Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Men hoppning handlar ju inte bara om att ha ett bra påskjut bak, det finns det ju många halvblod som har oxå men som ändå inte blir bra.
Hoppning handlar ju om att på ett bra och säkert sätt ta sig runt en hoppbanan, men alla dess tekniska svårigheter som det innebär. Att hoppa enstaka hinder, i skritt, trav eller galopp klarar nog en ko oxå, oavsett höjd (men kom nu inte med ngr överdrivna höjder ála 2m)

Hoppning handlar ju även till vis del om teknik, bara för att dom är starka bak behöver det absolut inte betyda att dom hoppar rätt. Hoppning kan man ju säga är framben, nacke, rygg och bakben, om ni förstår vad jag menar, det finns ju förskrifter hur man vill att hästarna ska hoppa med alla dessa 4 delar.

Sen fattar jag inte riktigt det här med travdisskution. Vad skulle hända om ngn startade en tråd "Hej, jag ska börja med trav, kan jag köpa mig ett halvblod och tävla med i Olympia Travet då?" Det skulle väl travmänniskor, likasom hopp och dressyrmänniskor tycka vara lite konstigt.

Jag har aldrig hört tala om halvblod som går på trav, men visst har man hört talas om hela eller (oftast) halvtravare som kommit långt i hoppning, men snälla det betyder inte att varenda travare kan bli bra hopphästar.

Själv skulle jag aldrig få för mig att ens funderar på en travare, av just den anledning att jag tränar och tävlar hoppning, likaså att jag aldrig skulle köpa ett halvblod om jag skulle få för mig att börja med trav.

Och sen, om dom är svåra eller lätta att utbilda, det handlar väl förfasen inte om rasen, utan individen, eller kanske tillomed ryttaren. Hästen kanske inte är korkad eller trög, det kanske är den som ska lära den som är det och inte kan. Men samtidigt finns det ju såklart individer som är svårlärda respektive lättlärda oavsett om det handlar om travare, halvblod, shettisar, fjordningar o.s.v.

Senast ändrad:

Men hoppning handlar ju inte bara om att ha ett bra påskjut bak, det finns det ju många halvblod som har oxå men som ändå inte blir bra.
Hoppning handlar ju om att på ett bra och säkert sätt ta sig runt en hoppbanan, men alla dess tekniska svårigheter som det innebär. Att hoppa enstaka hinder, i skritt, trav eller galopp klarar nog en ko oxå, oavsett höjd (men kom nu inte med ngr överdrivna höjder ála 2m)

Hoppning handlar ju även till vis del om teknik, bara för att dom är starka bak behöver det absolut inte betyda att dom hoppar rätt. Hoppning kan man ju säga är framben, nacke, rygg och bakben, om ni förstår vad jag menar, det finns ju förskrifter hur man vill att hästarna ska hoppa med alla dessa 4 delar.

Sen fattar jag inte riktigt det här med travdisskution. Vad skulle hända om ngn startade en tråd "Hej, jag ska börja med trav, kan jag köpa mig ett halvblod och tävla med i Olympia Travet då?" Det skulle väl travmänniskor, likasom hopp och dressyrmänniskor tycka vara lite konstigt.

Jag har aldrig hört tala om halvblod som går på trav, men visst har man hört talas om hela eller (oftast) halvtravare som kommit långt i hoppning, men snälla det betyder inte att varenda travare kan bli bra hopphästar.

Själv skulle jag aldrig få för mig att ens funderar på en travare, av just den anledning att jag tränar och tävlar hoppning, likaså att jag aldrig skulle köpa ett halvblod om jag skulle få för mig att börja med trav.

Och sen, om dom är svåra eller lätta att utbilda, det handlar väl förfasen inte om rasen, utan individen, eller kanske tillomed ryttaren. Hästen kanske inte är korkad eller trög, det kanske är den som ska lära den som är det och inte kan. Men samtidigt finns det ju såklart individer som är svårlärda respektive lättlärda oavsett om det handlar om travare, halvblod, shettisar, fjordningar o.s.v.

För det första får ju inte halvblod tävla trav, så det är ju ett omöjligt projekt:p
Och för det andra, hade det nu gått hade jag inte brytt mig ett dugg, det är upp till var och en vad folk vill göra med sina hästar - man inser ju själv tillslut vad hästen har för begränsningar... eller ryttaren. Jag har aldrig förstått varför man måste klanka ner på folks val.

Måste bra tillägga det om korsningar i hoppning, det verkar ju faktiskt som att travarkorsningar har lyckats bäst inom hoppning på hög nivå av alla korsningar(har i alla fall inte hört att någon mer underlig korsning har vunnit OS). Halvblod/fullblod räknas inte. Bara ett litet tillägg.

För det första får ju inte halvblod tävla trav, så det är ju ett omöjligt projekt:p
Och för det andra, hade det nu gått hade jag inte brytt mig ett dugg, det är upp till var och en vad folk vill göra med sina hästar - man inser ju själv tillslut vad hästen har för begränsningar... eller ryttaren. Jag har aldrig förstått varför man måste klanka ner på folks val.

Måste bra tillägga det om korsningar i hoppning, det verkar ju faktiskt som att travarkorsningar har lyckats bäst inom hoppning på hög nivå av alla korsningar(har i alla fall inte hört att någon mer underlig korsning har vunnit OS). Halvblod/fullblod räknas inte. Bara ett litet tillägg.

Okej, jag är inte ett dug insatt i trav, men jag tog bara ett exempel :p

Jag bryr mig inte heller om folks val egentligen, känner ett par stycken som har travare och som hoppar med dem, fast på hobbynivå och har inga direkta mål att bli bäst, och jag har absolut inget emot dem.
Överlag så försöker jag att skita i andra och sköta mig eget. Hatar när folk lägger sig i min hästskötsel och lägger mig såleds inte i andras skötsel och val av häst. Men det hadlar mer om att jag inte förstår varför man väljer en travare OM man vill tävla och träna aktivt.

Sen tycker jag inte riktigt att det är samma sak att spela in korsningar i disskutionen för i korsningar finns det ju en "ridras" oxå och det tror jag spelar in mycket. För det först att den kanske inte tränad för trav (om det ens får det?) öht utan avlas för att bli ridhäst.

Jag startade en tråd där jag skrev att mitt halvblod verkade ha talang för trav och att han hade spurtat ifrån travare flera gånger. Skrev att om han bara hade fått starta så hade han blivit en jättebra travare.

Kan säga att reaktionerna i den tråden INTE var direkt "vad kul, lycka till!" :angel: :angel: Utan det var värsta mobben som attackerade. Och jag fick veta hur totalt värdelös ett halvblod skulle vara.

Slutsatsen är alltså. Man får från travsidan säga precis vad som helst om ett halvblod. De är värdelösa, skaffa en riktigt travhäst istället, osv.
Men om man på ett trevligt sätt påpekar att en ridtravare inte har samma förutsättningar som en ridhäst är man en elak och rasistisk jävel :D

haha:D

Kan tänka mig det, det är ju ofta så, folk ska få snacka hur mkt skit som helst om hur hemska halvblod är, men säger man minsta lilla om att travare inte är världsbäst på allt så blir det ett himla liv:angel:

Jag hatar inte travare och folk får satsa på travhästar som hopphästar om det nu är det dom vill, men jag håller med Olympus, jag förstår inte varför man väljer en travhäst när man kan välja en häst som är bättre lämpad för det.

Jag tror jag ska ringa till Johan Häggberg och fråga om inte han kan hjälpa mig att lära min häst att tölta för jag tror hon är blivande sm vinnaren i T2 ;) ja varför ska man ha en islandshäst för när halvblod med lite träning kan tölta lika bra:p

Måste vara jobbigt att verkligen ha bestämt sig för en åsikt och den kan ingen ändra på, hur fel du än har... :grin:
Alla har olika syn på saker, det betyder inte att hen har fel. Faktiskt.
Vissa tycker bett är djurplågeri, och det kan det vara beroende på hur man ser på det, även om jag inte anser det.

Om du tänker logiskt. Vad tror du en häst föredrar? Att springa allt vad den har eller hoppa över höga saker och gå dressyrprogram? Vad är de en häst gör först av allt när den blir släppt på bete?

Ja.. inte är det LC:1 an iaf..
:rofl::rofl:
Tror knappast det är en sulky heller.

Det var en lustig jämförelse. En häst som blir släppt på bete springer visserligen, men inför beteskompisarna visar den upp allehanda konster som exempelvis galoppombyten, piaff, passage, levad och caprioler.

Inte LC:1 allså, och inte ens svårklass utan snarare högre skolan.
Hur visar den att den vill dra en sulky bakom sig, menar du? :angel:
:bow:

På en hopptävling sliter man i munnen på hästen, sporrar i sidorna och spöar glatt sin häst för att få den att hoppa.
Och du sa att du pysslat med hoppning?
Du låter väldigt okunnig som drar alla över en kant på det där viset!

Min häst hoppar för att hon älskar det, och det ser jag väldigt många andra hästar som också gör när jag är ute och tävlar och kikar på tävlingar.

Kanske lite sent att säga nu men travare e väldigt bra hopphästar faktiskt då dom har sånt bra påskjut i bakbenen för så spänstiga dom är där tar det flera år att träna upp ett halvblod tillexempel till.Ännu ett okunnigt påstående? :rofl: därför är travarna högre bak i rumpan för det är där all drivkraft sitter dom skulle kunna hoppa 120 hinder i skritt om dom va tvungnaDet kan de flesta hästar göra, som är lagom stora för det då. och av mina egna erfarenheter så har jag lärt mig mer av min travare som jag haft i 4 år än vad jag lärt mig i typ 10 år på halvblod för jag har fått komma på så mk egna sätt till att lära honom men han har varit med hela tiden och försökt han försöker till och med för mkt. nån sa även att dom inte är viktbärande och det är bara ren s*tsnack för dom klarar av lika mkt som ett halvblod Travare är inte avlade för att rida på och har därför inte samma styrka i rygg och kropp (för att bära) som en häst som är avlad för ridning. i samma storlek. det är oftast inte vikten som spelar roll utan hur bra balans man har och allt.

Hoppning handlar ju om att på ett bra och säkert sätt ta sig runt en hoppbanan, men alla dess tekniska svårigheter som det innebär. Att hoppa enstaka hinder, i skritt, trav eller galopp klarar nog en ko oxå, oavsett höjd (men kom nu inte med ngr överdrivna höjder ála 2m)..........
Håller helt med.
En bra galopp är ju också mycket viktig.

Jag startade en tråd där jag skrev att mitt halvblod verkade ha talang för trav och att han hade spurtat ifrån travare flera gånger. Skrev att om han bara hade fått starta så hade han blivit en jättebra travare.

Kan säga att reaktionerna i den tråden INTE var direkt "vad kul, lycka till!" :angel: :angel: Utan det var värsta mobben som attackerade. Och jag fick veta hur totalt värdelös ett halvblod skulle vara.

Slutsatsen är alltså. Man får från travsidan säga precis vad som helst om ett halvblod. De är värdelösa, skaffa en riktigt travhäst istället, osv.
Men om man på ett trevligt sätt påpekar att en ridtravare inte har samma förutsättningar som en ridhäst är man en elak och rasistisk jävel :D
Precis!

Kanske lite sent att säga nu men travare e väldigt bra hopphästar faktiskt då dom har sånt bra påskjut i bakbenen för så spänstiga dom är där tar det flera år att träna upp ett halvblod tillexempel till. därför är travarna högre bak i rumpan för det är där all drivkraft sitter dom skulle kunna hoppa 120 hinder i skritt om dom va tvungna. och av mina egna erfarenheter så har jag lärt mig mer av min travare som jag haft i 4 år än vad jag lärt mig i typ 10 år på halvblod för jag har fått komma på så mk egna sätt till att lära honom men han har varit med hela tiden och försökt han försöker till och med för mkt. nån sa även att dom inte är viktbärande och det är bara ren s*tsnack för dom klarar av lika mkt som ett halvblod i samma storlek. det är oftast inte vikten som spelar roll utan hur bra balans man har och allt.

men visst det finns ju som sagt travare som inte går att omskola helt men do e ändå alltid underbara djur.:)

Jo det är skitsnack. De är inte viktbärande. Det är inte för inte stackarna åker på mängder av ryggåkommor när de hamnar i ridtjejjers ägo.
En travares rygg behöver så mkt träning & arbete med under omskolning, vilket många inte förstår.

Vi har 2 st maffiga travare, den ena sto 171 i mkh och hon är grov, men inte ryggen. Max 65 kg får hon ta.
Valacken är 166 i mkh, inte heller viktbärande. Svagare rygg får man leta efter. Bådas problem är deras långa ryggar. De med kort rygg får sällan desamma problemen.

Vad skrev jag att alla är så?
Jo jag kan nog en hel del om hoppning. Har tävlat aktivt sen jag var 7 år (1974)även på högre nivå. Numera tävlar jag inte själv men har en dotter som tävlar. Och tyvärr så ser man för mycket av detta beteendet bland hoppryttare, och då särskilt på lägre nivå. Givetvis finns det många trevliga ekipage på banorna oxå. Jag generaliserar inte som vissa andra. Det finns rötägg inom alla grenar. Men att säga att all travsport är djurplågeri tycker jag är att gå över gränsen. Särskilt när man inte har någon erfarenhet av sporten.

MVH Russin8

vad skrev jag att alla är så?
Jo jag kan nog en hel del om hoppning. Har tävlat aktivt sen jag var 7 år (1974)även på högre nivå. Numera tävlar jag inte själv men har en dotter som tävlar. Och tyvärr så ser man för mycket av detta beteendet bland hoppryttare, och då särskilt på lägre nivå.självklart finns det nog mer på lägre nivå, då särskilt bland ungdomar kan jag tycka. Där det bara handlar om ta sig runt i full fart, det behöver minsann inte se snyggt ut :crazy: givetvis finns det många trevliga ekipage på banorna oxå. Jag generaliserar inte som vissa andra. Det finns rötägg inom alla grenar. Men att säga att all travsport är djurplågeri tycker jag är att gå över gränsen. Särskilt när man inte har någon erfarenhet av sporten. det håller jag med om. Jag tycker inte någon av våra vanliga sporter (hopp,trav,galopp,dressyr,western osv) är djurplågeri, sålänge det görs på rätt sätt och med hänsyn till hästen också! :d

mvh russin8
11111111111

Hur menar du nu? Vart är sporten osjysst mot hästarna?

jag har inget intresse av att diskutera det jag blir ändå bara nertryckt som person för mina åsikter. jag vill inte sitta här och tjafsa om jag har rätt eller fel eller om jag är korkad eller inte, jag bryr mig inte om vad ni tycker, jag tycker det jag tycker och det kan ni inte ändra på. Vad jag har sett eller inte sett kan ni heller inte veta.

Ni tycker att jag har fördomar men ni har precis lika mycket fördomar själva i sånna fall när ni klankar ner på hoppsporten.

Precis som en annan skrev här tidigare, vi tycker alla olika. Vissa tycker hoppning är fel vissa travsport.

Självklart är alla sporter hemska när inte hästarna behandlas väl.

Jag tycker inte att det är något fel på varmblod som hopphäst.Hade en medryttar häst som va ett varmblod som jag tävlat 1m och tränat 1,25.Men ett varmblod e ju alltid ett varmblod.;)

Alla hästar som tävlar på högnivå slits mer än vanligt. Detta oavsett vad det är för gren. Sen är ju olika raser avlade för olika ändamål. Villket gör att dom orkar/klarar av en gren bättre än andra raser.

Jag passar mej noga för att lägga mej i eller fördömma någon av hästsportens grenar. Alla har nått bra eller nått dåligt. Gemensammt för alla är endå hästen.

Det finns många fina välutbildade travare. Tycker killen i tråden (har glömmt vad han hette) gör rätt i att köpa en sån. Många är välridna och välutbildade. men i stället för att kossta 50-60 000 så ligger dom på 5-6000.

Klart du skall köpa ett varmblod!!. jag övertygad om att man kommer bli minnst lika nöjd med sitt varmblod som man hade blivit med sin bettydligt mycket dyrare häst.

Det handlar nog mer om vad man vill. Hade jag tänkt mig att satsa på de högre klasserna skulle jag inte välja travare. Men om jag vill ha en trevlig häst för att kanske hoppa lite lägre så är dom alldeles utmärkta.

Allt beror på vad man själv vill. Det gäller att välja häst efter sina egna behov.

MVH Russin8

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka