Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Min navel är i vanliga fall en mycket fin grop. Nu är den bara utåtbuktande :( Hårig hormonrand har jag iaf inte än, men det kanske kommer :eek:

Hoppas att det löser sig med både BM och läkare då :laugh: Framförallt att det snart kommer svar på några av frågetecknen.
 
Sv: Vårmammor 2011

*knappen*

Idag känns det annorlunda mot tidigare... Ett väldigt tryck neråt i sammandragningarna, tillsammans med något som känns som ett knivhugg i magen och sen som att någon snurrar kniven i magen.

Det kommer rätt så regelbundet nu också. Var 5-7 minut i kanske en timme (uppskattningsvis, jag har inte tagit tiden "på riktigt").

Bebis sparkar på därinne i alla fall (nästan mer än vanligt), så det verkar inte vara någon fara med h*n. Jag blir ju orolig att liten därinne tänker komma ut snart! :eek:
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

Var till BM idag och sf-måttet hade fortfarande inte ökat, så idag ska jag på ultraljud, är livrädd...
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

Var till BM idag och sf-måttet hade fortfarande inte ökat, så idag ska jag på ultraljud, är livrädd...

Usch! :(

Håller tummarna för att bebis växer som h*n ska och att h*n bara ligger så det blev svårt att mäta SF. Det kan ju faktiskt vara så också! :)

*Försöker mig på att peppa dig lite*
 
Sv: Vårmammor 2011

Håller tummarna för att allt är bra med din bebis feel!

Jag ska också göra tillväxtultraljud idag, om 30min... Sitter på sjukhusbiblioteket och väntar nu... och också väldigt nervös, iom att det var dåligt med vatten sist...
 
Sv: Vårmammor 2011

Håller tummarna för att allt är bra med din bebis feel!

Jag ska också göra tillväxtultraljud idag, om 30min... Sitter på sjukhusbiblioteket och väntar nu... och också väldigt nervös, iom att det var dåligt med vatten sist...

En massa peppningskramar till dig också nordsvensken! Hoppas vattnet inte minskat något mer och att bebis växer som h*n ska! Håller tummarna för fullt för er båda!
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

Håller en tumme för er båda som ska på TUL!

Själv har jag sovit halva dagen, det märks att jag inte är frisk än... Ska till BM imorn och jag är lite orolig för det känns inte som att magen växt nåt senaste veckorna. Jag har ju inte kunnat äta ordentligt när jag var sjuk... Får se imorn helt enkelt!

Igår var vi på föräldrautbildning igen och med facit i hand hade vi nog kunnat strunta i det. Det blev som ingen samhörighet med de andra paren + att de har avskaffat bb-besöket! För min del är det ok, jag har ju varit där när syrran fick barn, men sambon vet ju inte ens var på sjukhuset det ligger!
 
Sv: Vårmammor 2011

Allt har gått jättebra, och just nu känns faktiskt allt bättre än på länge, trots den dåliga starten på dagen!

Dagens ultraljud visade att vattnet ökat till normal nivå igen:laugh: , bebis följer sin kurva precis och beräknas väga ganska exakt 2kg (+11%.). Flödet var normalt (1,3 men det säger mig inte så mkt? Ngn annan som kan förklara?) De tog också en ctg-kurva, som var helt utan anämärkning (fast bebis bråkade med dem och rymde från dosan några ggr, så det tog sin lilla tid att få den där kurvan.)

Läkaren var väldigt förstående, och hade satt sig in väl i min journal innan besöket och också pratat med min BM. Så skönt att slippa dra allting från början! Nu ska de göra ctg varannan vecka, och ultraljud varannan ( tillväxt, vattenmängd, flöde)

Ungefär efter 38 fulla veckor kollas lill*n en extra gång och är tappen bara inte alldeles för stram blir det igångsättning då. Är den däremot alldeles omogen så får jag ngn förberedande behandling och så sätter man igång efter kanske ytterligare en vecka. Men det borde gå bra efter 38 veckor, iom att jag är omföderska. Hon sa också att det nog skulle fungera bra med igångsättning, iom att min förra förlossning gick såpass fort. Det brukade vara lättare då tydligen. Med lite tur blir det bebis omkring den 10:e mars alltså, 7 veckor dit!

Glädjande besked nr 2 var att bilen gick igenom besiktningen! Jag borde fått en 2:a då min ena torkare är sönder (rör sig inte, mekaniskt fel), men besiktningsmannen var snäll och gav mig en 1:a på den ("otillräcklig rengöring" skrev han istället för "ur funktion") bara för att vara snäll. Sådana besiktningsmän växer inte på träd direkt!
 
Sv: Vårmammor 2011

Skönt att det gick bra för dig!

Det gick bra för mig också, normal mängd fostervatten, bra flöde i navelsträngen och bebisen var normalstor (-3% men det var inget nämnvärt). Varför själva magen inte växer vet man ju inte, men det spelar ju ingen roll så länge bebisen växer.
 
Sv: Vårmammor 2011

Det samma! Skönt att det gick bra för dig också, alltså. ;) Tydligen räknas bebisarna som normala om det skiljer max 22%, spannet för vad som är normalt är stort! "0" är ett medelvärde... Min mage har ju växt förhållandevis lite också, fast bebis vuxit precis som den ska, och det därtill blivit mer fostervatten!
 
Sv: Vårmammor 2011

tryggt och skönt att allt är ok! Själv var jag på dagismöte och där frågade de om jag väntar tvillingar:angel: Det gör jag inte, men jösses vad magen växt senaste drygt en vecka. Det är jobbigt att det går så fort, det kliar på magen och jag känner mig lite osmidig. Jag är i vecka 23 och ska till mvc vecka 25.
32035652.jpg
 
Sv: Vårmammor 2011

Du kan visa de som kommenterar en bild på min mage ;) Påpeka särskilt att det är mitt första barn :D
Snygg rundning på magen förresten :laugh:
 
Sv: Vårmammor 2011

Nu är jag hemma från BM igen och det gick bra! SF 31,5 så jag har växt 2.5cm :) Hjärtljud på 149 så det verkar fortfarande vara en tjej ;) Frågade om eventuellt cerklage eftersom jag har gjort två slyngdiatermier (koniseringar) men de kollar tydligen inte ens tappen längre. Får väl hoppas att det håller sig också. Däremot ska bm skicka remiss till narkosläkaren eftersom jag har ett lågt sittande diskbråck... Har inte haft ont av det på länge så det borde vara utläkt men det är bäst att narkosläkare får ge sin uppfattning. Jag vill inte vara utan möjligheten till epidural!
 
Sv: Vårmammor 2011

Skönt att det gick bra! Även om man inte planerar att ta epidural (nu vet jag inte alls hur du tänkt) så vill man ju gärna ha möjligheten att ändra sig angående det... :)

Ska till BM på eftermiddagen idag för första gången på fem veckor. Hoppas verkligen att magen växt så mycket som den ska på den långa tiden. Växt har den gjort, men tillräckligt vet jag inte. Dessutom är jag lite rädd för sockervärdena... Jag dricker lätt en liter vatten i timmen...
 
Sv: Vårmammor 2011

Hur har det gått?

*knapp*

För er som alltid undrat kan jag berätta att det går alldeles utmärkt att hänga på unghästar även med en v 34-mage... :angel:
inridning_128217944.jpg

inridning2_128217991.jpg
 
Sv: Vårmammor 2011

Vad vårigt det ser ut på dina bilder! :love: Här är det en massa snö fortfarande... Jag skulle nog inte ens tänka tanken att hänga på unghäst med min mage. Eller, det är nog mest för att jag är så grymt osmidig. :p


Besöket hos BM gick bara bra! SF - 31 cm, hjärtljud 140, P- glukos 6,2 (:banana:) och inget Glykos/Protein i urin. Huvudet ner och ruckbar (i vecka 32 som förstföderska var hon lite förvånad över, men mina sammandragningar och förvärkar har väl gjort nåt...). Dessutom så trodde hon att det jag upplevde som knivhugg är bebis som sparkar. Hon sa att h*n va ovanligt stark och det inte var det minsta konstigt om musklerna runt naveln gick isär i sparkarna. Och ömheten i magen är antagligen blåmärken från sparkarna. :eek: Bebis brås väl på sin envisa mor. :angel:

Fick dock veta att min BM ska sluta, hon hade tröttnat på den struliga ledningen på vår VC (vilket är allmänt känt att den är strulig). Antagligen kommer VC gå över i landstingets regi. Det är nog det bästa som kan hända i alla fall. Vad hon visste skulle läkaren jag är listad hos vara kvar i alla fall. :D

Så ja, det gick bara bra för mig idag också. :bump:
 
Sv: Vårmammor 2011

Skönt att det löste sig med läkaren!

*Kl*
Ni med tidigare BF än jag, har ni varit och fyllt i faderskapsbekräftelse och vårdnadspapper än? Undrar av ren nyfikenhet :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 692
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 133
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 215
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp