Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Vadå dra alla över en kant? :crazy:

Jag är övertygad om att en häst mår bra av att ha en ägare som älskar och tar hand om den, inte en massa olika som springer runt den, som på ridskola.

precis, jag tycker inte att varken ridskola eller tävlingsstall är spec sjyst mot hästarna.

visst dom kanske har häsrskötare men det är inte samma sak, den har inte den där kontakten och samarbetet med den som kör sen, och jag tror att dom flesta inte älskar hästar man jobbar med lika mkt som om de vore ens egen. Man har en spärr som gör att man inte fäster sig vid den då man inte vill bli ledsen om hästen säljs tex.

Jag har iaf hållt de hästar jag bara tränat lite kortare för att inte få för mkt känslor har blivit ledsen allt för många gånger när jag älskat hästar som ägaren plötsligt säljer eller flyttar någon annanstans.

Och dom flesta hästägarna är faktiskt inte så dåliga som ängslig får det att låta som.

jag har aldrig sagt att alla travhästar har det dåligt, men jag tycker det är fel med stora träningsstall hur proffsiga deras tränare och hästskötare än är.

Sen tycker jag att trav och galopphästar har ett stressigt och jobbigt liv och att det är hemskt med den stora konsumtionen av hästar som det sen inte finns efterfrågan på när de är klara med karriären. Många går till slakt eller blir ridhästar åt okunniga och fattiga ungdomar.

Aldrig att man skickar ett halvblod på slakt eller till någon okunnig ung tjej för att den inte duger i eliten utan den kan någon som inte satsar lika högt ha glädje av då det fortfarande är en trevlig välutbildad ridhäst.

Det finns heller inga andra sporter som har så många skador och utslitningar som trav och galoppsporten. Mamma sa tex häromdagen att man inte ens kunde livförsäkra en travhäst eftersom det är så vanligt med skador.Om det var sant eller inte vet jag inte.

Ni får tycka att jag har fördomar men jag har hört och sett det jag sett.

Hästarna tränas också väldigt hårt i väldigt ung ålder. Ni får gärna kalla det för att dom älskar att springa, men de travhästar jag träffat som gått på travet har varit otroligt stressiga, spända och hetsiga. Skenar runt med sina stackars ryttare om dom är ridhästar.

Sen finns det självklart de som har turen att hamna hos duktiga ryttare också.

Nej, självklart måste inte en häst ha en människa. :p
De har ju ledare i hagen också så sett...

Men hellre en människa som den känner sig trygg till och kan lita på, än massa spring från olika människor dagarna i ända.

Fast problemet är ju att de flesta elit hästar får ju inte gå i hagen med andra hästar utan går i små sandpadockar 3 tim om dan o sen in i en box, lär aldrig känna de andra hästarna utan känner sig stressade över att hela tiden ha massa olika hästar omkring sig som den aldrig lär känna och sen dessutom massa olika människor som sköter den.

Jag läste en bok om en hästpratare sant eller inte vet jag inte men alla väljer att tro på olika saker.

Det värsta den travhästen visste var att gå lopp, att komma in i helt nya grupper hästar hela tiden utan att få hälsa eller göra upp om rang utan bara springa, den var rädd och stressad av situationen den tyckte inte det var roligt utan skrämmande och stressande.

Dens liv var i boxen, sandruta och i skrittmaskin och det var olika hästar hela tiden runt omkring och en massa människor, Visst författaren kanske ljuger men oavsett om hon pratat med hästen eller inte så har ju hon fått en uppfattning av hur hästarna har det.

En uppfattning som iaf jag tycker är intressant.

Visst blir hopphästar också stressade men dom får ju iaf vara ensamma inne på banan.

Ska hästar springa naturligt så är det ju inte trav med sulky som är naturligt utan att springa fritt i en flock med hästar dom känner sig trygga med.

Hur läskigt är det inte tex när man kommer till en ny skol klass och inte vet om dom andra kommer vara dumma eller inte?

precis, jag tycker inte att varken ridskola eller tävlingsstall är spec sjyst mot hästarna.

visst dom kanske har häsrskötare men det är inte samma sak, den har inte den där kontakten och samarbetet med den som kör sen, och jag tror att dom flesta inte älskar hästar man jobbar med lika mkt som om de vore ens egen. Man har en spärr som gör att man inte fäster sig vid den då man inte vill bli ledsen om hästen säljs tex.

Jag har iaf hållt de hästar jag bara tränat lite kortare för att inte få för mkt känslor har blivit ledsen allt för många gånger när jag älskat hästar som ägaren plötsligt säljer eller flyttar någon annanstans.

Och dom flesta hästägarna är faktiskt inte så dåliga som ängslig får det att låta som.

jag har aldrig sagt att alla travhästar har det dåligt, men jag tycker det är fel med stora träningsstall hur proffsiga deras tränare och hästskötare än är.

Sen tycker jag att trav och galopphästar har ett stressigt och jobbigt liv och att det är hemskt med den stora konsumtionen av hästar som det sen inte finns efterfrågan på när de är klara med karriären. Många går till slakt eller blir ridhästar åt okunniga och fattiga ungdomar.

Aldrig att man skickar ett halvblod på slakt eller till någon okunnig ung tjej för att den inte duger i eliten utan den kan någon som inte satsar lika högt ha glädje av då det fortfarande är en trevlig välutbildad ridhäst.

Det finns heller inga andra sporter som har så många skador och utslitningar som trav och galoppsporten. Mamma sa tex häromdagen att man inte ens kunde livförsäkra en travhäst eftersom det är så vanligt med skador.Om det var sant eller inte vet jag inte. Inte alls sant. Vi har alla våra liv & vetvårds förs. men med reservation för hältor. De måste man böja bort.

Ni får tycka att jag har fördomar men jag har hört och sett det jag sett.

Hästarna tränas också väldigt hårt i väldigt ung ålder. Ni får gärna kalla det för att dom älskar att springa, men de travhästar jag träffat som gått på travet har varit otroligt stressiga, spända och hetsiga. Skenar runt med sina stackars ryttare om dom är ridhästar. Det har nog föga med travet att göra.... Så det är en fördom.

Sen finns det självklart de som har turen att hamna hos duktiga ryttare också.

Du är välkommen att hälsa på våra travare!

Fast problemet är ju att de flesta elit hästar får ju inte gå i hagen med andra hästar utan går i små sandpadockar 3 tim om dan o sen in i en box, lär aldrig känna de andra hästarna utan känner sig stressade över att hela tiden ha massa olika hästar omkring sig som den aldrig lär känna och sen dessutom massa olika människor som sköter den.

Jag läste en bok om en hästpratare sant eller inte vet jag inte men alla väljer att tro på olika saker.

Det värsta den travhästen visste var att gå lopp, att komma in i helt nya grupper hästar hela tiden utan att få hälsa eller göra upp om rang utan bara springa, den var rädd och stressad av situationen den tyckte inte det var roligt utan skrämmande och stressande.
Dens liv var i boxen, sandruta och i skrittmaskin och det var olika hästar hela tiden runt omkring och en massa människor, Visst författaren kanske ljuger men oavsett om hon pratat med hästen eller inte så har ju hon fått en uppfattning av hur hästarna har det. Och min nu mera döda ponny ville 1997 ha ett gult regn täcke... Så häst pratare ger jag inte ett öre för.
En uppfattning som iaf jag tycker är intressant.

Visst blir hopphästar också stressade men dom får ju iaf vara ensamma inne på banan.

Ska hästar springa naturligt så är det ju inte trav med sulky som är naturligt utan att springa fritt i en flock med hästar dom känner sig trygga med.

Hur läskigt är det inte tex när man kommer till en ny skol klass och inte vet om dom andra kommer vara dumma eller inte?

Det är inte en massa olika som sköter dem ( om vi nu pratar travhästar?) , 1 skötare har 7-8 passhästar som man sköter 6-7 dagar i veckan 24/7.

Och de går inte i mini paddockar ensamna ( bortsett på de stackarna som står inne på travbanorna). Många går minst 2 & 2 i normal stora hagar.

Senast ändrad:

vad menar du med böja bort?

Det borde väl vara väldigt mkt skador inom just travspoerten om dom har reservation för hältor?

Dom har ju ingen reservation för det inom andra sporter än just trav o ev galopp känner inte till hur det är där.

Jag har inte sagt något sådant :eek:

Och de går inte i mini paddockar ensamna ( bortsett på de stackarna som står inne på travbanorna). Många går minst 2 & 2 i normal stora hagar.
Det håller jag iaf med om.
De flesta travare jag sett har haft bra hagar! Inga pytterutor.

Det borde väl vara väldigt mkt skador inom just travspoerten om dom har reservation för hältor?

Dom har ju ingen reservation för det inom andra sporter än just trav o ev galopp känner inte till hur det är där.

Väldigt mycket skulle jag nog inte säga, men vanligast är förslitningskador, gaffelband & böjsena.

Så därför är det reservation , iom att man ofta behandlar travare i leder på klinik.

Böjer bort : man gör en besiktning utav travaren ( som ridtravare), är den ua så kan du hel-försäkra hästen.

Känns som att många har mkt fördomar om att travare har mkt skador och att det bara är fattiga människor som köper dom och att dom då är okunniga.

jag har istället fått känslan av att de hästar som är *Riktiga* ridhästar har mer skador än travare eller iallafalla dom jag känner. min häst till exempel kan f världens sår och sparkar bli bara svullen i typ tre dar och stel sen e han hel och inte ett dugg halt. medans vissa *Riktiga* ridhästar jag känner blivit halta bara dom får en lite spark på benet. nu säger jag att alla är så men hur lätt en häst blir skadad och såvidare beror nog på hur känslig hästen är.
sen okunniga och fattiga ryttare som köper travare stämmer inte heller alltid visst jag vet att det oftast e så men det e också många som köper dom pga att dom är så himla välhanterliga och har lätt att lära sig , men det beror ju också på varje häst oavsett om det e travare eller halvblod.

så egentligen så är alla hästar bra i sig och dom blir så bra dom tillåts att bli och hur man sköter dom. ingen häst e mindre skadfri än den andra allt beror på hur allt är.

Inga fördomar nu mot nån tycker alla hästar förtjänar en chans att visa vad dom går för =)

-Knapp rån-

Någon mer än jag som undrar hur det har gått för TS?
:p

Det är inte så många andra sporter som är fullt så belastande.
Att ta med i beräkningen är att det är snordyrt att försäkra ett halvblod jämfört med många andra hästar just pga att de är "sporthästar" :p

Fördomar eller inte! Jag har själv en travare som inte alls gick att ha på travet, men jag tror kanske inte att han kommer bli en superbra tävlingshäst inom hoppning heller. Sen är det klart, träning ger ju färdighet och en del travare har kapacitet till att hoppa och bli bra hopphästar men man måste ju komma ihåg att det är ju inte det dom är födda till. Jag hoppar på fritiden och tränar min hemma själv, har aldrig ridit för någon tränare. Idag hoppar jag 1.20 med honom och han älskar att hoppa, skulle nog aldrig vilja tävla ändå, kanske om det var för skoj skull på någon lokal tävling i närheten. Jag vet en tjej som tävlar sin travare i hoppning och det går mycket bra för dem, det som är roligt när man väl har "kommit dit"är att det är många som tittar lite extra och säger: "är det där verkligen en travare", dom blir liksom imponerade av det. Så träning, träning och åter träning är nog det som krävs men man måste också ha mål med sig själv och sin häst, och därefter tycker jag också att man ska välja häst. Angående försäkring så är det svårt att fullvärdesförsäkra travhästen, ringde senast idag till försökringsbolaget då det stod i papprena att det ej täcker hälta med komplikationer, vilket det ej gör pga att det är mycket förslitningar och skador inom travsporten..Men som sagt, med ett böjprov på någon klinik ua så går det att fullvärdesförsökra sin travare om den går som ridhäst.

´jo visst ska man tänka på att dom inte e avlade för det samma sak med galoppörer.

angående försäkringen så tack för tipset ska nog göra så =)

Jo det är sant, förstår precis vad du menar, men vad händer om man inte har råd med en polle som kostar typ 60 000kr då?? :(

En duktig häst behöver inte kosta så mycket om man har tur, jag köpte en arab för 3 år sen som var utbildad LA/LA, numera MSV inom hoppning, och jag köpte henne inkl. all utrustning utom sadel för 20.000 pga. att ägarna hade bråttom att få sålt henne, så har man tur kan man mycket väl hitta en riktigt bra häst för en liten peng. :)

Ja, nu tex finns det många bra hästar för reducerat pris pga varsel och platsbrist.

mvh

Hej!

Jag har ett varmblod på 14 år som gått upp till 130 hopp å LB dressyr.
Han har klockren galopp och mjuk fin trav. Så ALLA ni som sitter å säger att travare är ett dåligt alternativ vet inte ett Sk*t om jag får säga det själv!
Tror ni mig inte är ni välkommna att kolla när jag tävlar i vår/sommar!

// Ida & Pontiac

Vad heter han? :idea:

Och återigen är det skillnad på att i full fart harva sig runt en bana på 130, och att stiligt och kontrollerat hoppa den, oavsett ras.

Pontiac Silverdome.
Han är kanon i alla gångarter och rusar inte igenom banorna.

Han har startat 4st Lätt 110 klasser.
Plac 2,7,9,37.

Så ännu mer lögner om travare med andra ord, tror du det gagnar rasens rykte?
Bättre att vara ärlig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka