Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Bästa kompisens numera 4-åriga dotter heter Blanka! Helt unerbart. Lillebror Miles och lillasyster Lilly! Pappan är från England, så även där måste båda språken funka.

aha, jaa, då vill man ju ha nåt som matchar ens egna namn, kan jag absolut förstå! men som du säjjer kan det bli "för" speciellt med både ett speciellt efternamn och förnamn..fast och andra sidan kan jag känna att så länge melodin i namnen funkar så kan du bli unikt på ett mkt bra sätt:)

Lita gillade jag där:)
Villi var ju underbart:laugh:

Självfallet går det eller fungerar det men det kommer bli förklaringar på vägen. Jag vill helst undvika det. Jag har en kusin i tyskland som heter Björn och han har fått förklara det hela livet på samma sätt som jag har fått stava min mors namn med ü hela livet här i sverige.
Det är inte bokstäver som finns i deras alfabet, detta gör att det kan ställa till det framförallt för den äldre generationen och då min släkt befinner sig där så skippar jag det. Sen vill jag gärna att det fungerar i engelska med.

Efter alla mina år i tyskland så har jag en del erfarenhet av tyskar som är tyskar :p

Jag tycker det är jätte skönt att slippa tänka på att namnet ska passa på andra språk också måste jag få erkänna. Jag gillar "enkla namn" som inte folk kan missuppfatta och ger barnet ett annat namn. Hur många gånger har inte jag fått heta Angelica när jag heter Angelina?
Men helt plötsligt både hos min bm och när jag skulle göra ul så fick jag heta mitt andranamn/mellannamn/förnamn som inte är tilltalsnamn väldigt fascinerande.

Men ä och ö finns ju i det tyska alfabetet? Eller hur menar du?

Hur trodde du att t ex Vögel, Jörg, Märkte, Phänomen, hauptsächlig, öffentlich, ausgeprägt och så vidare stavas?

Du kan inte jämföra med ü för svenskar, för den bostaven finns inte i svenskan. Ä och Ö finns däremot i tyskan. Däremot kallas de inte för ö och ä, som vi gör, utan o umlaut och a umlaut. Men bokstäverna finns absolut.

Så möjligen om du möter en tysk analfabet så kan det vara så att de inte känner till de bokstäverna, men annat än det är det nog knappast ett problem.

Att din vän Björn fått förklara hur hans namn stavas har förmodligen mer med att göra att tyskar oftast inte har hört det namnet förut, inte för att de han träffar inte vet vad ö är för bokstav. Jag gissar att han skulle haft samma problem om han hetat t ex Bengt.

Tyska alfabetet är A-Z. Ä och Ö läggs bakom A och O.
Dessutom skriver tyskarna inte helt sällan ö med oe istället när dom blir osäkra.

Vad som fungerar och inte fungerar beror säkerligen på vem du talar med. Jag vill inte ha namn med å, ä och och för att dom i de flesta fall inte flyter i tyskan och leder till förklaringar. Jag vill slippa det. Jörg finns naturligtvis men det är inte ett aktuellt namn.

Jag kommer välja ett namn som flyter i tyskan och i engelskan. Det känns bäst för mig.

Jag jämnför inte med ü men jag och min kusin upplever samma saker på hans ö och släktnamnet med ü fast olika länder.

Tror att duschen hjälpte lite, om inte annat så är jag tillfräschad om vi nu skulle behöva åka in på koll. :D (dock tror jag knappast att det kommer behövas, känner mig rätt lugn och känner att om det inte ger med sig utan bara blir värre under kvällen och helgen så ringer vi då.)

Det finns verkligen hur fina namn som helst, det är verkligen svårt.. Valdemar älskar vi båda två här hemma, men vi är lite tveksamma till en Valle i alla fall eftersom sambons brorson heter Wille. Tror man helt enkelt får ha några förslag i bakhuvudet och sen se vem det är som kommer ut. Det kanske inte alls är en Stella liksom utan en Alice eller Greta eller.... Ni fattar ;)

Nu blev jag nyfiken! Vilken Brio vagn har du? Färg?
Jag har en Happy med liggkorg och sittdel i olivgrönt/khaki och kompaktchassit.

Vi valde att skaffa en begad från 06, det är en svart/silver Brio Duo med silver/grått chassie, teleskop handtag. Det enda jag måste köpa är en vettig skötväska, har dock hittat en som jag gillar skarp, en svart Skip Hop Dash Deluxe, och alla typer av skydd, regn, mygg reflex...allt annat fanns! Känner mig väldigt nöjd med valet, en bra robust vagn utan en massa krångliga fuktioner och sånt som kan tjorva!

Tyska alfabetet är A-Z. Ä och Ö läggs bakom A och O.
Dessutom skriver tyskarna inte helt sällan ö med oe istället när dom blir osäkra.

Vad som fungerar och inte fungerar beror säkerligen på vem du talar med. Jag vill inte ha namn med å, ä och och för att dom i de flesta fall inte flyter i tyskan och leder till förklaringar. Jag vill slippa det. Jörg finns naturligtvis men det är inte ett aktuellt namn.

Jag kommer välja ett namn som flyter i tyskan och i engelskan. Det känns bäst för mig.

Jag jämnför inte med ü men jag och min kusin upplever samma saker på hans ö och släktnamnet med ü fast olika länder.

Men då är ju inte problemet att du måste ha ett namn utan ä och ö (tyskar som inte vågar skriva ut ö och ä är nog väldigt osäkra på detta med att skriva ö h t, har aldrig sett exempelvis en roman eller en tidningsartikel där författaren inte vågar skriva ut de bokstäverna.) Det är sant att man ibland skriver exempelvis Möllering som Moellering, men då beroende på att man tror att exempelvis engelsmän kommer läsa texten, och vill gå dem till mötes.

Du behöver ett namn som funkar i Tyskland, och då är ju inte ö och ä problemet egentligen. Som du själv säger skulle förmodligen Jörg funka bättre i Tyskland än Jesper, även fast det förra innehåller ö och det senare inte gör det.

Men har du bott i Tyskland och öppnat en dagstidning eller en bok någon gång måste du väl ha sett att det vimlar av ä och ö i texten? Eller?

Ja, Brion verkar vara en väldigt bra vagn utan massa pinaler. Har teleskophandtag på vår med, känns bättre än den man vinklar när man är olika långa.
Jag är helt förälskad i Skip Hopen! Men det blev en skötväska från Brio som matchar vagnen.

Men då är ju inte problemet att du måste ha ett namn utan ä och ö (tyskar som inte vågar skriva ut ö och ä är nog väldigt osäkra på detta med att skriva ö h t, har aldrig sett exempelvis en roman eller en tidningsartikel där författaren inte vågar skriva ut de bokstäverna.) Det är sant att man ibland skriver exempelvis Möllering som Moellering, men då beroende på att man tror att exempelvis engelsmän kommer läsa texten, och vill gå dem till mötes.

Du behöver ett namn som funkar i Tyskland, och då är ju inte ö och ä problemet egentligen. Som du själv säger skulle förmodligen Jörg funka bättre i Tyskland än Jesper, även fast det förra innehåller ö och det senare inte gör det.

Men har du bott i Tyskland och öppnat en dagstidning eller en bok någon gång måste du väl ha sett att det vimlar av ä och ö i texten? Eller?

Jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter?

Men jag vet vad jag vet då mina föräldrar är från tyskland, jag lärde mig att pratat tyska flytande innan jag lärde mig svenska och ja, jag har levt och arbetat i tyskland på heltid i ca 3 år. Jag vet definitivit vad som flyter i språket. Att dessa bokstäver förekommer i dagstidningar vet jag oxå.

Min första utgallrig vid namnval är att ta bort å, ä och ö. MEN jag kommer även att tänka över o tex och jag kommer medvetet inte välja tex Kerstin eller Karsten så det inte heller uttalas på samma sätt i de olika språken. Jag vill ha ett enkelt namn som flyter och utalas på samma sätt i de olika språken.

Så ser jag det pga min egen erfarenhet hur du vill se det är din sak. Att du sen har hakat upp dig på att jag skrev å, ä och ö det är din sak. Som jag även försökt påpeka flera gånger vill jag även att det fungerar i engelska och då har jag ytterligare en anledning att välja bort dessa.

Det finns tusen saker som avgör men jag har gjort en första utgallring med å, ä och ö.

Det var bara så uppenbart ologiskt att du skulle skippa ä och ö för att de bokstäverna inte ingår i tyska språket, när de bevisligen gör det. Ungefär som att säga att du kan inte välja ett namn som innehåller a eller b, för svenskar förstår inte de bokstäverna.

Sen kan du ha tusen andra skäl för att inte vilja välja namn med ä och ö, men att läskunniga tyskar inte skulle förstå de bokstäverna är ju bara hittepå. Hur skulle de annars kunna läsa tyska böcker och dagstidningar?

Ja, Brion verkar vara en väldigt bra vagn utan massa pinaler. Har teleskophandtag på vår med, känns bättre än den man vinklar när man är olika långa.
Jag är helt förälskad i Skip Hopen! Men det blev en skötväska från Brio som matchar vagnen.

Fick inte med någon Brioväska till vår vagn, men tycker att Ship Hopen matchar helt okej förutom att det är vita sömmar och passpoal på locket och på vagnen är det silver! Och jaaa, teleskophantaget verkar betydligt mkt bättre än det vinklingsbara....det känns som så vekt på något sätt....

Senast ändrad:

Jag beställde en skip hop idag :D Tog den i svart då det känns som en bra färg.

:love: Vill också beställa en men måste kolla hur lönebeskedet ser ut för månaden...har visserligen jobbat rätt mkt men det är ändå svårt att veta när man bara går på timlön....blä, just nu vill man ha massor av pengar att spendera på bebis...har ju hittat MASSOR av roliga sidor....

Men du beställde den helsvarta Dash Deluxen eller?! Vart ifrån?! Jag fynderar ju som sagt på den svarta med lite vita detaljer på...

(ojoj...nu börjar man känna sig så där "miljö"skadad....Dash Deluxen...:D)

Jag har faktiskt inte skrivit någonstans att läskunniga eller för den delen icke läskunniga inte förstår bokstäverna. Det är du som har dragit det lasset.

Jag har pratat om vad som flyter i tyska.

BB är inte ergonomisk och bra för vare sig bäraren eller bebis. Bebis hänger i ljumskarna, med benen rätt ner liksom.. Små barn föredrar/bör vara i grodposition. Nåt sånt tror jag det är i alla fall, har inte 100% koll men vad jag förstått av alla diskussioner kring BB och sjalar/ergonomiska selar så är BB ingen höjdare i alla fall. :( Så därför kommer den inte innanför dörren här, här blir det trikåsjal till att börja med och en Mei Tai eller Manduca senare.

*kl*
Juzzzen; Åhå, har du också börjat få det trevliga trycket på lungor och revben nu? :p Jag blir stundtals tokig och vill inte ens veta hur det kommer bli sen. Ibland känns det verkligen som att Räkan trycker in huvudet eller rumpan under revbenskanten liksom, mindre trevligt men vad tusan. :D

Ahaa, nej vad trist, då har jag kanske gjort ett dumt köp? Just den ergonomiska bitan känns för mig väldigt viktigt, speciellt för Liten, men även för mig och min dåliga wiplashnacke..
Funderar dock på att köpa sjal också. Tanken är väl mest att selen ska användas vid vovvens korta kissesvängar dagtid och små korta ärenden och det kanske fungerar för det, hoppas det, annars får jag väl försöka sälja den.. Tack för ditt svar! All information är guld värd och aldrig är man fullärd!

Vad jag förstått det som så ska sjal vara riktigt snabbt och smidigt det med - man kan knyta på den under morgonen och sen ha den på under hela dagen om man vill, bara lyfta i och ur bebis liksom. Sele vill man ju inte gärna sitta i soffan med kanske, men med sjal har i alla fall jag uppfattat det som att det går utan problem. :D

Jag är ju så himla nyfiken och lite av ett kontrollfreak ibland så jag läser allt jag kan hitta om det som ska köpas till Räkan. :D Att just sjalen och selen ska vara utformad efter litens behov ser jag som jätteviktigt, och såklart att det ska vara ergonomsikt för oss som bär också. Sambon är helt med på noterna där och det känns toppen, han ser nog mer än mig fram emot att få sjala en nyfödd. :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar