Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Du har din åsikt och jag har min åsikt och du behöver inte ta till personangrepp för att vi tycker olika det är ju som sagt ett allmänt internet forum och alla får tycka vad dom vill.

Finns flera sporter än trav jag tycker är fel, jag mår illa när jag ser horseball i globen:crazy:

Ta till personangrepp?

du tror inte att jag tar illa upp när du påstår att mitt största intresse, det jag lever för, är djurplågeri?

Egentligen är det inte det som stör mig. För om du verkligen undersökte saken, besökte en travbana och ett par tränare och fortfarande ansåg att det var djurplågeri. Då skulle jag respektera att du var av den åsikten. Eftersom du grundat den på verkliga erfarenheter.

Det du anser nu, är inte åsikter utan fördomar.

du vet ingenting om vad jag grundar mina åsikter på.

Jag tycker som jag tycker och du tycker som du tycker och det är ingenting du kan ändra på punkt slut.

Du har din åsikt och jag har min åsikt och du behöver inte ta till personangrepp för att vi tycker olika det är ju som sagt ett allmänt internet forum och alla får tycka vad dom vill.

Finns flera sporter än trav jag tycker är fel, jag mår illa när jag ser horseball i globen:crazy:

Du gjorde ju själv ett hyffsat stort angrepp på hela travsporten.
Att du tycker en sak är ok, men du får räkna med att du på påtryckningar och frågor när du har fel.

Okej, men det skulle vara skämtsamt. Jag vet hur ökad trav ser ut och att det inte är samma sak som när en travare travar snabbt.

Japp, en debatt är det och vi vet ju hur den kommer att sluta. Ingen av "sidorna" kommer någonsin att ändra sin åsikt. Under de åren jag har varit här inne har faktiskt ingen gjort det... vad jag kan minnas i alla fall. Så egentligen är det ganska meningslöst att diskutera travarens vara eller icke vara, för det leder ingenstans ändå:p

nä precis det kommer alltid att finnas folk som älskar travare och folk som aldrig skulle vilja ha travare som ridhästar ändå, så hur mycket man än diskuterar så kommer aldrig någon ha rätt eller fel för alla har olika smak.

Ta till personangrepp?

du tror inte att jag tar illa upp när du påstår att mitt största intresse, det jag lever för, är djurplågeri?

Egentligen är det inte det som stör mig. För om du verkligen undersökte saken, besökte en travbana och ett par tränare och fortfarande ansåg att det var djurplågeri. Då skulle jag respektera att du var av den åsikten. Eftersom du grundat den på verkliga erfarenheter.

Det du anser nu, är inte åsikter utan fördomar.

Och hur vet du att hon inte har gjort det...? :confused:

Jag tycker som jag tycker och du tycker som du tycker och det är ingenting du kan ändra på punkt slut.

Måste vara jobbigt att verkligen ha bestämt sig för en åsikt och den kan ingen ändra på, hur fel du än har... :grin:

Du gjorde ju själv ett hyffsat stort angrepp på hela travsporten.
Att du tycker en sak är ok, men du får räkna med att du på påtryckningar och frågor när du har fel.

Jag har kritiserat travsporten för att jag tycker att sporten är osjyst mot hästarna.

Jag har inte angripit någon enskild person utan bara hävdat min åsikt som jag har all rätt att ha precis som alla andra här.

Jag har rätt att ha mina åsikter utan att någon säger att jag uttrycker mig korkat.

Tänk om jag skulle hävda att folk är korkade för att de säger någonting, alla har sina åsikter och ska få tycka vad dom vill utan angrepp mot den enskilda personen.

Precis som att vissa kanske tycker det är hemskt med hoppning tycker jag att det är hemskt med trav, men om någon klankar ner på mig för att jag sysslar med hoppning så tar jag inte åt mig personligen för det är den personens åsikt och den ska inte behöva höra att den är korkad för det. Omoget att klanka ner på folk personligen tycker jag, kan vi hålla den här diskusionen på en lite högre nivå än att skriva elaka saker till varandra personligen?

Jag har kritiserat travsporten för att jag tycker att sporten är osjyst mot hästarna.

Jag har inte angripit någon enskild person utan bara hävdat min åsikt som jag har all rätt att ha precis som alla andra här.

Jag har rätt att ha mina åsikter utan att någon säger att jag uttrycker mig korkat.

Tänk om jag skulle hävda att folk är korkade för att de säger någonting, alla har sina åsikter och ska få tycka vad dom vill utan angrepp mot den enskilda personen.

Precis som att vissa kanske tycker det är hemskt med hoppning tycker jag att det är hemskt med trav, men om någon klankar ner på mig för att jag sysslar med hoppning så tar jag inte åt mig personligen för det är den personens åsikt och den ska inte behöva höra att den är korkad för det. Omoget att klanka ner på folk personligen tycker jag, kan vi hålla den här diskusionen på en lite högre nivå än att skriva elaka saker till varandra personligen?

Fast vi kan ju inte ha nån diskusion alls, för du har ju bestämt dig för din åsikt o den kan ingen ändra på...

För mig är en sånt inlägg okunning och saknar insikt! :idea:

blir så trött på att folk alltid ska vara så otrevliga på det här forumet, lär dig att acceptera att alla tycker inte som du själv.

Har jag sagt att du inte få tycka vad du vill??
Detta är precis som du säger ett forum för debatt och eftersom du skrev din åsikt, så har jag rätt skriva min...

Du skrev oxå att ingen kunde ändra din, du har bestämt dig och jag tycker den inställningen är trist och inskränkt.

Sen om du tycker det är otrevligt av mig att tycka det, så får du tycka det oxå.

Det har du alldeles rätt i.

Men jag är av den åsikten, att om en person kan tycka att en sport där veterinärnärvaron är större än i någon annan hästsport, är djurplågeri.

Då kan man tyvärr inte ha någon verklighetsbaserad erfarenhet som grund.

Och hur vet du att hon inte har gjort det...? :confused:

Det vet jag inte.

Men det är väldigt uppenbart. En person som kläcker ur sig saker som h*n gjorde KAN bara ha sett travet genom teven.

Även fast det finns saker jag tycker är fel inom andra sporter, skulle ALDRIG säga att hela sporten är djurplågeri och punkt slut sen. För det finns alltid flera sidor till allting.

Det vet jag inte.

Men det är väldigt uppenbart. En person som kläcker ur sig saker som h*n gjorde KAN bara ha sett travet genom teven.

Även fast det finns saker jag tycker är fel inom andra sporter, skulle ALDRIG säga att hela sporten är djurplågeri och punkt slut sen. För det finns alltid flera sidor till allting.

:bow::bow:

Jag har aldrig sagt att du är korkad. Jag sa att det var KORKAT att uttala sig som du gör. Alltså du är inte korkad, du beter dig korkat.

Jag brukar ha överseende med att de flesta (läs: alla) som håller på med ridsport, blir matade om hur hemsk travsporten är från sin första ridlektion. Så är det, jag vet. Kommer själv därifrån. Det är en väldig vs. känsla.

Så jag om nån kan förstå att det är svårt att överge ett tänkande som de du har. De flesta hästarna inom travsporten är de lyckligaste som finns.

Om du tänker logiskt. Vad tror du en häst föredrar? Att springa allt vad den har eller hoppa över höga saker och gå dressyrprogram? Vad är de en häst gör först av allt när den blir släppt på bete?

Ja.. inte är det LC:1 an iaf..

Senast ändrad av en moderator:

Vad tror du en häst föredrar? Att springa allt vad den har eller hoppa över höga saker och gå dressyrprogram? Vad är de en häst gör först av allt när den blir släppt på bete?

Ja.. inte är det LC:1 an iaf..

Det var en lustig jämförelse. En häst som blir släppt på bete springer visserligen, men inför beteskompisarna visar den upp allehanda konster som exempelvis galoppombyten, piaff, passage, levad och caprioler.

Inte LC:1 allså, och inte ens svårklass utan snarare högre skolan.
Hur visar den att den vill dra en sulky bakom sig, menar du? :angel:

Det var en lustig jämförelse. En häst som blir släppt på bete springer visserligen, men inför beteskompisarna visar den upp allehanda konster som exempelvis galoppombyten, piaff, passage, levad och caprioler.

Inte LC:1 allså, och inte ens svårklass utan snarare högre skolan.
Hur visar den att den vill dra en sulky bakom sig, menar du? :angel:

helt rätt.

men meningen med mitt inlägg var inte att hacka ner på hoppning eller dressyr. Utan att förklara att vi inte tvingar travhästarna att springa. Det gör de alldeles själva, med fri vilja. Och dom älskar det.

Sen att dom hellre skulle springa utan sulky är jag övertygad om, men samma sak gäller att de hellre vill göra piafferna, passagen och capriolerna utan ryttare.

blir så trött på att folk alltid ska vara så otrevliga på det här forumet, lär dig att acceptera att alla tycker inte som du själv.

Och du tycker inte att det är otrevligt att kalla många av oss som håller på med trav för "djurplågare"?

Med det påstående kan du inte varit i närheten av en travbana. Kommer själv från hoppsidan och har nyligen börjat med trav. Och det är bra mycket mer kontroll på travtävlingar än på hopp tävlingar. På en hopptävling sliter man i munnen på hästen, sporrar i sidorna och spöar glatt sin häst för att få den att hoppa. Inom travet får du böter om du använder spö på fel sätt... Skulle verkligen behöva vara så inom hoppningen också, det är många som skulle bli fattiga då:cool:

MVH Russin8 som tycker att hästar är hästar...

Sen att dom hellre skulle springa utan sulky är jag övertygad om, men samma sak gäller att de hellre vill göra piafferna, passagen och capriolerna utan ryttare.

Det är vi helt överens om.

Immer (som har två och en halv kallblodstravare, en halv fjordhäst och en nsv bruks)

svar till alla er som citerat mig, här går det hett till :p

Men jag har inget alls intresse av att ta en massa skit från er så nu lämnar jag den här tråden.

Kanske lite sent att säga nu men travare e väldigt bra hopphästar faktiskt då dom har sånt bra påskjut i bakbenen för så spänstiga dom är där tar det flera år att träna upp ett halvblod tillexempel till. därför är travarna högre bak i rumpan för det är där all drivkraft sitter dom skulle kunna hoppa 120 hinder i skritt om dom va tvungna. och av mina egna erfarenheter så har jag lärt mig mer av min travare som jag haft i 4 år än vad jag lärt mig i typ 10 år på halvblod för jag har fått komma på så mk egna sätt till att lära honom men han har varit med hela tiden och försökt han försöker till och med för mkt. nån sa även att dom inte är viktbärande och det är bara ren s*tsnack för dom klarar av lika mkt som ett halvblod i samma storlek. det är oftast inte vikten som spelar roll utan hur bra balans man har och allt.

men visst det finns ju som sagt travare som inte går att omskola helt men do e ändå alltid underbara djur.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka