inlägg i "debatten"

Okej, men det skulle vara skämtsamt. Jag vet hur ökad trav ser ut och att det inte är samma sak som när en travare travar snabbt.

Japp, en debatt är det och vi vet ju hur den kommer att sluta. Ingen av "sidorna" kommer någonsin att ändra sin åsikt. Under de åren jag har varit här inne har faktiskt ingen gjort det... vad jag kan minnas i alla fall. Så egentligen är det ganska meningslöst att diskutera travarens vara eller icke vara, för det leder ingenstans ändå:p

Okej, men det skulle vara skämtsamt. Jag vet hur ökad trav ser ut och att det inte är samma sak som när en travare travar snabbt.

Japp, en debatt är det och vi vet ju hur den kommer att sluta. Ingen av "sidorna" kommer någonsin att ändra sin åsikt. Under de åren jag har varit här inne har faktiskt ingen gjort det... vad jag kan minnas i alla fall. Så egentligen är det ganska meningslöst att diskutera travarens vara eller icke vara, för det leder ingenstans ändå:p

Bra sagt. :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka