Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ger ingen välling och vet inte varför jag skulle ge det. Har fått för mig att det INTE är särskilt nyttigt av nån anledning?? Googlade och hittade detta:
http://www.annahallen.se/valling-med-fullkorn
klippt:
konkurrenter har SAMMA skräp i sin välling så det spelar inte roll vilken sörja du väljer)
Fullkornsvälling från Nestlé
44% fullkorn från vete, havre och råg. 44% av något som barnets mage inte tål. Detta tillsammans med massor av kolhydrater som BARA ska användas till energi eller fettinlagring på bekostnad av ett insulinsystem som får arbete på övertid.
Sen lägger de till meningen: ”Ibland behöver små magar tid för att vänja sig vid en välling med mycket fibrer”. VA? Skojar dom?!
Barn TÅL inte hårda fibrer. Det är som att äta sandpapper. Deras tarmsystem är inte färdigt och starkt tillräckligt. Vi skapar problemmagar för framtiden.
Det skriver också att du ska välja osockrad välling. Jag frågar mig snabbt: Varför det? Mjöl och socker är ju samma sak för kroppen.
Vad innehåller nu denna dunderdryck som alla svenska barn blir uppfödda på som om det vore en själklarhet. (Japp, i resten av världen använder man inte välling och de barnen överlever i alla fall)
Ingredienser:
Grahamsmjöl (bara snabba kolhydrater)
Skummjölkspulver (helt ok om nu små barn ska dricka andra djurs mat)
Vegetabilisk olja från palm och raps (helt ok om barnet äter mycket fisk eftersom det annars blir för mycket omega 6)
Vetemjöl och havremjöl (mer kolhydrater för mer energi, plus det förkastliga gluten!)
Salt (är väl ok)
Maltodextrin (Vad säger Wikipedia? ”Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.”
Min fråga blir VARFÖR ska barnen äta detta? En kolhydrat som SNABBT tas upp av kroppen och är bra att använda i sportdrycker!!!)
Sen är det tillsatt lite vitaminer och mineraler som barnet enkelt kan få genom helt vanligt mosad mat. En sorglig blandning!
Vi samsover, för mig kändes det som det enda tänkbara redan på BB. Tycker inte på något vis att det är fel med egen säng (vill verkligen klargöra det så att det inte blir några missförstånd), om det passar familjen i fråga, och trodde själv att H skulle sova i spjälsäng så en sådan inhandlades. Men när han var ute så nej, då ville jag ha honom bredvid mig. Och han får fortsätta sova i vår säng så länge alla är nöjda!
Har inte hört kommentarer om att han ska bli bortskämd av det, däremot "är ni inte rädda att ligga ihjäl honom ".
Tillägg: förutom mysighetsfaktorn så är det så himla mycket smidigare att amma också tycker jag, skulle aldrig palla att behöva "vakna mer" (sätta mig upp, lyfta honom ur sängen etc) med tanke på hur många gånger/natt han äter..
Jag ger ingen välling och vet inte varför jag skulle ge det. Har fått för mig att det INTE är särskilt nyttigt av nån anledning?? Googlade och hittade detta:
klippt:
konkurrenter har SAMMA skräp i sin välling så det spelar inte roll vilken sörja du väljer)
44% fullkorn från vete, havre och råg. 44% av något som barnets mage inte tål. Detta tillsammans med massor av kolhydrater som BARA ska användas till energi eller fettinlagring på bekostnad av ett insulinsystem som får arbete på övertid.
Sen lägger de till meningen: ”Ibland behöver små magar tid för att vänja sig vid en välling med mycket fibrer”. VA? Skojar dom?!
Barn TÅL inte hårda fibrer. Det är som att äta sandpapper. Deras tarmsystem är inte färdigt och starkt tillräckligt. Vi skapar problemmagar för framtiden.
Det skriver också att du ska välja osockrad välling. Jag frågar mig snabbt: Varför det? Mjöl och socker är ju samma sak för kroppen.
Vad innehåller nu denna dunderdryck som alla svenska barn blir uppfödda på som om det vore en själklarhet. (Japp, i resten av världen använder man inte välling och de barnen överlever i alla fall)
Ingredienser:
Vegetabilisk olja från palm och raps (helt ok om barnet äter mycket fisk eftersom det annars blir för mycket omega 6)
Vetemjöl och havremjöl (mer kolhydrater för mer energi, plus det förkastliga gluten!)
Salt (är väl ok)
Maltodextrin (Vad säger Wikipedia? ”Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.”
Min fråga blir VARFÖR ska barnen äta detta? En kolhydrat som SNABBT tas upp av kroppen och är bra att använda i sportdrycker!!!)
Sen är det tillsatt lite vitaminer och mineraler som barnet enkelt kan få genom helt vanligt mosad mat. En sorglig blandning!
Gav jag mina barn välling? Ja, tyvärr. Jag visste inte bättre.
Skäms jag för detta? Nej, inte det minsta. jag visste inte bättre.
Är jag arg och besviken? Ja, mycket. Men vi kan inte ändra bakåt i tiden.
Nu är nu och det är härifrån jag försöker att göra rätt med dagens kunskap.
Blev riktigt förbannad över detta! Skämms över att jag ger min son skiten, men blev väl av ren automatik. Börjar skarpt fundera på att byta ut vällingen mot "äggmjölk". Nån som har erfarenhet av att ge detta till sin bebis? Hittar endast recept med kokosfett och äggula, hittade ett forum då dom skrev att man kunde ge mjölk, grädde och äggula....dock inget recept eller tillagningsanvisning. Känns halvdant å ge kokosfett....
Nån som ser Cougar Town? Jag lär sitta där och glo på honom som tonåring.
Jag ger gröt till frukost och gröt till kvällen, ingen välling. Känner du att du måste ge något i flaska eller vill du inte ge gröt istället?
klippt:
Ingredienser:
Salt (är väl ok)
Ja det är det
Citat från samma skribent och länk:
Tycker inte du ska skämmas EmmahS! Man lär sig under resans gång vad som är bra och dåligt