Vårmammor 2010

Sv: Vårmammor 2010

Jag har bara kollat på Brios och Akta Gracos babyskydd.
Brion kostade 995:- Men då fick man köpa till basen för omkr 600:-
Aktan kostade 1495:- Med bas.

Jag har oxå funderat på det där om man har råd nu när man ska vara ledig. Men räntan är ju låg nu... Tror ni man kan få amortera lite mindre medans man är ledig? Jag kommer inte vara ledig så länge då vi förlorar mer på att jag är hemma än att han är det. Kanske tills i vinter.

Man kan nog amortera mindre, om man vill, väl? Jag är så dåligt insatt i ämnet just nu känner jag, haha! Fast de vill väl gärna att man amorterar lite, om jag inte har helt fel för mig?

Det är så osäkert, så mycket att tänka på, men jag har räknat lite på det och för ränta, amortering och 3000 kr i driftkostnad/månad så är det samma summa som vi betalar för vår bostadsrätt (hyra, ränta plus amortering). Sedan slipper vi 1000 kr i stallhyra. Visst är vi medvetna om att det kommer att tillkomma andra kostnader med ett hus, men vi borde klara det tycker jag..

Vi kommer att få det tufft nu när jag är barnledig då vårt bygge stack iväg (tack snickarna som inte höll offerten) och vi har mycket topplån, så jag hoppas vi kan amortera mindre. Vi ska träffa banken nu här i vår och se om vi ska binda delar av lånet, nu har vi allt rörligt. Det kommer dock innebär att det blir dyrare, om än tryggare...

Det är inget kul att bli vuxen och stå med alla problem som hus, lån osv osv. Men det boende vi har nu skulle jag inte byta mot något annnat, så bara vi överlever blir det nog bra. Vi hoppas dessutom kunna värdera upp det rätt ordentligt när vi är helt klara med hus och trädgård!

Armani__- vi betalar idag 5 gånger så mycket som vi gjorde för vår lägenhet! :eek: Men på något konstigt sätt så anpassar man sig...

Man kan nog amortera hur lite man vill, t.o.m 0:- om man vill. Men bara något år eller så och bara betala räntan.
Tycker det låter som ett toppenställe som ni ska titta på!
Särskilt om du vill ta hem dina hästar.
För det är en sån enorm skillnad att bo i hus än i lägenhet.

Ja, man tycker ju inte att det borde vara några problem att amortera mindre ett tag bara. Det är ju inte för att man är arbetslös utan mammaledig och har ett jobb att gå tillbaka till. Vi dragit ner på lägenhetslånet vi har nu för vi har tokamorterat på det och nu behöver vi spara de pengarna istället till bäsen kommer. Så nu amorterar vi normalt. Kommer drömhuset gäller det ju att vara med för det kanske inte kommer ett till på ett tag...

Man kan nog amortera hur lite man vill, t.o.m 0:- om man vill. Men bara något år eller så och bara betala räntan.
Topplånet ska (iaf hos Swedbank) betalas av på 15 år om jag minns rätt. Om man ens får ta topplån nuförtiden. Vi hade "tur" och fick låna 100% till vårt hus, idag hade vi inte fått göra det och då hade vi heller inte kunnat bygga det. Första året fick vi helt amorteringsfritt, eftersom vi skulle lägga ut så mycket pengar på att iordningställa trädgården, altan osv. Efter ett år började vi amortera, men då var det beräknat på 14 års amorteringstid. Bottenlånen amorterar vi ingenting på.

Så har man enbart bottenlån så är det nog inga problem att sänka amorteringen under en period.

Förresten, måste fråga en grej som jag funderat på ett tag nu... Den ökade blodvolymen man får, hur försvinner den från kroppen efteråt? Blir det urin som annan överflödig vätska, eller?

Förresten, måste fråga en grej som jag funderat på ett tag nu... Den ökade blodvolymen man får, hur försvinner den från kroppen efteråt? Blir det urin som annan överflödig vätska, eller?

Kanske följer med bebisen ut? :cool: :angel:

Fy vad okunnig det är när det handlar om min egen kropp... Hästens däremot som sagt var...

Men är det inte skillnad på lån om man bygger eller köper hus. Vi kommer att ta lån på hela beloppet och kommer få topplån.

En viss del av blodet är väl bebisens och "försvinner" alltså med liten ut vid förlossningen? (eller så är jag bara snurrig av trötthet just nu :D) När barnet ligger i livmodern så cirkulerar ju allt dess blod via navelsträngen och moderkakan till mamman - det är ju vi som förser barnet med syre och alla andra viktiga ämnen som behövs.
Sen om all ökad blodmängd är barnets eller inte vet jag inte, och inte orkar jag googla just nu heller.

God natt på er! ;)

I vårt fall var det nog ingen skillnad. Vi köpte huset nyckelfärdigt vid inflytt och betalade enbart handpenning på 10% vid byggstarten. Det kanske är skillnad om man tar sånt där byggkreditiv eller vad det heter. Däremot kan jag tänka mig att bankerna tittar på vart huset ligger och vilken "risk" det är att belåna det. Lättare kanske att få tillbaka pengarna vid försäljning här i Västerås, mot ett svindyrt hus i nån liten håla i urskogen.

Armani__- vi betalar idag 5 gånger så mycket som vi gjorde för vår lägenhet! :eek: Men på något konstigt sätt så anpassar man sig...

Hoppsan, snacka om skillnad för er :D

I vårt fall rör det sig om en relativt liten gård. Ett boningshus där en del är ganska nybyggt (-94) med tre sovrum, hall, tv-rum och ett badrum.
Den andra delen är från början av 1800-talet och i stort behov av renovering, dock beboeligt, men vi kommer bog att grov-renovera denna del innan inflyttning i så fall, med tanke på att vi snart kommer ha en liten att tänka på också !

Ja, det är nog helt sant att läget spelar stor roll. Vi bor på mindre ort. Plus att vi vill bo på landet. Men här i stan är de helt galna när de sätter priser på husen. 2,2 milj för en enplansvilla 1.5 mil från stan. 130 kvm och inte rustat sedan -88. Vanlig trädgårdstomt... Kan tillägga att som säljer köpte det för åtta år sedan för 800. Har kompisar som precis flyttat in i sitt nybyggda på 130 kvm och det kostade dem 1,9 milj...

Topplånet ska (iaf hos Swedbank) betalas av på 15 år om jag minns rätt. Om man ens får ta topplån nuförtiden. Vi hade "tur" och fick låna 100% till vårt hus, idag hade vi inte fått göra det och då hade vi heller inte kunnat bygga det. Första året fick vi helt amorteringsfritt, eftersom vi skulle lägga ut så mycket pengar på att iordningställa trädgården, altan osv. Efter ett år började vi amortera, men då var det beräknat på 14 års amorteringstid. Bottenlånen amorterar vi ingenting på.

Så har man enbart bottenlån så är det nog inga problem att sänka amorteringen under en period.

Vi har lånelöfte på mer än vad vi i detta fall kommer ge för huset. i kommer alltså få låna 100 % av köpesumman (det är redan kollat, eftersom huset har varit på tapeten tidigare) och sedan kommer väl ett lån för renoveringsbiten, eller ja det bakas ihop till ett lån, sedan ska väl huset värderas om och förhoppningsvis blir man av med topplånet då, hade ju varit underbart!

Oh ja! Tänk vad läget/närhet till stan kan göra i pris!
Vi byggde ut ett litet torp från 1920 talet på 40 kvm med 100 kvm.
Helt toppmodernt. Kostade oss 1,3 miljoner. Är Tillsammans med gården taxerat till nära 3 miljoner. Men vi skulle nog bara få ut omkr 750 tusen vid försäljning, just p.g.a läget. Förvisso relativt centralt i Västra Götaland, mot Smålandsgränsen. Men det är ändå 2,5 mil till närmsta stad och inte så många arbetsplatser i byarna i mellan.

knapplån.

Igår var jag på rutinkoll i vecka 25!

Blodtryck 130/70
Järn 136 (hade 140 förut) och de var jättebra sa hon
SF 24
Hjärtslag 150
Inget konstigt med urinen

Min BM tryckte mig överallt på magen, när hon tryckte på min vänstra ljumske... herregud vad ont de gjorde, jag höll på att flyga upp ur britsen!
Hade inte ägnat en tanke åt att de gjort ont innan, men nu när jag är medveten om det gör de ont typ hela tiden...
Var ute och red på igår efter besöket och idag gör de ont att bara gå..:confused:

105 dagar kvar!

*kl*

Min lilla hjärna går på högvarv just nu.

Senaste funderingen profylax :confused:

Hur kommer ni göra?
Kurs? Inte kurs?

Jag har fått tips från flera håll om Anna Wilsbys bok + DVD. Någon som har erfarenhet av denna av er?

Jag skulle gärna gå på kurs, men eftersom det inte hålls någon här i hålan så är det bara att glömma. Skulle kunna åka till Västerås, men det blir ett jäkla pusslande för att få ihop alla tider så det passar för sambon med.
Dock tror jag att vi kommer prata en del om det på föräldrautbildningen, och då får vi säkert träna lite där och sen fortsätta hemma på egen hand.

Boken+DVD måste jag kika upp, det kan ju vara ett riktigt bra alternativ för oss som bor i en småstad. :D

*lite ot*
Fy tusan vilket jäkla pussel det är rent ut sagt för att få ihop ett fungerande schema som halvtidssjukskriven. :( Satt hela kvällen igår och även nu på morgonen innan jag lyckades hitta en lösning som kan fungera. NU har jag dock löst det och jag tror det kommer fungera galant. Världens bästa arbetsgivare har jag med - hon tyckte att det räckte med att jag pillat iordning själv och litade helt på att timmarna kommer stämma. (och det gör dom ju, jag jobbar till och med 30 min för mkt i januari och 1,25 timmar i februari :D) Känns skönt att ha nån timme för mkt - det innebär att jag själv kan plocka av den tiden när jag känner att det behövs.

Även skönt att jag kommer sysselsätta någon av de stackare som tyvärr mist sina brukare den senaste tiden - inget ont som inte för något gott med sig, eller vad säger man? ;)

Vilken häftig tröja du har på din avatar! Bebisar!
Jag vill med ha tvillingar:love:

tack tack, den kom på posten igår :) Från mammashop.se

Den passade bra nu, men jag lär inte kunna ha den i slutet :crazy:

Ja men då kanske bok + DVD är perfekt för er.

Jag har dels vänner men även min BM som sagt att den räcker helt för att förstå principen och lära sig tänket. Även mannen har mycket nytta av den.

Jag lutar åt att börja med den för att sen om jag känner att jag vill ha mer gå kurs.
Men det är ju lite skillnad med 400 mot 1600 om man känner att bok + DVD räcker.

BM sa även att om man tränat mycket så har man ofta rätt tänk eftersom andning har en stor del i det, det borde ju även gälla för ryttare. Man har det lite i sig :)

Självklart är det ju olika hur man är. Vissa vill ha fråge möjligheten och då är ju kurs bättre.

Låter knixigt att pussla schema. Bra att ni fått till det och att du har en bra chef. :bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 243
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar