Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Jag vet inte riktigt vad man ska säga, har läst mycket i denna tråd.
Jag skulle tro att man skulle nog få lägga ner en himlans massa tid och träning på att få upp ett varmblod i svårare klasser.

Jag tycker inte att varmblod har den döda blicken. Men visst de finns väl en del som tappat livsglädjen, men de gör väl andra hästar med.

Jag själv har ett varmblod. Har fått tusen kommentarer om denna herre.
"Han ser ju ut som en hopphäst."
"Det var nog de finaste varmblod jag har sett."
"Det ser ju ut som ett halvblod". Och en massa himla andra kommentarer.

Förväntar sig folk att alla varmblod ska se ut som trav tränade varmblod?

Lägger in lite bilder!
24437288.jpg

22713255.jpg

23824729.jpg

Här är vårt ena. Hon påminner mer om ett varmblod.
23824719.jpg

23825944.jpg

att hästen har bra galopp ser jag som en självklarhet, även om få hopphästar faktiskt har det. Skulle aldrig köpa en häst med dålig galopp, tycker en hopphäst ska kunna gå minst MSV dressyr. Sen ang teknik så pratade jag om att det inte krävs Cumano teknik för att hoppa en 110 kombination.

att hästen har bra galopp ser jag som en självklarhet, även om få hopphästar faktiskt har det. var får du det ifrån? Dålig kunskap? :crazy:skulle aldrig köpa en häst med dålig galopp, tycker en hopphäst ska kunna gå minst msv dressyr. vad räknar du då som hopphäst? Jag anser ju att min sålda yngling är hopphäst, han går nog 130 iaf, men han är inte utbildad msv dressyr (pga ointresse). Men han har gudomlig galopp. sen ang teknik så pratade jag om att det inte krävs cumano teknik för att hoppa en 110 kombination.det lär på dig som det inte krävdes någon teknik alls

11111111111111

återigen jag pratar om hästar som tävlas på lokalnivå, där ser jag sällan hästar som har vare sig bra teknik eller bra galopp. Sen vad jag har upplevt eller sett vet jag inte hur du får till okunskap, brist på bättre argument kanske?Och vad menar du med att din sålda häst nog går 130, om du inte vet så är det väl inget att ens diskutera, men om du nu säger att hästen hade bra galopp så kanske den hade kunnat gå MSV dressyr.

Jag själv har ett varmblod. Har fått tusen kommentarer om denna herre.
"Han ser ju ut som en hopphäst."
"Det var nog de finaste varmblod jag har sett."
"Det ser ju ut som ett halvblod". Och en massa himla andra kommentarer.

Ja precis som andra hästar kan varmblods travare förväxlas med andra raser.
Mitt korsningsto har fått höra att hon är en Welsh Cob, en New Forrest, en Haflinger Hingst bla.
Hopphäst har hon också fått vara trots att hon är liten och grov.

I övrigt.

Jag tackar för kvällsunderhållningen, eller ja snarare eftermiddagsunderhållningen.

Men en sak som jag inte kan släppa är; varför, varför, drar folk alltid upp halvblod i trådar som handlar om travare,
och då inte i frågeställningen som handlar om vem som har bäst förutsättningar att klara sig inom ridsporten.

Kommentarer om, att alla halvblod är så tråkiga och fula, aldrig att jag tar i ett halvblod före en varmblodig travare,
är rent ut sagt idiotiska, när man själv sitter och försvarar en ras mot likadana fördomar och kommentarer.
Det tyder bara på ointelligens och barnslighet.

Det förstår ju alla, halvblod, fullblod, Islandshästar och så vidare är avlade för att ridas på.
Varmblodstravare är avlade för att vara framför vagn.

Min slutsats; Ridhästar har bättre möjligheter att klara sig som, ja precis, Ridhästar.

Visserligen så finns det alltid undantag, annars vore världen allt bra tråkig. Men grundförutsättningarna för en
häst som är avlad för ridning är bättre, om man skall se på kapaciteten att klara sig i en ridsport.

Självklart så kanske det finns någon varmblodig travare där ute, som travar som en ridhäst, men det gör
det inte atomatiskt, i princip, att alla varmblodiga travare lämpar sig till att vara ridhästar.

Det finns även, ganska säkert, en helt dressyrstammad häst där ute i världen som travar som en stelbent tax
istället för på samma vis som de hästar som finns i dennes stamtavla.

Jag har inget emot varmblodiga travare, folk får skaffa sig vilken häst de vill, jag har inget intresse utav det,
och ser inte ned på folk som köper en sådan.

Men nu är det slut tramsat från mig.

återigen jag pratar om hästar som tävlas på lokalnivå, där ser jag sällan hästar som har vare sig bra teknik eller bra galopp. och de hästarna går det ju sällan bra för i längden. Det är ohållbart att ständigt kasta sig över hinder.
sen vad jag har upplevt eller sett vet jag inte hur du får till okunskap, brist på bättre argument kanske?och vad menar du med att din sålda häst nog går 130, om du inte vet så är det väl inget att ens diskutera, men om du nu säger att hästen hade bra galopp så kanske den hade kunnat gå msv dressyr.antagligen, om det hade vart ett intresse att utbilda honom vidare i dressyr. Det kommer nog såsmåningom det med. För att tävla riktigt högt i hoppning krävs det självklart dressyr med.

111111111111111

Är det så fasligt högt? Ligger runt 90 en meter?

Nu är jag ingen hoppryttare men;

Ja med tanke på att hästen hoppar med hängande framben och ojämna framben, det ser även flackt och snett ut.
Bakbenen kniper den även med, och de är även ojämna. Ser ut som om den slänger sig över hindrena.

En sådan häst bör hoppa små hinder, och lätta övningar tills den blir lite mer säker.

Ja, med tanke på att hästen ser ut att slänga sig över hindrena lite som den behagar.
Happ, men d upplevde inte jag det som när jag såg det i verkligheten, och inte heller när jag ser det på kort.
Sen är jag väl inte så grym på hoppning kanske, men jag kan ju fortfarande se skillnad på sansad kontrollerad hoppning och häng-å-fläng hoppning.
Kanske inte ridit så högt upp i klasserna men har kompisar som gör/har gjort det. Då har jag vid många tillfällen groomat och ibland ridit fram hästar på framridnigen om de startar många hästar i samma klass osv. Å åtminstonde en av dem har ridit svår klass och hon är ju fortfarande junior, så hon är iaf. duktig så det räcker å blir över.
Som sagt, säger inte att hon har världens bästa teknik, men det är då ingen oblanserad springig galopp där hästen bara kastar sig över hindret halvt om halvt. Och jag tycker inte att det är något fel på hennes bakben. Bara att jämföra med den fina lilla C-ponnyn, det för mig är dålig bakbensteknik (säger det inte för å vara elak, ponnyn hade ju tydligen kap. och hjärta för å komma långt ändå och var jättefin)...

nu har inte jag alls läst allt.. men jag kan säga att jag tycker det kan vara bra med ett varmblod.. finns många som tävlar 110. och vinner klasser... min är bara hoppad några månader men dom har sagt att 130 är nog inga problem..har även ridit ett varmblod som tränade 130 med kap för mera.. så visst går de. kanske behöver lite mera träning från början :)

här är det väldigt vanligt att varmblod vinner 110 för några helger sen va de tre i topp och då va de 50 tävlanden varav många halblod och fullblod..

Nu är jag ingen hoppryttare men;

Ja med tanke på att hästen hoppar med hängande framben och ojämna framben, det ser även flackt och snett ut.
Bakbenen kniper den även med, och de är även ojämna. Ser ut som om den slänger sig över hindrena.

En sådan häst bör hoppa små hinder, och lätta övningar tills den blir lite mer säker.

Ser vi samma häst? :eek:
Asså bilder är ju frambenen på vissa är ju frambenen ojämna, men att att säga att de alltid hänger och är ojämna är väl att ta i, visst, på vissa bilder gör de det, men inte på alla? Tex. den med silversvarta oxern, har hon ojämna och hängande framben där? Visst hon drar inte upp knäna så mycket, men jag vet inte om det är för att det råkar vara i början av språnget, men jag vet inte, men hänger gör de då rakt inte.

Och jag förstår inte hur du någonsin kan säga att hästen kniper med bakbenen?? :eek: :crazy:

Detta är en häst som kniper.:

0619d1382bbeineueberspjpg1_large.jpg

På vilken bild anser du att hästen gör så??

Senast ändrad:

Ang. knipning med bakbenen, det behöver inte alltid vara extremt, det kan vara så att den inte öppnar upp helt ok bak.
Skulle skrivit bättre, jag är ledsen :bow: ibland skriver jag innan jag tänker, borde ha skrivit med öppnar inte helt bak
istället, valde det extrema ordet före, verkligen inte meningen - i min högst oproffsiga bedömning. Skrev nog antagligen
det pga att jag tycker att det den ser ganska spänd ut i hela kroppen och att det ser jobbigt och svårt ut för hästen
att ta sig över hindret på ett korrekt sätt.

Alla tycker olika, men jag tycker att den har hängande och öjämt uppdragna ben.

Att man säger att benen hänger betyder inte automatiskt att det är extremt.

Senast ändrad:

Självklart finns det halvblod som inte når upp till

:bow:

Det är väl faktiskt riktigt stor skillnad på att kasta sig runt en bana på den höjden och att ta sig runt den i kontrollerad galopp m.m.

Jo, men vart fick du ifrån att det var en okontrollerad galopp?
Det nämnde jag absolut ingenstans. Och jag kan försäkra dig om att det är kontrollerad. Varför hålla på och hacka?

Håller helt med! Halvblod kan ju se ut precis hur som helst, ha vilken färg som helst, vara stora långbenta, små och lågställda, lång hals, kort hals osv osv.. Finns ju hur många olika modeller som helst.

PRECIS som travaren också kan göra; se ut PRECIS hur som helst!
:banana:

Han var väldigt söt.

Det har jag då aldrig hört någon säga om travare, förlåt men det lät lite kul :rofl:

Med andra ord kan man inte rida i form?
För någon sådan bild finns då inte med..

Jag med:rofl::rofl:

Ja, han är söt:)

Jo, har faktiskt hört folk som sagt att de är döda i blicken:cool:

Rida i form kan man också göra, men inte på de bilderna. Var bara fjantridning för åtta år sen ungefär.

PRECIS som travaren också kan göra; se ut PRECIS hur som helst!
:banana:
Fast de ser ju ändå ut som travare, bara olika modeller av travare.

Jo, har faktiskt hört folk som sagt att de är döda i blicken:cool:

Märkligt.
Det kan väl alla hästar se ut att vara efter ett hårt pass eller en varm dag i solen... Det kan ju knappast vara specifikt för en ras eller typ av häst iaf.

Vad är det de alla har gemensamt då och som gör att man ser att det är en travare?
*Nyfiken hoppas på svar*

Det har jag redan förklarat för dig och det ska tänker jag inte göra igen.

Vad är det som gör att ett fullblod ser ut som ett fullblod? (de kan ju också se väldigt olika ut)
Halvblod? (samma här)
Connemara?

Det går inte alltid att sätta fingret på vad det är men likförbannat syns det.

Fast de ser ju ändå ut som travare, bara olika modeller av travare.

Märkligt.
Det kan väl alla hästar se ut att vara efter ett hårt pass eller en varm dag i solen... Det kan ju knappast vara specifikt för en ras eller typ av häst iaf.

Jag tycker många halvblod ser ut som travare! Ja, det finns olika modeller av travare och många av de modellerna tycker jag är finast av alla raser och en del modeller gillar jag mindre. I bland kan man tro att det skulle vara negativt att hästen ser ut som en travare, men det är det inte, eftersom JAG tycker travaren är en av världens vackraste hästraser.

Jag tycker också det är märkligt, de skulle tydligen inte ha någon gnista i ögonen utan de såg helt "döda" ut. Kommentaren kom från någon som är medlem här på buke, läste det i en annan travartråd för ett tag sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka