Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

*kl*
försöker söva ett övertrött barn som istället lärt sig att resa sig upp i spjälsängen. Sen tittar han över kanten och skrattar, då kommer elaka mamman och lägger honom ner igen..

Lever vi samma liv eller? När S vaknar på natten hittar vi henne alltid sittandes eller ståendes med ett leende, knäppa unge. :love:

*kl*
Igår kväll var det en mycket ledsen liten bebis här hemma. :cry: Vi misstänker att tand nr. 2 är på väg, för efter att vi gnuggat på lite Alvedon på tandköttet så blev det bättre och hon somnade och sov som en stock. Ville inte sova själv dock, så hon fick sova i min famn och sedan i vår säng under natten.

Det där med att sova i famnen och i föräldrars säng föresten... När "äldre generationen" får höra att vi samsover mycket nu så oj:as det något fruktansvärt. Inte kan vi skämma bort henne så heller, barn ska sova i sina sängar osv. Hur tänker ni runt det?
Här hos oss är det självklart att erbjuda mer närhet och att sova i vår säng då hon uppenbarligen är orolig, har ont eller bara vill vara mer nära. Vi resonerar som så att det i slutändan kommer ge ett tryggt barn som vet att mamma och pappa finns där när hon vill och behöver. De kvällar det är jobbigt brukar vi titta på varandra och säga att hon inte kommer vilja sova i famnen och i vår säng när hon är tonåring i alla fall. :D

Vi samsover, för mig kändes det som det enda tänkbara redan på BB. Tycker inte på något vis att det är fel med egen säng (vill verkligen klargöra det så att det inte blir några missförstånd), om det passar familjen i fråga, och trodde själv att H skulle sova i spjälsäng så en sådan inhandlades. Men när han var ute så nej, då ville jag ha honom bredvid mig. Och han får fortsätta sova i vår säng så länge alla är nöjda!

Har inte hört kommentarer om att han ska bli bortskämd av det, däremot "är ni inte rädda att ligga ihjäl honom :crazy:".

Tillägg: förutom mysighetsfaktorn så är det så himla mycket smidigare att amma också tycker jag, skulle aldrig palla att behöva "vakna mer" (sätta mig upp, lyfta honom ur sängen etc) med tanke på hur många gånger/natt han äter..

Min mamma skyller allt på att han inte sover i sin säng hela natten. Klagar jag någon gång på att vi inte fått sova så kommer det ett "skyll er själva som inte lärt honom sova i egen säng..."
Sen om han varit vaken pga magknip, förkylning eller vad som helst , det spelar ingen roll.
Tror inte att vi fått sova mera om han haft magknip i sin egen säng :angel:

Nu sover han äntligen, fick lite tuttmat så då somnade han. Måste vara narkosmedel i bröstmjölk....
Nu måste jag tända pannan och greja ute lite.
tittade på väderprognosen inför jul, det verkar bli mer än 20 minus är på julafton...brrrr!

Jag ger ingen välling och vet inte varför jag skulle ge det. Har fått för mig att det INTE är särskilt nyttigt av nån anledning?? Googlade och hittade detta:

http://www.annahallen.se/valling-med-fullkorn

klippt:

konkurrenter har SAMMA skräp i sin välling så det spelar inte roll vilken sörja du väljer)

Fullkornsvälling från Nestlé

44% fullkorn från vete, havre och råg. 44% av något som barnets mage inte tål. Detta tillsammans med massor av kolhydrater som BARA ska användas till energi eller fettinlagring på bekostnad av ett insulinsystem som får arbete på övertid.

Sen lägger de till meningen: ”Ibland behöver små magar tid för att vänja sig vid en välling med mycket fibrer”. VA? Skojar dom?!

Barn TÅL inte hårda fibrer. Det är som att äta sandpapper. Deras tarmsystem är inte färdigt och starkt tillräckligt. Vi skapar problemmagar för framtiden.

Det skriver också att du ska välja osockrad välling. Jag frågar mig snabbt: Varför det? Mjöl och socker är ju samma sak för kroppen.

Vad innehåller nu denna dunderdryck som alla svenska barn blir uppfödda på som om det vore en själklarhet. (Japp, i resten av världen använder man inte välling och de barnen överlever i alla fall)

Ingredienser:
Grahamsmjöl (bara snabba kolhydrater)
Skummjölkspulver (helt ok om nu små barn ska dricka andra djurs mat)
Vegetabilisk olja från palm och raps (helt ok om barnet äter mycket fisk eftersom det annars blir för mycket omega 6)
Vetemjöl och havremjöl (mer kolhydrater för mer energi, plus det förkastliga gluten!)
Salt (är väl ok)
Maltodextrin (Vad säger Wikipedia? ”Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.”

Min fråga blir VARFÖR ska barnen äta detta? En kolhydrat som SNABBT tas upp av kroppen och är bra att använda i sportdrycker!!!)

Sen är det tillsatt lite vitaminer och mineraler som barnet enkelt kan få genom helt vanligt mosad mat. En sorglig blandning!

:banana::bump::bow: hurra! Jag är inte ensam välling-motståndare!

Vi samsover, för mig kändes det som det enda tänkbara redan på BB. Tycker inte på något vis att det är fel med egen säng (vill verkligen klargöra det så att det inte blir några missförstånd), om det passar familjen i fråga, och trodde själv att H skulle sova i spjälsäng så en sådan inhandlades. Men när han var ute så nej, då ville jag ha honom bredvid mig. Och han får fortsätta sova i vår säng så länge alla är nöjda!

Har inte hört kommentarer om att han ska bli bortskämd av det, däremot "är ni inte rädda att ligga ihjäl honom :crazy:".

Tillägg: förutom mysighetsfaktorn så är det så himla mycket smidigare att amma också tycker jag, skulle aldrig palla att behöva "vakna mer" (sätta mig upp, lyfta honom ur sängen etc) med tanke på hur många gånger/natt han äter..

Instämmer i vartenda ord, vi samsover av precis samma anledningar och kommer fortsätta med det så länge alla inblandade vill :)

Vi har förövrigt också en ny säng ståendes, men den är himla bra att lägga kläder och annan bröte i :angel:

halvt kl

För mig var det också självklart med samsovning när Isabella var nyfödd men när hon slutade att äta på natten runt 6 veckors ålder så sov hon bättre i spjälsängen än bredvid mig och hennes pappa.
När hon hade katetern så fick hennes pappa flytta från sängen och så sov hon och jag tillsammans i 8 veckor igen. Sista månaden har hon sovit 2 ggr bredvid mig och maken.
Jag föredrar inte någon av varianterna faktiskt, det är mysigt att ha henne bredvid sig men jag sover lite bättre när hon sover i spjälsängen. Jag vaknar ju ganska ofta på nätterna och brukar titta till henne henne då, är fortfarande jätterädd för PSD.

Jag vet att mamma inte tycker om att Isabella sover tillsammans med oss pga att hon tror att vi ska lägga oss på henne och kväva henne men hon säger ingenting längre. Min makes mormor tycker det är underbart när Isabella får sova med oss för hon hade min makes mamma bredvid sig tills dess att hon började skolan. Hon var istället irriterad på min svägerska när de flyttade ut äldsta dottern till eget rum när hon var 6 månader.

Ang mat till barnen, Isabella är 7½ månad, ammar alla mål utom lunch för då får hon gröt. Äter smakisar under dagen och snart kommer vi gå över till lagad mat till lunch och ge gröt på kvällen :)
Har nog ganska bra bröstmjölk eftersom hon står sig 12h på den nattetid eller så har Isabella extremt dålig förbränning :idea: ;) :angel:

Senast ändrad:

Jag ger ingen välling och vet inte varför jag skulle ge det. Har fått för mig att det INTE är särskilt nyttigt av nån anledning?? Googlade och hittade detta:

klippt:

konkurrenter har SAMMA skräp i sin välling så det spelar inte roll vilken sörja du väljer)

44% fullkorn från vete, havre och råg. 44% av något som barnets mage inte tål. Detta tillsammans med massor av kolhydrater som BARA ska användas till energi eller fettinlagring på bekostnad av ett insulinsystem som får arbete på övertid.

Sen lägger de till meningen: ”Ibland behöver små magar tid för att vänja sig vid en välling med mycket fibrer”. VA? Skojar dom?!

Barn TÅL inte hårda fibrer. Det är som att äta sandpapper. Deras tarmsystem är inte färdigt och starkt tillräckligt. Vi skapar problemmagar för framtiden.

Det skriver också att du ska välja osockrad välling. Jag frågar mig snabbt: Varför det? Mjöl och socker är ju samma sak för kroppen.

Vad innehåller nu denna dunderdryck som alla svenska barn blir uppfödda på som om det vore en själklarhet. (Japp, i resten av världen använder man inte välling och de barnen överlever i alla fall)

Ingredienser:
Vegetabilisk olja från palm och raps (helt ok om barnet äter mycket fisk eftersom det annars blir för mycket omega 6)
Vetemjöl och havremjöl (mer kolhydrater för mer energi, plus det förkastliga gluten!)
Salt (är väl ok)
Maltodextrin (Vad säger Wikipedia? ”Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen.”

Min fråga blir VARFÖR ska barnen äta detta? En kolhydrat som SNABBT tas upp av kroppen och är bra att använda i sportdrycker!!!)

Sen är det tillsatt lite vitaminer och mineraler som barnet enkelt kan få genom helt vanligt mosad mat. En sorglig blandning!

Blev riktigt förbannad över detta! Skämms över att jag ger min son skiten, men blev väl av ren automatik. Börjar skarpt fundera på att byta ut vällingen mot "äggmjölk". Nån som har erfarenhet av att ge detta till sin bebis? Hittar endast recept med kokosfett och äggula, hittade ett forum då dom skrev att man kunde ge mjölk, grädde och äggula....dock inget recept eller tillagningsanvisning. Känns halvdant å ge kokosfett....

När V började vakna på nätterna vid 6 mån fick han sova i vår säng igen, men innan dess hade han sovit några veckor i spjälsängen. Nu har han återigen flyttat över till spjälsängen men det är mest för att det blir så trångt i dubbelsängen annars + att jag faktiskt vill kramas lite med min man innan vi somnar. När han vaknar på morgonen och är ledsen eller vill äta mat, så tar vi upp honom och lägger honom mellan oss. När mannen var borta för ett par veckor sedan fick V sova med mig hela veckan för att det var mysigt. Det verkar inte som att det spelar någon roll för honom vart han sover, vi finns ju nära oavsett.

Jag tror inte att man kan skämma bort barn med närhet och han får det när han behöver det, men vill helst att han sover i sin egen säng. Eget rum är inte aktuellt på länge. Inte sova borta utan mamma/pappa heller.

Citat från samma skribent och länk:

Gav jag mina barn välling? Ja, tyvärr. Jag visste inte bättre.
Skäms jag för detta? Nej, inte det minsta. jag visste inte bättre.
Är jag arg och besviken? Ja, mycket. Men vi kan inte ändra bakåt i tiden.

Nu är nu och det är härifrån jag försöker att göra rätt med dagens kunskap.

Tycker inte du ska skämmas EmmahS! Man lär sig under resans gång vad som är bra och dåligt :)

Jag tror Ture skulle klara sig bra på bröstmjölken också och det är ju det enda han ätit fram till för ngn vecka sen, men nu har han inte ro. Han är helt vild och ska titta på allt, leka med allt, åla sig runt runt osv. Så enda gången jag får honom att ta bröstet är på natten eller sen eftermiddag när han precis vaknat. Väldigt tråkigt tycker jag. Men läser man i vår utvecklingsbibel kan det ha med utvecklingssprång att göra också, allt stämmer in på pricken.

Ture sover ju hos oss också. Eller rättare sagt hos mig. När sambon blev förkyld sist flyttade han ner och sen har han inte flyttat upp. Vi sover mycket bättre så allihop - tyvärr. Ska fundera över bra lösning vid jul. Bygga ut sängen. Ture är väldigt mammig nu och vill ligga nära nära och vaknar ofta och bara lägger handen på mig och somnar om. Innan han kom in i gnällighetsperioden så sov han lugnt och fint på andra sidan i sängen. Så man märker verkligen tydligt hur de ändras!

Jag får också ofta höra att minsta sömnproblem skulle lösas av att han fick egen säng. Suck och pust. Som sagt var, när han är tonåring lär han inte bo kvar... Jag tycker nätterna är såååå mysiga. Ligga nära och titta på honom när han sover. Det vill jag göra resten av mitt liv. Nån som ser Cougar Town? Jag lär sitta där och glo på honom som tonåring. :D

Blev riktigt förbannad över detta! Skämms över att jag ger min son skiten, men blev väl av ren automatik. Börjar skarpt fundera på att byta ut vällingen mot "äggmjölk". Nån som har erfarenhet av att ge detta till sin bebis? Hittar endast recept med kokosfett och äggula, hittade ett forum då dom skrev att man kunde ge mjölk, grädde och äggula....dock inget recept eller tillagningsanvisning. Känns halvdant å ge kokosfett....

Jag ger gröt till frukost och gröt till kvällen, ingen välling. Känner du att du måste ge något i flaska eller vill du inte ge gröt istället?

Isabella är en lugn fröken som verkar inte ha bråttom med någonting alls men ack så nyfiken. Amningarna tar längre tid nu än innan eftersom hon måste släppa och titta på allt som händer eller om någon pratar med mig men det fungerar fortfarande väldigt bra.

Jag tittar på CougarTown och jag hoppas att du inte blir som henne ;)

Jag ger gröt till frukost och gröt till kvällen, ingen välling. Känner du att du måste ge något i flaska eller vill du inte ge gröt istället?

Theo vill gärna än så länge dricka flaskan när han ligger i sängen och ska sova. Tanken är väl att den ska bort när han blir äldre och ersättas med kvällsfika av något slag. Har provat ge gröt på morgonen förrut om oftast hann han bli för otålig och hungrig, den skulle helst vara klar när han vaknade. Hittade ett vettigt recept på gröt (havregryn, vetegroddar och hirs) samt "äggmjölk" (äggula, smör el. kokosfett och vatten), ska diskutera detta med sambon om att byta ut vällingen...vet inte hur han kommer gå med på det då han precis köpt ett storpack med välling....:o

Är du duktig på näringslära?! Tänkte om du vet ifall det är näringsriktigt okej att ge "äggmjölk" till så här små? Och täcker havregryn, vetegroddar och hirs barnets järnbehov. Han äter gröt 1-2 ggr per dag....

Jag vet inget om äggmjölk tyvärr. Jag krossar paltbröd och har i Tures gröt. Ibland även aprikoser och banan som är järnrikt.

Ture knäppgök som ammar som en tok på nätterna är ju inte hungrig alls när han vaknar, så det tar oftast nån timme innan han rastat av sig och jag ger gröt innan han ska sova morgonlur. Där ammade jag fram tills han blev förkyld nu. Tror det bidragit till att han inte vill amma.... :(

Vad olika de är. Det är så skönt att kunna utbyta "vardag" med er här. Pratar jag med de få vänner som har barn (ngt äldre än Ture) så är det så att det de gjort med sina barn automatiskt även måste funka med Ture...

klippt:

Ingredienser:
Salt (är väl ok)

Med välling menade jag Netslés Mild havrevälling, för fullkornsprodukter håller jag med om att små barn inte ska ha. Denna vällingen dricker min 2,5 åriga dotter, har gjort det sedan hon började med välling.

Jag känner ingen panik över vad välling innehåller utan ser den som ett bra komplement till övrig kost. Den innehåller vitaminer och mineraler. Med tanke på att min dotter i perioder äter dålig (som många barn gör) är det skönt att veta att hon får sig välling i alla fall.
Vi har haft ett antal läkarbesök med henne där samtliga läkare säger att det är bra att hon får i sig näringen via vällingen. Om nu det vore en fara med innehållet så tror jag inte att samtliga skulle rekommendera oss att fortsätta ge henne det.

Jag vet att man kan diskutera detta i evigheter men så känner jag i alla fall :)

Citat från samma skribent och länk:

Tycker inte du ska skämmas EmmahS! Man lär sig under resans gång vad som är bra och dåligt :)

Sen när är kolhydrater farligt för barn?:confused:

Om man inte är extrem LCHF-are så är ju kolhydrater och spannmål en normal del av kosten. Men allt med måtta, tänker jag. Spannmål är nog bra, men det blir ensidigt med bara spannmål. Det skulle bli lika ensidigt med bara ägg eller bara potatis.

Den stora fördelen med välling som jag ser det är väl att den är flytande? Alltså kan man ge välling i sängen till en trött bebis om natten/sent på kvällen, betydligt enklare än att sätta barnet i barnstolen klockan fyra på morgonen och servera gröt eller annan mat, tänker jag mig.

Att välling är jättedåligt är ju bara den personens privata åsikt, knappast något läkarvetenskapen skulle skriva under på.

kl

S ammar på morgonen och ett par korta stunder på dagen. En kvällssnutt tar hon oxå. Sen vi krockade har hon varit orolig nattetid och börjat gnälla på natten. Då har hon snuttat och vrit nöjd. (Eller är det ett utvecklingssprång på gång???)

Under dagen äter hon ett mål lagad mat, ett grötmål och ca 1 dl välling på kvällen + lite fruktpure under dagen. Det är inte alltid som hon vill äta gröt. Välling tycks fungera bättre. Brukar ha med det som "nödmat" när vi är på språng. Perfekt när jag var på akuten och min man kunde skaka ihop en flaska eftersom jag inte kunde amma.
Hon har inte tid att amma längre på dagarn, men med en vällingflaska kan man fortfarande se allt som händer.
När vi äter brukar hon få bitar av det som hon kan äta av våran mat. Bananbitar är mums. Babysmörgås med lite leverpastej är oxå mums!

Jag är inte orolig för att ge lite välling. Jag ger mild havrevälling. 1-1½ dl om dagen är vad hon äter än så länge.
Jag har aldrig givit ersättning och har heller aldrig velat ge, speciellt inte när ammningen började fungera.
(nu ljög jag lite, hon fick det utblandat i två dagar på sjukhuset eftersom de inte kunde avvara mera donerad bröstmjölk och min produktion minskade eftersom jag var så sjuk. Men hon kräktes av det lilla hon fick.)

Ska man gå igenom vad all mat innehåller så finns det inget kvar att äta tillsist. Något måste man äta och då får man gallra lite i alla "rön".

Jag lagar en del barnmat själv men köper även burkar för att variera med. Vi har varje år eget kött av nöt och gris. Alltså vet jag att hon får högklassigt kött från frigående betande djur. Vi har egna hönor som pickar fritt. Med andra ord får vi bra ägg.
Vi odlar varje år bl a potatis och lök. Detta gör att hon får bra råvaror i den hemlagade maten! Tänk bara på att den köpta potatisen är besprutad upp till tolv (12) ggr innan den hamnar i butik...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 599
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar