Varmblod som hopphäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod som hopphäst?

Å andra sidan har man väl fått höra det mesta ang vilken ras hästen är. Det verkar dock som att ridtravar-ägarna använder det som en stor grej "oj en person trodde minsann att min häst var ett halvblod!" :confused:

Våran kallblodstravare har blivit kallad:
Ridponny
Frieser
PRE
Nordsvensk bruks

Han ser inte ett dugg ut som nåt av ovanstående.

Om vår PRE hingst fick vi frågan:
"är det en nordis?"
Det enda som är nordislikt med honom är möjligtvis att han har rätt lång man :rofl:
När han började röra sig gick dock människan därifrån, röd om kinderna och insåg sin rätt stora miss :D
Hästen är högrest, 1.70 hög, rätt lätt i typen och rör sig stor och flashigt

ånga travare kommer till den nivån? Namn!!
Jämför man med hur många halvblod som kommer till 130 så är travarna en fis i rymden... Det är inte så många! Har man tur rikigt tur så kommer man högre än 120 på en travare... Men en duktig ryttare vill inte ha en travre, för dom har inte samma förutsättningar som ett halvblod!

Men du anser ju att travare och halvblod är lika bra på hoppning!
Det finns enstaka som sagt...

Det är ju att jämföra en liten bubbla med en ferrari... Ferrarin är till för att gå fort och smidigt medans bubblan är säker och trevlig och duger alldeles lagom till en hobbyåkare;)

Exo des Keches... vinst i 1,35 hoppning! Nej, klart att det inte är många travare som kommer till 1,30... kan antagligen bero på att de inte har någon talang eller kan det bero på att de har en oerfaren ryttare som inte hade kunnat tävla 1,30 ens på ett halvblod.

Nix, anser inte att de är lika bra genrellt, anser bara att de som har bättre resultat är bättre... på pappret då!

Precis! Travaren är ferrarin och halvblodet är bubblan. För travaren är ju ganska så snabb faktiskt:p Man har ingen ratt, men man har ett par tömmar att styra med istället, och någon gas behöver man inte för den ligger i hela tiden:rofl:

Hallå tornblomma! vad är det för travare du har sett egentligen???? "de flesta travare är bukiga och lurviga":rofl:
precis så brukar jag tänka om halvblod!!!!:rofl:

24128056.jpg

tycker du den här travaren är "bukig" och "lurvig"????

så här ser de flesta av våra travare ut, ÅRET RUNT!!!!

Tyvärr verkar dock folk inte alltid veta vad de innebär att utbilda travare, har så otroligt många sorgliga alternativ i närheten att titta på. Missförstådda hästar och för självgoda ryttare för att erkänna fel och misstag...

Absolut, det är det som är det tråkigaste av allt.
Tyvärr ser ju realiteten ut så att det är de mediokra/kassa (ursäkta uttrycket, nybörjare menar jag! :p) som rider de svåra hästarna dvs hästar som har svårt för sig, och de skickliga ryttarna som rider hästar som har hyfsat lätt för sig. När man rent praktiskt sett egentligen tycker det borde vara tvärtom..

forskningen du stödjer ditt uttalande på skulle jag vilja ta del av.

Det var en professor som föreläste på en musikhögskola som berättade om detta. Han visade även forskning som stödde hans åsikter. Jag tycker att det låter mkt logiskt. Har också upplevt det själv då jag spelat piano på rätt hög nivå tidigare. Gör man rätt från början blir det klart enklare inlärning än om man lär sig fel, vänjer sig vid att spela fel. Händerna går per automatik fel när du försöker korrigera felet sedan

Jo den har jag läst om, det är en det.

Haha neej inte rikigt tänkte mer tvärt om då, förvisso så stämmde det bättre att travaren var ferrarin;)

Men travaren är en maratonlöpare och halvbloden höjdhoppare då?;)

Sen har jag ingeting emot travare, mamma har en kallblodstravare, jätte fin!
Har även kört honom en gång och viloken känsla det är.
Men som sagt.. Jag skulle aldrig vilja ha en travre, för det passar inte mig och min stil. Jag har ett tråkigt halvblod istället:angel:

Det där ser ut som en fin travare. Välmusklad och i fint hull.
Det är bara att kolla runt lite både här på buke och irl så tycker jag att man ser många travare som är just svaga i överlinjen och jag tror att de ligger till grund för att många anser att travare är taniga och "älgiga" ;)

Den är uppdragen och välmusklad., inte tunn på det sättet.
Men så ska start hästarna se ut!:)

Nejmen exakt! Dom är det ultimata till trav! Medans halvbloden är det ultimata till ridsporten!
Är vi överens?:D

Men varför vill då alla höra att sina travare inte ser ut som travare, utan som halvblod! Dom blir ju jätte lyckliga då!
Konstigt.. skulle någon säga att min häst såg ut som entravare skulle jag ta det som en förolämpning då han är ett halvblod.:grin:

Javisst, travare är ultimata för travsporten och halvbloden för ridsporten! Det är så sant! Travaren är inte är ultimat för ridsporten, men visst duger den oftast - antagligen till lätta klasser där mååånga ryttare håller till eller i någon enstaka hög om ryttaren och hästen duger för det.

Inte vet jag. Jag har aldrig bett om att få höra det, kan inte hjälpa vad folk säger till mig. Jag tycker travaren generellt är finare än halvblodet, men jag tar det inte som en förolämpning om någon säger att min häst ser ut som ett halvblod - de hästarna är också fina, de flesta i alla fall:)

Och ska jag erkänna har jag faktiskt förväxlat halvblod och fullblod för att vara travare mååånga gånger. Det är faktiskt inte alltid så lätt att avgöra vilken ras hästen tillhör. Se bara på "travar gissnings tråden" där man lade ut travare blandat med ridhästar. Det var inte många som hade ett rätt där...

Det var en professor som föreläste på en musikhögskola som berättade om detta. Han visade även forskning som stödde hans åsikter. Jag tycker att det låter mkt logiskt. Har också upplevt det själv då jag spelat piano på rätt hög nivå tidigare. Gör man rätt från början blir det klart enklare inlärning än om man lär sig fel, vänjer sig vid att spela fel. Händerna går per automatik fel när du försöker korrigera felet sedan

ja, men hästar är hästar och människor är människor... där i en ganska stor skillnad....:grin:

Visst är det lätt att förväxla raserna mellan varanadra...
Någon trodde min häst på 170 var en ponny så...;)

För att inte döma ut travaren, jag trodde aldrig fjordingar gick att hoppa med. Dom är tröga fula och gör som dom vill.
Men nu har jag en fjording på tillridning, som är jätte lätt, trevlig och fin!
I onsdags hoppad ehan för fjärde ¨gången och klarade 85 cm galant!

Jag tycker den här tråden har börjat spåra ut lite...:grin:

Det är väldigt lätt att skilja en travare från en ridhäst när den är i rörelse.
På en stillbild ur en konstig vinkel kan bilden ljuga lite då är det inte lika lätt. Även om det inte brukar vara så svårt ändå, men nåt enstaka undantag.

De snyggaste travarna jag har sett har varit aktiva travare. Jag föredrar personligen maffigare hästar, men de är onekligen fina när de är vältränade.
Hade kontakt med en mkt fin vbl-travar-hingst för några år sedan. Han var enormt vacker och deffad med samtidigt väldigt smidig. En riktig sprinter. Han var enormt trevlig att hantera också

Ja självklart. Men det är samma pedagogiska princip.
Har ofta fått höra samma sak från dressyrtränare på kurser och clinics

För att inte döma ut travaren, jag trodde aldrig fjordingar gick att hoppa med. Dom är tröga fula och gör som dom vill.

:rofl: precis vad jag tänkte!!! vad har egentligen det här med stackarn som fundera på att köpa häst att göra???

nej, man får väl gör och tycka precis som man vill, jag tycker om alla hästar (utom de som är dumma...:D) oavsett ras. Anledningen till att jag propagerar för travare är att jag tror man missar något om man inte testar dem, dessutom behövs det fler köpare till travarna, så vi kan få upp priset på dom så dom kan få nåt slags värde efter travet!!!

Exakt!! På bild så är det mycket svårare!
Men får man se i film, som inte är i slowmotion, så plockar man travarna jätte enkelt.

Jo den har jag läst om, det är en det.

Haha neej inte rikigt tänkte mer tvärt om då, förvisso så stämmde det bättre att travaren var ferrarin;)

Men travaren är en maratonlöpare och halvbloden höjdhoppare då?;)

Sen har jag ingeting emot travare, mamma har en kallblodstravare, jätte fin!
Har även kört honom en gång och viloken känsla det är.
Men som sagt.. Jag skulle aldrig vilja ha en travre, för det passar inte mig och min stil. Jag har ett tråkigt halvblod istället:angel:

Ja, eller är travaren en sprinter... om det nu gäller 1609 meter;)

Precis! Och jag skulle inte vilja ha ha ett halvblod för de får inte tävla monté eller trav. Ser lite kul ut när halvblod ibland leder defileringen på travbanan, de passar inte riktigt in där med sina piuretter:p Travgubbarna brukar skaka på huvudet ibland;)

Couriser Rouge var en annan travare som gick 1,50 hoppning och Colombey vann SM och NM i fälttävlan, vann 15 av 30 starter, var även med på Badminton och tävlade hoppning upp till 1,50 och dressyr på msv-nivå. Lite curiosa bara:p

KL
förstår inte dom eviga diskussionerna om travares vara eller icke vara. Självklart finns det travare som kan hoppa och sådana som inte kan, precis som med halvblod. Ang vilken teknik hästen hoppar med tycker jag är ganska ointressant om man man inte tävlar 160. Viljan och modet är det viktigaste. Hur många hästar hoppar med strålande teknik? Har nog aldrig sett något halvblod göra det på lokalnivå. Bara att inse att ALLA hästar oavsett ras kräver rätt utbildning och en bra ryttare för att komma någonstans. Sedan tror jag inte att någon som satsar på dressyr eller hoppning väljer en travare, inte så svårt att förstå då dom inte är avlade för det, deras stamtavlor säger mig ingenting vad gäller kapacitet och förärvning inom ridsport.

Å andra sidan har man väl fått höra det mesta ang vilken ras hästen är. Det verkar dock som att ridtravar-ägarna använder det som en stor grej "oj en person trodde minsann att min häst var ett halvblod!" :confused:

Våran kallblodstravare har blivit kallad:
Ridponny
Frieser
PRE
Nordsvensk bruks

Han ser inte ett dugg ut som nåt av ovanstående.

Om vår PRE hingst fick vi frågan:
"är det en nordis?"
Det enda som är nordislikt med honom är möjligtvis att han har rätt lång man :rofl:
När han började röra sig gick dock människan därifrån, röd om kinderna och insåg sin rätt stora miss :D
Hästen är högrest, 1.70 hög, rätt lätt i typen och rör sig stor och flashigt

Ja, sådant är ju faktiskt lite kul, tänk vad fel en del människor kan ha;)

Likdant som kuskarna alltid klagade på min häst bakkärra, då såg aldrig något när de satt bakom honom:o

Jag hade också massa fördomar när jag var liten, ja faktiskt om travaren också:o Men (oftast) förstår man bättre när man blir äldre och visare:cool: För hästar är ju faktiskt individer:)

Säg någon travartråd som inte har spårat ur?:rofl:
Har varit med här sedan stallet-tiden med ett annat nick och ingen travartråd har faktiskt aldrig slutat bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka