Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

*kl*

Jippie ska till BM idag och lyssna på lilla hjärtat där inne :love:

Blev dock lite mindre "Jippie" när jag till slut hittade igen beräkningshjälpen för föräldrapenningen...fick faktiskt panik helt ärligt,

Tur att: vagn redan är fixat, vi kommer få en stor låda med massor av kläder till lillen av syster och hennes svägerska, jag har sålt bilen, hästen kostar inte mer än 800kr i månaden. Den nya sadeln till hästen är bara att glömma, men får då en strålande anledning att använda selen och vagnen mer som jag och min syster köpt som hon hittills nästan bara har använt.
Men men, tur man har en underbar sambo som bara säger "men gumman, jag får väl jobba lite mer på kvällarna, det löser sig ska du se"

Sen tyckte min ena syster (som vi ska få massa kläder ifrån) att jag skulle prova söka om havandeskapspenning, men vet inte om det går. Jag är arbetslös sen typ 6 månader tillbaka, men är ju utbildad djurskötare och jobbar en hel del extra på mitt tidigare jobb, men det är ju långt ifrån heltid, är det då lönt att öht ansöka?! Jobbet kan ju vara rätt farligt och tungt för en gravid eftersom det är lösdrift på alla djur (lätt hänt att kvigorna råkar sparka till en, man blir klämd av djur etc...), trapp mellan mjölkgrop och uppsamlingsfållan (dit man måste gå upp minst 10 gånger per mjölkning för att fösa in kor, risken för att ramla finns), skottning av plansilofack, skottning av bajs etc etc...

Chansen att få en anställning nu i mitt tillstånd, 4 månader till BF, känns ju som minimal...

Förstår hur du reagerade, samma sak här. Luften gick ur mig helt när jag började räkna på det! :(

Jag ska också till BM idag, kontroll i vecka 25 med alla prover! Har inte träffat henne sen v.12 så det blir spännande!

Vilken gullig sambo du verkar ha! =)

Söka havandeskapspenning kan du alltid göra men jag tror tyvärr inte det finns så stor chans att få det eftersom du bara jobbar extra där.

*kl*

Måste bara fråga hur ni andra har ökat i vikt?

Vi var hos barnmorskan 5 januari och då vägde jag 64 kg (vägde 56 när jag blev gravid) och nu när jag vägde mig i lördags hos mina svärföräldrar (vi har ingen våg) så hade jag gått upp 6 (!!!) kg. Har ni också ökat så mycket? Vi äter ovanligt nyttigt nu och jag får inte i mig så mycket för att bebis pressar på överallt, så det är inte det att jag svullat pizzor. Vi ska dit igen nästa måndag och då är jag i v. 29 (28+6) så då får jag se vad hon säger om vår monsterbebis... :p

Jag kan nog svara på det i em. Jag gissar dock att jag gått upp ca 6 kg sen inskrivning, är i vecka 25/26 nu.

Jag ligger på +7 nu i v 27 (26+4).

Men du, det är alltid lite så där när man väger sig på olika vågar. Vänta tills du är hon BM igen och väger dig på samma våg. Det kan ge ett helt annat utslag.

Jag vet inte hur det är nu... (v34)

Men låg på +8 kg i v30..

Har lite ångest för nästa veckas kontroll med vägning.. Gick upp helt normalt mycket med 1:an till v40+0, men 5kg!!! ytterligare tills han föddes i V42+0

Men ni, hade inte Linda Rosing gått upp 30 kilo nu när hon var gravid? Om jag fattar rätt så är det ingen av oss som är i närheten av det än så länge! ;)

Viktökningen är ju helt beroende av tidpunkt på dagen, vågen, om man har kläder på sig och från när man räknar. Jag har alltid vägt mig på morgonen, nykissad och utan kläder. Innan jag blev gravid vägde jag 51-52 kg nånting och igår var det 63 kg. Vid inskrivningen i vecka 12 vägde jag 56 kg, med kläderna på, på eftermiddagen, på bm:s våg.

*kl*

Impulshandlade ett par mammajeans på Ellos nyss :o

Visst var det nån här som hade jeans där ifrån? Är dom hyffsat normala i storleken?

Förstår hur du reagerade, samma sak här. Luften gick ur mig helt när jag började räkna på det! :(

Jag ska också till BM idag, kontroll i vecka 25 med alla prover! Har inte träffat henne sen v.12 så det blir spännande!

Jag har inte räknat än, men jag trodde FP var 80% av inkomsten? Eller är det mindre?

Enligt BM så har jag gått upp 2 kg sedan inskrivningen. Men jag gick ju ner massor när jag var sjuk oxå.

ush, det som kändes så bra att jag hade gått upp precis de där 9-11 kg som jag skulle gått upp i vecka 31 enl informationssiterna. Det verkar som att ingen egentligen gör det utan att det är jättemycket. Stod still över hela julen i vikt, men nu har den börjat gå upp igen.

Undrans varifrån de får sina siffror :cry:

(det är typ 8 kg sedan inskrivning vill säga och så hade jag troligen gått upp lite innan vecka 12 också kändes det som (kändes som 2-4 kg), jag väger mig inte normalt och har ingen aning. Vägde också lite mycket redan innan.)

Senast ändrad:

usch, de här med viktuppgången under graviditeten känns verkligen JOBBIG och hemsk.
Jag var redan överviktig innan jag blev gravid,ca 10 kg, i vecka 25 hade jag gått upp 6 kg sen inskrivningen men vet inte vart jag ligger nu!

Jag har verkligen ångest över hur jag ser ut och mår inte alls bra av att känna mig fet och ful.
Däremot så känns det inte som mina pluskilon satt sig på konstiga ställen utan de känns som jag bara med mer kilon liksom, som att de tillhör graviditeten.

Känner mig taskig mot mitt sto att jag fortfarande rider, men jag har trappat ner en del och om nån månad ska jag låna ut henne ett år på foder!!
Fast så stor är jag inte, men i min hjärna...

Jag drömmer om att äntligen få banta, träna och röra på mig obehindrat...!
Viktväktarna och barnvagnspromenader =)

Fy vad besviken jag blev. Kom till BM nu och de hade bokat mig fel. De hade satt upp mig på en annan stad, så där satt barnmorskan och 2 mil därifrån satt jag. Fick ny tid på fredag men jag hade velat träffa henne nu ju...

Vet hur det känns, red en unghäst ett par gånger men sedan visste jag inte vad som kändes värst, att baxa upp mina kilon på en fyraåring eller riskera att falla av med magen först.

Hade nog ungefär 10 kg övervikt också från början, med lite tur så är åtminstonde 5 av dem muskler, för det bygger jag väldigt lätt.

Har kikat runt lite och kommit fram till att mina xtra gravidkilon inte sitter på ändan i alla fall (den går in i mina gamla jeans), kanske kanske lite på ridbyxlåren (men jeansen är tighta så inte så mycket) en del i underarmar definitivt, händerna absolut! och kanske på ryggen o höfterna och så tror jag att ett litet fettlager ligger utanpå magen, speciellt på undersidan. Kan mosa in ett finger säkert 1,5-2 cm innan jag stöter på hårdmage på undersidan (under naveln), en halvcentimeter på ovansidan.

Åh och så bysten också, hua! den är hemsk (med små bristningar som tidigar nämnts).

Jag har inte räknat än, men jag trodde FP var 80% av inkomsten? Eller är det mindre?

Om man tar 7 föräldrardagar i veckan blir det knappt 80 %. De flesta i min omgivning tar mellan 3-5 dagar/vecka, men det kan inte jag göra med våra stora huslån, utan jag måste ta 7/vecka. Nackdelen blir att dagarna tar slut riktigt snabbt och bebis kommer få börja på dagis tidigt. Inget kul alls, men man måste ju kunna betala räkningar.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar