Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Nä men jag tycker nog att det är rätt naturligt att både dressyrnissarna har åsikter om ridtravare och att travfolket har lite åsikter om halvblod ;)

Det mest logiska är att man köper häst för ändamålet.

Sen kan man för skojs skull självklart välja att inte göra det. Men då får man nog räkna med reaktioner speciellt om man går ut med att "mitt halvblod travar minst lika bra som era travare" eller "min travare kan gå minst MSV dressyr lika bra som vilken dressyrhäst som helst".

Same same but different ;)

Det är det som är så jäkla lustigt :D Att det faktiskt inte går att vända på! Och att man blir kallad rasist om man ens andas nåt ont om ridtravare men samtidigt kommer mobben och berättar att man ska skaffa en riktig häst om man vill travträna sitt halvblod :confused:

Jag tycker du ska travträna ditt halvblod. Absolut. Det ger fina muskler. Dessutom tycker dom det är jättekul.

Tyvärr lever han inte längre :(
Men han hade faktiskt en sju-jäkla trav :D

Nä men jag tycker nog att det är rätt naturligt att både dressyrnissarna har åsikter om ridtravare och att travfolket har lite åsikter om halvblod ;)

Sen kan man för skojs skull självklart välja att inte göra det. Men då får man nog räkna med reaktioner speciellt om man går ut med att "mitt halvblod travar minst lika bra som era travare" eller "min travare kan gå minst MSV dressyr lika bra som vilken dressyrhäst som helst".

Jag tänker så de börjar lukta bränt.. Kan man verkligen jämföra det så? Känns de lika sjukt för er att jämföra ridhästar med travare inom ridsporten som de känns för mig att jämföra travare och ridhästar i travsammanhang?

Jag tror att en häst måste vara mkt mera avlad för att kunna prestera i travsammanhang än vad en häst måste vara för att kunna prestera i ridsportssammanhang.

Jag tror att det ibland kan slå "rätt" i aveln så att det kan komma fram en travare som har precis rätt egenskaper för att passa som en dressyr häst eller en hopphäst. Men jag tror inte att chansen är speciellt stor att motsvaranade händer inom ridsportsaveln.

Har så klart ingen grund till detta då inte speciellt många ridhästar prövas för trav.. men logiskt sett..

Det bästa är ju att låta resultaten tala för sig själv, man kan ju säga hur mycket man vill att ens travare går 1,50, men det är ju svart på vitt det gäller. Men sen måste jag säga att jag är väldigt imponerad av hon som hade super suprise, all heder till det jobbet. Jag hade nog inte fått min travare till LC ens, hade förmodligen glömt banan och hästen hade väl travat igenom staketet i stället för att trava innanför det. Hästen är det inga som helst fel på, men ryttaren är lite sämre:angel:

Jag tror att en häst måste vara mkt mera avlad för att kunna prestera i travsammanhang än vad en häst måste vara för att kunna prestera i ridsportssammanhang.

Nej det tror jag verkligen inte. Har du källor på det?
Jag skulle gissa att aveln är lika viktig inom både trav och ridsport på elitnivå för att få fram bra individer med de kvaliteer man önskar

Jag tänker så de börjar lukta bränt.. Kan man verkligen jämföra det så? Känns de lika sjukt för er att jämföra ridhästar med travare inom ridsporten som de känns för mig att jämföra travare och ridhästar i travsammanhang?

Jag tror att det ibland kan slå "rätt" i aveln så att det kan komma fram en travare som har precis rätt egenskaper för att passa som en dressyr häst eller en hopphäst. Men jag tror inte att chansen är speciellt stor att motsvaranade händer inom ridsportsaveln.

Har så klart ingen grund till detta då inte speciellt många ridhästar prövas för trav.. men logiskt sett..

Detta har du helt rätt i, den enda hästen som hade något annat blod i sig än enbart travare var ju adielssons häst(namn?) - han hade ju en mormor som var fullblod eller hur det nu låg till. Men han var ju väldigt mycket travare hela han. Men att en vanlig ridhäst skulle ha någon chans i travsporten är nästan obefintlig. Aveln är så långt kommen där... men som du säger kan det ju faktiskt ploppa upp ett riktigt ridämne bland travarna då ch då, men alla får ju såklart inte chansen eftersom de avlas för trav och ska tävla i den sporten först och främst. Menhammar får nog inga uppfödar pengar om deras hästar vinner 1,40 hoppningar:angel:

Detta har du helt rätt i, den enda hästen som hade något annat blod i sig än enbart travare var ju adielssons häst(namn?) - han hade ju en mormor som var fullblod eller hur det nu låg till. Men han var ju väldigt mycket travare hela han. Men att en vanlig ridhäst skulle ha någon chans i travsporten är nästan obefintlig. Aveln är så långt kommen där... men som du säger kan det ju faktiskt ploppa upp ett riktigt ridämne bland travarna då ch då, men alla får ju såklart inte chansen eftersom de avlas för trav och ska tävla i den sporten först och främst. Menhammar får nog inga uppfödar pengar om deras hästar vinner 1,40 hoppningar:angel:

Human Behaviour ( stavning??) :)

Vet inte om du såg det.. men ordet TROR var väldigt frekvent i det inlägget ;)

och sen skrev jag ju också. Jag har INGEN grund till det.

Det var bara rena spekulationer..

Men om vi säger så här. Nu kan jag knappt nått om ridsport. Men dom lättaste klasserna i hoppning som räknas. Vad är det? Typ 1,20?

Tror du inte att en travare som får samma förutsättningar träningsmässigt som vilken hoppstammad ridhäst som helst, kan hoppa den klassen utan problem?

Om vi jämför det med ett premielopp. Det absolut första testet, första steget i travvärlden, Ett "lopp" som de flesta travhästar går som två åringar, där de ska springa inom en viss tid. Alltså inte för snabbt eller för långsamt. Observera att dessa tider inte är i närheten av vad som krävs i ett lopp.

Jag tror inte att en ridhäst som tränas på samma sätt som en travare skulle kunna klara det. Alls, om den så fick fler år på sig att komma ner till de tiden.

Anledningen? Jo, att kunna hålla sig i trav i ett högt tempo och inte gå över till galopp är en egenskap som NÄSTAN enbart travhästar har. Eftersom de från början (när hästarna var fria) var meningen att hästen skulle galoppera när den behövde förflytta sig snabbt.

Och Nej.. jag har inga källor. Men jag tror nog att du kan hålla med mig?

Obs jag vill inte infektera tråden igen nu när den blivit rätt trevlig.. Det här är bara funderingar jag har.. så argumentera gärna emot.. det här är ingen attack utan jag tycker bara ämnet är intressant.

Precis, min herre tar ju också upp en stallplats och jag som vill satsa på monté borde ju egentligen låna ut honom på foder eller liknande, men nepp det klarar jag inte av:p Jag lär nog inte skaffa mer hästar förrän jag blir så rik att jag kan behålla alla sedan. Är nog väldigt blödig, men jag fäster mig så lätt vid dem. Den jag köpte för 2 år sedan kommer jag heller aldrig göra mig av med.

Ja, jag samlar på gamla travhästar jag:D Han är iofs bara 10 och har två år kvar på sig att visa vad han går för, men efter det får han stanna hos mig som vanlig ridhäst. Ja, vem vet, vi kanske vinner alla de 1,40 hoppningarna sen:angel:

Jag har svårt att göra de jämförelserna då jag varken är speciellt insatt i trav eller hoppning.
Det enda jag tror är att det är smartast att välja en häst avsedd för ändamålet.

Jag är intresserad av dressyr och där har travaren inte direkt så mkt att hämta. De allra mest välridna och vältränade travhästar jag har sett har knappt nått upp ens till de mer mediokra halvbloden. Då ser jag inte så stor vits i att köpa en ridtravare om man är intresserad av dressyr. Känns som en ren logik.

Vi har iofs en kallblodstravare som nått upp till LA klass och även tävlat LA regionalt. Men att påstå att han har samma förutsättningar som ett halvblod är ju en ren lögn. Ändå är han faktiskt den ridtravare som jag har sett som i mina ögon haft bäst ridegenskaper. Sen har kallblodstravarna rent generellt betydligt bättre ridegenskaper är varmblodstravarna

Jag har svårt att göra de jämförelserna då jag varken är speciellt insatt i trav eller hoppning.
Det enda jag tror är att det är smartast att välja en häst avsedd för ändamålet.

Jag är intresserad av dressyr och där har travaren inte direkt så mkt att hämta. De allra mest välridna och vältränade travhästar jag har sett har knappt nått upp ens till de mer mediokra halvbloden. Då ser jag inte så stor vits i att köpa en ridtravare om man är intresserad av dressyr. Känns som en ren logik.

Vi har iofs en kallblodstravare som nått upp till LA klass och även tävlat LA regionalt. Men att påstå att han har samma förutsättningar som ett halvblod är ju en ren lögn. Ändå är han faktiskt den ridtravare som jag har sett som i mina ögon haft bäst ridegenskaper. Sen har kallblodstravarna rent generellt betydligt bättre ridegenskaper är varmblodstravarna

Gäller det både i dressyr och i hoppning? Dressyr kan jag hålla med om, men jag tycker en välriden varmblodstravare med bra gångarter är snyggare att se på. I hoppning borde varmblodet ligga bäst till och även i distans. Men att kallblodet kanske har lättare för sig stämmer kanske. Jag vet inte, har varken ridit eller kört något kallblod.

Dressyr kan jag hålla med om, men jag tycker en välriden varmblodstravare med bra gångarter är snyggare att se på. I

Hur menar du? Snyggare än en dressyrhäst?
Vad som är snyggt är ju högst personligt men en dressyrhäst ska ju ha bra rena korrekta gångarter och kadens samt bra häng. Det har inte en travare helt enkelt. Gångarterna kan man nog få hyfsat korrekta med mkt träning men man kan aldrig få upp kvaliten på dom på den nivå man önskar hos en dressyrhäst. En ruggigt välriden travare kan med en god ryttare uppnå nivå relativt mediokert halvblod om man har tur.

Men om du nu vill göra din PRE häst till en travare är det bara att måla dit en frysmärkning och skaffa falska papper, han har ju redan man så det räcker och blir över, så den behöver du inte klistra dit. Sedan är det bara att smacka och köra, bokstavligt talat då!:banana:

fast jag tror vi måste operera bort lite av hans hals först :p blir ju jobbigt för han o springa med en sån där tjockishals mot alla slanka travisar:D

Förlåt Tornblomma mena inget illa me tjockishals, du vet att jag tycker du har en av dom vackraste hästarna som finns:love:

Precis som jag! Jag klarar inte heller av att göra mig av med min gamla travare, han var min första häst och jag har haft honom i snart 9 år. Har fått många erbjudande att köpa eller leasa starthästar, men då måste jag göra mig av med honom och det tänker jag aldrig göra. Kan bara ha 2 hästar just nu. Nepp, han skiljer jag mig aldrig från. Ja, vi är gifta:angel:

och det är det jag vill att hästar ska vara ens bästa vän som man älskar, det ska vara den där kontakten mellan häst och människa. Kärleken ska finnas där.

Och det är en av orsakerna till att jag tycker det är fel med stora tävlingsstall oavsett vilken sport det än är, hästarna är inte längre en vän utan ett tävlingsredskap som bara tävlas, står i box, liten hagruta och aldrig har någon riktig ägare som älskar den och har den där kontakten med den. Den har heller aldrig något riktigt hästliv.

Då tycker jag att det är fel, sen finns det ju såklart andra orsaker också som gör att jag inte gillar just trav och galoppsporten, men det är en annan historia.

Jag råkade av en slump komma över en riktigt prestationsavlad 2 åring till ett superpris eftersom ägaren var i akut behov av pengar då försäkringen inte täckte en skada på hennes andra häst som måste opereras.

Jag är ingen super erfaren ryttare, har bara tävlat upp till LAhopp o LBdressyr på ponny innan. men det kvittar om jag inte kommer längre än till 110 för jag har aldrig fått sån kontakt med en häst förut, hon är min bästa vän och jag skulle aldrig sälja henne även om jag fick bud på flera miljoner. nu tror jag inte jag får det när jag äger henne:p men poängen är att det jag tycker man ska ha hästen till är sin kompis och samarbetspartner. Inte tävlingsmaskin.

älskar mitt lilla halvblod över allt annat :love: trots att hon har världselithästar som pappa, morfar o bakåt så är hon hur cool o snäll som helst hon är verkligen speciell.

Haha nu råkade jag flumma iväg bara för att du skrev om din häst :p

Haha. Hans hals kanske borde starta ett kallblodslopp.. men kroppen får nog hålla sig bland varmbloden :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka