Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

På vilket sätt? Det är väl mest spannmål, som de redan får i gröten?

Jag tycker välling verkar smidigt, framförallt till trötta barn sent på kvällen/natten, men nyttigt?

Ja den innehåller i stort sätt samma som deras gröt. Vitaminer och mineraler tex kalcium, jod och järn. Gör man egen gröt är det svårt att berika den med järn.

De läkarna som vi träffat och även personal på bvc säger att välling är bra näringsmässigt. Barnet får i sig vad den behöver under en dag. Självklart behöver barnet annan mat också, men just näringsmässigt får dem i sig sin dagliga dos.

*kl*

M slår på stort här med 2 tänder på en gång :D Det är 2 sylvassa små minitaggar som sticker upp ur underkäken ;)
Upptäckte det igår.

Ang Mat en vanlig dag här...

ca 6-7 amning
ca 9 gröt
12-13 Mat ½burk + några skedar-½burk frukt
15-16 ½ burk frukt eller amning som mellanmål
17-18 Mat ½burk + ev frukt
19.30-20 Gröt + mycket amning innan sängen
sedan ammar hon oftast en gång vid 3-4 någongång
Hon får självklart amma när hon vill under dagen, men oftast gör hon inte det eller max 1-2 gånger.
Jag tycker oxå det är lite tråkigt att hon ammar mindre även om det samtidigt är lite skönt att inte ha matjour hela tiden :D

ang välling
Vi köpte mild välling för att ge på kvällen, men det gillades inte så vi valde att ge gröt lite senare och lägga in ett matmål vid 17-18tiden istället.
Anledningen var att hon började sova sämre och äta oftare på natten. och att vi ville få lite läggningsrutiner där hon somnade innan 23 :) nu somnar hon senast 21.

kl
Det är med samsovning är någonting som upprör omgivningen. Lägger man sedan till att vi är vegetarianer, inte klär henne i rosa prinsessklänningar, började med fast föda för sent och inte använder vagn särskilt ofta. Så tycker jag mest att vi svarar på spydiga kommentarer om vad mycket fel vi gör. O sen så undrar de varför vi inte känner för att umgås.

Nybakat bröd på morgonen.
Jag brukar baka en stor satts frukostbullar med kallt degspad. Sen så fryser jag in dem ojästa. Kvällen innan så plockar jag fram lagom många, och låter dem tina och jäsa i kylskåpet under natten. På morgonen så kastar man i dem i ugnen 10 min så har man nybakat bröd. Super smidigt.

*kl*

Om välling nu är så dåligt, hur kan det vara att inte alla vuxna människor som ätit välling som små(inkl jag) stora problem med mage osv? Inget spydigt utan bara att enligt det som stod där så är det jätteonyttigt? Eller det är annat innehåll nu än förr kanske? Nån som vet?

I vettiga mängder tror jag inte det är någon fara. Jag ger välling en gång på kvällen, en gång på natten och ibland på morgonen. Jag får ingen panik över detta, för om det skulle vara så onyttigt så varför har barn i många tider ätit välling?

Nä, vi fortsätter med välling då lillan mår mkt bättre, är mättare längre än på gröten på natten. Respekterar er som väljer bort det också! Man får prova sig fram helt enkelt:)

Nybakat bröd på morgonen.
Jag brukar baka en stor satts frukostbullar med kallt degspad. Sen så fryser jag in dem ojästa. Kvällen innan så plockar jag fram lagom många, och låter dem tina och jäsa i kylskåpet under natten. På morgonen så kastar man i dem i ugnen 10 min så har man nybakat bröd. Super smidigt.

Åh, recept? Kan man baka det även om man är lite inkompetent? Jag kan laga det mesta i matväg men när det kommer till att baka så saknas nog en hjärncell eller nåt...

Ang välling tror jag inte att det är jordens bästa mat direkt, det innehåller ju i princip bara kolhydrater och det behövs ju andra näringsämnen också. Jag ger välling kväll och tidig morgon för att det är bekvämt. Det finns betydligt värre saker än välling att ge sitt barn.

*delvis kl*
Äsch jag skiter i äggmjölken...efter lite funderande så överreagerade jag nog lite lätt, vilket är rätt vanligt när det gäller mig :o Han får fortsätta med majsvällingen, varför bryta ett vinnande koncept, han sover hela natten efter en flaska välling vid 19.00. där emot ska vi prova gröten med hirs och vetegroddar, Theo är inte så jätteglad i köpegröten längre. Tycker gröt är ett bra mellis!

Man kan ta vilket ”bullrecept” som helst och bara använda kallt degspad. Men detta är vad jag utgått ifrån. Brukar dock byta ut delar av vetemjölet mot andra grövre mjölsorter.

12 st

25 g jäst
1,5 dl mjölk
1,5 dl vatten
2 msk olja ex raps
2 msk mörk brödsirap
1 tsk salt
0,5 dl krossade linfön
1 dl grovt rågmjöl
8 dl vetemjöl

1. Fördela jästen i en bunke. Lös den med den kalla mjölken och vattnet. Tillsätt resten av ingredienserna.
2. Arbeta ihop degen.
3. Dela degen och lägg dem på en på en plåt i kylen över natten (här fryser jag in de jag inte ska använda).
4. Nästa morgon: värm ugnen till 225 grader och grädda bullarna 12-15 min i mitten av ugnen.

Tror alltså helt klart att man grejar detta hur bakinkompetent man än är. Du behöver ju inte ens värma degspadet till 37 grader.

Idag är det ett år sedan vi var på ultraljudet och tittade på Theo för första gången :love: Även ett år sedan vi förlovade oss!

Grattis till förlovningsdagen :laugh:

Tänk vad snabbt tiden går! Kommer mycket väl ihåg känslan av att se bebisen på skärmen, nu kryper han omkring här och vandaliserar ;)

Jag vet inte, och står det inget om det i Fass så är det säkert inte det heller. Testade efter tips av en vän, och vi tror att de fungerade. Det eller amningen. :D

*kl*
Jag sitter och laddar inför första helkvällen hemifrån utan S sen hon kom. :banana: Vi ska ha tjejkväll med litet julbord och dricka viiiiiiin, och kanske blir det utgång sen också. Det eller att jag åker hem och luktar på min lilla älskling och kramas med min stora. :D

Alla sätt är bra utom de dåliga! :D

Själv sitter jag här och har absolut urtråkigt. Är ensam hemma eftersom maken är på julfest med jobbet. Är lite bitter eftersom han var borta i onsdags också. Jag var nog ingen bra fru när han var hem och vände eftersom jag mest var buttrig. Visst får han gå på julfest, men det är så tråkigt att vara ensam på kvällen.

Min busunge har börjat med nåt nytt. Han sträcker upp armarna över huvudet och sen faller han handlöst bakåt. När man drar upp honom faller han bak igen och skrattar högt. :rofl: Han har gjort det i sängen och i mitt knä, bara han inte får för sig att göra det på stengolvet bara...

kl
HON BITS!!!!

O det e väl inte jätte konstigt. Allt annat tuggar hon ju på så varför inte mamma och pappa. Idag bet hon min make i axeln HÅRT. Och hon har tuggar mig i armen två gånger men ganska löst. Så vad gör man. Är ett snabbt lite högre aj, eller nej det bästa.

Själv sitter jag här och har absolut urtråkigt. Är ensam hemma eftersom maken är på julfest med jobbet. Är lite bitter eftersom han var borta i onsdags också. Jag var nog ingen bra fru när han var hem och vände eftersom jag mest var buttrig. Visst får han gå på julfest, men det är så tråkigt att vara ensam på kvällen.

Som när sambon skulle på julfest med jobbet förra veckan. Han frågade om jag var sur. "Näe, bara väldigt avundsjuk".

Samtidigt så är det ju självvalt med amning och att jag sover med Ture men ibland vill jag bara hemifrån. :)

men är majsvälling verkligen lika "illa" som fullkornsvälling?

Här kör vi majsvälling innan läggdags varje kväll, och även om utifall att han skulle vakna någon gång på morgonen innan det är dags att gå upp så får han en skvätt. Storebror fick också välling. Båda har ju haft tjorv med magarna så majsvälling är det som är snällt mot magen.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar