Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Hur menar du? Snyggare än en dressyrhäst?
Vad som är snyggt är ju högst personligt men en dressyrhäst ska ju ha bra rena korrekta gångarter och kadens samt bra häng. Det har inte en travare helt enkelt. Gångarterna kan man nog få hyfsat korrekta med mkt träning men man kan aldrig få upp kvaliten på dom på den nivå man önskar hos en dressyrhäst. En ruggigt välriden travare kan med en god ryttare uppnå nivå relativt mediokert halvblod om man har tur.

Jag menade att jag tyckte att en välriden travare, typ super suprise är snyggare att se på en ett välridet kallblod, men kallbloden är ju också fina att se på, men jag är ju som sagt mest förtjust i smäckra hästar. Självklart har halvblod ett helt annat rörelsemoment än travare, deras gångarter är ju avlade för dressyr, vilket travaren inte är. Så jag håller med att det är väligt svårt att få de gångarterna på en travare. Jag tycker att hoppningen är travarens starka sida och distans.

och det är det jag vill att hästar ska vara ens bästa vän som man älskar, det ska vara den där kontakten mellan häst och människa. Kärleken ska finnas där.

Och det är en av orsakerna till att jag tycker det är fel med stora tävlingsstall oavsett vilken sport det än är, hästarna är inte längre en vän utan ett tävlingsredskap som bara tävlas, står i box, liten hagruta och aldrig har någon riktig ägare som älskar den och har den där kontakten med den. Den har heller aldrig något riktigt hästliv.

Då tycker jag att det är fel, sen finns det ju såklart andra orsaker också som gör att jag inte gillar just trav och galoppsporten, men det är en annan historia.

Jag råkade av en slump komma över en riktigt prestationsavlad 2 åring till ett superpris eftersom ägaren var i akut behov av pengar då försäkringen inte täckte en skada på hennes andra häst som måste opereras.

Jag är ingen super erfaren ryttare, har bara tävlat upp till LAhopp o LBdressyr på ponny innan. men det kvittar om jag inte kommer längre än till 110 för jag har aldrig fått sån kontakt med en häst förut, hon är min bästa vän och jag skulle aldrig sälja henne även om jag fick bud på flera miljoner. nu tror jag inte jag får det när jag äger henne:p men poängen är att det jag tycker man ska ha hästen till är sin kompis och samarbetspartner. Inte tävlingsmaskin.

älskar mitt lilla halvblod över allt annat :love: trots att hon har världselithästar som pappa, morfar o bakåt så är hon hur cool o snäll som helst hon är verkligen speciell.

Haha nu råkade jag flumma iväg bara för att du skrev om din häst :p

Precis, hästen ska vara ens bästa vän både i vått och torrt. Jag gillar inte heller jätte stora tävlingsstall, i alla fall inte de där hästen bara har ett nummer som namn och de behandlas som de inte vore levande varelser. :crazy: Sedan hatar jag också folk som medvetet skicker iväg sina hästar på en buss ner till Italien när de är färdiga med dem:grin: Måste man tvunget ta bort sin vän kan man ju ge den en trotjänaravlivning hemma vid.

Nej, man ska behandla hästen värdigt hela dennes liv, det förtjänar de faktiskt. Jag älskar båda mina hästar också, de har en sån fantastisk personlighet. :laugh:

Jag startade en tråd där jag skrev att mitt halvblod verkade ha talang för trav och att han hade spurtat ifrån travare flera gånger. Skrev att om han bara hade fått starta så hade han blivit en jättebra travare.

Kan säga att reaktionerna i den tråden INTE var direkt "vad kul, lycka till!" :angel: :angel: Utan det var värsta mobben som attackerade. Och jag fick veta hur totalt värdelös ett halvblod skulle vara.

Slutsatsen är alltså. Man får från travsidan säga precis vad som helst om ett halvblod. De är värdelösa, skaffa en riktigt travhäst istället, osv.
Men om man på ett trevligt sätt påpekar att en ridtravare inte har samma förutsättningar som en ridhäst är man en elak och rasistisk jävel :D
Om det är samma tråd som jag tänker på så är det ganska längesen den tråden las ut? Kan du länka till den tråden för jag kommer inte alls ihåg det på samma sätt som du?
Utan de svar du fick från travfolket var att du inte får starta ett halvblod, så vill du satsa på trav så måste du ha en travare?
En liten skillnad?

Det är möjligt att vissa uttryckte sig så. Dock inte alla. Tråden togs bort pga det.

Det är möjligt att vissa uttryckte sig så. Dock inte alla. Tråden togs bort pga det.

Känns lite som att travfolk i allmänhet ger blanka 17 i halvblod och vad de kan, vill och inte kan?
Vi tävlar ju med våra 2 raser, finns inga alternativ, inga andra vägar, så vad spelar det oss för roll om ett halvblod kan trava fort eller inte?
För oss är den i det stora hela helt onödig?

Skillnaden är ju, ska du satsa på trav måste du köpa en RIKTIG travhäst- och det kan jag säga utan att mena något illa alls.
Ska du satsa på hoppning, så letar du efter rätt individ oavsett ras. Där har ju rasen väldigt lite med hästens kunnande och om det passar eller inte som individ.

Jag har för mig att det var en ganska rolig tråd som du gjorde under ett falsknick och att du sen spelade "korkad" i hela tråden... Där några få var invigda på att det var "på skoj"... Vilket gr att det inte känns så seriöst.

Nej det var inte under nåt falskt nick. Vad fick du det ifrån? :confused: Jag skrev det under mitt gamla välkända nick NiraK. Blir nästan lite pissed of när du tror att jag använde falskt nick och lekte troll. För det gjorde jag verkligen inte.
Och nej det var ingen med på det hela. Och nej det var egentligen inte menat som något slags skämt. Däremot blev det lite lustigt när vissa anföll så pass hårt och dessa samtidigt kände sig utsatta i ridtravartrådarna :D
Tråden handlade inte heller om att tävla trav utan att träna..

Nu är ju tyvärr hästen i fråga död (avlivades akut pga hjärntumör) :( och med min nuvarande häst är det inte aktuellt

Nu måste jag till läkaren. Ha det fint

Nej det var inte under nåt falskt nick. Vad fick du det ifrån? :confused: Jag skrev det under mitt gamla välkända nick NiraK. Blir nästan lite pissed of när du tror att jag använde falskt nick och lekte troll. För det gjorde jag verkligen inte.
Och nej det var ingen med på det hela. Och nej det var egentligen inte menat som något slags skämt. Däremot blev det lite lustigt när vissa anföll så pass hårt och dessa samtidigt kände sig utsatta i ridtravartrådarna :D

Jo, för jag satt ju o kolla bland mina gamla pm o tyvärr har jag inte de kvar jag gärna skulle läst igenom nu.

Men möjligt du skapade det under ditt gamla nick, kan minnas fel där.
Däremot så vet jag att det var förberedelser inför den tråden, antigten via pm eller att det talades om att du skulle skapa just den i en annan tråd.

Är travfolk och ridtravarfolk samma sak eller??
Ridtravarfolk borde väl bry sig lika lite om ett halvblod är bra som travhäst som travfolk bryr sig hur bra deras hästars galopp är?

Det är det som är så jäkla lustigt :D Att det faktiskt inte går att vända på! Och att man blir kallad rasist om man ens andas nåt ont om ridtravare men samtidigt kommer mobben och berättar att man ska skaffa en riktig häst om man vill travträna sitt halvblod :confused:
Håller med..
Man får ducka när man skrivit något negativt om travare som ridhäst..
Men de får skriva vad som helst om ridhästar.

Jag är intresserad av dressyr och där har travaren inte direkt så mkt att hämta. De allra mest välridna och vältränade travhästar jag har sett har knappt nått upp ens till de mer mediokra halvbloden. Då ser jag inte så stor vits i att köpa en ridtravare om man är intresserad av dressyr. Känns som en ren logik.

Vi har iofs en kallblodstravare som nått upp till LA klass och även tävlat LA regionalt. Men att påstå att han har samma förutsättningar som ett halvblod är ju en ren lögn. Ändå är han faktiskt den ridtravare som jag har sett som i mina ögon haft bäst ridegenskaper. Sen har kallblodstravarna rent generellt betydligt bättre ridegenskaper är varmblodstravarna
Jag har haft både kbl travare och varmblodstravare och upplever kbl travarna som att de har bättre ridbarhet. De har inte samma problem med galoppen och är mjukare och trevligare att rida och träna. De kan även hoppa riktigt bra, galopp är för mig viktigt för att kunna hoppa ordentligt, något som varmblodtravarna ofta saknar.

Hur menar du? Snyggare än en dressyrhäst?
Vad som är snyggt är ju högst personligt men en dressyrhäst ska ju ha bra rena korrekta gångarter och kadens samt bra häng. Det har inte en travare helt enkelt. Gångarterna kan man nog få hyfsat korrekta med mkt träning men man kan aldrig få upp kvaliten på dom på den nivå man önskar hos en dressyrhäst. En ruggigt välriden travare kan med en god ryttare uppnå nivå relativt mediokert halvblod om man har tur.
:bow::bow:

Precis, hästen ska vara ens bästa vän både i vått och torrt. Jag gillar inte heller jätte stora tävlingsstall, i alla fall inte de där hästen bara har ett nummer som namn och de behandlas som de inte vore levande varelser. :crazy: Sedan hatar jag också folk som medvetet skicker iväg sina hästar på en buss ner till Italien när de är färdiga med dem:grin: Måste man tvunget ta bort sin vän kan man ju ge den en trotjänaravlivning hemma vid.

Nej, man ska behandla hästen värdigt hela dennes liv, det förtjänar de faktiskt. Jag älskar båda mina hästar också, de har en sån fantastisk personlighet. :laugh:

exakt jag kanske uttryckte mig klantigt när jag sa just trav och galopp, alla hästsporter är fel när det är stora stall och hästarna inte är personer utan tävlingsmaskiner.

Jag tror helt enkelt att jag är dålig på att uttrycka mig :o

Men vad jag har fått berättat för mig och förstått det som så är det väldigt ofta stora känslolösa tävlingsstall när det gäller just trav och galopphästar, men det kanske inte är vanligare än på hopp och dressyrsidan men det är den uppfattningen som jag har fått och den delen jag har sett. men jag har ju heller aldrig sagt att alla har det så.

Finns säkert massa gulliga travtränare också som tycker om sina hästar och heller inte har så många:laugh:

exakt jag kanske uttryckte mig klantigt när jag sa just trav och galopp, alla hästsporter är fel när det är stora stall och hästarna inte är personer utan tävlingsmaskiner.

Jag tror helt enkelt att jag är dålig på att uttrycka mig :o

Men vad jag har fått berättat för mig och förstått det som så är det väldigt ofta stora känslolösa tävlingsstall när det gäller just trav och galopphästar, men det kanske inte är vanligare än på hopp och dressyrsidan men det är den uppfattningen som jag har fått och den delen jag har sett. men jag har ju heller aldrig sagt att alla har det så.

Finns säkert massa gulliga travtränare också som tycker om sina hästar och heller inte har så många:laugh:
Om vi nu berättar så du förstår ;)att det inte riktigt stämmer och är så enkelt..
I just de där stora stallen så jobbar väldigt många personer, de kallas hästskötare och har som jobb och daglig uppgift att älska, sköta, träna och få sina 5-7 sköthästar och må bra... :D

Dessa hästar har alltså en proffisionell och kunnig hästskötare som jobbar under en proffisionell tränare...
Det kanske är en lyx om man jämnför med hobby hästen som ofta har en ägare och den ägaren är i många fall varken erfaren eller kunnig?

Det kanske är en lyx om man jämnför med hobby hästen som ofta har en ägare och den ägaren är i många fall varken erfaren eller kunnig?

Vadå dra alla över en kant? :crazy:

Jag är övertygad om att en häst mår bra av att ha en ägare som älskar och tar hand om den, inte en massa olika som springer runt den, som på ridskola.

Vadå dra alla över en kant? :crazy:

Jag är övertygad om att en häst mår bra av att ha en ägare som älskar och tar hand om den, inte en massa olika som springer runt den, som på ridskola.

Hur kan jag dra alla över en kam, när jag skriver i många fall??
Är helt övertygad om att en person som dagligen har ansvaret för fler hästar lär sig mer, än en person som har hand om 1 häst.

Jag är hyffast övertygad om att hästar inte har något större behov av att ha en människa som älskar den, det räcker nog med att de blir behandlade på bästa sätt och omhändertagna på samma sätt.

Hästar är individer och man bör bygga sina åsikter på erfarenheter och lära sig se om en häst som individ är lycklig eller inte oavsett vart den bor.

Vad som gör hästen lycklig tror jag inte behöver vara relaterat till om den är rid eller travhäst eller whatever.
En häst blir lycklig (om man nu ens ska använda sådana "mänskliga" känslor kring djur) om den blir bra hanterad, känner sig trygg med ledarskapet. Har möjligheten att ha kontakt med andra hästar, få gå ute så mkt som möjligt. Och självklart få bra mat och en bra och varierad motion.

Jag tror tex. inte att en häst per automatik blir lycklig av att tävla, även om det finns många hästar som säkert gillar det, oavsett gren.
Jag tror att våra hästar här hemma är lyckliga. De får god omvårdnad, mat och mkt utevistelse. De får regelbunden och genomtänkt träning. Vi är inga jättekapabla ryttare men vi gör så gott vi kan!
Vår enda häst har tidigare ridits av GrandPrix ryttare. Jag tror inte att han per automatik var lyckligare då. Jag tror att en slags helhet och ett gott "hästliv" skapar en glad och harmonisk häst!

Senast ändrad av en moderator:

Vad som gör hästen lycklig tror jag inte behöver vara relaterat till om den är rid eller travhäst eller whatever.
En häst blir lycklig (om man nu ens ska använda sådana "mänskliga" känslor kring djur) om den blir bra hanterad, känner sig trygg med ledarskapet. Han möjligheten att ha kontakt med andra hästar, få gå ute så mkt som möjligt. Och självklart få bra mat och en bra och varierad motion.

Jag tror tex. inte att en häst per automatik blir lycklig av att tävla, även om det finns många hästar som säkert gillar det, oavsett gren.
Jag tror att våra hästar är lyckliga. De får god omvårdnad, mat och mkt utevistelse. De får regelbunden och genomtänkt träning.
Vår enda häst har tidigare ridits av GrandPrix ryttare. Jag tror inte att han per automatik var lyckligare då. Jag tror att en slags helhet och ett gott hästliv skapar en glad och harmonisk häst!

Håller med dig, hästen är en individ och percis som människor passar de på olika ställen o situationer.

Jag tror inte heller alla hästar gillar att tävla, precis som att jag inte tror alla hästar mår bra av att gå i hagen och lulla i skogen lite då o då.

Och där drog du alla över en kam....

:p

Nej det gjorde jag inte.
Men jag tror inte hästar mår så bra av att ha massa spring omkring sig med olika människor/barn. De behöver ju ha en ledare/arbetskamrat.

Nej, självklart måste inte en häst ha en människa. :p
De har ju ledare i hagen också så sett...

Men hellre en människa som den känner sig trygg till och kan lita på, än massa spring från olika människor dagarna i ända.

Nej, självklart måste inte en häst ha en människa. :p
De har ju ledare i hagen också så sett...

Men hellre en människa som den känner sig trygg till och kan lita på, än massa spring från olika människor dagarna i ända.

Ja? Men har de inte det i travstall då?
Oftast har man sk. passhästar (sköthästar) så varje häst har sin egen människa.

Och kan inte hästar vara trygga med ALLA människor?
En uppfostrad och van häst ser väl ingen större skillnad på människor som individer?
En häst som är van vid att hanteras av flera olika behöver ju inte må dåligt av det bara för att?

Har hört flera berättelser om hästar från stora stall som vantrivts när de kommit till mindre stall eller gått i pension... ´
En av mina gamla skötponnys på ridskolan försökte de fleratalet gånger pensionera, men han mådde dåligt o slutade äta, så det va bara ta tillbaka till ridskolan o fortsätta.. tror han va där tills han dog?

Så ja tror fortfarande de är individuellt!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka