Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Jag vågar inte visa ngn magbild :angel: Kanske tar mod till mig på fredag när jag varit på andra ulet och fått datumet mer bekräftat. :D

Rizto - vilken härlig bild, man ser ju jättebra! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Mina magbilder ligger ute på FB så här hymlas det inte med något :p Vi lär inte få något UL förrän till lucia och dit är det ju rätt länge...
 
Sv: Vårmammor 2011

*sista knappen*

Ringde till min BM idag. Jag blev så glad när min vanliga var tillbaka efter en sjukskrivning på 2 månader! :D

Hon hjälpte mig på en gång att få till ett läkarbesök på fredag för förlängd sjukskrivning på 50% och så fick jag tid till henne på fredag i nästa vecka. Jag hade räknat med att jag än en gång skulle behöva jaga vårdcentralen och få en läkartid, men allt gick så väldigt smidigt idag. Så skönt att det kan göra det ibland!


Annars har jag börjat få halsbränna som inte är av denna värld! :eek:
Var ner på apoteket och köpte något som apotekaren rekommenderade. Alla läkemedel måste jag ju hålla koll på med min mage som ger mig magkatarr titt som tätt.


Har någon av er hört talas om att man kan få havandeskapspenning för att man har skiftarbete? Jag trodde det bara var till för de som hade fysiskt ansträngande arbeten eller rent av farliga för graviditeten? Jag menar, jag jobbar skift... Men inte sjutton har jag ett fysiskt ansträngande eller farligt arbete att tala om. :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2011

Har tyvärr ingen aning om HP men är nyfiken på vilket läkemedel du köpte och om det funkar? Jag har ju också en hel del halsbränna men sist jag var på apoteket hade jag inte tid att fråga någon om hjälp.


Jag var en sväng på Babyland för att scouta lite idag, funderar på att börja leta vagn redan nu. Eftersom jag ska ha den mkt i stallet tänkte jag leta begagnad, en sån med travel system. Vet ni vilka märken det är som har det? Känns som en hel djungel... Kanske ska starta en egen tråd om det? :confused:
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag köpte Gaviscon. Det är flytande och lägger sig som en "hinna" i hela halsen och magmunnen (låter betydligt obehagligare än vad det är). Viktigt är att man tar det efter man ätit. Tar du det innan försvinner effekten av det.

Hon sa att det var lugnt att ta som gravid, men i bipacksedeln står det att man ska rådfråga apotekare eller läkare innan användning vid graviditet. Jag har i alla fall tagit det och jag tycker det fungerat över förväntan! :)

Ang. vagn tror jag att jag har rätt bra koll på vad jag vill ha i alla fall. Jag vill ha en duovagn, med fyra fasta, lufthjul. Har inga problem med att få plats med någon lite större sak i bilen eller så. Är mycket inne på en Nowalex Focus nu. Om någon har erfarenheter av den får ni gärna dela med er ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vårmammor 2011

Losec finns receptfritt och det får man äta med under graviditet...jag åt novalucol innan å även gaviscon men de hjälpte inte alls länge..däremot så verkar losec ett dygn..helt underbart!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag fick Losec utskrivet på recept av min läkare mot magkatarren. Min mage fixade inte ens dem då. Har jag tagit ett läkemedel och fått ont en gång så drar jag mig väldigt för att prova en gång till. Just tabletter har varit ett större problem än flytande läkemedel, därför frågade jag speciellt efter flytande den här gången. :)

Jag vill inte tänka på om jag kommer behöva något smärtstillande mot foglossningarna. Jag kan inte ens ta alvedon som ska vara absolut "snällast" mot magen... För att inte tala om jag skulle behöva järntillskott. Men det ska man tydligen kunna få ta i spruta på MVC om det är så. :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2011

Ne de klart att om man är överkänslig mot tabletter så drar man juh sig från att äta dom..men för min del med såna tabletter som har effekt ett dygn så brukar de hålla i sig ett par dagar, de gjorde de även innan jag blev gravid!

å har bara ett tips om gaviscon, köp inte tuggtabletterna...de gjorde jag å säger bara att jag har aldrig spytt sån kaskad för fy f*n va äcklga dom va..smaken, konstistensen å allt..inte ens min sambo som inte bryr sig om mycket kunde äta dom:)
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*
Idag ska jag hjälpa pappa att köra löv till återvinningen, är lite halvt om halvt nojjig eftersom jag var öm i magen hela dagen igår. Hur kommer det då bli efter att ha burit lövsäckar? Men å andra sidan så kanske det sätter igång lite rörelser hos min stillsamma bebbe :D Idag är jag ju i v 18+0 och imorn är det dags för andra ultraljudet :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Bära löv!`?!? va glad för ni kan de, här ligger de nästan en dm snö på backen...(småländska höglandet..) hästarna blev måttligt överaskade idag när dom skulle gå ut men oj vad kul dom tycker första snön är:)

Är du med öm i magen? de e jag oxå men har inte alls tämkt på att de kan va efter fysisk aktivitet, men nu när du säger de så är de ganska så självklart juh tack!:bow:

ska på första UL imorgon kl 8...jag längtar men är samtidigt lite nojjig om de inte är bra..har inte kännt nåt än riktigt i magen..är i v 19+0 idag...men förhoppningsvis så retar dom upp den inne på UL :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag såg ju att min bebbe rörde sig på förra ulet men kände ändå inget. Min syster kände inget förrän i v 21-22 nåt.

Apropå öm mage så kände jag efter en lång sträcka trav igår att det kommer bli önt i framtiden så jag funderar på att köpa ngn form av graviditetsgördel. Det borde ju hjälpa att hålla i så att det inte gör ont på samma sätt och att man kan rida längre :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Idag är det min tur att gå på RUL! Kl. 13 ska vi vara där. Jag är jättenervös, hoppas verkligen att allt ser bra ut nu!
 
Sv: Vårmammor 2011

De har jag med känt vid ridning..speciellt traven, galopp går bra å skritten för de mesta, men min häst är så väldigt hurtig å framåt i skritten ibland så den blir väldigt gungig, å just i en energisk skritt tycker jag de känns som man själv går väldigt hurtigt då höfterna åker åt sidan eller hur man ska förklara de..aahhh ni rider juh själva så ni fattar juh hur jag menar=)
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag blir mest så satans kissenödig när jag rider:o Jättejobbigt. Men försöker hålla igång båda hästarna än så länge, även om jag bestämt mig för att sälja min tävlingshäst och bara behålla min lugna snälla islänning.

Ang det här med halsbränna. Fungerar gaviscon är det ju super. Den blir till ett skum som täpper för magmunnen, där är därför man tar det efter måltid. Novalucol, rennie, novalucid och link är baser som neutraliserar syran man har i magsäcken just för tillfället. Dessa finns i tuggtabletter. (just det, novalucid finns som flytande)

Omeprazol och losec kallas för protonpumphämmare, Dvs de verkar i cellen som producerar magsyran och minskar tillverkningen av den under ett dygn. De hjälper bäst om man har stora besvär.
Nexium tillhör med samma produktgrupp, och den finns som dospåsar som man löser i vatten på 10 mg. Normalt använder man som vuxen 20 mg, men det är en barnstorlek (kräver dock recept).
Losec kan delas och slammas upp i lite vatten och drickas med, men får inte tuggas.

Så visst finns här alternativ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Toppen! Jag börjar få en känsla av att du är apotekare? ;) Som sagt så sist jag var på apoteket sprang jag in 5 min innan stängning så det var som inte läge att stå och diskutera bästa alternativet med ngn :D


Jag har haft fullt upp idag utan att göra nåt :D Åkte med stallägaren till Sala och hämtade hem nya hästen! Många timmar i bil blev det men när man ändå inte har ngt annat för sig så funkar det. Det var ju kul att få vara med och hämta :)
 
Sv: Vårmammor 2011

ultraljudet idag gick fint :love:, och jag fick mitt datum bekräftat. Nu slänger jag mitt anonyma nick, antar att det är på tiden! :angel::D

090512+3928.jpg


090512+3931.jpg


Mars
7:e- Feel, första barnet
13:e-LillaSmillan, första barnet prel datum efter UL 13/10 (v.18+3)
17:e-Fitzy första barnet prel datum
18e - BlueBays - första barnet
19e - trazel, första barnet, datum från UL 18/10 (v. 18+1)
22a - Rizto, andra ungen
23:e -nordsvensken, 6:e graviditeten, förhoppningsvis 2:a barnet
24:e -Ninnurur, första barnet, datum efter ul 13/10 (v 17+0)
31a - Amandas

April
6:e- Orion_X första barnet, prel datum
27:e -Tillit, andra barnet preliminärt uträknat.

Maj
3:e -lillamyggan, andra barnet, prel datum

9:e - misan, första barnet, prel datum
15:e - LadyCovergirl, första barnet, prel datum (tidigare oboy_)
 
Sv: Vårmammor 2011

Men åh! Grattis, grattis, grattis! :D :love:

Jag har tänkt på dig idag och hållit tummarna! Vad roligt att du "kommer ut" med ditt ordinarie nick! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 647
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 127
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 209
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp