Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Det kommer sluta ramla samma dag du slutar amma och en månad senare har du en fin stubb i botten av det som växer ut :crazy: Jag klippte av mej mitt. Det jorde jag sist oxå. För de tunna topparna får du ju dras med tills det i botten växer ut och då känns det bättre när man får det lite mer jämntjockt. Att det känns som att det ramlar mindre när man klipper håret är inte riktigt rätt. Men eftersom det kortare håret slinker iväg lättare så märker man inte att det ligger lika mycket hår överallt.'

Zody- Det gick nog bra med huvudet. Huvudvärken och illa måendet försvann efter ytterligare någon dag och nu är bulan borta oxå. Tack för omtanken :)

Men hur lång tid bör det ta innan man byter ut målet då?
Om magen är snäll o barnet glad i mat så har vi ju mindre problem i slutänden....

Så jag vet inte- jag har inte haft bråttom.

Fast jag upplever det bland alla, alltså inte bara på bukefalos, att folk inte ammar lika mycket. Det är bara 1 av de jag umgås med som verkligen bara ammat, övriga har antingen gett både och eller bara ersättning. Fast jag kanske bara umgås med undantagen?

Eller så umgås jag med undantagen? För i min umgängeskrets är det tvärt om, alla ammar och har sikte på att göra det så länge det funkar :)

*allmänt*
Har faktiskt inte upplevt det här på Buke som att majoriteten slutar amma tidigt. Tycker att det verkar finnas alla varianter.

Kn: har försvunnit från tråden :) började jobba och hinner inte riktigt med i svängarna (och så har Cataclysm kommit också...). Men A har i alla fall börjat krypa frammåt, långsamt och dragit sig upp i stående en gång :laugh: sött :p. Jag läser lite här och var i tråden då och då.

Inget när det gäller mat, men jag läste att de förväntades äta två "riktiga" mål mat om dagen när de var 8 månader. Och läst någon annanstans att man helst ska hålla sig till bara tre "mjölmål" typ gröt o välling.

Vi använder modersmjölksersättning fortfarande (och ammar kväll och morgon) tänker det är som mjölk-typ och äldre barn dricker ju mjölk. Men han får vatten till maten.

Vi stod och hoppade med en sked smakis på fyramånadersdagen :laugh: men han åt inte hela burkar förrän för ett par veckor sedan när jag började jobba, han är 8 månader nu. (innan dess fick han amning till varje måltid men det började han fasa ut redan lite innan dess iofs).

Jag har som vanligt läst för mycket och väntade på "smakfönstret" och ville börja vid 4 måndader om han var intresserad och det var han verkligen. Enklast att köra i bebins takt inte i WHOs.

Jag har upplevt båda. Dom jag umgåtts med som har fått barn samtidigt eller före/efter mig har vissa ammat som jag,andra har börjat med ersättning direkt.

Jag började ge smakisar vid 4 mån, men tog det lugnt, vissa dagar ville hon inte ha, och då struntade vi i det.

Nu vid åtta månader äter hon from denna veckan två mål lagad mat, välling och gröt..sen ammar jag på morgonen, men mest för att det är mysigt..Känns så sorgligt att man slutat amma nu, men N är nöjdare med välling, min mjölk är inte mättande nog längre:cry:

Stora tjejen!:)

Men hur lång tid bör det ta innan man byter ut målet då?
Om magen är snäll o barnet glad i mat så har vi ju mindre problem i slutänden....

Så jag vet inte- jag har inte haft bråttom.

Det finns väl inga riktlinjer för det? När barnet äter tillräckligt mycket för att man kan byta ut ett mål så kan man göra det. I den info jag fått står det iofs att man inte ska byta ut mål innan sex månader, innan dess ska det bara vara smakisar, å andra sidan är det ju många här som bytt ut mål några veckor efter fyramånadersdagen, och det verkar ju gå lika bra det. :)

Det händer fortfarande att jag får ge en flaska också. Det är inte alltid maten duger ;)

Kn: har försvunnit från tråden :) började jobba och hinner inte riktigt med i svängarna (och så har Cataclysm kommit också...). Men A har i alla fall börjat krypa frammåt, långsamt och dragit sig upp i stående en gång :laugh: sött :p. Jag läser lite här och var i tråden då och då.

Hej!! Vad roligt att höra ifrån dig!! Allt väl? Hur känns det att ha börjat jobba igen?

*kl*

Jag hade planer på att amma länge, men så blev det inte.
Det började med att det inte räckte, att han va hungrig hela tiden hur ofta jag än ammade. Så jag fick ge lite ersättning på kvällen. Sen efter det så dög bröstet mindre och mindre. Nattammade tills för nån månad sen.

Annars så äter han oftast en flaska omkring 3 på morgonen, ibland sover han över den.
Till frukost en stor portion gröt.
Mellanmål, välling.
Middag, en burk med mat alternativt 1 ½-2 dl hemmagjord mat.
Mellanmål, en burk med nån fruktpuré eller mosad banan. Han har börjat smaka lite på clementiner nu med och det går hem.
Sen eftermiddag/tidig kväll, en portion gröt.
Till läggdags en flaska välling.

Nån gång så ska jag väl börja med att ge två mål med lagad mat, jag vet bara inte vart jag ska klämma in den? Skippa kvällsgröten?

Ja, kvällsgröten verkar väl vettig att skippa, han får ju redan gröt till frukost och välling två gånger om dagen, det borde väl räcka i gröt/vällingväg? Eller?

Jag vet inte heller var jag ska klämma in ett mål lagad mat till?

8 - gröt
12 - lagad mat
16 - gröt
20 - välling

Även ett mål välling på natten runt 4. Han äter alltså inte så många gånger på ett dygn och går och lägger sig runt 20 då efter vällingen, men är skittrött och gnällig/skrikig redan vid 18 oftast. Så ett mål mat att trycka in vid den tiden funkar inte här. Det är om man tar bort gröten vid 16 och ger lagad mat då med, men då blir det två mål lagad mat efter varandra, men det spelar kanske ingen roll?

Jag funderar på att slå ihop frukt mellanmålet och sista grötportionen för att få det till en lagad mat mål med lite efterrätt. För det är sällan jag får i honom nått vidare av frukten ändå, det mesta kommer ner till hundarna :D

Så här ser det ut hos oss nu

mellan 04-05 Välling hel flaska
08- Nellis vaknar och flyttar över till mamma i sängen och ammas, mest för det är mysigt:)
10.00-Välling hel flaska/gröt
13.00-ca 1/2 burk mat plus efterrätt
16.00-Mellanmål frukt
18.00-1/2 burk mat, ibland lite mindre
ca 19.30- Välling i sängen
Sen vaknar hon ibland mitt i natten och vill ha välling, men senaste 3 nätterna har hon vaknat vid 04:D
(vaknat någon gång, men då har nappen funkat)

Vi böt ju ut ett grötmål mot lagad mat igår, så nu ser det ut såhär hos oss

Ca. 08.00 - Gröt på 0,75 dl vatten, fruktpuré till och vatten att dricka
ca. 11.30 - Lagad mat, oftast en halv burk (ca 100 gram) och ungefär 100 gram frukt till efterrätt. Vatten att dricka.
Ca. 15.00 - Gröt på 0,75 dl vatten och fruktpuré till, vatten att dricka. Ammas. (innan ammades hon endast här, ev. frukt också)
Ca. 18.00 - samma som lunchen. (tidigare ett grötmål på 1-1,5 dl vatten)
Ca. 19.30 - ammas till sömns
Ca. 22.00 - 220 ml välling (inte varje dag, de senaste dagarna har hon sovit över det)

Utöver dessa mål så ammas hon när hon känner för det och under nätterna blir det 1-4 amningar. Sen slinker det ner någon majskrok eller smörgåsrån lite här och där också, och äter vi ex. clementiner så får hon smaka osv.
Vi böt ut ett mål eftersom hon inte står sig på bröstmjölken längre, hon behöver mer energi helt enkelt. Sorgligt enligt mig såklart, men det är ju bara att acceptera.

Emelie; Jag tänker ofta som du, Stella äter ju ungefär lika mycket som de flesta andra barn men ändå är hon mindre. Du och jag ser ju alldeles säkert inte likadana ut i kroppen, vi har olika kroppsbyggnader, olika ämnesomsättning osv och så är det ju för barnen med. Våra tjejer är helt enkelt inga enorma knubbisar, men de mår ju bra och utvecklas ändå! :bump:

KL

Jag läser dagligen men skriver sällan något :)

Ang maten så äter sonen 6,5 månad;

10 gröt med fruktpuré
13 lunch, en halv matburk brukar det bara bli. Fruktpuré
15 ersättning
18:30 ersättning sedan läggdags
22 ersättning och fortsätter därefter sova till ungefär 9 på morgonen

Så här har han ätit i en vecka nu, det var då vi bytte ut så han fick lunch istället för ersättning, men än så länge äter han inte tillräckligt vilket gör att han vill ersättning redan efter 2 timmar.
Om ett tag kommer vi testa ge honom välling, men det är först när han vant sig vid riktig mat vid lunch.

Om han tar välling så kommer det bli morgon/kväll för det är så himla smidigt med det och nyttigt också :)

Jag ger ingen välling och vet inte varför jag skulle ge det. Har fått för mig att det INTE är särskilt nyttigt av nån anledning?? Googlade och hittade detta:

http://www.annahallen.se/valling-med-fullkorn

klippt:

konkurrenter har SAMMA skräp i sin välling så det spelar inte roll vilken sörja du väljer)

Fullkornsvälling från Nestlé

44% fullkorn från vete, havre och råg. 44% av något som barnets mage inte tål. Detta tillsammans med massor av kolhydrater som BARA ska användas till energi eller fettinlagring på bekostnad av ett insulinsystem som får arbete på övertid.

Sen lägger de till meningen: ”Ibland behöver små magar tid för att vänja sig vid en välling med mycket fibrer”. VA? Skojar dom?!

Barn TÅL inte hårda fibrer. Det är som att äta sandpapper. Deras tarmsystem är inte färdigt och starkt tillräckligt. Vi skapar problemmagar för framtiden.

Det skriver också att du ska välja osockrad välling. Jag frågar mig snabbt: Varför det? Mjöl och socker är ju samma sak för kroppen.

Vad innehåller nu denna dunderdryck som alla svenska barn blir uppfödda på som om det vore en själklarhet. (Japp, i resten av världen använder man inte välling och de barnen överlever i alla fall)

Ingredienser:
Grahamsmjöl (bara snabba kolhydrater)
Skummjölkspulver (helt ok om nu små barn ska dricka andra djurs mat)
Vegetabilisk olja från palm och raps (helt ok om barnet äter mycket fisk eftersom det annars blir för mycket omega 6)
Vetemjöl och havremjöl (mer kolhydrater för mer energi, plus det förkastliga gluten!)
Salt (är väl ok)
Maltodextrin (Vad säger Wikipedia? ”Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.”

Min fråga blir VARFÖR ska barnen äta detta? En kolhydrat som SNABBT tas upp av kroppen och är bra att använda i sportdrycker!!!)

Sen är det tillsatt lite vitaminer och mineraler som barnet enkelt kan få genom helt vanligt mosad mat. En sorglig blandning!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 599
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar